3 skärmar, 19", 2ms. Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

3 skärmar, 19", 2ms. Vilken är bäst?

Hej har nu bestämt mig för att byta ut min gamla klumpiga skärm till en platt. Jag spelar rätt mycket så jag har bestämt mig för en med snabb responstid, 2 ms och hyggligt stor, 19". Har hittat 3 st intressanta i ungefär samma prisklass:

Samsung 19" LCD Syncmaster 931BF :
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324663

Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317038

LG L1970HR-B
http://www.computercity.se/index.aspx?identifier=SE92033

Det som talar för LG:en är att den har 2000:1 i kontrast och att den finns i svart :P.

Men finns det någon med erfarenhet med dessa skärmar? Ska mest spela och titta på filmer med den. Vilken är bäst till dessa ändamål?

Permalänk
Medlem

Re: 3 skärmar, 19", 2ms. Vilken är bäst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
Hej har nu bestämt mig för att byta ut min gamla klumpiga skärm till en platt. Jag spelar rätt mycket så jag har bestämt mig för en med snabb responstid, 2 ms och hyggligt stor, 19". Har hittat 3 st intressanta i ungefär samma prisklass:

Samsung 19" LCD Syncmaster 931BF :
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324663

Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317038

LG L1970HR-B
http://www.computercity.se/index.aspx?identifier=SE92033

Det som talar för LG:en är att den har 2000:1 i kontrast och att den finns i svart :P.

Men finns det någon med erfarenhet med dessa skärmar? Ska mest spela och titta på filmer med den. Vilken är bäst till dessa ändamål?

Samsung 940BF 2ms. HELT KLART! Äger en sådan, även jag och mina polare. 931BF verkar int e lika het vad jag har märkt.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

kk då räknar vi bort 931BF:en.

kan du ge några fördelar/nackdelar med 940BF:en. har hört att foten är helt värdelöst.

tack föär ditt snabba svar btw

edit. hittade lite trådar om detta, behöver ej hjälp mer det blir nog en LG

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Veiwsonic VX922, det är den absolut grymmaste 2ms skärmen jag har sett, dock inte sett LG's varianter live, men vx922 blev också rekommenderad av Tom's Hardware guide som bästa 2ms skärm

Permalänk
Medlem

Köpte en 940BF för någon vecka sedan. Första TFT någonsin. Är helt supernöjd.
Bilden är knivskarp, innan jag gjorde justeringar så ramlade jag nästan ur stolen för att det var så ljus bild.

Upplever ingen ghosting mer än att om man har vit mot vit i rörelse så ghostar den.

Den är snygg att se på också vilket jag ser som ett plus.

Inga döda pixlar någonstans som jag har sett.

MVH Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

har en vx922 till "gamla" datorn och har aldrig märkt av någon ghosting eller andra kvalitetsfel. mycket bra skärm.
KÖP KÖP KÖP

Permalänk
Medlem

Har en SyncMaster 910 Mp, Inbyggt Tv tuner, 19 tum Lcd.

Perfekt bild!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tidaz
Har en SyncMaster 910 Mp, Inbyggt Tv tuner, 19 tum Lcd.

Perfekt bild!!!!!!

Trodde bara det var jag som hade denna något ovanliga skärm, men jag är också helnöjd med den. Lillebrorsan köpte en VX922 och jag skulle kunna märka av att den är lite snabbare om jag anstränger mig. Det som var positivt med den var att Viewsonic lämnade en veckas garanti på att absolut INGA döda pixlar fick finnas, något som jag inte fick på min 910MP.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
Det som var positivt med den var att Viewsonic lämnade en veckas garanti på att absolut INGA döda pixlar fick finnas, något som jag inte fick på min 910MP.

Det var inte så att inga "lysande" pixlar som garantin täckte??

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Det var inte så att inga "lysande" pixlar som garantin täckte??

Jag ringde och frågade huvudkontoret i Sverige och när vi köpte skärmen för några månader sedan så täckte försäkringen allt. Röda, gröna, blåa, lysande och svarta pixlar, i en vecka. Sen var det ISO-standarden som kickade in. Om de har ändrat något på det här sedan dess kan jag inte svara på, men ring o hör med dem, de var trevliga. Ska nämnas att man kanske får ett annat svar i affärer. På el-giganten var de helt ovetande om det här.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk

Re: 3 skärmar, 19", 2ms. Vilken är bäst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
Det som talar för LG:en är att den har 2000:1 i kontrast och att den finns i svart :P.

hmm då undrar jag helt enkelt var du hittar den i svart? jag hittar bara silver var ja än letar...

Permalänk
Medlem

En fråga om Viewsonic VX922 bara. Om man t.ex. jämför med Samsung 940BF och LG 1970HR så har den både sämre kontrastförhållande och ljusstyrka. Är det någonting man märker när man väl sitter vid skärmen?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
En fråga om Viewsonic VX922 bara. Om man t.ex. jämför med Samsung 940BF och LG 1970HR så har den både sämre kontrastförhållande och ljusstyrka. Är det någonting man märker när man väl sitter vid skärmen?

Ingen tft jag suttit framför har visat helsvart bild när det ska vara svart, och VX922 är inget undantag, men inget man stör sig på, det är så det är bara. Det som är bäst med VX922 är den obefintliga overshooten som de pratar om i ett test på Toms Hardware. Kan vara värt att kolla upp på de andra skärmarna om man ska spela mycket och har det som prio 1.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
Ingen tft jag suttit framför har visat helsvart bild när det ska vara svart

LGn gör det vad jag har läst på tester. Deras dynamiska kontrast ska vara bra.

Permalänk
Inaktiv

egentligen skulle du inte behöva ta en med så liten responstid eftersom du märker ändå inte så mkt när du kommer under 12 ms. De snabba skärmarna offrar bildkvalitet bara för att ha bra responstid.

Permalänk

har en 940Bf och den är kanon å jag vet inte riktigt vad "solger snackar om foten är inget fel på å den är hur stabil och bra som hällst ända som jag stör mig på är att plasten över över själva displayen är väldigt blank och det kan bli väldigt störande reflexer om man har typ en lampa på bakom ryggen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En 931c ska ja iaf ha, en 2ms Tn skärm med bättre färger.

Varför köpa gammal teknik, när det fins lite nyare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorox
En 931c ska ja iaf ha, en 2ms Tn skärm med bättre färger.

Varför köpa gammal teknik, när det fins lite nyare.

Nu är jag inte helt uppdaterad på de nyare skärmarna, men vad finns det hos den som gör att den har bättre färger än övriga TN-paneler?

Ang LGs kontrast så låter det lovande. Finns säkert uppställd i nån affär så man kan dra o titta på den innan man slår till. För jag trodde att min TFT-skärm visade svart bild när det var svart, jag upplevde det som det iaf. När jag sen satte den bredvid en CRT blev jag ganska snopen. LCD/TFT kan väl inte med sin teknik visa lika djup svart färg som en CRT kan, så det ska man nog inte räkna med.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Majke! 931c är den med 97% CCFL.

http://lcdresource.com/index.php?option=com_content&task=view...

Optimala vore ju att vänta på LED skärm, som du har nederst på bilden. Men dom kommer tidigast efter sommarn. Orka vänta...

Permalänk
Medlem

en 2ms 2000:1 skärm för 2800? shit va tekniken går framåt måste jag säga.

har själv en 5ms 700:1 hyundai L90D+ som jag är hiskeligt nöjd med som jag köpte för typ 3100 för några månader sen. kostar väldigt lite nu har jag för mig. så jag rekommenderar en sådan! inga fel eller störningsmoment vad jag upplevt hittills.. klockrent.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorox
Majke! 931c är den med 97% CCFL.

http://lcdresource.com/index.php?option=com_content&task=view...

Tack för länken. Har inte sett den skärmen innan och jag måste säga att enligt det testet ser den väldigt lovande ut. Nice find.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

931c har precis kommi in i butiker i sverige, ligger på ca 3800:-.
Lär gå ner ti 3500:-, rätt så snabbt.

Ja funderar beställa en imorn. Kanske drar en mini rewiev på forum, om ja orkar.

Permalänk

så vilken ska man köpa da? sitter i samma båt btw finns det hdtv-kompitabla 19" LCD skärmar runt samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Varför räkna ut 931bf ? Upplevde en bättre bild på denna än på 940Bf.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

jag har en 931C om nån lyckats få vettiga färger med denna i spel så får ni gärna säga till för just nu funderar jag på att returnera...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag har en 931C om nån lyckats få vettiga färger med denna i spel så får ni gärna säga till för just nu funderar jag på att returnera...

Du menar att hud blir orange och liknande?

Det tycks vara så för alla tyvärr...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

ja.. men vafan.. jag har helt tappat lusten att gama, spelen blir ju FULA
Läggt värsta mycket pengar på att datorn ska klara av alla nya spelen på max effekter pengar i sjön säger jag.... Blir väll att gå tillbax till CRT

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
ja.. men vafan.. jag har helt tappat lusten att gama, spelen blir ju FULA
Läggt värsta mycket pengar på att datorn ska klara av alla nya spelen på max effekter pengar i sjön säger jag.... Blir väll att gå tillbax till CRT

Alla med den skärmen medar jag för andra skärmar har inte det problemet, dom drog i lite för mycklet i besparingar med just den skärmen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ang LG L1970HR (B?) Hur många M färger har den?
På vissa sidor står det att den har 16,7M färger och vissa andra sidor står det 16,2M färger. För den ser ju ruskigt intressant ut ifall den har 16,7 M riktiga färger!

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |