Ageia PhysX Physics Accelerator

Permalänk
Medlem

Ageia PhysX Physics Accelerator

någon som vet vart jag kan köpa en AgeIA PhysX Physics Accelerator ?
Har sökt på google, men utan resultat.

Det behöver inte vara just den, men iaf en som gör samma sak för dator...kollar på komplett, men inte hittat något där heller...Vill endast köpa från någon svensk sida...men iaf, skriv här ifall ni vet vart man kan köpa något liknande

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Discokungen
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Finns det några spel som använder det?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Finns det några spel som använder det?

Nya Ghost Recon ska använda den, och nya UT..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2510

Trailer på ett spel som använder PhysX..
Det ser RÄTT intressant ut mjaaa :=)
Speciellt flygfän med äkta aerodynamisk fysik istället för den där gamla hemska "roterarunt x och y axis som en vippbräda" fysiken..
Lär nog göra lika mycket som 4-punkts fysiken gjorde för bilspelen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Hedersmedlem

ASUS släpper sitt första kort nu i Maj så det är lite väntan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på Physx (kommer att spela mycket GRAW) och kommer nog att köpa Asus kort om det inte är total rip-off.

I och med att detta kort har med "fysik" att göra och inte enbart grafik, hur kommer detta att påverka spel över nätet med/mot andra som inte har denna prestanda?

Hur förhåller sig en server med physx mot spelare som inte har det? Jag tänkte mest på om spelarna kunde drabbas av effekter som de inte kan se, då de inte har stöd för det som servern tar hänsyn till.

Permalänk

Samma här, är riktigt intresserad av PhysX. Kan också nämna att drivern till den har redans släppts.

hm, undrar om man kan klocka den.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
hm, undrar om man kan klocka den.

Tänk om den räknar fel. Grafikkort ger ju artefakter, fysikkort ger... en ding-ding värld?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus
Jag är sugen på Physx (kommer att spela mycket GRAW) och kommer nog att köpa Asus kort om det inte är total rip-off.

I och med att detta kort har med "fysik" att göra och inte enbart grafik, hur kommer detta att påverka spel över nätet med/mot andra som inte har denna prestanda?

Hur förhåller sig en server med physx mot spelare som inte har det? Jag tänkte mest på om spelarna kunde drabbas av effekter som de inte kan se, då de inte har stöd för det som servern tar hänsyn till.

Det är det som är kruxet. Eftersom fysik påverkar själva spelandet till skilnad från grafik som bara är en kosmetisk förändring, så måste säkerligen alla som spelar ha ett fysikkort. "Fysikspelen" måste nog släppas med två valmöjligheter. Att spela med PPU och full fysik eller utan PPU och begränsad fysik. Spelen måste ju kunna spelas av fler än folk med PPU annars lär dom ju itne sälja tillräckligt.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Det är det som är kruxet. Eftersom fysik påverkar själva spelandet till skilnad från grafik som bara är en kosmetisk förändring, så måste säkerligen alla som spelar ha ett fysikkort. "Fysikspelen" måste nog släppas med två valmöjligheter. Att spela med PPU och full fysik eller utan PPU och begränsad fysik. Spelen måste ju kunna spelas av fler än folk med PPU annars lär dom ju itne sälja tillräckligt.

Vi hade en föreläsare från Ageia på några temadagar förra veckan.. Hon pratade om PhysX, och som jag fattade det så kommer det vara samma fysik till att börja med iaf, bara att PhysX kommer avlasta CPU:n mycket, och därmed lämna CPU-kraft över för annat.
Om jag fattade rätt kommer alla "första generationens" fysikspel fungera så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Vi hade en föreläsare från Ageia på några temadagar förra veckan.. Hon pratade om PhysX, och som jag fattade det så kommer det vara samma fysik till att börja med iaf, bara att PhysX kommer avlasta CPU:n mycket, och därmed lämna CPU-kraft över för annat.
Om jag fattade rätt kommer alla "första generationens" fysikspel fungera så.

Hmm kan vanliga processorer verkligen hantera sån här avancerad fysik?
http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2510

Eller kommer fysiken att vara ganska begränsad till en början?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Hmm kan vanliga processorer verkligen hantera sån här avancerad fysik?
http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2510

Eller kommer fysiken att vara ganska begränsad till en början?

Det där är inte speciellt avancerad fysik. Snarare skämmer de ut sig genom att gödsla på med överdrivna mängder billiga spacewarps med kollisionshantering. Spelet är inte snyggt, animationerna är verkligen uselt gjorda och effekterna barnsliga.

Det ser ut som om kortet tillför två saker:

Snabb kollisionshantering med något mer detaljerade bounding boxes än vanligt.

Accelererade matrismultiplikationer som de utnyttjar för att göra alla space warps.

Inga av dessa operationer är omöjliga på en vanlig CPU, det tenderar bara att ta lite mer tid.

Det är möjligt att kortet kan mer, och man kan garanterat göra mer med kortet.

En riktig fysikprogrammerare skulle bristerna till trots kunna göra en hel del med det, om gränssnittet tillåter.

En trolig effekt av kortet är dock att Intel knappar in på AMD när det gäller spelprestanda, eftersom en stor del av orsaken ligger i Intels usla x87-enhet, där i stort sett all fysik körs.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det där är inte speciellt avancerad fysik. Snarare skämmer de ut sig genom att gödsla på med överdrivna mängder billiga spacewarps med kollisionshantering. Spelet är inte snyggt, animationerna är verkligen uselt gjorda och effekterna barnsliga.

Det ser ut som om kortet tillför två saker:

Snabb kollisionshantering med något mer detaljerade bounding boxes än vanligt.

Accelererade matrismultiplikationer som de utnyttjar för att göra alla space warps.

Inga av dessa operationer är omöjliga på en vanlig CPU, det tenderar bara att ta lite mer tid.

Det är möjligt att kortet kan mer, och man kan garanterat göra mer med kortet.

En riktig fysikprogrammerare skulle bristerna till trots kunna göra en hel del med det, om gränssnittet tillåter.

En trolig effekt av kortet är dock att Intel knappar in på AMD när det gäller spelprestanda, eftersom en stor del av orsaken ligger i Intels usla x87-enhet, där i stort sett all fysik körs.

Jo, det var ungefär vad hon sa, att kortet har potential, men att den troligen inte kommer utnyttjas speciellt bra till en början, utan att det främst kommer utnyttjas som CPU-avbelastande.
Dock vet man aldrig, hon var rätt förvirrad

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

I början tror jag större mängder av spel med stöd för AgeIA PhysX kommer först att komma till PS3 & Xbox360. I början blir det nog bara smakprover så att säga tills spelutvecklarna kan implementera allt mer av det.
Anledningen till att det kommer dröja längre för PC är just pga att marknaden inte blir så stor i början som för PS3 & Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Samma här, är riktigt intresserad av PhysX. Kan också nämna att drivern till den har redans släppts.

hm, undrar om man kan klocka den.

...sitter mer och funderar på om t.ex 2st PhysX skulle ge ÄNNU mer.....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Återstår att se vad GPU:erna har att tillföra på PPU-fronten. Med tanke på att PhysX-framework:et tycks bli rätt öppet så att även ATI och Nvidia kan tillföra en del vad gäller användande utav detta hos utvecklarna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
I början tror jag större mängder av spel med stöd för AgeIA PhysX kommer först att komma till PS3 & Xbox360. I början blir det nog bara smakprover så att säga tills spelutvecklarna kan implementera allt mer av det.
Anledningen till att det kommer dröja längre för PC är just pga att marknaden inte blir så stor i början som för PS3 & Xbox 360.

Du vet väl att Ageia är ett instickskort för PC?

Om du ska få det att funka med XBox och PS3, får du nog först ta fram lödkolven, och sen skriva egna spel som utnyttjar det.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Du vet väl att Ageia är ett instickskort för PC?

Om du ska få det att funka med XBox och PS3, får du nog först ta fram lödkolven, och sen skriva egna spel som utnyttjar det.

Xbox 360 och Playstation 3 kommer ha fullt stöd för PhysX via deras framework. Sen om det blir någon eller några CPU:er eller GPU:n som får göra jobbet är skitsamma.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Xbox 360 och Playstation 3 kommer ha fullt stöd för PhysX via deras framework. Sen om det blir någon eller några CPU:er eller GPU:n som får göra jobbet är skitsamma.

Hmm... Det är nånting jag missar. Blir inte det en mjukvarulösning? Dvs. de skulle lika gärna kunna köra havok.

Nå, iaf. så framstår första uttalandet i liten annan dager. Ber om ursäkt G4bb3. Om man kan använda samma API så är det nog troligt att det sker som du sade.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Same API, different hardware. GPU-accelererat PPU-arbete via PhysX API:t ger ju en liten boost även det.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Det är säkert sannolikt att kortet i slutändan "bara" blir en grafikförbättring. Men då är det ej heller ett "fysikkort" som de själva menar att det är.

På exempelvis den högra GRAW-bilden menar de (AIEGA) att splittren i bilden kan orsaka skada, något som då skulle vara vitsen med PhysX:
http://physx.ageia.com/footage.html

Lite spekulation : i USA kan man ju bli stämd i vänstervarv för vad som helst. Att hoppa på någon som annonserar om ett kort som förbättrar fysik men bara ändrar grafik låter som ett "case" så gott som något. Nu är det ju förvisso AIEGA som säger det och inte Asus... Ja, ja stäm båda för bövelen

I vilket fall är kortet intressant oavsett, det är priset det hänger på för mig.

Permalänk
Medlem

alltså vad äre som sägs igentligen? . menar ni att detta är bara en "simpel" processor ? . som gör allt detta? :O.

Som sätts in som ett " PCI kort" .

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ied
alltså vad äre som sägs igentligen? . menar ni att detta är bara en "simpel" processor ? . som gör allt detta? :O.

Som sätts in som ett " PCI kort" .

Precis. Se det som ett grafikkort fast det sysslar med fysik. Med tanke på hur svårt en vardaglig processor har med fysik när den ska hålla på med allt annat är det en ganska naturlig utveckling även om jag inte tror det kommer vara så standard som grafikkort

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sweet . Tänker lätt köpa ett kort .

Man undrar ju dock hur länge man måste vänta för att få köpa ett .

Stod på hemsidan att ASUS och BFG jobbar med dem nu, och att dem snart släpps till handeln.

Men då är frågan, vad ser dem som snart :).

Priset ligger på 299$ iaf

Här är en link föresten till alla spel som stödjer, och kommer stödja PhysX: http://physx.ageia.com/titles.html

Ännu en link med filmer från självaste Cellfactor, där man ser ORDENTLIGT fan PhysX verkligen gör. kan nämna till er att jag satt å gapa.

http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2510

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Discokungen

Ursäkta men vad är det som är så häftigt? Visst är det mycket saker som exploderar men det har väl gjorts förr? Tar inte grafikkortet hand om det som det är idag?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Inte bara grafiken Flamso, splitter och sådant med.

Sånt gör inte skada idag t,ex.

Gnistor etc, skott som snuddar vid ärmarna. och dendär gradern av explotioner har jag INTE sett i dagens spel .

Antar att i det stora hela så tar PhysX hand om små sakerna, dedär små extra upppiffningarna som gör spelen speciella och riktigt verklighetstrogna.

Jag ska skaffa ett kort iaf!.

Blir att sätta ut review då så du får höra skillnaden Flamso

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Discokungen

Aha! Det har jag inte tänkt på. Mycket eftersaknade effekter här hemma iaf. Granatsplitter borde göra skada ^.^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Aha! Det har jag inte tänkt på. Mycket eftersaknade effekter här hemma iaf. Granatsplitter borde göra skada ^.^

Precis vad jag ville komma fram till , Duktig ponke . haha

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ied
Precis vad jag ville komma fram till , Duktig ponke . haha

Tss.. Vi Extreme Edition-killar borde hålla ihop (se sign )

Hade varit skithäftigt med en fullständigt realistiskt spel fysikmässigt. Hade älskat det! Far Cry kommer närmast medan HL2 bara öser på med orealistiska effekter (en tunna flyger 500m av en granat, någon?)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld