Oblivion's AI being "TONED DOWN!!

Permalänk
Medlem

Oblivion's AI being "TONED DOWN!!

"Without going into too much detail, let me say that one of the things I really wanted to do with the DB was distinguish it from Morrowind's Morag Tong, which was (obviously) very heavily based in Daedra worship. The histories of the Dark Brotherhood are pretty vague, sometimes conflicting, and I used that to my advantage with writing the questline's background fiction. So yeah, Sithis does play very heavily. But there's a lot more too it than that, and it's really the crux of the whole questline, so I can't really say more without giving away that story.

Questions about Radiant AI: Okay, here's the thing with Radiant AI... If you ask, "Can the NPCs do this? Or can they do that?" They answer is yes, with RAI, they can do a ton of stuff. But the player is unlikely to see some of it for a variety of reasons. For example, if the player hits an NPC with a spell and they get poisoned, would the NPC try to purchase a cure posion potion? Well, no, not likely, because he's going to be too busy trying to kill the player, and besides, the poison probably won't last that long.

And, in some cases, we the developers have had to consciously tone down the types of behavior they carry out. Again, why? Because sometimes, the AI is so goddamned smart and determined it screws up our quests! Seriously, sometimes it's gotten so weird it's like dealing with a holodeck that's gone sentient. Imagine playing the Sims, and your Sims have a penchant for murder and theft. So a lot of the time this stuff is funny, and amazing, and emergent, and it's awesome when it happens. Other times, it's so unexpected, it breaks stuff. Designers need a certain amount of control over the scenarios they create, and things can go haywire when NPCs have a mind of their own.

Funny example: In one Dark Brotherhood quest, you can meet up with this shady merchant who sells skooma. During testing, the NPC would be dead when the player got to him. Why? NPCs from the local skooma den were trying to get their fix, didn't have any skooma, and were killing the merchant to get it!"

Permalänk
Medlem

Det måste ju begränsas på nått sätt för att det inte ska blanda sig in i questarna. Det är inte en nedgradering utan snarare en anpassning.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Lol fan va coolt!

Sånt man vill se i spel ju. Men nu tar dom jävla idioterna bort det. Hoppas lite grann finns kvar så AIn inte blir hjärndöd. Hade ju kunnat fixas så att npcs inte kunde döda vissa andra npcs, som bara spelaren kunde döda.

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem

Gammalt... Det där talade de om redan på E3. Och det är mer än kontroll på AI:n än en bantning.

Fast det skulle vara kul med en mod som tog lös allt ur AI:n, fixade dit ungar (så att folk inte bara tar livet av varann) och lät världen leva fritt! Skulle vara riktigt kul!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikopiko
Lol fan va coolt!

Sånt man vill se i spel ju. Men nu tar dom jävla idioterna bort det. Hoppas lite grann finns kvar så AIn inte blir hjärndöd. Hade ju kunnat fixas så att npcs inte kunde döda vissa andra npcs, som bara spelaren kunde döda.

Och om de skulle behålla det så skulle du ropa jävla idioter åt dem eftersom du inte kan klara ett quest som AIn har pajat...

Permalänk
Medlem

Varför inte posta det i TES Oblivion-tråden i stället för en ny tråd.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Även ifall det hade varit kul att låta AI:n löpa amok så förstår jag varför de gör det. Har hört ganska många historier från Oblivion om AI som "goes bad". Roliga historier, men det är nog inte lika roligt i spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Även ifall det hade varit kul att låta AI:n löpa amok så förstår jag varför de gör det. Har hört ganska många historier från Oblivion om AI som "goes bad". Roliga historier, men det är nog inte lika roligt i spelet.

Den med vakterna som slaktar en by är kul ^^

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Haha, ja de där vakterna verkar inte vara särskilt snälla, eller disciplinerade.

En liten anekdot var att en vakt hade blivit hungrig, så han begav sig in i skogen för att hitta mat. Han kom aldrig tillbaka, så resten av vakterna gick för att leta efter honom. Då tog alla skurkar i staden tillfället i akt och rånade massa affärer.

Hoppas det kommer en mod som låser upp AI:n! Kan vara riktigt kul att leka runt med.

Permalänk

Låter ju übercoolt. Hoppas det släpps verktyg så att man kan låsa upp allt.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Cool RAI är inte viktigare än ett fungerande spel.

Sheytan: Citerar du nån måste du länka till källan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
Låter ju übercoolt. Hoppas det släpps verktyg så att man kan låsa upp allt.

Fan va roligt det skulle vara, bara springa runt å latja lite i världen, efter man har klarat ut det naturligtvis annars skulle det nog rätt bli knepigt Tänk ett spel alá GTA eller Mafia med den Ai'n på alla civila och gängmedlemmar, skulle vara riktigt kul lir.

Visa signatur

"Women: Can't live with them, can't bury them in the back yard without the neighbours seeing. "
- Sean Williamson

Permalänk
Medlem

HUr mycker kommer inte den AI:n kräva av datorn, om dom gör olika saker(aktiva val) när man inte är där?
Låter iaf riktigt kul att dom kommit såpass långt att AI:n är för smart...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Typiskt generiskt reklam-skitsnack. "Vårt spel är så tufft att det var för coolt för sigsjälvt! Kom å köp!"
Halflife 1, Black and White 1 och flertalet andra senare spel har kört samma AI-hype, de som testat dem vet hur lite det återspeglade det faktiska resultatet.
Från att göra flagga dem som ej attackbara till att placera dem mera skyddat, med vakter, ge dem flyktmöjligheter osv så finns det massor av sätt lösa detta. Dvs, om nu problemet funnits över huvudtaget.
Trist, har sett fram emot detta spel men sådana här Peter Lemieux liknande utspel dämpar onekligen min entusiasm.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med Haddock, både för sims2 och black and white hörde man samma mumbo jumbo. Men visst tror jag att AI:n kan vara för avancerad. Eller snarare för _komplicerad_ som vore ett bättre ord för det. Låt säga att en karaktär i ett spel kan påverkas av allt för många variabler, då får spelaren svårt att greppa varför karaktären beter sig som den gör. Men att kalla AI "bra" av den anledningen är ju befängt.

Permalänk
Medlem

Ni verkar inte ha spelat TES förut... i alla fall inte mycket. Bethesda gör bra grejer och de gör också vad de säger. De är inte typerna som lovar mer än de kan hålla. De säger faktiskt väldigt lite... Det är mest olika sidor som bygger upp hype.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Ni verkar inte ha spelat TES förut... i alla fall inte mycket. Bethesda gör bra grejer och de gör också vad de säger. De är inte typerna som lovar mer än de kan hålla. De säger faktiskt väldigt lite... Det är mest olika sidor som bygger upp hype.

Jag har spelat en hel del morrowind, men helt klart inte tillräckligt för att sätta Bethesda över alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Jag har spelat en hel del morrowind, men helt klart inte tillräckligt för att sätta Bethesda över alla andra.

Jag har spelat Morrowind i ca 400 timmar och Daggerfall i kanske 150. Så jag har spelat så mycket att jag sätter Bethesda över allt annat ^^ Jag köpte egentligen 360 bara för Oblivion. Det var först senare jag märkte att det finns fler bra spel

Visa signatur

Permalänk

Istället för att hypa den så tycker jag snarare att han kritiserar deras egen AI-motor och således måste tona ner den en aning. Givetvis i positiva ordalag men ändock sund kritik.

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
HUr mycker kommer inte den AI:n kräva av datorn, om dom gör olika saker(aktiva val) när man inte är där?
Låter iaf riktigt kul att dom kommit såpass långt att AI:n är för smart...

I en intervju om de tekniska bitarna i Oblivion med någon på Bethesda så svarade de att AI'n på de olika varelserna sänks ju längre ifrån man kommer ifrån dem men det ska inte förstöra det på något sätt. Tvärtom så kräver det mindre processorkraft och som sagt, de har ju t.o.m. sänkt nivån för att vissa grejer ska vara möjliga att klara.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

NPC på andra sidan spelet kommer inte att "gå omkring" och göra saker. De kommer fortfarande ha behov etc. etc, men om de t.ex. har ett behov att köpa lite bröd så kommer de inte att fysiskt gå och köpa brödet. istället kommer pengar dras ifrån deras inventory och bröd läggas till.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Betheda, Morrowind var storslaget, och den grafiska kvalitet som Oblivion håller kommer locka till sig många nya spelare. Jag tror dock inte att man kommer märka av denna super AI om man inte verkligen studerar en by mer ingående. Ändå är Radiant AI revolutionerande och jag kommer nog bli en av dem som kommer leka med den. (Ifall jag får tag på en superdator som klarar driva detta spektakel)

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
NPC på andra sidan spelet kommer inte att "gå omkring" och göra saker. De kommer fortfarande ha behov etc. etc, men om de t.ex. har ett behov att köpa lite bröd så kommer de inte att fysiskt gå och köpa brödet. istället kommer pengar dras ifrån deras inventory och bröd läggas till.

Precis det jag menar, om den personen måste äta eller ska jobba efter en god natts sömn så måste ju processorn "tänka" ut det och hur många varelser finns det inte i Oblivion? Ett par... Om alla hela tiden ska ta en liten del av processortiden så kommer AI:n kräva ganska mycket, alla tillsammans...
Fast detta är ju bara vad jag tycker och tror, skulle väl gissa att dom har löst det på något smart sätt...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

"Our game AI is so good you don´t even have to play the game, just put in the disc and watch the show..."
-låter lite som att de säger så mellan raderna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Precis det jag menar, om den personen måste äta eller ska jobba efter en god natts sömn så måste ju processorn "tänka" ut det och hur många varelser finns det inte i Oblivion? Ett par... Om alla hela tiden ska ta en liten del av processortiden så kommer AI:n kräva ganska mycket, alla tillsammans...
Fast detta är ju bara vad jag tycker och tror, skulle väl gissa att dom har löst det på något smart sätt...

De uppdaterar ju såklart inte alla enheter i realtid, endast de som är i närheten, resten kanske får en uppdatering var 5 sekund eller nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
"Our game AI is so good you don´t even have to play the game, just put in the disc and watch the show..."
-låter lite som att de säger så mellan raderna.

Och vad är felet med det?
Om man bara vill leka med AI'n så är det väl bara ett plus om man har en enorm frihet när man gör det?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Hehe lite fräckt.. visst det är säkert inte sååååå bra som de säger, men finns ändå en stor chans AIn är riktigt riktigt bra!!
Se t.ex. från Gamespy's preview:

"There's definitely a lot to like about The Elder Scrolls IV: Oblivion, but one element stands out more than anything else. This is truly a sandbox game, where every action will result in some sort of reaction. During the demo, our hero accidentally set an innocent villager on fire, prompting a local guard to rush up to us. Our demoer said that he usually paid the requested fine, but he actually listened to me when I said, "Screw that guy, kill him!" After battling for a few moments, we ducked into the local mage's union. According to the guy manning the controller, in every previous demo, the hero was able to join the union.

This time, however, the union's leader refused to let us join because our hero was now "a wanted criminal." Even better, the guard miraculously didn't forget about our trangressions, actually following us into the building, slashing at us until we killed him. This turn of events caused the demoer to proclaim, "Oh wow, I've never seen that happen" a number of times, which is always a good sign that a game will have a lot of surprises (and even better, replay value) for those players who enjoy unpredictability. After seeing The Elder Scrolls IV: Oblivion in action, we want it more than ever."

Visst såna här demos görs för att få press att skriva om spelet så det säljer mer, men att det faktiskt händer såna här saker i spelet är riktigt tufft i min mening

Permalänk

naj varför läste jag det här, går knappt att vänta på underverket

AIn låter som det kommer bli otroligt grymt. Får hoppas att folket inte är lika stela som dom var i Morrowind.

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt