Installera OS utan CD

Permalänk
Avstängd

Installera OS utan CD

tjenare..
jo det är såhär att jag hittade en gammal Compaq bärbar dator här hemma.
Dock är den utan CD-rom och endast med Floppy.
Och jag undrar hur jag får in ett OS på den nu?
Det är inget OS på den nu utan den är tom.
Hårddisk på ~500MB och ram minne på 12MB från kingston :=)
Nån gammal Pentium processor är det i den oxå det är 12 tums skärm.
Och undrar nu hur jag får in ett operativ system?
Spelar ingen roll om det är Windows eller Linux.
men helst Windows..

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Har den usb eller ett nätverkskort så ska det inte vara några större problem. Då brukar du kunna skapa en bootdisk som tar vad den behöver via internet eller usb:n. Funkar bra för tex linux, men jag tror inte att det funkar lika bra för windows. Mycket möjligt att det funkar för windows med.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd

Nätverks kort finns.. via PCMIA en grej man stoppar in i ett PCMIA kort så man kan stoppa in en nätverks kabel i den.
Kan du berätta mera om bootdisk?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Det går alltid att nätverksboota, men eftersom du har en floppydrive behövs inte detta. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde för att installera min Lifebook P1032 (ingen CD, ingen FDD).
Windows 9x-serien borde funka bäst på dendär datorn imo, vilket gör allt mycket enklare.
Okej, here goes:
Fixa fram två stycken uppsättningar med bootdisketter:
Hitta nån distribution med TCP/IP, PCMCIA och FTP-klient här:
http://www.linuxlinks.com/Distributions/Floppy/
Gör en Win9x bootdiskett, se till att format och fdisk finns med.

Fixa en FTP-server och se till att det går att få hem mappen som innehåller installationsfiler för Win9x
Boota datorn med dos-diskett, partitionera och formatera hårddisken.
Boota datorn med linuxdistributionen, för över installationsmappen till hårddisken.
Boota återigen upp datorn med dos-disketten, kör installationsprogrammet.

Det är lite jävligare med XP/2k, iaf om man inte har fdd. Borde vara lätt om man har detta, bara föra över i386-mappen isf.

Hoppas det hjälper dig lite på traven

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Om du kan få ett terminalprogram att fungera i dos på en bootdisk kan du alltid föra över windows installationsfiler via nollmodem kabel..

Har gjort så på en burk som inte hade cd-rom eller nätverk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

win 95 fanns på diskett också om ni nu vill ha roligt.
Alternativet är en bootdiskett med med dos klienten till lanmanager eller windows for workgroups networking. Sen är det bara att ansluta till sin vanliga burk. På så sätt slipper man trassla med ftp och liknande.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag brukar plocka ur hårddisken och stoppa den i en stationär dator med en adapter, går så mycket lättare.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Hm, kör inte Win95 med 1.8MB-disketter? Installerat OS/2 Warp 3 med 1.44MB formaterade till detta format men det var väldigt problematiskt om disketterna inte var riktigt fräscha.

Aake har rätt, mycket enklare och om man inte vill bygga så finns det alltid adapter att köpa. Kom just nu på att enda orsaken till att jag tog den jobbiga omvägen via nätverket och hårddisken var just för att 2k/xp inte funkar att installera på detta sätt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

2k/xp funkar visst att installera så...

flytta över i386mappen till hårddisken

skruva tillbaka hårddisken i datorn

starta med en 98 floppy (kopiera smartdrv.exe till floppyn från ex en 98skiva)
starta utan cd-stöd (behövs ej, tar bara längre tid)
starta smartdrv.exe

cd i386 (flytta in i i386-mappen)
skriv winnt och slå till enter (funkar exakt likadant för 2k/xp)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Vart finns det adapter att köpa till vanlig dator då isåfall?
Så slänger jag in Win95 på datorn.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

annars har jag windows 3.11 på disket

Permalänk
Medlem

Du kan testa detta också

Tanka hem http://www.netbootdisk.com/ och kolla att den hittar ditt nätverkskort som det ska.

Om den gör det så är det bara att dela ut WinXP-CD på någon annan maskin och sedan kopiera över i386 katalogen till hårddisken för att installera sedan.

tips:
net use enhet: \\datorpånätverket\utdeladkatalog

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
2k/xp funkar visst att installera så...

flytta över i386mappen till hårddisken

... utan att ta den jobbiga vägen via nätverket och hårddisken

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
2k/xp funkar visst att installera så...

flytta över i386mappen till hårddisken

skruva tillbaka hårddisken i datorn

starta med en 98 floppy (kopiera smartdrv.exe till floppyn från ex en 98skiva)
starta utan cd-stöd (behövs ej, tar bara längre tid)
starta smartdrv.exe

cd i386 (flytta in i i386-mappen)
skriv winnt och slå till enter (funkar exakt likadant för 2k/xp)

"Hårddisk på ~500MB och ram minne på 12MB från kingston :=)"

ja det låter ju som en bra idé

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Geil :

nu fick du det om fel fot...

jag tänkte mer på Kaustic_Overburn's påstående om 2k/xp..

självklart skall det installeras 95 / 98 på denna dator helst med 98lite som kan kombinera det snabba lätta 95 och fördelarna med 98

www.litepc.com

98lite insalleras i 4 alternativ:

SLEEK - a blisteringly fast incarnation of the Windows 95 Explorer ...

CHUBBY - a faster Windows98 Explorer without the web integration ...

OVERWEIGHT - the fully featured Windows98 Explorer complete with web-view and active desktop ...

98MICRO - A hybrid using the Windows 95 Explorer totally "webless" and totally protected from IE security holes. With a tiny footprint and fast bootup

EDIT: stavfel

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Tror ni Windows 98 SE får plats på datorn?
det var c:a 334 mb hdd såg jag? är detta möjligt eller är det Win95 som gäller?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

saxar från litepc som jag länkade ovan

98micro:

You get a lean, mean operating system in under 70 Mb

edit:

98micro kombinerar 95 och 98...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Nej 98 går nog inte på den där men 95 går fast jag skulle nog köra dos med windows 3.11 istället då det går och installera från diskett och 95 känns för nytt för att vara roligt.

Annars om du ska köra linux så kan du ju ta ur hårddisken och installera från en annan dator har gjort det själv med en liknande dator vilket är enklast
har för mig att det inte går och göra så med windows.

Permalänk
Avstängd

haha var fan får man tag på 3.11 dos? fast Win95 skulle vara bättre då man kunde ha msn oxå

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Windows 95 fungerar inte med mycket, smäll in win98SE istället..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Win98SE går ju inte enligt Meto så skulle inte det gå på den datorn?
Annars så har jag redan Win98SE klar för mountning men vet ej om det får plats på hårddisken ~334MB

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

12MB ram är ju lite 98 går väl inte så bra på det?
överhuvudtaget så går väl knappt att använda den som dekstop med så lite

frågar du mig sig är det dos för gamla spel eller slakcware (eller liknande) för att köra mp3 MSN med mer som gäller

Permalänk
Avstängd

det är bara msn jag är intresserad av att få o funka på burken.

Hur mycket hdd utrymme skulle Win98SE ta?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

ser du inte vad jag skriver eller är du döv i ögat ??

citerar mig själv...

"You get a lean, mean operating system in under 70 Mb"

vad 98lite gör är att det tar bort komponenter från win98 redan innan du installerar dem - därför sparas det in så mycket plats...

jag har kört med det i många år och det är kanonbra

testa hur det funkar med 98 på datorn - är du inte nöjd får du krypa neråt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Slackware kan installeras direkt över Parallellporten om man vill Kommer nog ta en jäkla tid och du måste dessutom ha en dator som redan har slackware men möjligheten finns där ivf. Vill minnas att Slackwares manual har ett helt kapitel dedikerat till hur det går till.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

vet inget om 98lite det kanske är bra men frågan är hur han ska få in det.

kör själv slackware på en 80Mhz med 32 ram kan logga in på MSN med centericq Bild
lite krångligt att få igång och få ner det till ~300 MB med det är det som är halva nöjet

Willhelm jo det ska gå men nu har han ett nätverkskort så det är inget problem har dock för mig att slackware inte har något direkt stöd för att installeras från internet men det ska gå.

Permalänk
Avstängd

Vad kostar inte 98Lite då?
jag ska testa me 98se nu

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

hmm - nu ska vi se...

besöker en länk - www.litepc.com

trycker på länken 98lite (bild eller text - lätt att hiita)

ser en gul ruta i övre högra hörnet där det står "free preview" och trycker på den

trycker på "download now"

accepterar avtalet som jag läser jättenoga (eller hur) och trycker på
"YES, I ACCEPT this License"

dra mej baklänges - dyker det inte upp en nerladdning av "98lite45.exe" gratis (full version dessutom)

det var nog inte så svårt trots allt...

nu till ditt problem hur du skall få in det i datorn...

köp en 29 kronors adapter 2.5"-3,5" på ex zebramedia
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5183

eller 49 men då ingår hållare till disken
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5184shop_main_detail...

montera din 2.5" disk i en vanlig dator

flytta över w98-filerna till 2.5" disken och kopera över 98lite.exe dit också

montera tillbaka disken i din laptop

boota från en 98floppy (www.bootdisk.com)

flytta in i mappen med 98lite och 98-filerna

starta 98lite och följ instruktionerna

detta sätt fungerar felfritt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
12MB ram är ju lite 98 går väl inte så bra på det?
överhuvudtaget så går väl knappt att använda den som dekstop med så lite

frågar du mig sig är det dos för gamla spel eller slakcware (eller liknande) för att köra mp3 MSN med mer som gäller

128 är inte lite för 98. antingen så fick du dator sent eller så kommer du bara inte ihåg vad du hade för dator när du använde 98.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Avstängd

det står 12 MB . Men jag ska installera 98lite tillsamans med detta.
ska beställa en adapter på Söndag.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin