Permalänk
Medlem

Varning: Fs Amilo 3438g

Köp inte denna dator. Den har allvarliga buggar i sig som gör att du inte kan spela upp mp3 eller kolla på filmer utan att det laggar och fryser till. Spel har samma märkliga uppförande.
Läs mer här.
Ps. tydligen finns det en o annan som inte har buggen, men det gäller dom flesta x438G.

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121724

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121602

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

du har en sån enligt sign. har du märkt något?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Yep märker det konstant.
Varje minut fryser bild och ljud till en sekund, ruskigt jobbigt om man ex spelar spel, så kör man ex bil och ska in i en kurva.. så fryser det till och helt plötsligt sitter man i ett träd på sidan av vägen

Jag hade tänkt att använda datorn till musikproduktion (köpte precis nytt externt ljudkort till detta).. Men pgr av denna bug så är det kört.

Bör tilläggas att alla upplever denna bug på olika sätt.. vissa kanske inte ens störs av den. Men någon gång kommer den visa sig.. beror lite på vilka spel osv som liras.
Jag råder er verkligen att skita i denna dator tills dess att man hittat en lösning pgr. av att jag hörde av mig till FS Supporten..
Och svaret jag fick var att visst.. skicka in den.. men ingen kommer kunna göra något åt problemet som det ser ut idag.
Och som svar på frågan när jag undrade om jag kunde få lämna tillbaka datorn mot mina pengar så sa han att eftersom att det inte är några synliga fel på datorn så får jag typ skylla mig själv.
Han passade och nämna att dom hade andra varianter av bärbara datorer jag kunde köpa och anvanda till musikproduktionen.
Sug *** tänkte jag då.............

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

är det denna dator ni pratar om?
AMILO M3438 PM 2.0 1GB/80 DVDRW WLAN 17#XPH
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010089850

Visa signatur

Engineers aren't boring people; we just get excited over boring things.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1l
är det denna dator ni pratar om?
AMILO M3438 PM 2.0 1GB/80 DVDRW WLAN 17#XPH
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010089850

Yes =/ man hittar den i en massa olika variationer, men detta gäller i princip alla 3438G, men även andra FS datorer som använder samma moderkort. Alienware använder samma moderkort på några av deras modeller och har samma problem.
Kolla upp länkarna ovan innan ni beställer nåt om ni är på väg att inhandla är mitt råd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har också denna dator.
Märker endast av buggen när jag lyssnar på musik genom SPDIF utgången.
Någon gång i NFS, men då är ju även SPDIF aktiverad.

Det märkliga är att datorn fungerade perfekt (dvs utan buggen) tills jag uppdaterade drivrutiner för bla grafikkortet.

Annars är jag verkligen supernöjd med datorn, och jag rekommenderar den.

Har även hört att det ska komma ut en fix till detta i slutet av januari (kan ha fel!!)

Permalänk
Medlem

Är det inte något med drivrutinen för grafikkortet med den maskinen? Att man måste uppdatera BIOS:en innan man lägger på de senaste drivrutinerna vilka man fö. skulle hämta på ngn specialsajt?..

Det här låter väl superinitierat? hehe.. hörsägen så det förslår..

//Fabian

Permalänk
Medlem

Man tror att man har olika typer av problem beroende på vilka hårddisk(ar) man har, t.ex Samsung/Seagate. Man håller på att vänta på ett resultat från tillverkaren så man får reda på om det går att fixa till i BIOS eller om det inte går att fixa till alls.. Om det inte går överhuvudtaget vet jag inte vad ni ska göra...

Avvakta ett par veckor o se hur det uvecklas, kolla gärna den siten, där kommer nyheter upp om buggen varje dag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogdin
Man tror att man har olika typer av problem beroende på vilka hårddisk(ar) man har, t.ex Samsung/Seagate. Man håller på att vänta på ett resultat från tillverkaren så man får reda på om det går att fixa till i BIOS eller om det inte går att fixa till alls.. Om det inte går överhuvudtaget vet jag inte vad ni ska göra...

Avvakta ett par veckor o se hur det uvecklas, kolla gärna den siten, där kommer nyheter upp om buggen varje dag!

Weeeeeeee!! Gogogo Siba!!
Jag fick pengarna tillbaka!
Jag gick in och snackade med en kille på SIBA.. fan han va ruskigt förstående och inte alls dryg så som jag förväntade mig.
Så nu har jag ingen dator mer =/ Vafan ska man köpa??????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Jag råder er verkligen att skita i denna dator tills dess att man hittat en lösning pgr. av att jag hörde av mig till FS Supporten..
Och svaret jag fick var att visst.. skicka in den.. men ingen kommer kunna göra något åt problemet som det ser ut idag.
Och som svar på frågan när jag undrade om jag kunde få lämna tillbaka datorn mot mina pengar så sa han att eftersom att det inte är några synliga fel på datorn så får jag typ skylla mig själv.

Jag tycker att du ska kräva att få häva köpet! Produkten uppfyller uppenbarligen inte de krav man kan ställa på en dator. Om dom vägrar, vänd dig till din kommuns konsumentupplysning för hjälp. Det spelar ingen roll om felet syns eller inte. Praxis är vad jag förstått annars att om man byter in produkten två gånger får man sen rätt att häva köpet om problemen fortsätter men när nu tillverkaren medger att det är ett återkommande problen med den här modellen bör du ha full rätt att häva köpet.

---

Haha, så går det när man inte läser hela tråden. Jag läste fram till näst sista inlägget och såg att första inlägget var från idag så jag räknade med att det inte skulle kunna hända så mycket. Nåja, bra jobbat.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Grymt skönt! nu är jag hos en polare som har dator så jag kan spåna på nya datorer.. men fan hur ska man klara sig hemma! haha.. har inte varit utan dator sen 10 år.. ska bli en intressant upplevelse

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Vänta på en prisvärd Yonah laptop är mitt råd Lycka till med den datorfria tiden

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Vänta på en prisvärd Yonah laptop är mitt råd Lycka till med den datorfria tiden

vad är det och när kommer dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tobz men snälla. Hur fan kan man rekommendera denna plåtburk. Den väger 4.1kg, priset är extremt högt med tanke på märke å vad den har i sig. Datorn har problem enligt flera sidor och trådskaparen säger även det med. Folk kan verkligen inte ge självkritik. Så störande. Bättre folk ger ärliga svar på när nåt är dåligt så ingen annan gör samma misstag. Det är skönt att det löste sig för dig i alla fall. Ha inte bråttom iaf så du inte köper nå kasst igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
tobz men snälla. Hur fan kan man rekommendera denna plåtburk. Den väger 4.1kg, priset är extremt högt med tanke på märke å vad den har i sig. Datorn har problem enligt flera sidor och trådskaparen säger även det med. Folk kan verkligen inte ge självkritik. Så störande. Bättre folk ger ärliga svar på när nåt är dåligt så ingen annan gör samma misstag. Det är skönt att det löste sig för dig i alla fall. Ha inte bråttom iaf så du inte köper nå kasst igen.

Kolla gärna in denna tråd http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6186934...
Kanske kan du hjälpa mig att slippa samma visa igen

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Citat:

vad är det och när kommer dom

Dual core processor. Jämnbördig med AMD X2 när båda går i samma frekvens och drar hälften så mycket ström som AMDs. Det är Intels nya koncept av en presterande processor helt enkelt. Tycker verkligen Intel har lyckats med den! Apple har dem i deras nya MacBooks tex.

Jag räknar med 1 månad, kanske 2 innan det kommit bra alternativ. Men det är det värt

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp

eh okej?

Det är väl högst individuellt vad man använder sin bärbara dator till, och på vilken basis man köper den.
Min dator står mest på skrivbordet, alt. att jag tar med den när jag bor hos min flickvän.
Personligen har jag inga problem att bära runt på 4 kilo.
Om du tycker det är för mycket bör väl du leta efter en annan typ av bärbara datorer, eller börja på gym.

Jag tycker inte heller att priset är högt, men återigen det är individuellt.
jag betalade ca 15 000 för min dator i november, och det är den verkligen värd.

Att jag sedan kan skratta mig lycklig eftersom jag knappt märker av buggen medför att jag kan rekommendera datorn.
Om buggen inte går att fixa med en uppdatering är det en annan sak, men detta har inte konstaterats ännu och tills dess väntar jag.

Jag förstår inte påvilket sätt jag inte kan vara självkritisk?
Det är inte direkt att jag påstod att datorn var bäääääääst och knäckte alla andra bärbaradatorer?

Innan du kategorierserar något som kasst kanske du borde ta dig en funderare.
Många (kanske för många) har haft problem med buggen, alla? nej!
Har jag haft stora problem, nej! Borde jag vara missnöjd med min dator bara för andra haft problem? Nej!
Borde jag då få rekommendera en dator som jag är nöjd med, som fungerar bra och som jag känner är prisvärd? JA.
m3484 är en bra dator och var lätt värd 15 000 när jag köpte den.
Visserligen är 3dmark inte allt, framför allt inte för mig då jag inte spelar.
Men jag får 3789 i 3dmark 05 och 8900 i 03, detta är med processorn på 1,73ghz.
Så rent prestandamässigt är den inte alls kasst.

Om jag däremot hade haft samma problem som Cynic, och jag hade köpt dator till för de ändamålen han gjorde. Hade jag förmodligen reagerat på exakt samma sätt.
Men nu var det inte så, eller hur?

Permalänk
Discokungen

Snälla, tagga ner lite. Hotfullt beteende är bara onödigt.

Du kunde ju faktiskt ha skrivit: "Jag har inte personligen haft några problem så jag hade gärna rekommenderat denna datorn på grund av dess privärdhet och prestanda."

Datorn verkar ju jättetrevlig med med tanke på hur många som har haft problem med den så känns det osäkert att köpa den. Det kan du väl förstå, tobz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Snälla, tagga ner lite. Hotfullt beteende är bara onödigt.

Du kunde ju faktiskt ha skrivit: "Jag har inte personligen haft några problem så jag hade gärna rekommenderat denna datorn på grund av dess privärdhet och prestanda."

Datorn verkar ju jättetrevlig med med tanke på hur många som har haft problem med den så känns det osäkert att köpa den. Det kan du väl förstå, tobz?

jaa då.

Blir bara lite irriterad när folk tror att de vet så mycket om en person utifrån några inlägg på ett forum.
Men klart jag kunde formulerat mig annorlunda.
Får väl tänka på det i fortsättningen så jag inte gör någon upprörd (läs koppp)

Permalänk
Medlem

Jo fast när man rekommenderar en vara så rekommenderar man den även förhållande till priset. Vilket innebär att du tycker denna dator är toppen för 15000kr. Då kan du ju inte direkt ha kollat det bärbara sortimentet. Rätt lustigt att du tog upp detta med att köpa en som väger mindre och gym. För jag kör själv på Dell X1 och tränar även. Så jag har inga problem med 4.1 Kilo om du nu försökte vara lustig. 4.1kg är på tok för mycket för man ska kalla det bärbart. Det är bra att du gillar den iaf men tyckte det va ruggigt dåligt tips. Man har sett för mycket folk som hela tiden försvarar det dom har. Blir bara så förbannat trött på det. Säg som de är.

EDIT: Vadå jag sa ju att folk kan inte ge självkritik. Menade helt allmänt. Jag har väl inte sagt att jag vet nåt om dig ?

Permalänk

Faaaan oxo!!!

Den här buggen låter exakt som mitt problem i Call of Duty 2
Jag har en Amilo 1437G 2.0 Ghz som hackar och strular i COD 2 HD:n swappar som en galning!! Detta känns som att det började när jag uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet.

Detta var ju inte kul alls!
Är det någon annan 1437 ägare som upplevt detta?

Gillar ju burken annars

Visa signatur

“Ceterum censeo Carthaginem esse delendam”

Cato

Permalänk
Medlem

Datorn har samma moderkort som 3438G och är därför också drabbat.. trist. Det är många andra som är drabbade med din modell.

Visa signatur

Permalänk

Håkej

Satan oxo att man alltid ska ha missflyt
Tur i oturen att man köpte skrället på SIBA så man har en fysisk butik att gå till.
Men jag vet inte om jag vill ha någon annan burk, denna passade mig perfekt!
Vad tror ni? vågar man hoppas på att detta är ett problem som kommer att lösas eller ska man kasta in handsken och snacka med siba om ev byte?

//Uppgiven

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem

frozen.

Om man ändå får tillbaka pengar för datorn, vilket är rätt om den inte fungerar som den ska, så skulle jag vänta och se hur det utvecklar sig.
Gå in på notebookforums dagligen och kolla hur det går.
Samtidigt skadar det ju inte heller om du ringer till fju-sim och gnäller lite. Ju fler som gör sin röst hört ju större chans är det att något blir gjort anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobz
frozen.

Om man ändå får tillbaka pengar för datorn, vilket är rätt om den inte fungerar som den ska, så skulle jag vänta och se hur det utvecklar sig.
Gå in på notebookforums dagligen och kolla hur det går.
Samtidigt skadar det ju inte heller om du ringer till fju-sim och gnäller lite. Ju fler som gör sin röst hört ju större chans är det att något blir gjort anser jag.

Jag som fick pengarna tillbaka anser mig själv bara ha haft en ruskig tur! försäljaren hade en själv och datorn va strax under en månad gammal.
Men när jag ringde FS supporten så va det helt andra toner.. han förklarade att dom inte kunde göra nåt åt saker och han rådde mig till att köpa en annan dator om det va så mycket problem med denna, otrevlig som fan. Men att få pengarna tillbaka det skulle bli svårt sa han med ruskigt nochalant röst.
Man ska nog inte ta nåt för givet.. tror att det blir en lång och jobbig process att lösa detta för många om inte återförsäljaren tar på sig ansvaret och ger en pengarna tillbaka, och själva försöker få cashen från FS.
Men det är klart.. jag drog det inte till högre instans på FS, så det kan ju bara ha varit en enskild idiot på supporten som jag snackade med.

Jag satt i samma sits som dig.. jag gillade datorn.. men buggen gjorde det omöjligt att ha den kvar.
Jag gick in på SIBA för att försöka kolla vad det va som gällde och fick intrycket av att jag skulle kunna få hjälp där så jag lämnade tillbaka den till slut.
Vore jag dig skulle jag snacka med SIBA. Kanske kolla om dom går med på att avvakta ett tag.. och om det inte löser sig så kan du få löfte om att lämna tillbaka den?

Men jag tyckte det va bra mycket skönare att ha pengarna i handen, visst.. löser det sig med datorn så skulle jag då kunna köpa den.. löser det sig inte så väljer jag helt enkelt en annan.
Vore det tvärtom att man istället väntar på att lösningen på buggen kommer ut så går det längre tid sedan köpet = svårare att få cashen tillbaka.. samtidigt som man måste hålla på o kriga för sina rättigheter vilket känns som onödigt enerikrävande =/

Ps. man snackade om att man skulle få ut en fix till detta problem under januari.. kommer inte bli så tyvärr. Som du kan läsa på forumet så har man inte ens hittat vad det är för fel.. Problemet är om felet ligger på fel ställe.. Kanske blir det så att det är ett problem som inte kan lösas med en uppdatering. Och vad händer då?.

Visa signatur

Permalänk

Hoppla

Nån som hört nåt nytt om FS buggen?
Fler drabbade?

Vet att Alienware inte är speciellt vanliga här i svedala men de borde oxo vara drabbade (Samma moderkort)
Ingen info om buggen på Fujitsus supportforum (konstigt)?

Hoppas detta löser sig för jag gillar ju min 1437G men vill ju kunna lira utan att burkfan hackar som en pentium 133:a

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem

Jadå.. kommer in massor med rapporter från hela europa om drabbade.
Ryktet sprider sig och folk försöker göra sig av med dom märker man.
FS har officiellt ingenting att säja om buggen.. beter sig nästan som att dom inte ens vet om den!
Man väntar nog på en lösning.. eller så väntar man på att folk ska glömma.. va vet jag ^^

Kolla in detta som visar i bild hur buggen visar sig
http://www.notebookforums.com/showthread.php?p=1621714#post16...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frozenfish
Faaaan oxo!!!

Den här buggen låter exakt som mitt problem i Call of Duty 2
Jag har en Amilo 1437G 2.0 Ghz som hackar och strular i COD 2 HD:n swappar som en galning!! Detta känns som att det började när jag uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet.

Detta var ju inte kul alls!
Är det någon annan 1437 ägare som upplevt detta?

Gillar ju burken annars

Det som är troligast just nu är att buggen kommer från RAID och på en 1437G finns väl inget RAID? Alltså inte säkert men du kanske inte harbuggen. Har du under 1024meg RAM och inte det bästa grafikkortet och dragit på för mycket på inställningarna kan du få sån effekt. CoD2 är väldigt krävande och en 1437G är nog i klenaste laget för allt annat än lägsta inställningarna.

Pröva de gamla drivvisarna igen. Buggen har troligsvis inget att göra med drivrutinerna. Men förstås, inget är säkert.

Har en 4438G med RAID0 och 2xfujitsu HD och har inge spår av nån bugg.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Hejsan

Kul att höra att inte du är en av de drabbade!
Tycker nog inte att 1437:an är så jäkla klen om man ser till specen 2.0Ghz och 1024 Meg ram. Dessutom flyter spelet mkt bättre på polarens Amilo 1425 med 1.7 GHz prolle 512 Meg RAM och 9700 128 Meg grafikkort (skumt)
Dessutom stämmer allt in på bugg symtomen som beskivs på notebookforums , detta får mig att vara nästan 100% igt säker att detta är mitt problem. Detta styrks även på notebookforums där 1437:an listas som en av de drabbade av buggen.
Har testat både med gamla och nya drivrutiner samt olika grafikinställningar till ingen lycka den hackar lika mycket i 640x480 med allt avslaget som i 800x600 med alla inställningar på medium.
Får nog leva med hacket tillsvidare

Dock har 3438/4438 och 1437 såvitt jag vet samma moderkort förberett för RAID.
1437 har dessvärre inte plats för två HD så det är klart att man inte kör RAID på den.
I enhetshanteraren finns det även listat en RAID styrenhet mm.

Visa signatur

Cato

Permalänk
Medlem

Re: Varning: Fs Amilo 3438g

Citat:

Köp inte denna dator. Den har allvarliga buggar i sig som gör att du inte kan spela upp mp3 eller kolla på filmer utan att det laggar och fryser till. Spel har samma märkliga uppförande.
Läs mer här.
Ps. tydligen finns det en o annan som inte har buggen, men det gäller dom flesta x438G.

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121724

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121602

först och främst, windows media center edition ÄR INTE BRA.

för det andra, uppdatera ditt bios :€

*fujitsu siemens tekniker*

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.