Missnöjd med hem-PC support!

Permalänk
Medlem

Missnöjd med hem-PC support!

Undrar vad som är skälig kompensation för att man inte kunnat använda Hem-PC utrustningen under ca 1månad (betalar 700:-/mån brutto för all utrustning)

Började med att min dators fläktar började köra igång mer och mer, öppnade lådan och kikade cpu, grafik och chassiefläkten funkade.
Tittade på nätaggets fläkt såg att den stod still! Därefter så dog den pga temperaturstigningen.

Mailade supporten och talade om felet och frågade om de kunde skicka ett nytt nätagg så kunde jag byta ut det själv, fick svaret att det inte de inte gör så utan man får felanmäla det så hämtas datorn upp av en budfirma. Efter 5-10 arbetsdagar (max10) ska man fått tillbaka den. Detta var 051211.

Blev lite irreterad 051227 och man inte fått tillbaka den, skickar mail och frågar hur det går eftersom det gått över deras maxtid, får då detta svaret:

"-Hej!
Det stämmer att det max ska ta 10 arbetsdagar. Det jag ser är att serviceverkstaden har beställt ett nytt grafikkort till din dator. I och med detta så har en extra part blandats in under dessa helgdagar och detta bidrog antagligen till att det har tagit extra tid.Om det har tagit mer än 10 arbetsdagar när datorn anländer till dig så hör av dig till oss på xxxxxxxxx för kompensation."

Då har de beställt ett nytt grafikort och det var det inget fel på alls??

Ifrågasätter om de bytt grafikortet med!! Och svarar med detta:

"-Tack för det snabba svaret, med risk för att vara tjatig, men var grafikortet också trasigt alltså ?

Felanmälan från början gällde fläkten till nätaggregatet som var trasigt ?"

Detta svar kommer då:

"-Hej igen.
Service har beställt ett grafikkort, så något problem lär ha hittats där."

Väntar tills datorn kommer, den dyker upp 051230.

Första jag gör är att öppna lådan och testar om nätaggets fläkt snurrar, vilket den inte gör!
Provar starta datorn, kollar temperaturer och ser att de stiger, fläktarna stegrar lika som tidigare.

Hmm, mailar de igen:

"-Jag föreslår att ni skickar ett nätagreggat till mig så byter jag ut det, eller att ni skickar en tekinker byter ut det på plats, alternativt att jag köper ut ett själv och byter ut det.
Ifall de testkört den i bänk så förstår jag inte varför den inte bara dog som den fortfarande gör för mig ? (CPU tempen som blir för hög och stänger av datorn,

De ringer upp mig 060102, han i supporten säger att de skickat ut ett nytt nätagg och när jag bytt ut det trasiga så ska det skickas i retur inom 5 arbetsdagar. OK säger jag, påpekar att det tagit lång tid.

Mailade 060404 och frågar om kollinumret, får detta svar:

"-Hej!
Jag har tyvärr inget kollinummer att ge dig.
Du får avvakta till mitten på nästa vecka har det inte kommit dåså kan du återkommer så får vi kolla vad som händer."

Det ska skickas förhoppningsvis denna vecka fick jag veta per telefon igår.

Visa signatur

Gaming 1: Asus ROG Strix B650-A Gaming Wifi, AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Thermalright Peerless Assasin 120 SE ARGB - White, Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) EXPO / 6000MHz , ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB OC - White, Kingston Fury Renegade 2TB, Corsair RM850X 850W, Win 10 Home x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

Gaming 2: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB, Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk

Det där är ju inte acceptabelt! Stå på dig o fråga om kompensation. Säg att du betalar 700kr i månaden för den. Jag menar du ska inte ens behöva betala frakten för nätagget tillbaka till dem.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
Jag menar du ska inte ens behöva betala frakten för nätagget tillbaka till dem.

Varför inte det?

Konsumentköplagen är inte applicerbar i detta fall då det är hans arbetsgivare som äger datorn och inte han själv.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Varför inte det?

Konsumentköplagen är inte applicerbar i detta fall då det är hans arbetsgivare som äger datorn och inte han själv.

EDIT* De skickar med en fraktlapp till det trasiga nätagget så jag behöver inte stå för den kostnaden.

Visa signatur

Gaming 1: Asus ROG Strix B650-A Gaming Wifi, AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Thermalright Peerless Assasin 120 SE ARGB - White, Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) EXPO / 6000MHz , ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB OC - White, Kingston Fury Renegade 2TB, Corsair RM850X 850W, Win 10 Home x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

Gaming 2: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB, Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G502, Logitech G915, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition |

HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beckz
EDIT* De skickar med en fraktlapp till det trasiga nätagget så jag behöver inte stå för den kostnaden.

Sjysst

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Sjysst

Verkligen inte, det är något som varje företag BORDE göra! Även om de inte måste göra det i det här fallet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Skickade mail igår och frågade om de skickat det ännu, fick följande svar idag:

"- Hej igen!
Nätaggregatet är slut på lager, leverans dröjer och det finns tyvärr inget vi kan göra för att skynda på det. När datorn är färdig och tillbakaskickad så kan du återkomma för att ansöka om kompensation för den långa servicetiden.

Med vänliga hälsningar

xx Support

Vet inte om man ska skratta eller gråta

Ska kolla om jag hittar nätagget och isåfall skicka en länk där de kan köpa det

BTW, datormodellen är en "HP Pavilion d1182.se", jag har hört att en annan kille börjat få samma felsymtom nu också på sin modell som är likadan.

Visa signatur

Permalänk

Hate to break it to you, men så går det när man är snål och köper märkesdatorer.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Verkligen inte, det är något som varje företag BORDE göra! Även om de inte måste göra det i det här fallet.

Det är väl ändå sjysst att dom gör något dom inte behöver göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte köpt datorn utan det är en hyrdator
Hade jag ägt burken hade jag köpt ett nytt nätagg direkt

Men blir ingen mer Hem-PC heller tack vare detta strulet med supporten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte köpt datorn utan det är en hyrdator
Hade jag ägt burken hade jag köpt ett nytt nätagg direkt

Men blir ingen mer Hem-PC heller tack vare detta strulet med supporten!

Hahaha Beckiz din dator äger:)och framförallt supporten:):) Du skulle köpt ett nytt agg direkt som jag sa istället för att skicka in burken alls^^i det fallet tycker jag att DELL skötte sig ypperligt när ungarnas burk gick söder för 2 år sedan.Felsökte med DELL support ena dagen,nästa dag kom en kille och levererade ett graffe och ett ljudkort.Hoppas det löser sig Beck:):) Hörs la ikväll på msn

*EDIT* btw så har man väl en hyr dator genom jobbet för att slippa dyra utgifter? och då SKA dom väl stå för frakten?..

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

köp en fläkt så länge och kör så tills du får nätagget, jag menar du ska ändå byta förr eller senare, så något tjafs med garanti borde det inte kunna bli.

Permalänk
Medlem

Re: Missnöjd med hem-PC support!

Vilket företag har du handlat av?

Citat:

Undrar vad som är skälig kompensation för att man inte kunnat använda Hem-PC utrustningen under ca 1månad (betalar 700:-/mån brutto för all utrustning)

Började med att min dators fläktar började köra igång mer och mer, öppnade lådan och kikade cpu, grafik och chassiefläkten funkade.
Tittade på nätaggets fläkt såg att den stod still! Därefter så dog den pga temperaturstigningen.

Mailade supporten och talade om felet och frågade om de kunde skicka ett nytt nätagg så kunde jag byta ut det själv, fick svaret att det inte de inte gör så utan man får felanmäla det så hämtas datorn upp av en budfirma. Efter 5-10 arbetsdagar (max10) ska man fått tillbaka den. Detta var 051211.

Blev lite irreterad 051227 och man inte fått tillbaka den, skickar mail och frågar hur det går eftersom det gått över deras maxtid, får då detta svaret:

"-Hej!
Det stämmer att det max ska ta 10 arbetsdagar. Det jag ser är att serviceverkstaden har beställt ett nytt grafikkort till din dator. I och med detta så har en extra part blandats in under dessa helgdagar och detta bidrog antagligen till att det har tagit extra tid.Om det har tagit mer än 10 arbetsdagar när datorn anländer till dig så hör av dig till oss på xxxxxxxxx för kompensation."

Då har de beställt ett nytt grafikort och det var det inget fel på alls??

Ifrågasätter om de bytt grafikortet med!! Och svarar med detta:

"-Tack för det snabba svaret, med risk för att vara tjatig, men var grafikortet också trasigt alltså ?

Felanmälan från början gällde fläkten till nätaggregatet som var trasigt ?"

Detta svar kommer då:

"-Hej igen.
Service har beställt ett grafikkort, så något problem lär ha hittats där."

Väntar tills datorn kommer, den dyker upp 051230.

Första jag gör är att öppna lådan och testar om nätaggets fläkt snurrar, vilket den inte gör!
Provar starta datorn, kollar temperaturer och ser att de stiger, fläktarna stegrar lika som tidigare.

Hmm, mailar de igen:

"-Jag föreslår att ni skickar ett nätagreggat till mig så byter jag ut det, eller att ni skickar en tekinker byter ut det på plats, alternativt att jag köper ut ett själv och byter ut det.
Ifall de testkört den i bänk så förstår jag inte varför den inte bara dog som den fortfarande gör för mig ? (CPU tempen som blir för hög och stänger av datorn,

De ringer upp mig 060102, han i supporten säger att de skickat ut ett nytt nätagg och när jag bytt ut det trasiga så ska det skickas i retur inom 5 arbetsdagar. OK säger jag, påpekar att det tagit lång tid.

Mailade 060404 och frågar om kollinumret, får detta svar:

"-Hej!
Jag har tyvärr inget kollinummer att ge dig.
Du får avvakta till mitten på nästa vecka har det inte kommit dåså kan du återkommer så får vi kolla vad som händer."

Det ska skickas förhoppningsvis denna vecka fick jag veta per telefon igår.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Missnöjd med hem-PC support!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Vilket företag har du handlat av?

Det är inte företaget som skötte leveransen som strulat denna gång utan supporten och det är ett ganska stort HP Support företag

Har du också strul med supporten eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man inte vill förbruka garantin kan man tänka sig att det skulle vara ett alternativ att ghettomodda fast en fläkt på utsidan av nätaggregetat. Om du inte får öppna datorn för att ta spänning får du väl ta 5 V från en USB-kontakt. Förhoppningsvis räcker det som provisorisk lösning för att hålla datorn tillräckligt stabil för användning, åtminstone för vanligt desktopanvändande. Spel och annat som belastar komponenterna kanske blir för mycket med en fläkt på 5 V.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Vi hade problem med en bärbar Compaq som åkte in och ut på verkstad ~4ggr (var borta mer än en vecka varje gång). Felet hittades aldrig (vad det nu var för något, har glömt bort det hela) så fick helt enkelt byta burk (gjordes av Compaq centralt, inte av personal-PC-firman). Vi fick sen 800kr i presentkort på Elgiganten i kompensation, detta var av ren goodwill då det står ganska tydligt att de inte behöver betala ersättning i avtalet. Så ta en kik vad som står där i innan du börjar skälla alltför mycket på dem.

När vi fick tillbaka datorn den sista gången så fick vi veta att serviceverkstan låg i samma stad (Växjö) så istället för att vänta en vecka varje gång hade vi säkert kunnat dumpa den på plats och löst allt mycket snabbare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Om man inte vill förbruka garantin kan man tänka sig att det skulle vara ett alternativ att ghettomodda fast en fläkt på utsidan av nätaggregetat. Om du inte får öppna datorn för att ta spänning får du väl ta 5 V från en USB-kontakt. Förhoppningsvis räcker det som provisorisk lösning för att hålla datorn tillräckligt stabil för användning, åtminstone för vanligt desktopanvändande. Spel och annat som belastar komponenterna kanske blir för mycket med en fläkt på 5 V.

Jag var inne på det men eftersom fläkten till nätagget sitter på insidan av lådan och nedåt bredvid cpu fläkten så blir det lite trångt, väntar och ser om det kommer något nätagg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Vi hade problem med en bärbar Compaq som åkte in och ut på verkstad ~4ggr (var borta mer än en vecka varje gång). Felet hittades aldrig (vad det nu var för något, har glömt bort det hela) så fick helt enkelt byta burk (gjordes av Compaq centralt, inte av personal-PC-firman). Vi fick sen 800kr i presentkort på Elgiganten i kompensation, detta var av ren goodwill då det står ganska tydligt att de inte behöver betala ersättning i avtalet. Så ta en kik vad som står där i innan du börjar skälla alltför mycket på dem.

När vi fick tillbaka datorn den sista gången så fick vi veta att serviceverkstan låg i samma stad (Växjö) så istället för att vänta en vecka varje gång hade vi säkert kunnat dumpa den på plats och löst allt mycket snabbare...

Enligt de så ska det ta mellan 5-10 arbetsdagar (från det felanmälan kommit till de tills produkten är hemma igen).
Från deras mail: "Om det har tagit mer än 10 arbetsdagar när datorn anländer till dig så hör av dig till oss på xxxxxxxxx för kompensation."

Som det är nu betalar jag ju 700:- för ingenting som går att använda och det känns ju inte helt bra. De har ju inte ersatt den defekta produkten med en fungerande, utan bytt grafikortet istället (som tempen också steg en del mot normalt). I servicerapporten så står det att de kört datorn i "testbänk" utan några felsymtom, temperaturen började stiga ganske fort så fort jag provade efter jag fick hem den igen.

Eftersom jag hittade felet själv så besparade jag tid genom att förklara det för de innan den ens kommit till deras verkstad, de borde kanske tittat på deras lager om det hade något nätagg liggandes direkt när de fick felanmälan

Men men får se om de kan kompensera mig så jag känner mig nöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när mitt compaq tangentbord gick sönder, snackade med compaq och de skulle skicka ett nytt. Inget kom och jag hade redan ordnat ett nytt... 2 år sen detta. Fattar inte vad de här teknikerna håller på med "Vi skicka ett nytt o sen skiter de i det". Ordningen måste vara noll på de där ställena.

Permalänk
Medlem

Inte kul att vänta så länge som man gör bara för att de klantat sig

Visa signatur