Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
matte56 kontakta min granne som är F.D UPC mätare , han säger att nätet i Stockholm måste byggas upp , alltså saker ska bytas ut , men dom har inte kommigt till mitt område en :/

Jag håller ut till januari , är det inte fixat då , så blir det ADSL

Det är nog bättre att vänta..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Mäste nätet uppgraderas? varför? har det tillkommit så många nya kunder att upcs nät inte pallar trycket?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

moire Comhem och UPC är 2 olika nät , för att få dom samman så måste UPC har lika stabilt nät som ComHem om jag förstått allt rätt.

btw , dom sa i går i telefon att dom kommer ha underhållnings arbeten mitt i natten.

här kan man säga att dom jobbar i alla fall

De senaste rapporterade felen:
2006-11-30 07:30 Kiruna Nätarbete
2006-11-29 21:33 Stockholm (med omnejd) Underhållsarbete Hägersten
2006-11-27 10:57 Stockholm (med omnejd) Underhållsarbete Hässelbytorg
2006-11-26 10:04 Stockholm (med omnejd) Underhållsarbete Vinsta
2006-11-23 10:03 Stockholm Centrala Underhållsarbete Södermalm
2006-11-23 10:02 Stockholm (med omnejd) Underhållsarbete Aspudden
2006-11-16 10:04 Stockholm (med omnejd) Underhållsarbete Skarpnäck

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

här kan man säga att dom jobbar i alla fall

De senaste rapporterade felen:

om du klickar dig vidare så får du se följande:

"nför kommande telefonilansering genomförs underhållsarbete i området vilket leder till avbrott dagtid."

föga imponerande m.a.o

Permalänk
Avstängd

Comhem är väl ganska dåligt?... Är ju koppar kabel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Comhem är väl ganska dåligt?... Är ju koppar kabel...

ja usch för koppar! när är det iofs itne materialet isig som gör det dåligt utan kvaliten på signalerna .... just telefonledningar är gjorda för telefoni! inte data... och coax för broadcast ... men som tur är har man tillgång till större frekvensområde med coax vilket gör att de klarar betydligt högre "hastigheter" jmf. telledningar.

så coax i sig är inte dåligt. men visst det är helt klart sämre än ethernet över fiber/TP

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
ja usch för koppar! när är det iofs itne materialet isig som gör det dåligt utan kvaliten på signalerna .... just telefonledningar är gjorda för telefoni! inte data... och coax för broadcast ... men som tur är har man tillgång till större frekvensområde med coax vilket gör att de klarar betydligt högre "hastigheter" jmf. telledningar.

så coax i sig är inte dåligt. men visst det är helt klart sämre än ethernet över fiber/TP

jo tyvärr känns det som att all adsl, kabeltv och även större satsningar av wlan till slutkund bara är ett jevla mellansteg i väntan på att det ska dras LAN överallt.

tänk om alla pengar och energi / mantimmar alla olika inblandade företag lägger ner på att utveckla dessa tjänster användes till att dra gbit-lan överallt istället

skulle vara grymt intressant att ha en kalkyl på vad det kostat UPC att först köra docsis 1, sedan övergången till docsis 2, och nu (kanske nån gång?) docsis 3.

och som nu så byts delar av nätet ut / upgpraderas för att få telefonin att fungera tillfredställande.

sedan jämföra detta med att bara ha dragit cat6 i deras fastigheter från början istället

edit: förlåt för att det blev offtopic men jag tycker just detta är en grymt intressant diskussion

Permalänk

BasseBaba för Docis 2.0 behöver dom inte byta utrustning , det är bara ett annat program kan man säga . så sas det i alla fall när UPC gick till euro docis 2.0.

här bryr jag mig inte om internet är nere , bara ping problemen fixas

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

*S*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BasseBaba för Docis 2.0 behöver dom inte byta utrustning , det är bara ett annat program kan man säga . så sas det i alla fall när UPC gick till euro docis 2.0.

här bryr jag mig inte om internet är nere , bara ping problemen fixas

Kan bara hålla med det är inte lika irriterande om nätet ligger helt nere som när det krånglar så man får choke och loss och svinhög ping när man spelar.

Och är det helt dött så får man iallafall hjälp men att försöka snacka med kundtjänst om ping,loss och choke är som att föra en diskussion med en betongvägg iallafall får man lika bra svar.

Sist jag ringde och klagade över hög ping frågade tjejen mig vad ping var..

No comments

Permalänk

Teffie där har du en point

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det finns några bra personer på deras support också, men även många som knappt vet vad en dator är och bara läser innantill.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
jo tyvärr känns det som att all adsl, kabeltv och även större satsningar av wlan till slutkund bara är ett jevla mellansteg i väntan på att det ska dras LAN överallt.

tänk om alla pengar och energi / mantimmar alla olika inblandade företag lägger ner på att utveckla dessa tjänster användes till att dra gbit-lan överallt istället

skulle vara grymt intressant att ha en kalkyl på vad det kostat UPC att först köra docsis 1, sedan övergången till docsis 2, och nu (kanske nån gång?) docsis 3.

och som nu så byts delar av nätet ut / upgpraderas för att få telefonin att fungera tillfredställande.

sedan jämföra detta med att bara ha dragit cat6 i deras fastigheter från början istället

edit: förlåt för att det blev offtopic men jag tycker just detta är en grymt intressant diskussion

det skrämmande är när företag betalar många många tusen perkund när de köper adsl ISPer .. tänk om de skulle dragit LAN istället till dessa ...

det ksotar några tusen det också, men inet så mycket mer vid större upphandlingar.

förvisso gäller detta bara i tätort, men ändå ... det slösas med resuser istället för att köra på "the real thing" från början.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire

förvisso gäller detta bara i tätort, men ändå ... det slösas med resuser istället för att köra på "the real thing" från början.

precis vad jag menar!

och lite mer ontopic då:
jag har blivit av med alla irriterande nerkopplingar av linan som varade i ~10 minuter. skönt som fan. men pingspikarna och hastighetsproblemen kvarstår.

jag yrkar fortfarande på kapacitetsbrist:

körde tp-test och ftp transfers i förmiddags och fick 7.9 / 7 mbit i tptest
detta är väl "okej", men jag är inte nöjd, hade ju som sagt 8/8 konstant på UPC-tiden.

fick runt 950 KB/sec i download och runt 800 KB/sec i upstream.

nu när klockan är 19.40 får jag 6 / 3 mbit i tptest, 650 KB i downstream och 350 KB i upstream med ftp, mot samma source som tidigare.

nu är det ju absolut så att jag överlever. vad som gör mig mest irriterad dock var ju att UPC lyckades ha en fungerande tjänst 24/7 i över ett år.
förstår inte vad det är som har hänt senaste 1,5 månaden

i övrigt så har jag varit i kontakt med kundtjänst ja, men man blir ju inte tagen på allvar där. precis som föregående talare sade så är ungefär enda gången dom hjälper till med något när det är så dåligt att linan inte ens fungerar över huvud taget. (jag förklarade precis som jag skrivit här, att hastighetsproblemen och pingspikarna som mest uppstår kvällstid, ~17-24.00
men att även maxhastigheten inte är vad den har varit osv.) vad jag fick till svar var att efter mycket tjat skulle killen i fråga lägga en felanmälan.

det är ingen som helst kunduppföjlning heller, ingen tekniker som ringer och säger vad som gjorts, går inte att få någon info på deras hemsida osv. jag gjorde som sagt en felanmälan i måndags, men har inte hört ett skit ännu.
enda sättet är att sätta sig i deras 30 min telekö igen, för att med lite tur få höra vad någon tekniker har skrivit om ärendet, om ens det.

kundtjänsten/supportpersonalen är ju ungefär lika kunniga som vilken randomperson som helst på stan. (orkar inte berätta om allt crap jag har fått höra, men kontentan är ungefär att det är fel på min switch och mina datorer, inte deras nät)

och visst, jag får väl följa mitt eget råd: passar det ine så byt, säg upp, eller gör något bättre själv. men vad jag stör mig på är att UPC lyckades ju, så det går ju, frågan är bara vad faen comhem håller på med.

så nu sitter ni där och irriterar er över allt vårt spam här, visst. men det kommer en punkt när man blir så lack. less på att betala nästan 400:- i månaden för en tjänst som inte fungerar som den ska. och när supporten bara skiter blankt i en. och man inte har några vettiga alternativ, adsl är ju knappast bättre.

nää, längtar efter den dagen LAN har tågat in och alla kabel/dsl-leverantörer sitter där med skägget i brevlådan

Permalänk

BasseBaba : Värkar vara problem i hela UPC nätet när Comhem börjar leka med hink och spade i nätet.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Comhem har funkat dåligt för mig oxå sedan natten mellan 23/10 & 24/10 då jag uppgraderades till 24mbit.
Hastigheten ligger ofta runt 4-16Mbit TCP och 10-20Mbit/s UDP ner, ibland mer ibland mindre.

De senaste 3 dagarna har hastigheten legat mellan 4-7Mbit ner.
Pingen i spel är högre, ibland lite packetloss, får även choke i spel ibland, fick jag aldrig förr med 8mbit.

Mest sur är jag för att de ej vill ge mig nån kompensation för detta.
Har felanmält och skickat in massa tptest resultat så får väl se vad det blir.

efter ca 8 mail ang kompensation så kom de fram till att de kommer ta ställning till kompensation när problemet är åtgärdat.

Har man någon rätt till att säga upp ett abonemang under bindningstid om det ej fungerar som det ska ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Comhem har funkat dåligt för mig oxå sedan natten mellan 23/10 & 24/10 då jag uppgraderades till 24mbit.
Hastigheten ligger ofta runt 4-16Mbit TCP och 10-20Mbit/s UDP ner, ibland mer ibland mindre.

De senaste 3 dagarna har hastigheten legat mellan 4-7Mbit ner.
Pingen i spel är högre, ibland lite packetloss, får även choke i spel ibland, fick jag aldrig förr med 8mbit.

Mest sur är jag för att de ej vill ge mig nån kompensation för detta.
Har felanmält och skickat in massa tptest resultat så får väl se vad det blir.

efter ca 8 mail ang kompensation så kom de fram till att de kommer ta ställning till kompensation när problemet är åtgärdat.

Har man någon rätt till att säga upp ett abonemang under bindningstid om det ej fungerar som det ska ?

Det är bara att fortsätta att ringa och bråka (på ett konstruktivt sätt) jag har arbetat mig ner från 339:-/mån till 77:-/mån så länge problemen fortsätter ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det finns några bra personer på deras support också, men även många som knappt vet vad en dator är och bara läser innantill.

Javisst är det fantastiskt ?

Dom har folk som knappt vet hur man sätter på en dator till att sitta och förklara för folk som kan datorer.....Hur i hela fridens namn går den ekvationen ihop tror dom ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BasseBaba : Värkar vara problem i hela UPC nätet när Comhem börjar leka med hink och spade i nätet.

Inte riktigt hela.
Har forfarande full hastighet och bra ping.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joga
Inte riktigt hela.
Har forfarande full hastighet och bra ping.

Jag med. Och har haft hela tiden.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
Jag med. Och har haft hela tiden.

Här börja det se riktigt bra ut nu. ....gammal UPC'era

God Jul

Permalänk

8/3 på kvällen 8/8 på dagen bra ping på dagen dålig på kvällen

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

Körde precis en TP test: 9.80mbit (skall ha 24mbit, Gbg) härligt att comhem fixar <3

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

När jag testar så får jag runt 8/1 med routern inkopplad, kör jag den bärbara direkt mot modemet så hamnar jag på 0.3-0.4. Varför?

Permalänk
Medlem

Ändra duplexen på ditt nätverkskort kanske?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Står på auto, har även testat full utan resultat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

I LIKE COMHEM

C:\Documents and Settings\Dark>ping www.sunet.se

Skickar signaler till www.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=149ms TTL=56
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=144ms TTL=56
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=137ms TTL=56
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=144ms TTL=56

utan att tanka eller något på nätet

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har 24/1 just nu fick jag 15mbit mottagning på tcp i tptest. (brukar ligga mellan 4-20mbit)

ping www.sunet.se

Skickar signaler till www.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=14ms TTL=54
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=170ms TTL=54
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=13ms TTL=54
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=13ms TTL=54

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 13 ms, Högsta = 170 ms, Medel = 52 ms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
I LIKE COMHEM

C:\Documents and Settings\Dark>ping www.sunet.se

Skickar signaler till www.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=149ms TTL=56
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=144ms TTL=56
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=137ms TTL=56
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=144ms TTL=56

utan att tanka eller något på nätet

Permalänk
Medlem

Nu får dom snart fixa till det i GBG :/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Så här kl 05.10 på måndags morgon har jag (i Göteborg) ca 19mbit.

Phunky; hur säker är du på att det var den 4dec comhem skulle fixa till Göteborg ? Känns som om det här datumet flyttas fram hela tiden (inget emot dig eller så, all heder till dig som berättar oss vad som händer då comhems kundtjänst håller käften)

Hoppas de blir snart iaf

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •