Permalänk
Medlem

du som är tekniker hos FS, vet du inget ytterligare om detta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varning: Fs Amilo 3438g

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
först och främst, windows media center edition ÄR INTE BRA.

för det andra, uppdatera ditt bios :€

*fujitsu siemens tekniker*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
först och främst, windows media center edition ÄR INTE BRA.

för det andra, uppdatera ditt bios :€

*fujitsu siemens tekniker*

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121724
http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121602
Har ingen aning om hur WMC fungerar.. Bios uppdateringen hjälper knappast
Men titta gärna in på forumet och hjälp till där om du har lösningar på problemen med dessa datorer. Vet att det är många som försöker lösa problemet.. inklusive dom som skapat moderkortet.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frozenfish
Hejsan
Dessutom stämmer allt in på bugg symtomen som beskivs på notebookforums , detta får mig att vara nästan 100% igt säker att detta är mitt problem. Detta styrks även på notebookforums där 1437:an listas som en av de drabbade av buggen.
Har testat både med gamla och nya drivrutiner samt olika grafikinställningar till ingen lycka den hackar lika mycket i 640x480 med allt avslaget som i 800x600 med alla inställningar på medium.
Får nog leva med hacket tillsvidare

Du sa det började iomed ny installation av drivrutiner. Du vet att man bör använda nåt slags program som rensar rester av drivisarna också. Jag vill bara påminna om att de flesta inte märker någon bugg och det är onödigt måla fan på väggen så man tror det är hårdvarufel. Nästa steg du borde göra är att formattera datorn och köra Recovery-cd. Det är även troligt det första förslaget från support.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Jag har oxå denna otroligt irreterande bugg i min dator, grymt jobbigt när man tittar på en film på datorn.
Det jag blir mest förbannad på är Fujisu Siemens som lossas om att den inte finns, när jag ringde supporten och frågade vad som händer så har dom aldrig hört att det finns ett sånt fel på datorn.
Jag kommer aldrig mer köpa en dator ifrån Fujitsu Siemens.

/Danne

Permalänk

Nu har jag jobbat lite mer med burken

När jag bytt drivrutiner har jag alltid varit noga med att köra ett program som heter drivercleaner som verkligen städar bort de gamla drivrutinen så där tror jag inte felet ligger men tack för påpekandet.

Sedan följde jag Belch:s råd och formaterade jag hårddisken och drog in XP igen tillsammans med F-secure och tankade hem alla uppdateringar.
Alla drivrutiner mm är som datron levererades med

Därefter installerade jag CoD 2 igen som enda program.

Och vad hände?

Samma problem som tidigare

Jag tror nog tyvärr fortfarande att det är den berömda buggen som är orsaken. Förmodligen har jag inte lagt märke till problemen tidigare eller så är det som en snubbe skriver på sida 10 eller 11 i problemtråden på notebookforums att denna skumma pryl verkar dyka upp efter en tids användande. Dessutom har jag samma problem vid filmtittande som vissa har beskrivit.

Om man följer tråden på NBforums så har jag svårt för att kalla mitt (och många andras) problem för att "måla fan på väggen" som Belch skrev.

Fortsätter att följa tråden på NBforums och hoppas på en lösning

Over 'n out

Visa signatur

“Ceterum censeo Carthaginem esse delendam”

Cato

Permalänk
Medlem

Klart att det är ett hårdvarufel som gör att datorn beter sig konstigt.
Jag har oxå installerat om / uppdaterat datorn efter alla konster, men samma jävla fel.
Läser man på NBForum så framgår det att FS vet om att felet finns, konstigt att deras svenska del inte vet om det
Kommer inte FS lösa det här snart så kommer jag gå till ARN, köper man en dator för 16.000 så ska den funka ordentligt.

/D

Permalänk
Medlem

Bra att ni testat ordentligt innan man felanmäler. Självklart kan det vara hårdvara, men oftast är det ju mjukvaran som strular. Gemene man är ju väldigt snabb att säga at datorn är trasig.

Nu tror jag er

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Du sa det började iomed ny installation av drivrutiner. Du vet att man bör använda nåt slags program som rensar rester av drivisarna också. Jag vill bara påminna om att de flesta inte märker någon bugg och det är onödigt måla fan på väggen så man tror det är hårdvarufel. Nästa steg du borde göra är att formattera datorn och köra Recovery-cd. Det är även troligt det första förslaget från support.

I mitt fall fanns problemet från start. Har lämnat in datorn till supporten och fortfarande inte hört något efter två veckor (ca) bra början, ha datorn tre veckor och sedan bli av med den två. Hoppas att detta inte kommer bli en följetong för min del.

Permalänk

Ok bumpar upp den här tråden lite....

Inget nytt på västfronten annat än att Fujitsu medgivit att det finns ett problem!
Dock har de inte lyckats lösa problemet ännu.
Mesta diskussionen sker numer här:
http://support.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?t=1308...

Hoppas en lösning kommer snart!

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem

Ja, även jag är drabbad av denna åkomma tyvärr. Sitter just nu och surfar o lyssnar på lite musik och den hackar med ganska ofta, ett par-tre gånger per låt ungefär. Sjukt störande! Jag köpte datorn hos ComputerCity och tänkte ta mig dit snart med min dator och kräva att få häva köpet. Om de vägrar kommer jag hänvisa till Konsumentköplagen som ni kan läsa mer om här:

http://www.minhembio.com/artiklar/264

Ni andra drabbade bör också lämna tillbaka era datorer så Fujitsu/Siemens får skämmas ordentligt och bygga fungerande datorer i fortsättningen!

Permalänk
Medlem

asså vad snackar ni om. händer bara detta på vissa datorer? har en sån själv. har haft den i 1,5 månad nu har inga problems!

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk

@Nelo

Du verkar i såna fall vara en av de lyckliga som inte har buggen / inte märker av den :-).

Det finns en petition på nätet som jag tror är uppe i runt 250 namnunderskrifter av dem som är drabbade.

Verkar även att problemet kan komma smygande dvs när hårddisken blir halvfull eller mer som kommer lagget. Så var det i alla fall på min maskin upptäckte problemet först när jag började köra lite tyngre spel (COD2).
Sedan när jag provade olika exempelapplikationer (FIFA2006 mm) samt spelade upp mp3:or så dök lagget upp som ett brev på posten.

Jag ger detta en månad till sen ska jag prata med SIBA om hur detta ska gå till.

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelo
asså vad snackar ni om. händer bara detta på vissa datorer? har en sån själv. har haft den i 1,5 månad nu har inga problems!

Oftast de med Samsug hårddiskar som märker detta lagg. Har själv 4438G med annan hårddisk och inga problem som märks. Tråkigt för dem som har det och man bör gå tillbaka med skiten isåfall, omedelbart.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Samsug=bra namn på samsung

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Oftast de med Samsug hårddiskar som märker detta lagg. Har själv 4438G med annan hårddisk och inga problem som märks. Tråkigt för dem som har det och man bör gå tillbaka med skiten isåfall, omedelbart.

ok. har inte en samsung hårddisk!

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

Tja, har fått ett erbjudande om den här datorn i ett hempc paket.
Efter att läst en massa om laggingsproblemen om denna datorn på fujitsusiemens forumet, är jag minst sagt tveksam.

Jag ringde hempc supporten och de hade ingen koll alls på detta problemet, men de sa att datorerna inte var tillverakde än. De ska levereras i maj. Man kan ju hoppas på att de antingen löser problemet, eller inte tillverkar nya datorer med samma moderkort som tidigare serier.

Vad tror ni?,, behöver ju ha en dator nu och kan inte vänta tre år tills nästa erbjudande kommer.

Permalänk
Medlem

FSC har meddelat att ingen lösning kommer tas fram utan förklarar att felet beror på hur en notebook är specad, och att dess prestanda i förhållande till en stationär är sämre. De kompletterar även med att fler märken har samma problem.

Rätt eller fel? Försöker de gömma sig eller har de rätt? Vet ej. En sak är helt säker, jäkligt tråkigt för dem med problemet.

För mer info: http://download.fujitsu-siemens.com/forum/viewforum.php?f=20

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Väldigt rutten kaka.......

Detta är ju F.U.B.A.R utan jämförelse.
Hur förklarar detta att spelen flyter bättre på min polares Amilo 1420 än på min 1437G?????

Detta är ju bara förmycket!

Kommer aldrig mer att ens tänka tanken på att köpa en Fujitsuprodukt igen!! :-/

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla illa det här. Jag tycker synd om de som redan har köpt datorer, men förhoppningsvis kan de flesta drabbade lämna tillbaka sina datorer, det verkar ju som om affärerna tycker att folk blir illa behandlade av FS och tar tillbaka datorerna även att de är några månader gamla.

Det blev ett riktigt dilemma det här för min del. Ringde hempc supporten och låg på lite, och nu verkar det som om att datorerna redan e tillverkade. Det verkar som om det blir 4438 modellen oxå, vilken verkar vara riktigt vass. Han sa oxå att de hade hört om det här problemet och att de hade gjort lite reserch på en 4438 och att det inte skulle vara några problem.

Skiten är ju att i en vanlig affär kan man alltid lämna tillbaka datan om det är nåt fel, men hempc är man ju tvungen att pröjsa i 3 år. 428:- i mån i bruttoavdrag för datorn med 2048MB i minne e ett grymt pris om allt funkar. Man får punga ut med det tredubbla om man skulle köpa den i handeln

Det berkar ju som att vissa inte har problemet ändå. Jag har en polare som spelar 24/7 på sin 3438g och har aldrig upplevt några problem.

Va fan ska man göra??

Permalänk
Medlem

Problemen finns på samtliga datorer i X43X-serien, alltså även 4438. Sen kan det ju skilja hur mycket man märker av problemen, men de finns där.

Permalänk
Medlem

Ja jag har oxå läst att det finns på samtliga datorer i x43x serien, men det är ju då lite konstigt att det står på http://support.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?t=1308...
att problemen varit kända sen den 29 november 2005 att datorerna har haft problem, men min polare köpte sin 3438g i maj 2005. Det kan ju vara så att det är de senare modellerna som är drabbade annars borde man väl fått in klagomål tidigare.

För min del kan man ju bara hoppas på att de har gjort nån ändring i konfigurationen sen de fick reda på problemet.

Permalänk

@ Lacie. Är ditt hempc erbjudande genom företaget WSP ?? Ska själv ta en 3438 och hoppas på det bästa. Laggar det skickar jag tillbaka den och håller på så tills det är borta. Enligt uppgifter ska datorn vara "underbar" för övrigt

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

@ Swe_clockering. Mitt hempc ernjudandet kommer från nicator. Jag kör nog på samma linje som du, testar och är det minsta problem med den kommer jag ringa supporten ett par ggr per dag..=) tills det är fixat. Jag har oxå hört att förutom att vissa laggar så är det en riktigt skön dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lacie
Ja jag har oxå läst att det finns på samtliga datorer i x43x serien, men det är ju då lite konstigt att det står på http://support.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?t=1308...
att problemen varit kända sen den 29 november 2005 att datorerna har haft problem, men min polare köpte sin 3438g i maj 2005. Det kan ju vara så att det är de senare modellerna som är drabbade annars borde man väl fått in klagomål tidigare.

För min del kan man ju bara hoppas på att de har gjort nån ändring i konfigurationen sen de fick reda på problemet.

Typen började inte säljas i så stora kvantiteter förrän höst 2005, förmodligen därför det upptäcktes sent 2005. Alla 3438/4438G verkar vara drabbade. Och inget har gjorts åt problemet. Det är fakta. Finns massa att läsa om detta på FSC forum.

Ni som går på erbjudandet får vara beredda på ett helsike. Chansen är rätt stor, får man väl ändå säga, att ni kommer få ett he***te i 3år. Betyder inte ett skit att nicator säger att det inte ska vara några problem. Det är inte Nicator som står för servicen, de är bara förmedlare av kontrakt och vill bara sälja. De är inte bättre än någon annan support som fortsätter förneka att det ens finns en bugg.

Hade själv problem med min skärm i 3 hela månader, från Juni-Aug. De försökte t.om smyga till mig en 3438G istället för min 4438G med pixelfel. Då vart jag rejält arg. Är ju för fasen brottsligt.

Hoppas ni har tur och att ni slipper ett "vad var det jag sa"

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Hej jag skickade in en förfrågan till den svenska FS supporte. och fick ett svar. Är det nåt att tro på?

Fråga:

Hej!

Jag går i valet och kvalet att köpa en FS Amilo m 4438 bärbar dator.

Saken är den att jag har hört att det är /har varit vissa problem med att
den hackar och fryser för ett kort ögonblick när man tittar på film, lyssnar
på musik eller spelar spel. Så ska det ju själklart inte vara på en modern
dator! Jag kan titta på film och lyssna på musik på min 5 år gamla dator
utan minsta problem.

Är det ett problem ni känner till? Är det i så fall något som har gjorts om
så att man slipper problemet på nya maskiner?

Svar:
Hej!

Nvidia kommit med en fix som åtgärdar det problemet.

Mvh

Thomas
Hotline, Professional PC's
Fujitsu Siemens Computers AB
Johanneslundsvägen 12-14
PO BOX 630
194 26 Upplands Väsby, Sweden
Mail: hotline@fujitsu-siemens.com
Internet: www.fujitsu-siemens.se
Support Telefon nummer.
Telefon Nummer: 08-58 888 300 Professionella PC
Telefon Nummer: 020-764 764 Konsument PC

Permalänk

Detta är det "Officiella" statementet som FSC gett ut

"Fujitsu Siemens Computers at 2006/03/06

Dear AMILO Forum users:
Over the past few weeks we have been working on items that have been brought to our attention by you. First thank you for bringing these to our attention as well as for your patients while we worked through our process to get answers. Below please find information you have requested:

"brrr"-sound issue
Symptom: a buzzing sound which can impact the audio and modem throughput.
Solution: NVIDIA provides a technical bulletin regarding this issue and according to NVIDIA this bug will not be fixed in future. Please refer to NVIDIA Buletin:
NVIDIA Bulletin

Second freezer/game issue
Installation of gaming software on both desktop and notebooks might require an adjustment to the settings, particularly in video/graphic settings as most of the 3D games have their own graphic settings which will influence game performance. In addition, please note that most current 3D games are typically designed for desktop high-end systems. Due to form factor, there are differences in components that are used for notebooks than for desktops. Mobile components might not have the identical performance in comparison to their desktop component counterparts, even when manufactures provide components with similar sounding names. (GeForce Go 6800 differs from other GeForce XX 6800). In addition, there can be performance differences in components due to a mobile nature: different performance data of 2½ / 3¼ hard drives with different rpm and throughput data.
In doing extensive research with our suppliers and gaming companies, we have been able to determine that the issue the forum has pointed out is an industry issue, and not one that is specific to Fujitsu Siemens Computers or its products.
Our research has shown that in various game forums, the games are also reported with the same issue on other platforms:
http://www.nickles.de/static_cache/538026610.html
http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=174179
http://www.administrator.de/Probleme_mit_Ruckeln_bei_Spielen....
There is no fix for this issue, as it is a specific determination of components for a notebook system. The usage of these components offers specific benefits to notebook users that include thing like: battery life, form factor, portability and connectivity.
To assist you in gaining maximum performance for your games, please notice hints and further links posted in various game forums to improve gaming performance, for example:
http://www.sacred-game.com/faq.php?shotkat=1

Fujitsu Siemens Computers
at 2006/03/06"

Detta och mycket mer kan läsas i följande tråd:
http://support.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?t=1308...

Efter detta Bullshit meddelande från FSC så är det läge med följande statement:
"Det FSC säger och hundarna skiter stoppar jag i samma påse" >:-/

//Svinförbannad Amilo ägare

Visa signatur

Cato

Permalänk
Discokungen

Jävla puckon! De inser väl själv att det är fel på datorn när man kör på lägsta inställningar i CoD2 och det frys"laggar"? =/

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Lacie. Jag har ochså från nicator. Är osäker med samtidigt om man skulle få en helt fungerande FS så är det ju toppen. Kollegor är väl införstådda med problemt och vissa har fått moderkortet utbytt sen har det funkat toppen.

Hur ska man göra :S

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

@Swe_clockering. Jag har både ringt och mailat nicator. Jag försöker få någon sorts skriftlig bekräftan på att om datorn inte funkar som det ska, ska det fixas oavsett fel om detta inte går för att datorn helt enkel är kass, ska man kunna lämna tillbaka datorn eller välja någon annan dator i hempc erbjudandet. Skickade in ett mail igårk väll men har inte fått något svar än.

Man har ju gått och väntat länge på erbjudandet och så blir det en sån soppa.. i övrigt är datorn precis så som jag vill ha den.

Jag fattade inte riktigt vad du skrev..? Har du kollegor som i ett tidigare erbjudande tagit en 3438 och som fått sina moderkort bytta? Det låter ju lysande isf, då vågar man kanske chansa..

Permalänk
Medlem

Upptäkte idag att dustin har slutat sälja AMILO M3438 http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010089850
Kanske kommer en uppdaterad serie snart.
Man kan ju i alla fall hoppas.

Visa signatur