Dags att välja: Dell, Asus eller Acer?

Permalänk
Medlem

Dags att välja: Dell, Asus eller Acer?

Min stationära dator (i sign) avled nyligen och det har blivit dags att skaffa en ersättare, dock en bärbar denna gång.
Den skall användas till bla. surfande, musik och film, 3D modellering och en del spel (inget mer avancerat än Source-spel, ex CS:S just nu, men man vet inte vad som kan dyka upp framöver och det vore trevligt att vara garderad.) Budgeten ligger kring 11.000 kan dock inte överskrida 12.000.

Efter alldeles för mkt scrollande runt i detta (och andra) forum har jag fått ner det till tre alternativ som följer:
Priset på Dell-datorn och Asus är med en 1024MB-sticka inskaffad separat.

Dell Inspiron 6400
1,66 GHz Intel Core Duo
1024 MB RAM
256MB Mobility Radeon X1400 HyperMemory
60GB @ 5400 rpm
upp till 5h batteritid (9 cell)
över 2,8 kg
Gratis skrivare
11.395:-

Asus A6JC-Q003H
1,66 GHz Intel Core Duo
1024 MB RAM
256 Geforce Go 7400
80GB @ 5400 rpm
2,7 kg
11.836:-

Acer Aspire 5024WLMi
1,8 GHz AMD Turion 64
1024 MB RAM
128 Mobility Radeon X700
100GB @ 4200 rpm
3,07 kg
10.480:-

Så som ni kanske ser så väger jag Grafisk prestanda mot processorkraft.
En Duo Core känns väldigt attraktiv och presterar väldigt bra som jag förstått dock får man inte mycket mer än ett X1400 för den pengen. En AMD 64 är dock intressant på sitt vis då jag hoppas att datorn skall vara med mig i förhoppningsvis minst tre år framöver och inom den tiden kommer Windows Vista med 64-bitars stöd vara ute och förhoppningsvis div. 64-bitars-program. På Acer burken med AMD får man även ett lite saftigare grafikkort.
(Jag lägger ingen större vikt vid batteritid, HDD-kapacitet, vikt eller oroar mig särskillt för värmeutveckling etc...dock alltid ett plus)

Frågan är nu: vilken av dessa datorer tror ni bäst uppfyller mina krav och har goda förutsättningar att fortsätta göra det några år framöver?

MVH Calle

Visa signatur

MacBook 13,3"

Permalänk
Medlem

Re: Dags att välja: Dell, Asus eller Acer?

Visserligen är Acer AMD64 .. men köp inte 5024wlmi.. Kylningen är för klen och klarar inte att kyla av proccessorn till fullo.

Synd på en väldigt fin dator i övrigt.. här är lite bilder iaf

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Vad du än gör köp inte dell.. Känner en som jobbar där. Han säger att det är skit och det är många andra som har sagt det...

Jag skulle välja ASUS de kan man lita på.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Vad du än gör köp inte dell.. Känner en som jobbar där. Han säger att det är skit och det är många andra som har sagt det...

Jag skulle nog säga att dell har vissa datorer som inte är lika bra som andra, dock har de ju sin XPS server som är det bästa av det bästa, vilket jag bara har hört + om. Dock så kostar kakan en del då också.

Visa signatur

- - -

Permalänk
Medlem
Citat:

kom igen när du själv haft en dell dator.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Hade kört på ASUS med.

Permalänk

Har haft både Dell, Asus och Acer och kan rekomendera Asus i den här uppställningen.
Dell är inte längre ett alternativ tycker jag och Acer känns lite för dålig kvalitet.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk

Det är mycket strul med dell om man ska byta grejer i den också.. Någon som kommer ihåg compaq??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är mycket strul med dell om man ska byta grejer i den också.. Någon som kommer ihåg compaq??

helt offtopic men...
Du behöver ju inte ens skruva ut en endaste skruv för att öppna chassit för tex byta grafikkort.
sen har du tillgång till hela innandömmet

såhär öppnar man chassit på en XPS 600

eller en Dimension 5100?

shit. mormor klarar nog antaligen inte ens det där.

nån som minns vad du pratar om?

edit: komma åt minnesplatser på 6400
bara för att vara lite ontopic.
*vänd maskinen*

sen finns väl inte så mkt mer man kan tänkas stoppa i eller byta i en bärbar dator
Inspiron 6400 Servicemanual: http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/ins6400/en...

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Är du säker på att asusens hårddisk är på 5400 rpm?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

En kul grej med Asus maskinen är ju att den har en webcam i skärmen. om det nu är en avgörande faktor
Personligen köper jag dator efter den som ger bäst garantier, speciellt på en bärbar dator. Men det är väl don efter person

Visa signatur

Permalänk

Dell fanboy tror du jag är någon jävla idiot eller??
Det jag menar är att i vissa fal så är minnen fastklistrade på moderkortet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det tror jag inte. men vad du "hört av en kompis" vs. det jag vet är en stor skillnad
Vissa moderkort (gäller bara vissa ultraportabla modeller(Latitude X1 och X300) har integrerat minne på moderkortet och det gäller inte bara Dell som tillverkare. detta är något dom valt för att kunna dra ner på volymen. Men dessa maskiner har en minneslot så du kan stoppa i minne upp till 1GB själv.

edit. din kompis, jobbar han på kontoret i Upplands-väsby/Köpenhamn
eller är han anställd hos Stream?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[Off-topic]
en liten fråga till JZ0NiC
sysslar DELL frotfarande med små egna patent när de bygger datorer (stationära)?
vår gamla (P2 400MHz) var full av dem. ATX-moderkort där skruvhålen var sidförflyttade ½ cm (då även i chassit), IDE-kablar som är kapade så att de precis når fram till HDD och liknande
[/Off-topic]

en ren intressefråga

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och visst är ASUS bra mer tilltalande när det gäller pålitlighet osv.

Jag kikade ytterligare lite på just A6Jc-Q003H. Jag kikade lite på specifikationer, bilder mm. men kan inte finna någon DVI port vilket är väldigt önskvärt. Ingen av de andra har iof heller det så det är inte hela världen men det vore ett bra argument (tillsammans me de andra små bonusarna som Webcam och Bluetooth) att sattsa på ASUS-burken istället för någon av de andra

Jag kikade vidare en smula och hittade en annan version av den, nämligen A6Jc-Q006H hos några engelska återförsäljare, så som denna:
http://www.geeks.co.uk/more_info.asp?ID=0567195780
Där står det klart och tydligt att det finns en DVI-D Port...frågan är då om vår svenska (?) version (Q003H) också har denna DVI-D port?:confused:

Visa signatur

MacBook 13,3"

Permalänk
Medlem

[edit] dubbelpost =/

Visa signatur

MacBook 13,3"

Permalänk
Medlem

snekeft: Inte en aning men svenska A6JA har iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Chassit på Dell'en knarrar, plastig.

Acern känns skör på nåt sätt.

Byggkvaliten är bäst på Asus datorn, riktig stabil.

Permalänk

Undvik Dell. Köpte precis en handdator därifrån, och så fort köpet var avklarat så förvandlades deras trevliga kundtjänst till avfärdande svin.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Chassit på Dell'en knarrar, plastig.

Acern känns skör på nåt sätt.

Byggkvaliten är bäst på Asus datorn, riktig stabil.

gissar på att du haft en gammal ACER .. dom nya är mycket kvalitétskänsla.. kan man tro!.. synd med kylningsproblemen på 5024 =/

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <serg>
[Off-topic]
en liten fråga till JZ0NiC
sysslar DELL frotfarande med små egna patent när de bygger datorer (stationära)?
vår gamla (P2 400MHz) var full av dem. ATX-moderkort där skruvhålen var sidförflyttade ½ cm (då även i chassit), IDE-kablar som är kapade så att de precis når fram till HDD och liknande
[/Off-topic]

en ren intressefråga

Dell flyttar skruvhålen på moderkort/chassi för att du inte ska kunna stoppa ett annat moderkort/propp och sen sälja maskinen som en dell-dator.
Det hänger fortfarande kvar på BTX chassin/moderkorten, och kommer så antaligen att göra även i framtida standarder.

Längden på PATA kablar har väl knappast med någon egen lösning från dell?
är ju vanliga standardkablar där längden bara är anpassad efter längd som behövs.

för dom som inte vet/förstått så tillverkar dell inte någon hårdvara själva, dom köper in det från andra tillverkare.
Det enda dom egentligen är med och påverkar är designen på moderkort och chassin.
Resten är samma hårdvara du hittar i din lokala datorbutik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men suck!! Skaffa dig egna erfarenheter innan du öppnar munnen..
"Ahh jag känner en kompis som säger att den datorn är dålig".. Seriöst..

Dell gör varken bättre eller sämre datorer än någon annan.

Nåväl, till trådskaparen ..

Beroende på vad du prioriterar mest så skulle jag antingen välja Asus eller Dell..
Asus p.g.a. grafikkortet som är lite bättre än det som sitter på Dellen..
Dellen skulle jag välja om jag ville ha bättre upplösningen på skärmen..
Jag sitter på en Dell Inspiron 6000 med 15" skärm med upplösning 1680x1050
och det är en grymt härlig upplösning att jobba vid.. Får plats med massor på skärmen
så man kan jobba effektivt
Dock spelar inte jag nånting..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Dell flyttar skruvhålen på moderkort/chassi för att du inte ska kunna stoppa ett annat moderkort/propp och sen sälja maskinen som en dell-dator.
Det hänger fortfarande kvar på BTX chassin/moderkorten, och kommer så antaligen att göra även i framtida standarder.

Längden på PATA kablar har väl knappast med någon egen lösning från dell?
är ju vanliga standardkablar där längden bara är anpassad efter längd som behövs.

för dom som inte vet/förstått så tillverkar dell inte någon hårdvara själva, dom köper in det från andra tillverkare.
Det enda dom egentligen är med och påverkar är designen på moderkort och chassin.
Resten är samma hårdvara du hittar i din lokala datorbutik.

okej, jag är medveten om att ni inte tillverkar själva. Men den kabeln är deffinitivt inte standardlängd (men strunt samma, IDE-kablar har man ändå i överflöd ). Jag blev bara lite sur när jag skulle uppdatera för något år sedan och märkte att chassit inte följde standard

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Jopp det är lite synd att det är så.. men inte så mycket att göra åt.
vill man överklocka så ska man ju bygga eget helt klart. där får man ju ut absolut bäst prestanda.
synd att det inte riktigt funkar så på bärbart än...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang Dell och uppgraderingar.
Har själv haft en Dell, där chassi, moderkort och kylning av processorn var special.
Men, när man uppgraderar en dator så är det ju först och främst minne, hdd, grafikkort, ljudkort..
Allt jag tog upp ovan går ju göra även på en Dell utan några som hellst problem.

Går säkert byta processor oxå, om man skulle behöva, fast det är ju sällan den som flaskar.

Hade förresten aldrig några problem med min Dell, och det va lika simpelt som alltid att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd, tips och visdomsord.
Det blev en ASUS A6JC-Q003H och det känns som det absolut bästa alternativet i den prisklassen och de hade förövrigt väldigt bra sevice.

Beställde den nyss från minnie.se och kan knappt bärga mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Är du säker på att asusens hårddisk är på 5400 rpm?

- Ja, deras support garanterade att det sitter en 5400 rpm-disk i den.

Visa signatur

MacBook 13,3"