Följ Black Week på SweClockers

Spelbranschen borde dö ut !

Permalänk
Avstängd

Det finns tre typer av spel: Grafikspel med senaste fetaste grafiken, nästan mer ett forskningsprojekt hur mycke grafik man kan få ut ur en dagsfärsk dator än ett vettigt spel.. Exempel: Prey

Sedan finns det spel som vare sig grafiken bara är skapade för att mjölka pengar, exempel: Harrypotterspelen, samt 99% av de andra filmspelen..

Sedan har vi den sista sorten som skapas av mindre företag och privatpersoner, spelen kan kosta en exremt liten slant och mesta fall kan vara gratis. Grafiken i dessa spel är i regel mycke mer primitivare än de två förstnämnda.. Exempel på ett skönt lir: Elastiomania, där gameplayen står i fokus.. Många gratisspel många gånger även wannabe-ubergrafikFPS, urbleka pisskopior på föråldrade titlar..
Men jag tror att grafiken stannar i utvecklingen inom de kommande 10 åren, sedan kommer det bara handla om gameplay..

Permalänk
Medlem

Saknar spelkänslan, handlingen och framförallt humorn som fanns i de äldre spelen. Då tänker jag på spel som Zak McKracken (som för övrigt var det första jag testade på PC), Day of the Tenticle, The Dig, Kings Quest, Simon the Soccer, Lands of Lore, Dune 2, Phantasmagoria eller varför inte Space Quest (vem kan glömma Roger Wilco, och såna kommentarer som "In space, no one can hear you clean.")

Edit: För dem av er som är lite yngre så är här ett lite utdrag av Space Quest

Citat:

Roger Wilco, a sanitation engineer on the spacelab Arcada, awakes from a nap to discover that space pirates have killed everyone onboard. Roger must escape The Sarien Encounter before they use the Arcada's Star Generator against his home planet of Xenon.

Hero and recipient of the Golden Mop, Roger Wilco can barely bask in the promotion of head janitor before he is abducted by the evil Sludge Vohaul. Will Roger escape the dangerous Labion Terror Beast and thwart Vohaul's Revenge?

Another narrow escape finds our hero on Phleebhut, where Arnoid the Annihilator wants Roger to settle some debts. Meanwhile, the sinister CEO of ScumSoft and The Pirates of Pestulon have abducted the Two Guys from Andromeda, and Ace Janitor Roger Wilco is their only hope.

The Sequel police have been sent by a reborn Sludge Vohaul to exact his final revenge. Roger Wilco and the Time Rippers must travel throughout Space Quests past and future to save Roger Jr. and Xenon.

Captain of the SCS Eureka garbage scow and graduate of the StarCon Academy, Roger Wilco faces The Next Mutation when the commanding officer, Captain Quirk, plans to destroy the StarConfederacy.

Court marshaled for breaking regulations while saving the universe, Roger Wilco once again finds himself on janitorial duty. While trapped on shore leave, Wilco must rescue Corpsman Santiago and embark upon The Spinal Frontier.

Betvivlar att något annat spel har skämtat så mycket med en franchise som detta.

Permalänk
Medlem

jojo fan, visst saknar man bullfrog och lucasarts mästerverk (the dig, dungeon keeper, full throttle osv osv) men tycker att spelen som håller på att tillverkas nu verkar så mycket mer spännande än dom spelen

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Monkey island, kings quest, sam and max osv. Detta var riktiga spel. Det var på gång en uppföljare till Sam and max, tror det skulle heta freelance police, men det blev inställt

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Monkey island, kings quest, sam and max osv. Detta var riktiga spel. Det var på gång en uppföljare till Sam and max, tror det skulle heta freelance police, men det blev inställt

uppföljaren till sam & max har gått guld

typ idag lr igår

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Saknar spelkänslan, handlingen och framförallt humorn som fanns i de äldre spelen. Då tänker jag på spel som Zak McKracken (som för övrigt var det första jag testade på PC), Day of the Tenticle, The Dig, Kings Quest, Simon the Soccer, Lands of Lore, Dune 2, Phantasmagoria eller varför inte Space Quest (vem kan glömma Roger Wilco, och såna kommentarer som "In space, no one can hear you clean.")

Edit: För dem av er som är lite yngre så är här ett lite utdrag av Space Quest

Betvivlar att något annat spel har skämtat så mycket med en franchise som detta.

Space Quest, Police Quest, King's Quest, Gabriel Knight med många fler. Aah, vilka minnen! Synd att denna genre dog ut (Nej, Broken Sword 4 gills inte, inte heller alla andra nya skräpspel som klassas som "äventyrsspel"). Vad hände egentligen? Känns som genren bara försvann i tomma intet när frammarschen av 3D-motorer i mitten av 90-talet påbörjade. Finns hopp i.o.m. releasen av nya Sam 'n Max. Har hört att seriens grundare var inblandad i utvecklingen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Space Quest, Police Quest, King's Quest, Gabriel Knight med många fler. Aah, vilka minnen! Synd att denna genre dog ut (Nej, Broken Sword 4 gills inte, inte heller alla andra nya skräpspel som klassas som "äventyrsspel"). Vad hände egentligen? Känns som genren bara försvann i tomma intet när frammarschen av 3D-motorer i mitten av 90-talet påbörjade. Finns hopp i.o.m. releasen av nya Sam 'n Max. Har hört att seriens grundare var inblandad i utvecklingen.

Den dog av samma anledning som det bara kommer ett fåtal filmer från hollywood som går ut på annat än att den kvinnliga huvudpersonen ska visa brösten. Ytan före innehållet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Håller med! Var bättre på gamla goda tiden, ta NES t.ex. där var minsann alla spel toppenbra, då gjordes ju inga stressade skitspel bara för att tjäna lite pengar. Det var tider det.

HOj hoj hoj vilken ironi

Sanningen är som någon tidigare sa... Det är för dyrt idag att göra ett spel, Därför vågar man inte satsa på något nytt lika mycket utan istället sitter man fast i gamla banor. Det görs idag faktist jävligt bra spel måste jag säga men också dåliga. Faktum är att jag ser mindre dåliga spel än på gamla NES tiden och fler mediokra istället.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
hahahaha
Med den där härnan måste du implodera när du ser en actionfilm med Steven Seagal!

Steven Seagal filmer är faktikst riktigt bra B filmer! gillar de flesta filmerna han gör:) Han har ju ändå tränat för att komma dit han är idag. Han är en äkta skådespelare!:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
kan inte säga att jag håller med dig..

det finns nog en jäkla massa mer kvalitè-spel nu än det gjorde när man var 13 och älskade day of the tentacle osv

se bara the angry nintendonerd ; )

Precis. Förr var det åratal mellan kvalitetsspelen, och de var de enda man mindes, därför tror lurar man sig själv att ALLA spel förr var av högsta kvalitet, vilket verkligen inte var fallet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
HOj hoj hoj vilken ironi

Sanningen är som någon tidigare sa... Det är för dyrt idag att göra ett spel, Därför vågar man inte satsa på något nytt lika mycket utan istället sitter man fast i gamla banor. Det görs idag faktist jävligt bra spel måste jag säga men också dåliga. Faktum är att jag ser mindre dåliga spel än på gamla NES tiden och fler mediokra istället.

Japp. Sen har vi helt andra platformer att jobba på idag. Varför det är så dyrt idag är väl för att göra ett "bra" spel, så krävs att marknadsföringen innan släppet visar att det är bra. Därav sätts så förbaskat höga krav på hur grafiken ska vara.

Sen på hur mycket skitspel som kom ut när man var liten.
"Faktum är att jag ser mindre dåliga spel än på gamla NES tiden och fler mediokra istället."
Samma här. Alla riktigt urkassa platformsspel och shooters som kom till allt mellan NES och Mega Drive. Det är skrämmande att de släpptes över huvud taget:P.
Men man var liten och hade inte så mycket att jämföra med. Kassa spel upplevdes som... Inte riktigt lika kassa:P

Visa signatur

Apparently 1 in 5 people in the world are Chinese and there are 5 people in my family, so it must be one of them. It's either my mum or my dad......or maybe my older brother Colin, or my younger brother Ho-Cha-Chu, but I'm pretty sure it's Colin!

Permalänk

Svårighetsgraden är lite annorlunda idag också mot förr, idag får man hjälp i spelen ungefär som om man vore utvecklingsstörd (Oblivion). Förr fick man sitta och nöta banor 100-tals gånger innan man klarade spelet vilket gjorde det hela till en mycket större utmaning. Och nej det beror inte på att man var yngre, dessa spel är lika svåra idag om man försöker sig på dom, Ice Climber t.ex (utan någon fusk emulator med save funktioner).

Visa signatur

Go for the eyes, Boo, GO FOR THE EYES! RAAAAAAAAAAAURGH!!!

Permalänk

Minsc & boo - Jag håller med dig, men jag tycker det är skillnad på dagens spel och dåtidens. Ett jättesvårt FPS blir mer frustrerande än ett jättesvårt SHMUP, exempelvis. Man har mer kontroll över de äldre spelen, när det bara var två dimensioner. Nu när man måste göra så mycket mer samtidigt, så måste svårighetsgraden helt enkelt sänkas.
Ett 3d-spel kan aldrig bli lika svårt som ett 2d-spel, helt enkelt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
visst kan jag hålla med att många företag släpper en massa skit och släpper "ofärdiga" BRA spel... som tex vampire the mascuerade bloodlines vilket bara blir trist :/

men det är ju bara att man måste titta lite extra dom bra spelen finns ju bara att det finns VÄLDIGT mycket skit

det är så otroligt irriterande när dom släpper ett spel som fortfarande har massor med buggar, jag får ju psykbryt när man (som det hände för mig i ovanstående spel) inte kan komma vidare i spelet pga en bugg :/

spelglädjen finns ju, sluta spela skitspel bara

Buggar finns ju i alla spel. Bara att tanka patchen eller ändra inställningar. Vampire the masquerade: Bloodlines var verkligen inte trist. Kan du nämna vilken bugg som gjorde att du inte kunde komma vidare i spelet?

Permalänk

Det var inte så mycket bättre förr, men man vill minnas det som bättre.
Man glömmer bort alla skitspel och dom bra kommer man ihåg, dom bra spelen kom sällan förr och kommer lika sällan nu.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Det var inte så mycket bättre förr, men man vill minnas det som bättre.
Man glömmer bort alla skitspel och dom bra kommer man ihåg, dom bra spelen kom sällan förr och kommer lika sällan nu.

Sant. Det finns nog lika många riktigt fina spel - och lika mycket skräp - nu som då. Kommer ihåg alla riktigt dåliga spel som man testade när man yngre. Då testade man ju dessutom det mesta (demos etc), så en del var nog skräp som man glömde lätt bort. Nu plockar man mer eller mindre de som man tror är de bästa direkt och struntar ofta i testa andra spel.

De bästa brukat iaf hålla väldigt länge innan man tröttnar på dem. Oblivion (ok, visst var jag lite besviken på det) spelade jag flera månader av och till. FEAR spelade jag SP flera gånger under några veckor bara för att det var så bra, och sen lirade man en MP ett tag. Morrowind är nog det SP-spel räckt längst, som jag kört periodvis sedan det släpptes. Mafia likaså. MP-spel lär ju iofs räcka riktigt länge annars (q3, liero, truecombat, ut2k4).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det VAR bättre förr. Det är iallafall vad JAG tycker. För jag känner iallafall inte till ETT ENDA spel av de nyare spelen som man har ägnat så mycket tid till som t.ex. "Kick Off till Amiga" eller "Super Mario till NES". Nej det finns inga kvalitétsspel nuförtiden. Det är mest bara "fixa ihop ett snyggt spel snabbt och få ut för att tjäna pengar".

Tycker att det mesta handlar om att spelen ska vara "snygga" nu på senare tid. Vart f*n tog själva spelet vägen? Bara för att ett spel är "en fröjd för ögat" så betyder det ju inte per automatik att det är ett BRA spel. Någon som missat "Grim Fandango"? Eller "Monkey Island-serien"? För att nämna några exempel. De spelen kommer jag aldrig att glömma.

De spel man spelar idag glömmer man ju typ på en vecka. Ok det var kanske lite överdrivet, men så gott som iallafall. Jag vill se fler spel med en väl genomtänkt story, atmosfär och spelbarhet. Att det är snygg grafik får man ju se som en bonus tycker jag i takt med att utvecklingen går framåt. Men själva spelglädjen verkar ha gått förlorad någonstans i processen.

Tycker du inte att det är alls orättvisst att jämföra tidsperioden "förr" med "nu".. du nämnde Super Mario till NES, som kom 1985, och Grim Fandango, som kom 1998, det är nästan 15 år. Jag antar med nu så menar du de senaste få åren, att jämföra mängden bra spel som kommer under ett par år, men mängden bra spel som kom under 15 år är lite knepigt. Och f.ö. det där med fixa ett snyggt spel snabbt, det tar mycket längre tid att göra spel nu än vad det gjorde för 15 år sen.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Den dog av samma anledning som det bara kommer ett fåtal filmer från hollywood som går ut på annat än att den kvinnliga huvudpersonen ska visa brösten. Ytan före innehållet.

Hur tänker du nu? Det är precis tvärtom, äldre spel hade substans iform av berättelse/handling och ikke att förglömma humor på hög nivå. Dagens spel är bara en fin polerad yta med noll i handling.

Ingen annan som lirade gamla godingar som Zak McKraken? Saker som att slå ihjäl den där tvåhövdade jordekoren med hårt bröd är sånt som ännu efter 16 år sitter kvar i huvudet.

Permalänk

Ganska humoristiskt att många av er tar upp gamla lucasarts äventyrs spel och jämför dom med dagens spel och säger att dagens spel är mer eller mindre ytliga. Det är en väldigt orätvis jämförelse, Då det företaget var bäst på att göra äventyrsspel(enligt mig). Sånna spel görs inte idag av lucasarts av anledningen att mjölka ut genren och det är svårt att göra spel som ens är i närheten av samma klass som dom blev. Dom hade ett riktigt bra team när dom gjorde spelen också så det hjälpte till ganska mycket.

Om man bortser alla äventyrsspel ifrån lucasarts och jämför ordentligt mellan genrenena så anser jag att dagens spel är bättre än förr(förutom äventyrs spelen), kanske inte så jätte mycket i handlingen då allting mer eller mindre har gjorts förut men framförallt grafiskt och rent tekniskt. Jag säger som några innan sa och det är att det finns några guldkorn ifrån dom tidigare konsolerna osv men majoriteten är skit. Jag tror jag aldrig har varit med om så mycket skit som har producerats till NES och SNES. Ta exempel som dr. Jekyll & Mr Hyde och Bebe's Kids. Visst det görs mycket skit idag också men så dåliga spel görs inte längre om man undantar från privatpersoner som gör spel. Sen tänker jag inte förneka att många av mina favorit spel är rätt gamla men att förneka att det fortfarande görs bra spel och det kommer komma många fler bra spel är bara löjligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Tycker du inte att det är alls orättvisst att jämföra tidsperioden "förr" med "nu".. du nämnde Super Mario till NES, som kom 1985, och Grim Fandango, som kom 1998, det är nästan 15 år. Jag antar med nu så menar du de senaste få åren, att jämföra mängden bra spel som kommer under ett par år, men mängden bra spel som kom under 15 år är lite knepigt. Och f.ö. det där med fixa ett snyggt spel snabbt, det tar mycket längre tid att göra spel nu än vad det gjorde för 15 år sen.

Nej jag tycker inte att det är orättvist... man måste ju jämföra "alla" spel. Inte bara t.ex. 2002 års spel. Eller jo det kan man ju göra. Men isåfall så pratar man ju bara om det bästa spelet under den just den tiden.

När jag tänker på "bästa spelet"... då jämför jag alla spel som kommit efter det äldsta jag spelat.

Och jo konstigt nog så tar det ofta längre tid nuförtiden att göra spel. Och ändå så blir de sällan av samma klass som de äldre spelen. Men t.ex. spel som är baserade på filmer, det är spel som görs snabbt för att tjäna in pengar. Dock finns alltid enstaka undantag.

Och det är ju inte heller så mycket nytänkande i nya spel. Men det är ju inte så konstigt heller. Fantasin är ju trots allt inte så oändlig egentligen...

Ja... nyare spel ÄR bättre visuellt och tekniskt sett... det kan ingen förneka. Men nu är ju det inte det viktiga. Det viktigaste är ju att spelen är roliga att spela. Annars kan man lika gärna sitta och titta på t.ex. en tavla. Ska man prata om "snygga" spel så kan man ju glömma alla äldre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

spelar alldrig consolspel, och tror att det finns inte äns några bra förutom gta3, men det är ganska lätt att ta med sig och sånt om man åker nånstans, så dem är inte helt dåliga...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tror inte spelen har blivit sämre, jag tror att våra förväntningar har höjts. När Frogger kom var det jätteroligt för det var typ det enda spelet som fanns. Men allvarligt, hur kul är det att spela nu, längre än 10 minuter åt gången?

Samma som med att folk klagar på att grafiken i spel idag är ful. För ett par år sen hade de sett oändligt bra ut.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Vad tittar du på för filmer? Porr?
Ytterst FÅ filmer går ut på att den kvinnliga huvudpersonen visar brösten.
Kommer massor av bra filmer. Skräpfilmer och skräpspel har ALLTID släppts och oftast i samma proportioner. Så det är nog du som kanske borde se över vilka filmer du spelar för jag tycker nog att "bröstfilmerna" har blivit mer och mer sällsynta.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Den som skrev att det tar mkt längre tid nu än förr att göra ett spel har så rätt så.
Tänk er själva, ett halvkasst spel NU kanske var skitbra på den tiden.
Det är väl bara vi som blir mer o mer kräsna...

Need for speed underground? va?

Mario Kart ska det såklart vara!

Permalänk

Jo, för spelen förr i tiden hade så underbar handling..... kan ta super mario som exempel som all hyllar som tidernas bästa spel. Man är en rörmokare som av någon anledning ska rädda en prinsessa (prinsess räddning är så originellt) och krigar mot svampar och sköldpaddor (episka strider.....)

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Avstängd

uhhh boys...ni har inte tänkt på att ni kanske har blivit äldre och, faktiskt, mognat lite? Själva spelintresset har antagligen förändrats och kraven har ökat osv. Det är inte så att vi står still medan spelen utvecklas och blir mer och mer avancerade, eller hur?

Permalänk
Medlem

Kan spel ha varit bättre förr för att det fanns mycket oberoende spelutvecklare? Spelutvecklare gjorde de spel de ville göra och inte de spel de trodde sålde som idag. Om de verkligen vill göra ett spel de själva är stolta över idag så får de hosta upp alla slantar själva. Näst intill omöjligt att vara oberoende idag om de som skapar studion inte är miljonär.

För eller senare köps alla upp. Applåder till de som lyckas stå på egna fötter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

att spelen var bättre förr kanske berodde på att man inte hade råd att köpa slumpmässiga skitspel och sen ställa i hyllan som man gör nu? för skitspel fanns det gott om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Vad tittar du på för filmer? Porr?
Ytterst FÅ filmer går ut på att den kvinnliga huvudpersonen visar brösten.
Kommer massor av bra filmer. Skräpfilmer och skräpspel har ALLTID släppts och oftast i samma proportioner. Så det är nog du som kanske borde se över vilka filmer du spelar för jag tycker nog att "bröstfilmerna" har blivit mer och mer sällsynta.

Haffe kollar mycket Franska filmer givetvis. den enda Amerikanska jag sett som blivit bättre av sånt är nog Monsters ball..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tror som flera andra här inte alls att spelet är sämre idag än förr. Det släpptes precis lika många värdelösa filmspel och andra generiska spel där man bara bytte ut grafiken och sålde det som något annat som idag. NES-eran om någon är ju ett bra exempel på detta.

Sedan tycker jag att Damodred och AndreaX har slagit huvudet på spiken. Självklart minns vi våra barndomslir som gudomliga. Så är det ju med det mesta. Dessutom hade vi knappast samma höga krav och förväntningar.

Och så den ekonomiska delen. Man fick tjata på föräldrarna i veckor för att få ett nytt spel, och då ville man att det skulle vara det bästa. De spelen som såldes och spelades mest tillhörde ju faktiskt det högre skiktet på kvalitetsskalan.

Nu när man är less tankar man det första bästa liret och blir besviken. Är det verkligen så konstigt? Dessutom börjar man ju efter 15-20 år bli allmänt less (jag talar för mig själv, med tror att många känner igen sig) på spel överhuvudtaget, och självklart ska det till något extra för att man ska uppleva samma wow-känska som första gången man startade SMB3.

Visa signatur
Permalänk

Kan ju också bero på att flera genres nästan helt dött ut, vilket upplevs av de som nästan bara spelade dessa genres att det knappt finns något att spela idag. Vissa spel är ju mer grafikkänsliga än andra, jämför man t.ex. PGR3 med F-ZERO, eller Doom med Half-life 2 är det ganska lätt att säga att det görs bättre spel idag inom dessa genres. Äventyrsspel och RPG's är dock en helt annan sak för där måste verkligen spelföretagen anstränga sig, det krävs humor och mycket innehåll för att göras bra.

Visa signatur

Go for the eyes, Boo, GO FOR THE EYES! RAAAAAAAAAAAURGH!!!