Permalänk
Medlem

Varfor lagga pengar pa ett moderkort?

Hej,

Vore bra om nagon kunde fa mig forsta hela grejen med dyra moderkort. Jag ska kopa ett system med Core 2 Duo E6600, GeForce 8800GTX och 2048 mb 6400 Corsairminnen. Varfor ska jag lagga pengar pa ett dyrt moderkort, egentligen? Jag kan val kora allting lika bra oavsett, bara moderkortet klarar av alla kompenenter... eller? Jag behover ingen Wi-fi eller inbyggt ljudkort, inte SLI, inte 8 st SATA-2 och inte 2xGbLAN. Och vad ska jag med Firewire till? Jag behover val inte ens 2xPCI-express. Varfor ha 2x, liksom? Kommer nog anda bara ha ett grafikkort. Och savitt jag forstar har de flesta moderkort en max busshastighet pa 1066 MHz. Sa vad ar fordelen for mig om jag koper ett dyrt moderkort for sag 3000 kr jamfort med om ska skulle kopa ett for typ 1200 kr? Ge garna exempel

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

...

så sant de du säger dom dyra har alltid ( oftast ) en prestanda övertag men som konsumenten aldrig kmr märka förutom i syntetiska tester möjligen.

men som sagt du har ingen anledning att köpa dyrt mobo. men om du tänkt moda kan de va bra å ha ett snyggt mobo å dom dyra e ofta snygga

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Sen skiljer det ju en hel del på kvaliten på moderkorten.
Billigare moderkort=billigare komponenter på moderkorten

Hur klockvänligt ett moderkort är en anldning att lägga pengar på ett bra moderkort.

En del billiga moderkort kan krångla rätt ordentligt, men ett i 1200kr klassen borde inte ha några sånna problem. (nu säger jag naturligtvis inte att ett dyrt moderkort inte kan krångla heller)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

...

precis som thompson säger billigare mobo billigare komponenter men i den prisklassen ska inte krångla pga de å som han sa även dyra moderkort kan krångla dock händer de inite lika ofta

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

har ju en egen tråd om vilket mobo ja bör välja till na burken så kan väl låna denna tråd för en relaterande fråga.

var går "gränsen" kan man säga, för t.ex. Asus eller liknande mobos, mellan när det är mer "high tech" skillnader (som främst rör extrasaker som firewire/wiFi/dubbla graf-kort/bäst att överklocka) och kort där prestandan i sig är bästa möjliga för den "vanlige" användaren som bara vill ha bästa kortet utan att bry sig om att clocka eller att ha två graf-kort.

förlåt för luddiga formuleringen, men hoppas ni fattar.
borde väl finnas baskort som samtidigt är väldigt bra och i likhet med de bättre korten bara att de inte har de, för den vanlige användaren, onödiga tillbehör.

så kanske var bättre?

Visa signatur

Manker is: PB ENMX65043 | Intel Core 2 Duo 1,83 ghz | 2 x 1024mb RAM | GeForce 7300 | 15.4" | HD - Total of: 1.01 TB

Permalänk
Medlem

Bra billiga Asus kort för Core2Duo är P5B ~1200:-. Om du vill ha ett lite bättre ta P5B Deluxe ~1700:- sen så finns det P5W ~2000:- om man vill köra CF.

Permalänk
Medlem

Jag tycker moderkortet är det man ska lägga mest pengar på förutom grafikkortet. Men jag skulle personligen aldrig lägga över 2500 kr på ett nytt moderkort, det tycker jag är helt sjuk. Särskilt med tanke på hur ofta man får byta nu för tiden.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Asus P5B-E, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16

Funderar jag pa att kopa. Duger det om man ska overklocka?

For ovrigt forstar jag fortfarande inte varfor ett moderkort ar battre an ett annat - forutom alla smatt onodiga finesser!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk

Säg att man köper ett asus P5B istället för ett 1000:- dyrare kort - okej man kan kanske inte klocka lika mycket men då kan man å andra sidan lägga en extra tusenlapp på processorn. Känns vettigare på något sätt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Moderkortet är det absolut viktigaste i datorn utan det funkar inget, det är klart man ska lägga lite pengar på ett bra moderkort speciellt när man köper ett highend system och utan problem lägger 6k på graffe å 3-10k på cpu och sånt.

Moderkortet är också en av de komponenter som man har längst och man har som "bas" i framtida uppgraderingar (vanligtvis).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar gigabyte ds3. Jag tänkte likadant, varför dyrt mobo om jag bara ska ha ett grafikkort och inte använder wifi grejjer.
Så jag tog gigabyte ds3 och det klockar bra har jag märkt. Kör 472 fsb nu.

Sen undrar jag, är ds3:an budget som lätt går sönder? Det är trots allt billigaste bland gigabytes moderkort (bortsett från s3:an)??

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

DS3 regerar

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Som det sagts ovan, moderkortet är nog den komponenten man bör lägga ner mest pengar på.

Billiga budgetmoderkort till Intel har oftast via eller andra chipsets som är sämre än Intels egna.
Komponenterna på korten är även de troligen av sämre kvalitét.

Nån tusenlapp extra kan bespara en både krångel och missnöje, en summa som är värd att spara ihop till om man ändå ska köpa en C2D.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Har framtill för ett par månader sedan bara kört med billiga moderkort (runt 1000kr) och sålänge man inte ska överklocka och dylikt så finns det absolut ingen mening med att lägga runt 2000kr på ett moderkort som inte ska överklockas.

Det här med att det skulle vara billigare komponenter på moderkortet stämmer säkerligen. Men som sagt, sålänge man inte ska överklocka så ser jag absolut inga problem med att köpa ett moderkort för 1000kr.

Har haft ett antal system där jag har haft moderkort för 800-1000 kr där jag har haft samma moderkort i över ett år utan några problem, men då sysslade jag heller inte med överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Som det sagts ovan, moderkortet är nog den komponenten man bör lägga ner mest pengar på.

Billiga budgetmoderkort till Intel har oftast via eller andra chipsets som är sämre än Intels egna.
Komponenterna på korten är även de troligen av sämre kvalitét.

Nån tusenlapp extra kan bespara en både krångel och missnöje, en summa som är värd att spara ihop till om man ändå ska köpa en C2D.

Vi pratar inte om superbudgetkort utan billiga bra moderkort med erkänt bra chipset som går att få för en billig peng. Det finns inget som säger att dom ska gå sönder oftare eller ha sämre livslängd/kvalité.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT