Permalänk
Avstängd

Rockbox

Hej!

Har för mig att jag sett nån rockbox-tråd tidigare också men jag tänkte göra en ny eftersom jag själv just laddade ner det.

För er som inte vet så är rockbox en firmware som finns till ett antal olika mp3spelare bl.a. iPod, officiellt stöd för iPod mini g2 har just släpps (jag har en sån) och jag håller på och testar som bäst...

Varför borde man pröva rockbox då?
Ja dom största fördelarna är väl:

-support för: mp3,ogg, AC3, AAC, Musepack, AIFF, ALAC, FLAC, Shorten, WAV, och Wavpack
-Gapless playback, dvs ingen paus mellan låtarna
-5-bands eq (som fattas på iPods)
-göra egna "themes"

Det är väl dom största fördelarna men Rockbox är så mycket mer och det finns otroligt mycket inställningar att pilla med...

Har som sagt själv just bara börjat leka med det men vad som hittils känns positivt är förutom gapless playback att man på sin iPod får mer info om vad som spelas för tillfället t.ex. albumnamn, bitrate och nivåstaplar för dom båda kanalerna...

Ladda ner o testa själva på www.rockbox.org och säg vad ni tycker...e lite småpilligt att installera men jag tror nog dom flesta här har tillräcklig kunskap.
Det bästa är att man laddar rockbox via en bootloader så man behöver inte använda det om man inte gillar det utan kan boota med Apples egna fw om man så vill...

Ni med iPods börjar med att installera bootloadern först: http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/IpodInstallation

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Jag vill, men vågar inte testa på min nya fina nano.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Avstängd

Inget att va rädd för, har nog inte hört om nån som fuckat upp sin iPod permanent

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3
Jag vill, men vågar inte testa på min nya fina nano.

Varför? Det är väl bara att använda apples återställningsverktyg..

Permalänk
Medlem

Vore kul att se några bilder när det körs, kan du inte posta några? Skiljer sig navigeringen från Apple´s original? Hör DU skillnad i ljudet? Funderar nämligen på att installera det på min mini...

Visa signatur

"-Ur kaos kommer ordning"

Permalänk
Avstängd

Navigeringen skiljer sig väl en del från originalet men man vänjer sig antagligen...

Om jag hör skillnad på ljudet? nja alltså Rockbox påverkar väl knappast ljudet(bortsett från att den har mer möjligheter för eq då) men jag har prövat köra FLAC och det var väl inget speciellt med ljudet tyckte jag, ska försöka få tag på nåt album i FLAC som jag redan har som mp3 och jämföra.

Antagligen kommer jag att köra vidare med Apples egna fw till typ 90% och boota upp Rockbox dom gångerna jag känner att jag vill lyssna på ett album med gapless playback, för det e det jag personligen uppskattar mest med rockbox för tillfället.

Jag tycker helt klart du ska pröva det på din mini iaf (du har väl andra generationen?), finns inget att förlora på det

OffT: Förövrigt tycker jag alla borde köpa Editors skiva "The Back Room" för den är fullkomligt lysande

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

synd att Rockbox går till zen micro...
Håller fulkomligt med dej om Editors skivan

Visa signatur

Creative Zen Micro FTW!

Permalänk
Medlem

Schysst att du lade upp bilder. Jag har hört att man kan mixtra med utseendet lite, vet du något om det? Ärligt talat tycker jag det ser väldigt lowprice-spelare ut sådär. Jag hade lite förhoppningar om förbättringar i ljudet, då med den manuella equalizern. De förinställda eq-inställningarna i Apples FW borde få ställa sig i skamvrån, de är värdelösa. Jag kommer att sakna iTunes-stödet också.

Visa signatur

"-Ur kaos kommer ordning"

Permalänk

Någon som vet hur man tar bort rockbox helt utan att återställa/resetta ipoden?

Permalänk
Medlem

Installerade just det på min iPod Video, funkar finemang. Rätt smidigt med att det räcker att man kopierar över musiken direkt och kan spela upp den utan att använda iTunes, perfekt när man är hos kompisen som inte har Windows eller iTunes installerat. Ljudet kändes även tyngre, men det är säkerligen någon placebo effekt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Har använt rockbox på min iriver h120 sen i somras. Tycker att det är riktigt nice.

Fast det verkar vara ännu coolare på h300 där man kan göra egna themes, fast i färg.

Permalänk
Medlem

Jag provade det till min X5L, den klarade det som inte orginal-firmwaren gör, nämligen att blanda alla låtar unikt så inte en låt spelas 2 gånger medan en låt aldrig spelas.

Dock har jag läst att det är problem med batteritiden så bytte tillbaka. Någon som vet mer om hur lång driftstid man har på en X5L med rockbox?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr_A
Schysst att du lade upp bilder. Jag har hört att man kan mixtra med utseendet lite, vet du något om det? Ärligt talat tycker jag det ser väldigt lowprice-spelare ut sådär. Jag hade lite förhoppningar om förbättringar i ljudet, då med den manuella equalizern. De förinställda eq-inställningarna i Apples FW borde få ställa sig i skamvrån, de är värdelösa. Jag kommer att sakna iTunes-stödet också.

Finns hur många teman som hellst att tanka, sen kan man ju även göra egna som de har sagts. min ser ut som winamp nu

om man kan lite om ljud så är de väldigt skönt med en eq som man kan ställa in helt själv, tycker den funkar riktigt bra. som bi99uy sa så är de betydligt mycket enklare nu, bara att gå in i utforskaren och dra in låtar till ipoden.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Har en klasskompis som kör rockbox på sin iRiver H300. Det verkar fungera klockrent. Det finns massor av fina skinns och är det några problem så kan man utan problem köra originalfirmwaret. Dessutom så flyter doom skitbra..

Permalänk
Medlem

Hoppas dem fixar en rockbox firmware till Creative Zen Vision:M också. Kanske blir möjligt om den här inte är fake http://www.epizenter.net/comment.php?comment.news.120

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

jag la in rockbox på min x5v eftersom jag blev sur när den nya firmwaren från cowon inte funka på min. och nu det funkar ju jätte fint, nu kan jag spela massa spel och köra chip 8 emulator dessutom tycker jag det blev kortare startupptid och mindre laddtider för övrigt. det som är tråkit är ju att rockbox inte stödjer usb host, men med så många fördelar kan jag vara utan host funktionen

Permalänk

"The official iPod firmware 1.2 for the Nano 1st gen (iPod Updater 2006-06-28) changed the way the Rockbox bootloader needed to be installed on the Nano 1st gen. If you are running v1.2 of the Apple firmware, you basically need to follow the same instructions as iPod Video/5G users. These differences are highlighted in the instructions below, but be aware of the two options as you follow the guide. "

Jag har en ipod nano.....har ingen aning om vilken generation det är, men d borde ju inte vara den första iaf, eftersom jag köpte den i somras. Vad innebär då detta för mig? Mer komplicerat att installera rockbox?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]