Permalänk
Medlem

Reserator 2

Har sökt runt här på forumet och hittat mycket om detta kit.
men inte direkt hur temperaturerna blir.

har som "alla" andra blivit intresserad av vatten nu, och undrar hur pass kylningen blir med detta, ja vill få ner tempsen.

ljudet spelar inte så värst stor roll, då den låter en "del" nu redan o kan inte låta mer med vattnet.

mest intresserad av tempsen.. har datorn i sign och vill få ner temps.
kör 3.2ghz nu, och tempsen är mellan 40-45 idle, och nästan 60c på full load i TAT.

ja vill få den stabil o 3.5, och tänkte därmed att den måste bli svalare.

kan man sätta fläktar på radiatorn? 2st tysta 120mm eller nåt sånt , skulel det ghjälpa den att få ner tempsen?

tips är välkomna! vill helst ha ett bra kit ...och inte över 3000kr som detta kostar. och enkelt ska det vara att koppla ihop som detta oxå verkar.

Mvh Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Avstängd

De flesta verkar rekommendera custom delar från Petra's, sök på inlägg av mx.. Annars är Aseteks kit hyfsade, och finns i Sverige, dock inte i närheten av de från Petra's som är både tystare och bättre (enligt vad alla skriver).

Permalänk
Medlem

Reserator-paketen köper man knappast för att få ut bra kylningsprestanda, utan för att just få en tyst burk.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2007_newyear
De flesta verkar rekommendera custom delar från Petra's, sök på inlägg av mx.. Annars är Aseteks kit hyfsade, och finns i Sverige, dock inte i närheten av de från Petra's som är både tystare och bättre (enligt vad alla skriver).

Det finns i och för sig ett par Danska butiker med en del rätt ok grejer också. Det är ju lite närmare än Petra's.

Vcore.dk
http://www.vcore.dk/shop/default.asp

CoolerKit Denmark
http://coolerkit.dk/

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Avstängd

Närmare, men frakten är densamma, och i vissa fall tom dyrare från Danmark, otroligt nog. Sen finns ju www.ekwaterblocks.com och alphacool.de också.

Permalänk
Medlem

Om man säger såhär, ja vill ha det svalare. men inte ett vapochill bredbvid lixom.

tycker att det ni har länkat till är samma som ja frågade om

eller så kan det vara så att jag inte kan detta så bra.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Avstängd

alltså asetek gör mer än vapochill, de har sina waterchillpaket, en radiator måste du ju alltid ha?
De kitten vi länkat till skiljer sig grymt mycket från reserator2 i prestanda, även om res2 är tyst så kan man få en egen vattenkylning tyst, hårddisken kommer ändå låta mer än tysta fläktar på en Thermochill radiator.

Permalänk
Medlem

att affärer är närmare spelar ingen roll.. du slipper ju bära grejjorna haha? bättre service och hjälp än borta på petras får man leta länge efter.. skulle föreslå ett kit därifrån..

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
att affärer är närmare spelar ingen roll.. du slipper ju bära grejjorna haha? bättre service och hjälp än borta på petras får man leta länge efter.. skulle föreslå ett kit därifrån..

Precis, efter att du kört Asetek/Thermaltake/reserator ett tag så vill man ha bättre och då är det Petra's som gäller. Så mitt tips är att spara lite och lägga en ordentlig beställning hos dom, de har också färdiga kit med allt du behöver utom destillerat vatten som finns på närmaste bensinmack/järnaffär!

Permalänk
Medlem

Har letat runt lite, hittade massor med länkar o så.

dessa funderar jag på och om ni skulle välja nåt av dom vilket, och har ni nån erfarenhet av dom?

http://www.petrastechshop.com/pecogpuel.html

http://vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=8002

http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=184&cat=6...

http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=242&cat=6...

Asetek Waterchill KT03A-L30 Dual120mm CPU Power Kit

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2509&session=0d1e8...

jag vet inte riktigt vad jag ska ha, då jag aldrig har gjort detta förut.

är dock väldigt teknisk av mig, och ser inte att detta skulle vara så svårt.

måste jag verkligen ha så high end, vad skiljer tex alphacool och waterchill tex.

och om man vill, hur långa kan slangarna vara? täntke om man vill ha radiatorn på nå mer kallt ställe eller så.

MVh Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Avstängd

Som sagt är kiten på Petra's mycket bättre än Aseteks, dessutom är dom väldigt trevliga och kunniga på Petra's. Jag skulle beställa därifrån utan att tveka!

Permalänk
Medlem

Radiator
Detta är en avgörande del av slingan. Blocken kan inte kyla kallare än vattnets temperatur som är direkt beroende av radiatorn. En singelradiator fungerar om man inte har allt för heta komponenter men ger sällan mycket bättre temps än luftkylning. Därför rekommenderar jag alltid minst en dubbelradiator.
Både Petras och Waterchills kit innehåller en dubbelradiator, men det är stor skillnad på radiator och radiator och Petras kit innehåller en bättre radiator. Från Radical_53:s radiatortest:
At 1200rpm:

  • ThermoChill - 4.2k

  • Cooltek - 5.6k [b](Samma radiator som Petras kit innehåller när den inte är slutsåld)[/b]

  • BIGT - 5.7k [b](Samma radiator som Petras kit innehåller just nu)[/b]

  • BIGT-XFlow - 5.9k

  • BIX - 5.9k [b](Samma radiator som i Danger Dens 4200-kit)[/b]

  • NexXxos Pro - 6.1k [b](Nästan samma radiator som i WaterChill och Danger Dens Introkit)[/b]

  • NexXxos Extreme - 6.1k [b](Samma radiator som i Gteks kit)[/b]

  • HTF3-x - 6.3k

  • HTSF - 6.3k [b](Nästan samma radiator som i Vcores kit)[/b]

  • BIX-XFlow - 6.6k

Pump
Pumpen är inte lika avgörande som radiatorn då blocken kyler någorlunda även vid låga flöden. Men både blocken och radiatorn presterar bättre vid högre flöden så desto starkare pump desto bättre. Följande graf från H20koeling.dk visar hur pumparna presterar i förhållande till varann.

Petra och Danger Den 4200 använder båda MCP655 som är långt mycket bättre än vad övriga kit innehåller.
Gteks kit innehåller en Eheim 600 station.
Pumpen i Vcores kit presterar ungefär som Eheims 600 station vilket man kan se i denna graf under namnet CSP-750.
Waterchills L30 presterar ungefär hälften så bra som MCP655 och alltså aningen bättre än övriga.
Pumpen i Danger Dens introkit, MAG-II LE finns inte med i graferna men presterar aningen bättre än CSP-MAG.

Slutsatsen är att Petras och Danger Dens 4200kit har en mycket bättre pump än övriga. Dessutom är Laings D5 (aka MCP655/DD-D5) väldigt pålitlig till skillnad från C-systems pumpar (CSP MAG-pumparna).

CPUBlock
Här är det inte riktigt lika lätt att hitta tester att hänvisa till. Detta beror på de flesta seriösa testare slutat testa block då det inte finns någon allmänt accepterad testmetod.
Prestandaskillnaden mellan blocken i dessa paket är inte så stor och vilket som är bäst beror på vad man sätter det på för processor.

Måste jag verkligen ha så high end, vad skiljer tex alphacool och waterchill tex.
Det är upp till var och en att bestämma vad man tycker är lagom. Men om man anser att luftkylning inte duger och därför vill vattenkyla tycker i alla fall jag att man bör välja en vattenkylning som presterar märkvärt bättre än luftkylning? (Byter man från luft till vattenkylning för tystnadens skull är det en annan femma.) Waterchill gör inte bara dåliga grejer men man kan köpa så mycket bättre saker för samma pengar.

Hur långa kan slangarna vara? täntke om man vill ha radiatorn på nå mer kallt ställe eller så.
Längre slangar innebär mer motstånd för vattnet vilket ger lägre flöde vilket ger sämre presterande radiator och block. Men de fungerar som sagt även vid låga flöden så sålänge pumpen klarar att pumpa runt vatten i slingan fungerar det. Du måste nog ha rätt många tiotal meter slang innan pumpen inte orkar pumpa runt vattnet.

EDIT: La till Waterchills paket och ändrade lite småsaker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Radiator
Detta är en avgörande del av slingan. Blocken kan inte kyla kallare än vattnets temperatur som är direkt beroende av radiatorn. En singelradiator fungerar om man inte har allt för heta komponenter men ger sällan mycket bättre temps än luftkylning. Därför rekommenderar jag alltid minst en dubbelradiator. Petras kit är det enda som innehåller en dubbelradiator och vinner alltså denna kategori. Dessutom är det stor skillnad på radiator och radiator och Petras kit innehåller en bättre radiator än övriga. Från Radical_53:s radiatortest:
At 1200rpm:

  • ThermoChill - 4.2k

  • Cooltek - 5.6k [b](Samma radiator som Petras kit innehåller när den inte är slutsåld)[/b]

  • BIGT - 5.7k [b](Samma radiator som Petras kit innehåller just nu)[/b]

  • BIGT-XFlow - 5.9k

  • BIX - 5.9k [b](Samma radiator som Danger Dens 4200-kit)[/b]

  • NexXxos Pro - 6.1k [b](Nästan samma radiator som Danger Dens Introkit)[/b]

  • NexXxos Extreme - 6.1k [b](Samma radiator som Gteks kit)[/b]

  • HTF3-x - 6.3k

  • HTSF - 6.3k [b](Nästan samma radiator som Vcores kit)[/b]

  • BIX-XFlow - 6.6k

Pump
Pumpen är långt ifrån lika avgörande som radiatorn då blocken kyler någorlunda även vid låga flöden. Men både blocken och radiatorn presterar bättre vid högre flöden så desto starkare pump desto bättre. Följande graf från H20koeling.dk visar hur pumparna presterar i förhållande till varann.

http://h2okoeling.dk/images/articles/MCP655_test_diagrammer_t...
Petra och Danger Den 4200 använder båda MCP655.
Gtek använder Eheim 600 station.
Vcores pump presterar ungefär som Eheim 600 station som man kan se i denna graf under namnet CSP-750.
Pumpen i Danger Dens introkit, MAG-II LE finns inte med i graferna men presterar aningen bättre än CSP-MAG.

Slutsatsen är att Petras och Danger Dens 4200kit har en mycket bättre pump än övriga. Dessutom är Laings D5 (aka MCP655/DD-D5) väldigt pålitlig till skillnad från C-systems pumpar (CSP MAG-pumparna).

CPUBlock
Här är det inte riktigt lika lätt att hitta tester att hänvisa till men jag skulle ranka CPUblocken i följande ordning:

  1. AquaXtreme MP-05 Pro LE Petra

  2. Heatkiller Rev. 2.5 Vcore

  3. Alphacool NexXxos XP Light Gtek

  4. Danger Den TDX Danger Den 4200

  5. Danger Den Maze4 Danger Den Intro

Måste jag verkligen ha så high end, vad skiljer tex alphacool och waterchill tex.
Det är upp till var och en att bestämma vad man tycker är lagom. Men om man anser att luftkylning inte duger och därför vill vattenkyla tycker i alla fall jag att man bör välja en vattenkylning som presterar bättre än luftkylning? (Byter man från luft till vattenkylning för tystnadens skull är det en annan femma.) Waterchill gör inte bara dåliga grejer men man kan köpa så mycket bättre saker för samma pengar.

Hur långa kan slangarna vara? täntke om man vill ha radiatorn på nå mer kallt ställe eller så.
Längre slangar innebär mer motstånd för vattnet vilket ger lägre flöde vilket ger sämre presterande radiator och block. Men de fungerar som sagt även vid låga flöden så sålänge pumpen klarar att pumpa runt vatten i slingan fungerar det. Du måste nog ha rätt många tiotal meter slang innan pumpen inte orkar pumpa runt vattnet.

EDIT: Rackarns! Jag missade Waterchills paket då det inte var en länk som övriga! Jag får lägga till ett stycke om det lite senare.

Mx kan du lita på serru

Kör hårt med din nya kylning sen!

Permalänk
Medlem

Har läst lite här nu Jag har runt 35 grader på min CPU med min Ruby ord fläkt. Men jag funderar nu på ett vattenkit som ska kyla både min CPU men även GPU och VGARAM. Jag undrar då om detta kitet kommer få ner tempsen lite ? Som ni ser har den bara 1 radiator 120mm är det bättre eller sämre än dual 80mm ? Kitet jag funderade på att köpa var ett http://www.thermaltake.com/product/Liguid/DIY/cl-w0075/cl-w00... det är rätt billigt och för mig verka helt okej. Så säg nu vad ni tycker om de Och om jag läst rätt så ska väll det passa socket AM2 ? Vart annars kan man hitta vattenkit som passar socket AM2 ?

Permalänk
Medlem

ok, skulle inte köpa den där, det är det minsta vattenkitet som finns typ?
en liten liten radiator till både cpu & vga? det förstår tom jag som inte vet vad jag ska köpa än att det inte funkar så bra

beror iof på om du ville ha det tyst eller svalare? annars rekommenderar jag dig att läsa igenom tråden igen.

Tack mx o alla för svaren, sitter och funderar på ett lite mer high end waterchill tror jag.

känner mig mer säker på att beställa här i sverige oxå, plus att alla butiker som ja kollat på i dkk o petra är out of stock, ja är otålig

läst en del av waterchill power cpu kit.
har fått rosor för att det funkade såpass bra. nu har jag inte sett en resc. för en core2duo, men... Intel Pentium 4 505, 2.66 GHz @ 4.3 GHz 20x215FSB 1.52-1.56v, denna sänkte han över 20c med detta kit?

så ja tror att det kanske funkar... är inte så jättehypad på det här, och gillar att beställa inom svenska gränserna oxå så ja tror jag tar det.
hade ju medelpumpen oxå? tycker jag det är riktigt kefft får ja väl köpa en ny pump sen, men detta torde väl räcka att starta med o sänka graderna en del.

kan man köpa en chipset block senare och bara koppla på detta?

Mvh Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Ja jag såg att de sög rätt mycket. så hitta jag de här som jag nog ska köpa istället http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=60195033&itemName=Al...