Permalänk
Medlem

Hur vet man om moderkortet är trasigt?

Ja, hur vet man det? Håller på att installera om en 3 år gammal fujutsu siemens dator till min syster och jag misstänker att moderkortet är trasigt.

Vid ominstallation med alla enheter INKOPPLADE (ljudkort,nätverkskort m.m) så fastnar installationen efter xp installtionen bootat om och ska fortsätta i windows läge.

Vid ominstallation med enheterna URKOPPLADE så fortsätter installationen i windows läge.. man får klicka i vilket tidszon och allt det där ni vet. Men!
När den ska komma in till skrivbordet så slocknar bildskärmen och det blir svart. Har testat två bildskärmar som klarar olika upplösningar,samma resultat. Hårddisken slutar arbeta.

Har testat detta:
- Kört ultimate boot CD (memtest,cpu stress test)
- Kopplat ur onödiga enheter (Ljudkort,nätverkskort,Extra usb kort)
-Bytt slot på minnet
-Testat en annan HD
-Två olika versioner av windows xp

Kan det vara moderkortet som strular? Isåfall, hur testar jag det. Eller har ni andra idéer på hur jag ska göra?

Vill vara säker på vad som är fel innan man börja köpa ny hårdvara.

Tacksam för svar!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha testat det mesta, det är väl bara cpu och moderkort kvar som kan rackla vad jag förstår? du känner ingen med nån gammal dator med samma socket så du kan testa cpu:n? antar att den inte "råkar" köra nån fsb som minnena inte pallar med eller nått sånt? Minnen brukar ju vanligtvis inte gå sönder.

Lycka till!

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Medlem

tack för svaret. nä, kör standard fsb. cpu har jag testat med olika cpu stress test och liknande. så, jag antar att det är moderkortet... finns inget diagnostiskt program för moderkort eller?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6