Permalänk
Medlem

[Köpråd] Barebone, eller inte??

Jo, som topic lyder så är jag på väg till ett köp av dator, men har lite svårt att bestämma mig...

De första tankarna pekade på en bärbar dator eftersom jag inte spelar speciellt mycket spel utan mest använder datorn till webbdesign och liknande....men efter rådfrågning hos kompisarna samt läsning av lite andra trådar så droppade jag den idén och började kollla på barebones istället..

nu undrar jag helt enkelt om det är något att satsa på eller om jag i stället ska gå på ett "vanligt" chassi. Jag har ju som sagt inga höga krav på grafikkortet så ett barebone chassi borde vara perfekt, eller rättare sagt helt lagom

mvh/ Simis

Permalänk

En bärbar skulle funka iofs, särskilt med extern skärm, mus och tangentbord.
Barebone funkar också, men det finns en hel hög olika barebones, från barebones med integrerad grafik för budgetsystem till barebones som du kan stoppa i en dual-core processor och ettt 7900GTX i.

Vad ligger din budget på och duger en integrerad grafikkrets tror du?
Här är ett billigt förslag, som ändå har god prestanda:

Asus Vintage-AH1, ATI RS482/ULI M1573, Socket-939, VGA, Ljud, LAN, PCI-Ex16
Artikelnr: 313690
Lagerstatus: 17 st. på lager 1249

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
Artikelnr: 307203
Lagerstatus: Preliminärt 45 st. 2006-06-28 1095

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
Artikelnr: 302138
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1695

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Artikelnr: 307913
Lagerstatus: 100+ st. på lager 795

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Artikelnr: 314090
Lagerstatus: 1000+ st. på lager 395

Total: 5229

Den integrerade 9600-kretsen duger för surf, kontor osv samt för äldre spel.
Tycker du att den är för klen så kan du köpa ett bättre PCI-e kort vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

okej...fast jag ska nog satsa på ett grafikkort, datorn ska i alla fall klara nya spel även om det kanske inte blir bästa grafik
min budget är lite osäker, det är nämligen så att jag ska sälja moppen men vet inte riktigt hur mycket av de pengarna som ska gå till dator och hur mycket som ska sparas...fast mer än 12k har jag inte tänkt mig

Permalänk

OK då skall du köpa till ett X1800GTO eller ett 7600GT. Komplett (som jag plockade ihop mitt paket på) har ett X1800GTO för 1595kr. Båda korten klarar av samtliga spel på marknaden just nu, fast du måste gå ned i kvalitet/upplösning med de allra tyngsta spelen.

En fördel med barebone är ju det lilla formatet, men en nackdel är att det är svårare att uppgradera. Det är ju ofta svårt att hitta moderkort som passar.
Men om du bara tänkt att uppgradera moderkort och CPU så kan det funka. En sak att tänka på är att barebones ofta her lite klena nätaggregat för att klara de effekthungrigaste grafikkorten i kombination med en effekthungrig processor.

Ett annat alternativ är ju att du kör på att vanligt miditower, fördelen med det är att det är lättare att uppgradera och justera som man vill ha det. Det är även lättare att få plats med de komponenter man vill ha och det är även lättare att få det tyst, eftersom de flesta eftermarknadskylare får plats.

Ett miditowerpaket skulle kunna vara något av de som nämns i den här tråden. vill du satsa mer pengar kan du ju fundera på en dual-core processor.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5957...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

av alternativen tycker jag du ska ta en Barebone.. ist för laptops.. Anledningen till jag sålde min laptop var att jag tyckte det var jobbigt om t.ex skärmen eller något skulle pajja.. eller något i datorn.. + uppgradering = 0.. Men det är ju upp till dig

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Annars kan ju ju alltid köpa en Aria, Q-pack eller liknande låda så kan du köpa vanliga komponenter. Allt som är special är nätagget och moderkortet. Men moderkort finns det ju en heldel av

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
av alternativen tycker jag du ska ta en Barebone.. ist för laptops.. Anledningen till jag sålde min laptop var att jag tyckte det var jobbigt om t.ex skärmen eller något skulle pajja.. eller något i datorn.. + uppgradering = 0.. Men det är ju upp till dig

har du sålt 3438?

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

de där q-pack chassina ser intressanta ut, men vad är det som skiljer i moderkort då?

efter att ha kollat runt på lite olika hemsidor så märkte jag även att de senaste BTX-chassina har oftast starkare nätagg än traditionella ATX-chassin. Om jag nu skulle stoppa i ett effektslukande grafik-kort tillsammans med en effektslukande proccesor, finns det nått mini-värde som jag måste ligga över i antal W på nätagget?

Permalänk

Tycker också att du ska satsa på en Barebone - skitnöjd med min Shuttle som jag har haft i typ 2 år nu Behöver uppgradera den dock, men jag tänker då för allt i världen inte gå tillbaka till nå tower.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

finns silverstone sg01-evolution oxå, fast det blir lite dyrare.
men kolla upp måtten på matx chassin, så kan du ju få ett hum hur mkt som skiljer mellan shuttle-aktiga chassin och mATX, inte så jättemkt faktiskt.
och q-ack verkar billigt och bra, har hört lite klagomål på aria:n, jag skulle nog gå på en q-pack faktiskt i ditt läge. shuttle är lite onödigt dyrt ifall du inte verkligen vill ha de extra centimetrarna.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |