Permalänk
Medlem

Mx har rätt, Cu leder och avleder värme bättre än Al, givet att ytan på de testade materialen är lika gentemot överföringsmediet.
Då denna fråga har besvarats flera gånger förut, är en längre utläggning varför det förhåller sig på det sättet överfödigt.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Mx har rätt, Cu leder och avleder värme bättre än Al, givet att ytan på de testade materialen är lika gentemot överföringsmediet.

Men vilken är bäst när det gäller vikt, där Al kylaren har tre gånger så stor yta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8e
Jag tänkte på vad som leder värme bäst (kyler bäst). tex 3.3mm tjock aluminium eller 1mm koppar (som då har lika stor yta och vikt).

Koppar leder värme nästan två gånger bättre än aluminium men är ca tre gånger så tungt. Så jag skulle tro att aluminium är ett bättre val när/om man har en vikt-begränsning istället för begränsning på volym eller yta.

Går inte att säga. Man räknar ytan. Större yta: Högre avledningsförmåga.

900kg koppar kan kyla lika bra som 1kg aluminium. Beror på formen och ytan.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Vadå tror du att du ska göra dina egna heatpipes haha ? Det är inte bara ett ihåligt rör. Där finns en värmeflyttande vätska som går i en bana i heatpipen. Vätskan blir uppvärmd, förångas och förflyttar sig framåt/uppåt där den kyls ner och återgår till fast form sen fortsätter den cyklen så hela tiden. Tror inte du är kapabel att bygga en egen kylare som är mer effektiv än t.ex tuniq tower när du inte ens känner till en sådan enkel regel som att metall expanderar vid värmeexponering och vice versa. Skulle du mot förmodan vara det finns det en uppsjö av heatpipes att beställa (oftast avsedda för industriell användning) som har olika egenskaper och former.

Och den här koppar vs. aluminium diskussionen. Om 2 st kylare är identiskt utformade kommer den av koppar att ta upp och leda bort värme effektivare än den i aluminium.

Jag vet inte riktigt vem du pratar med men jag vet vad en heatpipe är och håller med dej, de är inte enkla att göra själv. Man kan nog lyckas göra en men det är väldigt svårt att få den att fungera i rätt temperaturintervall eftersom man måste kunna kontrollera trycket i pipen innan man förseglar den.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Går inte att säga. Man räknar ytan. Större yta: Högre avledningsförmåga.

900kg koppar kan kyla lika bra som 1kg aluminium. Beror på formen och ytan.

Men nu gav jag ju en form, fast det kanske var otydligt.

Alltså en kopparplåt som är 1mm tjock eller en aluminium som är 3-3,3mm tjock och har samma yta (1 kvadrat meter). Alternativt att aluminiumplåten är 1,5-1,65mm tjock och 2 kvadratmeter.

Permalänk

m8e menar nog att man har en stav med diametern 3mm av aluminum och en med diamtern 1mm av koppar (eftersom koppar väger 3ggr mer). Vilken leder störst effekt till andra änden om vi säger att den är en decimeter lång och du värmer i ena änden? Aluminiumstaven leder mkt bättre men eftersom vikt int är väsentligt i diskissionen så är det en dålig jämförelse.

Angående Heat Pipes så är de ju rör (pipes) som förflyttar värme (heat ) genom att koka och kondensera en vätska på två olika ställen så det är i princip som en vattenkylning (egentligen vätskekylning) utan pump. Frågan jag har då är hur gasen, den förångade vätskan, förflyttas till avkylningsstället? Är det måhända så att man har en strumpa i röret som suger vätska så att den förflyttas och att gasen då måste "flytta på sig" till varifrån vätskan kom alltså den kalla änden?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Heatpipen fungerar som så att vätskan förångas vid värmekällan, t.ex processorn, och om det råder stationäritet så kommer omgivningen att ta upp lika stor effekt som pipen tar upp från processorn. När omgivningen tar upp energi från pipen kyls ångan ned och kondenserar, när den kondenserar sjunker trycket eftersom en vätska bara tar en bråkdel av den volym ångan tar upp. Alltså bildas ett undertryck där ångan kondenserar vilket gör att mer ånga strömmar dit och, eftersom omgivningen fortfarande tar upp engergi från pipen, kondenserar. Att bara ånga och ingen vätska dras till undertrycket beror på att om pipen är riktigt designad så är hålrummet i pipen så stort att ingen vätska dras med ångan utan rinner längs väggarna tillbaks till värmekällan där den förångas, stiger upp och kondenserar.

En heatpipe ska alltså helst vara monterad vertikalt upp från värmekällan så vätskan rinner/faller nedåt och ångan stiger uppåt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Det trodde jag också innan jag fick veta att heat pipes numera fungerar lika bra uppåt som nedåt. De är alltså likgiltiga till gravitation...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Hmm, det måste jag kolla upp men det finns säkert ett smart sätt att få vätskan att tryckas tillbaks till värmekällan genom att utnyttja övertrycket som uppstår vid värmekällan... hmm, interesting.

edit: Du har inte någon länk till en källa förresten?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag har för mig att det är små porer längs insidan som gör att vattnet stiger (vid uppochnedvänd montering) pga kapillärkraften.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Är det säkert? Jag vet inte varför ett material skulle överföra värme bättre än något annat till att annat medium men myten måste ju baseras på något. Kan det vara så att dom bara testat med två olika plåtar och konstaterat att aluminium var bättre och att detta då berådde på att aluminiumet som det ofta har hade en ojämn och alltså större yta? Facts please!

Myth: Aluminum absorbs/dissipates heat faster than copper.

Reality: All thermal properties of copper are better than aluminum. Aluminum's advantage is that it is lighter and easier to machine. So, if one were given a pound of copper and a pound of aluminum, you might make a better performing heatsink with aluminum, as it might have more surface area to dissipate heat than copper for a given weight. Considering footprint limitations for air cooled CPU heatsinks, however, copper is definitely favored.

Källa

Permalänk
Medlem

Det besvarar ju inte frågan dock. Förutsatt att man har en kropp av koppar och en av aluminium, båda med samma form och area och båda tillförs en konstant effekt, vilken håller då lägst temperatur? Det gör kopparen eftersom den leder värme ut till ytan, där värmeutbytet med omgivningen ske, snabbare än vad aluminium gör.

Sedan kan man argumentera att kroppen är utformad på så vis att värmeledningen inte är den begränsande faktorn men isåfall borde båda kropparna hålla samma temperatur.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Hur man än lägger det så går det att göra en effektivare kylare med koppar än med aluminum. Det är snarare en kostnads fråga. Om det dessutom inte är ren aluminum i flänsen utan en annan metallsammansättning så har den betydligt sämmre värmeledningsförmåga än koppar. Och det är sällan aluminum är 100% ren aluminium. Koppar är inte lika känsligt för en oren metallsammansättning.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Lever denna tråden ännu? Det har funnits många sådana här bara sedan jag skrev in mig.

Koppar leder bättre. Aluminium är lättare. Svårare än så måste man inte göra det.

Permalänk

skillnaden i hur koppar leder värme än aliminium är egentligen inte så intressant då båda leder oerhört mycket bättre än luften som det kyls emot.. Ytan mot luften är det viktigaste...

Visa signatur

3000+athlon @260x9 = 2340 | asus a8n- sli deluxe | 2x512 Kingston hyperx dual ddr | gainward 6600gt gs 575/1200 md zalman vf700 cu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Och den här koppar vs. aluminium diskussionen. Om 2 st kylare är identiskt utformade kommer den av koppar att ta upp och leda bort värme effektivare än den i aluminium.

Bra o tack!

så att om jag har en grej som är 3x4x3 i koppar leder den värmen bättre än en aluminum på 3x4x3?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bender71
Bra o tack!

så att om jag har en grej som är 3x4x3 i koppar leder den värmen bättre än en aluminum på 3x4x3?!

Som fler har sagt: Ja.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Som alla sagt tror jag, svaret är JA!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams