Varning för "Xilence North" chipset kylare

Permalänk
Medlem

Varning för "Xilence North" chipset kylare

Nå nåra av er kanske sett min tråd längre ner angående chipsetkyling på mitt M/K. Det slutade i alla fall med att jag gick till en lokal datorbutik och kollade vad de hade.

Kort och gott fick jag med mig en sån här hem:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=XILNBFA...

När jag tagit bort orginalkylaren och tvättat bort allt kylklegg, lagt på nytt och så vidare så kommer det roliga. När jag skulle ta bort skyddsplasten på undersidan av kylflänsen så lossnade kopparplattan i botten av kylflänsen! Den var som bara ipressad där, och följde med av den lilla kraft som blev när jag tog bort skyddstejpen. Och under den plattan döljde sig en extremt ojämn yta som knappt kan ha givit nån värmeöverföring alls till själva kylflänsen, samt två väldigt smala strängar av vad som såg ut att vara nån sorts vitt lim. Och det limmet finns inget spår av i kopparplattan, alltså hade de inte haft kontakt alls ...

Jag tog fläkten från den och satte på min orginalkylare för att slippa rasslet från den gamla fläkten, och vad kan man säga ... den är allt annat än "XILENT".

Så vad än ni gör, köp INTE den här skitprodukten!

Bilder kan jag tyvärr ej bidra med pga att jag inte äger någon kamera.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |