Konsten att spendera 7000 sommarjobbskronor

Permalänk
Medlem

Konsten att spendera 7000 sommarjobbskronor

Tjena,

Tänkte köpa en egen dator, som främst ska användas till spel (wow, cs, cod 2) men kanske också att jag lär mig programmera (alltså inga tunga grejer!).

Har personligen ingen möjlighet till att bedöma hur prisvärt ett paket är, så därför tänkte jag be er om hjälp!
Hittade det här
http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_44&produc...

Min fråga är om den är Prisvärd? Eller går det att få bättre för 7000;-? Kanske borde jag satsa ytterligare lite pengar och få något bättre? Är systemet i fråga gammalt och på väg ut - lönar det sig att vänta?

Tackar och bugar!

Erik

ps. Ett förslag för runt 7000 (max 8k) vore väldigt välkommet, annars kanske jag måste sola och bada i sommar... =/

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk

Kör AM2 som socket på prollen iaf. Vad jag vet har inte Xion datorn det?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

har säkert glömt något.. lade bara in 1gb minne.. dock är ju detta DDR667 .. ska du ha 2gb blir det 900kr till.. men det går ju uppgradera senare..

Går banta ner mer saker också.. slängde in en 3800+ o ett X1800GTO

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=178086

tog mATX för det var billigt =P

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Beröm till MasteraCe! Vad säger ni andra, det blir svårslaget va? Ser med andra ord ut som att jag får skicka min tacksamhet och en bulle till Piteå! (=

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eike
Beröm till MasteraCe! Vad säger ni andra, det blir svårslaget va? Ser med andra ord ut som att jag får skicka min tacksamhet och en bulle till Piteå! (=

Här har du en miditower variant.. vart billigare.. =O

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=178089

bulle..jatack! :=

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Annars satte en polare ihop:

810920 Antec LifeStyle Sonata II EC, 450 Watt 954,00
350892 Kingston DDR400, 2x1024 MB, CAS 3 1.631,00
420452 Samsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB 774,00
750699 NEC ND-3550, DVD±RW, Black 347,00
310964 ECS KN1 Lite, nForce4 Ultra, S939 650,00
320934 AMD Athlon64 3800+, S939, BOX, Venice 1.394,00
341256 Asus EN7600GT/2DHT/256M, PCI-E 1.745,00

Varubelopp inkl. moms: SEK 7.495,00

Känns ännu lite starkare faktiskt

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eike
Annars satte en polare ihop:

810920 Antec LifeStyle Sonata II EC, 450 Watt 954,00
350892 Kingston DDR400, 2x1024 MB, CAS 3 1.631,00
420452 Samsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB 774,00
750699 NEC ND-3550, DVD±RW, Black 347,00
310964 ECS KN1 Lite, nForce4 Ultra, S939 650,00
320934 AMD Athlon64 3800+, S939, BOX, Venice 1.394,00
341256 Asus EN7600GT/2DHT/256M, PCI-E 1.745,00

Varubelopp inkl. moms: SEK 7.495,00

Känns ännu lite starkare faktiskt

Nja.. 7600GT är sämre, och det där är socket 939 .. inte socket AM2 .. Bättre att köra på AM2 då den blir mer uppgraderingsvänlig.. samt att den har DDR2 minnen ist DDR.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Nja..7600GT är lite bättre i OpenGL, men lite sämre i DirectX. Korten är i det stora hela jämnbra.

Jovisst ger AM2 bättre uppgraderingsmöjligheter (även om det finns en hel del 939-processorer att uppgradera till), men du får mer för pengarna om du kör 939. Pengar som använts till bättre chassi/nätaggregat och 2GB minne.

När det gäller minnet så är det minimala skillnader i prestanda mellan ett AM2-system med DDR2-minne och ett 939-system med DDR-minne, vilket visats i många tester redan.

Saxat från Tom's

"Med sockel AM2 har kunden numera även möjlighet att välja en AMD-processor med DDR2-minne. I teorin leder DDR2 till högre minnesbandbredd, vilket i praktiken bara stämmer för de dyraste och snabbaste processorerna. Jämfört med de ”gamla” DDR1-baserade plattformarna kan de flesta AMD-processorer inte dra nytta av den högre bandbredden hos DDR2-minne. En närmare analys av benchmarksen visar att det ”nya” förlorar mot det ”gamla” med en liten marginal. Det står klart att DDR2-minne bara lönar sig när processorn når 2,4 GHz eller högre. Detta i sin tur innebär att man måste köpa minst en Athlon 64 X2 4800+ som kostar runt 6000 kronor."

Hela testen:
http://www.tomshardware.se/processorer/20060528/amd_am2-28.ht...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Att minnesbandbredden inte blir bättre är ju en ren lögn.. det visar då anandtechs test.. Vilket som är sant är ju frågan.. men det låter rätt självklart .. Am2 vinner i minnesbandredd, memory write, memory read och även i memory latency.

Jag tror även AM2 är bättre i spel.. Iallafall i nyare spel.. i Doom3 klår AM2 939 o även FEAR.. Beroende på test man läser.. Går ju inte lita på helt.. Att Toms hardware fortfarande benchmarkar med Quake3 kan man ju ifrågasätta. Q4 ok! men

Jag tycker det känns som ett mer säkert kort iaf framtidssäkert

Sen skiljer det ju inte något i pris heller? förutom en hundring på ramminnena kanske.. har inte så stor koll på vad just minnena ligger på.

Sen vid överklockning blir AM2 riktiga räsers med DDR2 minnena. Nja men.. Bättre iaf

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det här kan kanske vara något? http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=354314&... . Ordentligt bra chassi, går att spara 400-500 på att ta ett billigare chassi.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Skicka bullen till piteå, men inte till MasteraCe utan till mig. Mitt tips är nämligen att vänta en månad eller två. De ryktas nämligen om stora prissäkningar på processorer när intels nya processor släpps. Den verkar ta alla tidigare rekord, då måste AMD konkurera med ett bra pris. AMD är dock de skälvklara valtet fram till intelprocessorn går att få tag på. Så ta och släng in en ny tråd i slutet på sommaren... Om du äger minsta lilla dator nu kan du börja programera genast! enkla program (som man börjar med) kräver inte mer än kraft än som finns i miniräknare idag. Lycka till med programeringen!

Därmot chassit kan du köpa redan nu...
ANTEC MIDITOWER SLK3700BQE 350W SILENT för 675 kr
Köp de hos dustinhome så är de fraktfritt också!
Bra konstrution (i princip identiskt med Sonata II). Antec nätdel och kvalite. Klart bra pris, rekomenderade detta chassi även när de kostade 975 kr vilket de gjorde för några månader sen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Skicka bullen till piteå, men inte till MasteraCe utan till mig. Mitt tips är nämligen att vänta en månad eller två. De ryktas nämligen om stora prissäkningar på processorer när intels nya processor släpps. Den verkar ta alla tidigare rekord, då måste AMD konkurera med ett bra pris. AMD är dock de skälvklara valtet fram till intelprocessorn går att få tag på. Så ta och släng in en ny tråd i slutet på sommaren... Om du äger minsta lilla dator nu kan du börja programera genast! enkla program (som man börjar med) kräver inte mer än kraft än som finns i miniräknare idag. Lycka till med programeringen!

Därmot chassit kan du köpa redan nu...
ANTEC MIDITOWER SLK3700BQE 350W SILENT för 675 kr
Köp de hos dustinhome så är de fraktfritt också!
Bra konstrution (i princip identiskt med Sonata II). Antec nätdel och kvalite. Klart bra pris, rekomenderade detta chassi även när de kostade 975 kr vilket de gjorde för några månader sen.

Tror knappast Single Core proccessorerna sjunker något mer i pris då det var endast någon dag sen dom sänkte priserna.. 3800+ för 1200 billigast.. X2 proccessorerna är det möjligt däremot att dom sjunker i pris

Men men.. jag råder även han att vänta då han har en dator.. fast det är upp till honom.

SKICKA BULLE TILL MIG! ffs ..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Att minnesbandbredden inte blir bättre är ju en ren lögn.. det visar då anandtechs test.. Vilket som är sant är ju frågan.. men det låter rätt självklart .. Am2 vinner i minnesbandredd, memory write, memory read och även i memory latency.

Jag tror även AM2 är bättre i spel.. Iallafall i nyare spel.. i Doom3 klår AM2 939 o även FEAR.. Beroende på test man läser.. Går ju inte lita på helt.. Att Toms hardware fortfarande benchmarkar med Quake3 kan man ju ifrågasätta. Q4 ok! men

Jag tycker det känns som ett mer säkert kort iaf framtidssäkert

Sen skiljer det ju inte något i pris heller? förutom en hundring på ramminnena kanske.. har inte så stor koll på vad just minnena ligger på.

Sen vid överklockning blir AM2 riktiga räsers med DDR2 minnena. Nja men.. Bättre iaf

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741&p=5

Tog en titt på Anandtech's test och visst visar den att minnesbandbredden är bättre, men om du tittar på prestandan i spel så ser du att DDR2 800MHz toppar prestandaligan, sedan kommer DDR 400MHz och sedan DDR2 667MHz i alla spel utom CoD2 (det lite knepiga resultatet i CoD2 misstänker de beror på att de använt en nysläppt patch).
AM2-paketet du plockade ihop har DDR2 667MHz minnen.
Men skillnaden mellan DDR och DDR2 är ju bara 1-2FPS, så jag anser att prestandaskillnaden är försumbar, vilket var vad jag sade förut också.

Men om du byter chassit mot ett Sonata II och lägger till 1GB-minne till, så har du ett bättre paket än 939-varianten. Detta kostar ungefär 1400kr till, vilket visar att du får mest för pengarna med 939, vilket jag också påpekade. (går du ned i minne på 939-systemet och använder SLK 3700BQE-chassit kan man ju köpa ett 7900GT till det paketet)

M.a.o. vill han ha max prestanda för pengarna nu, så köper han 939. Vill han ha något sämre prestanda nu, men bättre uppgraderingsmöjligheter så köper han AM2 (eller väntar och köper Conroe).

Choffe's paket är annars ett bra alternativ (ev. med 1GB minne till).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Agree, Jag håller med om att han bör vänta på conroe om han redan har dator.. jag köpte en AM2 eftersom jag sitter på en P2 233 och gissar att han sitter på bättre blir en conroe.. eller nä.. det har nog kommit något ännu bättre nästa gg det är dags för dator !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741&p=5

Tog en titt på Anandtech's test och visst visar den att minnesbandbredden är bättre, men om du tittar på prestandan i spel så ser du att DDR2 800MHz toppar prestandaligan, sedan kommer DDR 400MHz och sedan DDR2 667MHz i alla spel utom CoD2 (det lite knepiga resultatet i CoD2 misstänker de beror på att de använt en nysläppt patch).
AM2-paketet du plockade ihop har DDR2 667MHz minnen.
Men skillnaden mellan DDR och DDR2 är ju bara 1-2FPS, så jag anser att prestandaskillnaden är försumbar, vilket var vad jag sade förut också.

Men om du byter chassit mot ett Sonata II och lägger till 1GB-minne till, så har du ett bättre paket än 939-varianten. Detta kostar ungefär 1400kr till, vilket visar att du får mest för pengarna med 939, vilket jag också påpekade. (går du ned i minne på 939-systemet och använder SLK 3700BQE-chassit kan man ju köpa ett 7900GT till det paketet)

M.a.o. vill han ha max prestanda för pengarna nu, så köper han 939. Vill han ha något sämre prestanda nu, men bättre uppgraderingsmöjligheter så köper han AM2 (eller väntar och köper Conroe).

Choffe's paket är annars ett bra alternativ (ev. med 1GB minne till).

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk