Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk
Medlem

Polis varning eller ej?

fick nyss en som skrev till mig på IRC, han skicka logger över att jag laddat ner olagligt matrial. Därefter visade han mitt personnummer (ink, sista 4 siffrorna)

trodde först det var ett skämt, men tror mer på det nu.. nån mer som råkat ut för samma sak?`

/oniz

Visa signatur

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 ||| Moderkort Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 ||| Grafikkort XFX GeForce 8800GTS 320MB ||| Internminne: OCZ Reaper HPC 2GB ||| Lagringsutrymme: 200+200+200+74 GB

Permalänk
Medlem

Vi har ju så fina sidor idag som kan plocka fram vilka uppgifter idag om varandra.

Hade du laddat ner materialet då?

Permalänk
Medlem

Bli rädd när det kommer i brevlådan på papper.

Och du har väl inte laddat ner nått illegalt så du behöver vara orolig ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

om du nu bara laddat ner någons semseter bilder så varför bry sig? finns nog inte mycket nytta där du

nej men skämt.. man kan leka väldigt mycket med några 1'or och 0'or man man är någorlunda händig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

finns väldigt lätta tjänster där man kan ta reda på ditt personnummer. kika på ip-trafik är inte så värst avancerat heller. Karaff säger du bör inte vara orolig förrän du får något på papper eller om de ringer upp dig från polisen.

Finns en hel del skojare där ute.

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk

Det intressanta är hur de fått reda på vilken person som sitter som kund på ip-adressen - det lämnas inte ut hur som helst.

Jag tycker det låter som ett brott mot PUL, ofredande eller liknande.

Mest låter det som om någon kompis skämtar med dig...

Permalänk
Medlem

Mina kompisar kan inte mina sista 4 siffror i mitt personummer, inte heller exakt vad jag har på min dator osv...

Visa signatur

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 ||| Moderkort Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 ||| Grafikkort XFX GeForce 8800GTS 320MB ||| Internminne: OCZ Reaper HPC 2GB ||| Lagringsutrymme: 200+200+200+74 GB

Permalänk
Medlem

Hur fick han tag på din IRC?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oniz
Mina kompisar kan inte mina sista 4 siffror i mitt personummer, inte heller exakt vad jag har på min dator osv...

Ge mig ditt mobilnummer så har jag dina fyra sista siffror misstänker att dina polare kan ditt telefonnummer.

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk

väldigt lätt om man är kunnig som sagt.. lite off nu men en som går i en klass högre än mig har lyckats komma in på telias servrar och läsa sms och mms jag skcikat till nummer och fåt mottagna.. detta tycker jag inte är så spec roligt...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
väldigt lätt om man är kunnig som sagt.. lite off nu men en som går i en klass högre än mig har lyckats komma in på telias servrar och läsa sms och mms jag skcikat till nummer och fåt mottagna.. detta tycker jag inte är så spec roligt...

Då hade jag gjort en abuseanmälan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

ska de nästa gång jag får reda på at...

det roliga var ju att det stod exakt vilka nummer tidpunk och vilken väg det gått med... kan se om jag kan hitta något liknande

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som du fått in en trojan eller något skit på din dator, ironiskt nog möjligt den kommit in igenom din Irc-klient

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tvander
Ge mig ditt mobilnummer så har jag dina fyra sista siffror misstänker att dina polare kan ditt telefonnummer.

inte om han har kontantkort (oreggat så klart..)

Permalänk
Avstängd

Låter jävligt skumt.. formatera allt på en gång om du har tankat ner nåt då

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Låter ju som om någon jävlas med dig. Tror knappast polis eller vad han nu uppgav sig för att vara skulle kontakta dig genom IRC.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Poliser kontaktar aldrig dig via irc, email. Dom kontaktar alltid per brev. Så du förmodligen har fått en trojan/backdoor i din data.

Du kan lugnt strunta i alla varningar som kommer via IRC, emails.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

Skit i det. Personen la in ett frö i din tankeverksamhet bara. Någon skojare med andra ord.

Får du reda på vem det är ger du personen en fet uppercut!
Ett skämt är aldrig ett skämt om du inte får veta det :/

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så är det brottsligt att utge sig för att vara polis eller millitär. Alltså har personen i fråga som har kontaktat dig begått ett brott till att börja med. Sedan pratas det om ofredande också. Kan vara ide att dra detta vidare kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Om jag inte minns helt fel så är det brottsligt att utge sig för att vara polis eller millitär. Alltså har personen i fråga som har kontaktat dig begått ett brott till att börja med. Sedan pratas det om ofredande också. Kan vara ide att dra detta vidare kanske?

Håller med. Du kan ju alltid tala om för personen om han återkommer att du har bevis för att han utför en brottslig handling, nämligen att utge sig för att vara polis/myndighetsperson. Ett ganska allvarligt brott om jag inte minns fel. Kan dock inte straffsatsen för det, men det kanske någon annan kan?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

polisen skulle nog inte kontakta någon över irc...känns väldigt opolisigt

Permalänk
Medlem

han kontaktade mig en dag senare, jag uppgav att det var brottsligt det han gjorde på sekunder efter "No sush nick"... är fortfarande lite orolig över hur han kom åt mitt personnummer, inte genom mobil osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

11 ggr av 10 så är det en cs-spelande kompis som ligger bakom saker som detta. Det är inga större problem att luska ut någons fulla person.nr, inte heller vad du kan tänkas att ha på datorn. Att sedan du blir uppsökt på IRC gör ju saken bara mer trolig. Finns ju inte direkt någon stor databas med över vilka servrar folk finns på och vad de nickar där. Det än någon som känner dig väl som antagligen hade lite roligt en stund, han är väl mer skraj nu skulle jag tro dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oniz
han kontaktade mig en dag senare, jag uppgav att det var brottsligt det han gjorde på sekunder efter "No sush nick"... är fortfarande lite orolig över hur han kom åt mitt personnummer, inte genom mobil osv..

http://www.upplysning.se/
Där får man reda på allt man behöver om man bara vet tillräckligt om personen ifråga.

Kan säga att det inte är så svårt att ta reda på ditt personnummer.
Din info här, oniz samt förnamn och stad. Sökning på google gav ditt efternamn.
Med förnamn, efternamn och stad fanns det tre pers vid sökning på www.upplysning.se, varav en (formodligen) var för gammal för att vara du. Så då återstår två personer.
Vem du är av dessa två får man gissa.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du skulle bara veta vad man kan hitta med google och ofentlighetsprincipen. haha

Permalänk
Medlem

men 4 sista får man ju inte reda på. eller ser man det om man reggar sig?

EDIT: Jag såg det nu..

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
men 4 sista får man ju inte reda på. eller ser man det om man reggar sig?

EDIT: Jag såg det nu..

Går även om man inte reggar sig, genom att prova sig fram.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

fick samma medelande fast via lunar och jag kan säga att det inte var nån polare som skicka.....inget om vad jag har på hårdisken men han skrev mitt person nummer
så det måste vara ganska lätt o få tag på..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Klart det är lätt! Det är offentliga uppgifter herregud!

Kolla via upplysning.se eller ring skatteverket. Inte så jobbigt.

Klart som fan att de inte hör av sig via lunar eller irc.