Permalänk
Inaktiv

Datorn "dör".

(Är inte säker på om detta är rätt kategori på forumet, om inte kan ni förbehålla er rätten att flytta den )

Nu har jag byggt ihop ett nytt datorskrälle. Den fungerar prima uöver ett ganska märkligt fel; datorn vägrar att starta. 1/30 gånger kanske lyckas, men det vanliga är att den går i ca. 1 sekund från det att jag tryckt på Power-knappen, och sedan dör. Alla fläktar och hårddiskar hinner precis spinna igång, sen slocknar hela skiten.

Har provat att dra ut graffekortet, men samma problem kvarstår (tänkte ifall det drar för mycket ström eller så). Sedan tänkte jag att det kanske är nätagget, men det är på 300 V så det borde väll räcka? Hittar ingen info kring hur starkt agg man behöver för moderkortet.

Detta är vad jag har i datorn nu:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45693
http://www.webhallen.com/prod.php?id=11861

Så, vad är fel? Kan det vara nätagget? Jag är förvirrad. Kan datorn skadas?

Permalänk

Har du bara ett moderkort och ett minne í datorn? A då kan de bli problem kanske? Nä skämt åsido

Du kan ha glömt att sätta i CPU-fläktens strömsladd för det brukar hända så då.

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

nej de nätagget bör räcka. men kolla så inget ligger o kortsluter såsom att en distans sitter fel, en distans för mkt, ngn kabel sitter fel.

Visa signatur

:)

Permalänk

Kollat så att powerknapen inte fastnar i "on"-läge?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

det kan ju vara att en säkerhetskabel inte sitter fastpluggad i moderkortet...brukar sitta långt bak i burken...alltså nära alla uttagen...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antilus
det kan ju vara att en säkerhetskabel inte sitter fastpluggad i moderkortet...brukar sitta långt bak i burken...alltså nära alla uttagen...

Uuh? Säkerhetskabel?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

300 V?!!
då kan det vara nätaggregatet. De brukar oftast vara på 220 V.

Skämtåsido, jag satsar på "billybomb"s teori att cpufläkten inte är ikopplad.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Inaktiv

haha! när jag håller inne resetknappen en milimteter och släpper direkt, går datorn igång. Helt mupp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gremanz
haha! när jag håller inne resetknappen en milimteter och släpper direkt, går datorn igång. Helt mupp!

Koppla ur resetknappen då för att se om det är den som krånglar för dig.