Permalänk
Medlem

Varm processor i dag!!!!!

Är det någon mer som har problem med tempen i dag på Prc och MB??? Vi har ca 28-29 grader inne och ute, men det är fruktansvärt kvavt och tungt i luften. Jag har minst 10-15 Grader över det normala och det hjälper inte att öppna burken. Mb ligger runt 45-47' och Prc ligger på runt 50'. Hur löser man detta? Kan ju inte gärna ställa burken i kylskåpet.

Visa signatur

Intel Core i7 +8700 | Corsair Hydro H110 GT |32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX| Asus GeForce GTX 1070ti Cerberus | Corsair RM750X | Fractal Designe Define R5 | ASUS TUF Z370 PRO GAMING | Samsung Evo 960 M2 250Gb | 6Tb HDD | Windows 10

Permalänk
Medlem

Konstigt att du har så stora skillnader mina komponenter är bara 2-4c(idle) varmare än vad de brukar vara.
Japp det är varmt här också.
Du kan sätta en bordsfläkt som blåser in i datorn då kommer tempsen att sjunka drastiskt.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju en Mycket bra ide! Men jag har ingen tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 +8700 | Corsair Hydro H110 GT |32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX| Asus GeForce GTX 1070ti Cerberus | Corsair RM750X | Fractal Designe Define R5 | ASUS TUF Z370 PRO GAMING | Samsung Evo 960 M2 250Gb | 6Tb HDD | Windows 10

Permalänk
Medlem

men spring och köp en då? jag har en bordsUSB fläkt från teknikmagasinet för typ 60kr, jag har tagit bort fronten och låter den blåsa in i datorn över hddn.
Sen har jag slitit ut en fläkt från en gammal dator, tagit bort nåra pci skydd och sen tejpat fast den så att den förser mitt 7900gt med lite frisk luft.

Gör någon nödlösning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
men spring och köp en då? jag har en bordsUSB fläkt från teknikmagasinet för typ 60kr, jag har tagit bort fronten och låter den blåsa in i datorn över hddn.
Sen har jag slitit ut en fläkt från en gammal dator, tagit bort nåra pci skydd och sen tejpat fast den så att den förser mitt 7900gt med lite frisk luft.

Gör någon nödlösning!

Fläkt som går på usb? Kan du förklara det, har tekniks magasinet runt hörnet bara. Lätt att jag köper men fattar inte riktigt vad det är :S

Coolt hittade usb fläkten, hur pass bra kyler den? Köper den på måndag då

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

som högst hade min prolle 60 grader idag. Nu har den dock 46 (är på dh).

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fläkt som går på usb? Kan du förklara det, har tekniks magasinet runt hörnet bara. Lätt att jag köper men fattar inte riktigt vad det är :S

Coolt hittade usb fläkten, hur pass bra kyler den? Köper den på måndag då

Ursäkta för långsamt svar, var inte hemma

Men den äger, visserligen låter den men herregud huvudsaken är ju att datorn mår bra.

När jag torg bort sidan på datorn och lät den blåsa in under grafikkortet så sänkte den graffet från 55 till 48 moderkortet 38 till 32 och CPUn från 38 till 36 så jag tycker det var helt ok.

nu har jag satt tillbaka sidan, tagit bort fronten och låter den blåsa in lite kalluft över hddn så att jag sänkt hddn från 39 till 31 men jag letar fortfarande efter det ultimata kylningssättet.

Permalänk

Min har varit uppe på 52. Kanske ska ta bort klocken. 8-)

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Ursäkta för långsamt svar, var inte hemma

Men den äger, visserligen låter den men herregud huvudsaken är ju att datorn mår bra.

När jag torg bort sidan på datorn och lät den blåsa in under grafikkortet så sänkte den graffet från 55 till 48 moderkortet 38 till 32 och CPUn från 38 till 36 så jag tycker det var helt ok.

nu har jag satt tillbaka sidan, tagit bort fronten och låter den blåsa in lite kalluft över hddn så att jag sänkt hddn från 39 till 31 men jag letar fortfarande efter det ultimata kylningssättet.

Är det inte smartare att köpa en bordsfläkt för 99kr som kyler hela systemet då?

För usb fläkten kan väl inte kyla allt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

2900:- på gigantisk elektronikkedja ... håller 20grader konstant i min lägenhet utan problem ... behövs ingen extrem vattenkylning för flera tusen när man har en sådan och det börjar bli sommar ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

så länge datorn inte uppvisar konstigheter e det ju lungt.
om den skulle börja starta om kan man ju börja mecka med kylning inte annars.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Cpu: 40
Core: 32
Hdd1: 31

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Cpu: 40
Core: 32
Hdd1: 31

*Antecknar*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
2900:- på gigantisk elektronikkedja ... håller 20grader konstant i min lägenhet utan problem ... behövs ingen extrem vattenkylning för flera tusen när man har en sådan och det börjar bli sommar ...

http://web.telia.com/~u78501204/misc/aircon.jpg

Det va fan inte så dyrt ändå. Hur stor är din lägenhet? Tror du den skulle palla att få ner tempsen till 17-18grader?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

med super-pi igång typ en halvtimme medans jag duschade och ac'n höll 20grader här inne ... kylning zalmann reservator 1+ ... som kyler en AMD X2 3800+ samt ett 6600GT ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Cpu: 40
Core: 32
Hdd1: 31

core = kärna och hur ska din prolle vara 40c när din Core är 32 ?, snarare tvärtom, core 40 och cpu 32 isf då coren är varmare än vad sensorn visar.

eller du menar GPU ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hur i hell kan du ha 28-29 C inomhus? 21 är väl normal rumstemperatur?

Sedan är det ju ingen större fara så länge inte datorn börjar bete sig skumt som ovanstående redan har sagt. Men vill du ha en jumbojet till bordsfläkt vid datorm, fine for me Lycka till i vilket fall

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Det va fan inte så dyrt ändå. Hur stor är din lägenhet? Tror du den skulle palla att få ner tempsen till 17-18grader?

beror ju på hur stort ditt rum är och om solen skiner rakt in också vidare ... mitt rum är ca: 20kvm där jag har datorn och ac'n går ner till 16grader i temp grejet och det var inga problem att få ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
2900:- på gigantisk elektronikkedja ... håller 20grader konstant i min lägenhet utan problem ... behövs ingen extrem vattenkylning för flera tusen när man har en sådan och det börjar bli sommar ...

http://web.telia.com/~u78501204/misc/aircon.jpg

Jag sitter själv på en klimatanläggning sedan några år tillbaka. Min låter ganska mycket, hur är det med din?

Hur har du gjort med röret som leder ut varmluften?
Kan du ta några bilder och visa?, vore snällt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Damm mellan flänsar och lite överallt kan höja tempen. Ta fram dammsugaren men var mycket försiktig. Trycklyft kan behövas mellan finare flänsar för att blåsa rent.

Tryckluft finns att köpa på burk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag sitter själv på en klimatanläggning sedan några år tillbaka. Min låter ganska mycket, hur är det med din?

Hur har du gjort med röret som leder ut varmluften?
Kan du ta några bilder och visa?, vore snällt!

har oxå en och ja dom låter en del min skall klara kyla ett rum till 17 grader men har aldrig på den tillräckligt länge för att få reda på det(har mätt att utblås luften är mellan 10 grader och 15 grader).

har den där fönster grejjen som leder ut luften, den suger dock så jag körde limpistol attack så nu komemr jag väll aldrig få bort den, blir väll tvungen att motvilligt skänka den till föräldrarna och jag ska flytta och inte får bort den.

jag kan ha uppåt en 30 grader + i mitt rum, har sol på hela dagen, ganska jobbigt så den hjälper mycker har nu på kvällen 28.4 grader. som värst hade jag runt en 35 grader...
ahh nu kommer kylan. datorn klagar iallafall inte.

skönast e dock att smyga undan på jobbet till frysen där det är -25 grader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mest najs! Tips till er alla, ta bort alla pci-plats-skydd och tejpa dit en 92mm fläkt där! Sänkte GPU graderna från 55c till 46c = 9c och chipset från 38c till 29c = 9c och prollen från 39c till 35c = 4c vad tycks?
Jag tycker det får sitta kvar då fläkten trots sin ålder på 7 år är knäpptyst och den kostade mej ingenting då jag redan ägde den.

Ps: Aka_The_Barf var jobbar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Mest najs! Tips till er alla, ta bort alla pci-plats-skydd och tejpa dit en 9mm fläkt där! Sänkte GPU graderna från 55c till 46c = 9c och chipset från 38c till 29c = 9c och prollen från 39c till 35c = 4c vad tycks?
Jag tycker det får sitta kvar då fläkten trots sin ålder på 7 år är knäpptyst och den kostade mej ingenting då jag redan ägde den.

Ps: Aka_The_Barf var jobbar du?

tamro ett läkemedels lager.

har redan satt en 80mm fläkt därunder!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara för att skryta lite kan jag göra er uppmärksamma om att min Dell redan har en bamse fläkt fram som suger in luft och helt öppet bak vilket gör att jag nästan ligger på rumstempratur konstant och gör det nästan helt ljudlöst också

Jag visste väll att det någon gång skulle vara posetivt att ha en Dell...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Bara för att skryta lite kan jag göra er uppmärksamma om att min Dell redan har en bamse fläkt fram som suger in luft och helt öppet bak vilket gör att jag nästan ligger på rumstempratur konstant och gör det nästan helt ljudlöst också

Jag visste väll att det någon gång skulle vara posetivt att ha en Dell...

Det är onekligen najs med tyst OCH rumstemperatur.
Men förbered dej på att komentarena snart kommer att hagla om att du har Dell.

Permalänk
Medlem

jag borrade ett hål i väggen och satt dit den grejen till slangen som följde med ... tror kall-luften i min AC håller någonstans runt 5grader i fullt läge ... är så kallt så det inte går att hålla handen där merän några sekunder utan att det börjar kännas för mycket ...

en av dom viktigare sakerna bör ju va att se till så att solen inte skiner genom fönstret ... då hjälper ingen AC ... dra ner rullgardinerna eller nått så ska ni se att det blir svalare ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!