Intel och 45 nanometers tillverkningsprocess

Permalänk
Melding Plague

Intel och 45 nanometers tillverkningsprocess

Intel skickade i helgen ut ett pressmeddelande där de bekräftar att processorer med en 45 nanometers tillverkningsprocess skall dyka upp i andra hälften av detta år. De använder sig bland annat av materialet "high-k" för att få processorer som är snabbare, effektivare och mindre.

Läs nyheten: Intel och 45 nanometers tillverkningsprocess

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Runt juni månad är det förväntade lanseringsdatumet som jag har fått höra på flertalet forum nu. Ska bli mäkta intressant, så ut som det var en god ide att inte uppgradera till C2D

Permalänk
Medlem

Börjar ångra att jag beställt AM2 mobo och prolle pga att det var vänligare mot ekonomin. Av skadan blir man vis. Blir iofs ingen dålig maskin men ändå.

Gött att se intel tuffa på med nya påhitt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Börjar ångra att jag beställt AM2 mobo och prolle pga att det var vänligare mot ekonomin. Av skadan blir man vis. Blir iofs ingen dålig maskin men ändå.

Gött att se intel tuffa på med nya påhitt hela tiden.

Jaså? Vad e di nu för månster du har bestillt? Så man brukar säga på ren skaunska

Btw: "Du vill göra av med din G5:a, du vill göra av med din G5:a" brianwashing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jaså? Vad e di nu för månster du har bestillt? Så man brukar säga på ren skaunska

Btw: "Du vill göra av med din G5:a, du vill göra av med din G5:a" brianwashing

"du vill inte ha min G5:a, du vill inte ha min G5:a" Värst va horny du var på den.

Nya riggen är väll inget extremmonster. Athlon X2 3800+ for starters och Asus M2N sli deluxe.

Permalänk
Medlem

Lite orolig för AMD blir man ju. De får väl först 65 nm nu i sommar? Dvs. typ samtidigt som intel går till 45 nm...

Sen att man skriver att man testat flera operativsystem, är det bara marknadsföringsknep eller?
Borde inte huvudarbetet ligga i att få processorn att beräkna allt rätt?
Känns konstigt att man gör en processor och sen ser vilka buggar man får i olika OS för att sen förbättra den.
Intrycket jag får är liknande det att någon som överklockat sin processor testar om x antar olika OS bootar och om det lyckas så kallar han överklockningen för stabil

Och är det verkligen såpass olika beräkningar som olika operativsystem utförs så att en processor inte kan köra alla OS som är byggda för samma arkitektur?
Om man nu ignorerar drivrutiner men det bör väl inte vara några större hinder?

Permalänk

jo ska man vänta på "en grym prolle" så kan man ju vänta hela livet, ta en som räcker... går ju inte att köpa nytt varje månad, har man så mycket pengar så man kan köpa hela tiden så har man väl ändå inte tid att bygga. lol hinner ju knappt köra igång datorn förrens den sak plockas ner igen.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

Jag tror inte den kommer att fungera, Intel kommer göra desperata försök att få igång den och AMD kommer ta över VÄRLDEN!

Permalänk
Medlem

Anledning till att de sa att de fått den att fungera med olika OS är kanske bara för att vi ska läsa mellan raderna och inse att de kommit väldigt långt med den.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

"high-k"

De har boota med revision A0. Det är rätt imponerande med tanke på att de använder sig av hafniumlegeringar som ger uppemot 10x högre "k" och bytt ut stora delar av kislet mot andra typer av metallegeringar för att få mindre elektronläckage, (förlåt, det där kändes lite som alwaysreklam för prollar).
Plus utökad cache och fullt sse4 instruktionsset.

Så, ja, de har kommit rätt långt för att vara tapeout/revision A0...

PS. Materialet heter inte high-k materialet är en avancerad metallegering bestående av bla hafnium den har ett högt kapacitansvärde och minimerar läckage.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2915&p=3

Den gör lite mer än bara bootar windows, vad sägs om Rainbow 6 LA? (1,83 GHz x 4)

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd

Har uppgraderat för ett tag sedan till systemet i sign.
Ska uppgradera graffe till ngt dx10 när ati kommit med sitt r600 och så får jag sitta på dessa komponenter länge

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

hoppas de får ner tempen en bra bit med

gillar att intel tuffar på

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nijs intel håller ett jäkla högt tempo nu, bara en noob fråga, 45-nanometers wafer som det står på bilden att han håller i, vad exakt är det för något?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera i maj/juni till Core 2 Duo, men det är väl korkat nu när Penryn kommer ungefär då?

Permalänk
Inaktiv

Kommer det till Socket 775 tro?
Spelar väl iofs ingen roll, man måste ju köpa nytt mobo ändå

Permalänk

Penryn kan nog inte bli helt lätt att slå för amd men vad som kommer bli intressant är amd's kommande stjärn-serie *Agena*, Kuma, Rana and Spica då man säger sig ha 40% bättre transistor kraft än penryn.

Men de är ju amd också och om inte ja minns helt fel så var de en liknande 40% satsning vid en annan release. Men vad som kan komma att bli särskilt speciellt är SSE4A som ska accelerera för multimedia samt diverse andra applikationer. Sen introduceras hypertransport 3.0 med 5.2gbit/s.

Men man vet ju att Intel har ett försprång med sin transistor teknologi i nuläget så mycket kan ju tala för att Penryn drar iväg.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

*bort*

*inlägg redigerat av Coltrasten*

Visa signatur

/Stuntkuken

Permalänk
Medlem

Feck, ska man vänta på Penryn nu då och inte hoppa på C2D-bandvagnen? Orak vänta mycket längre med den här skitdatorn...

Stuntkuken, moget inlägg.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Spännande, ingen vet något förrän Penryn och *Agena* finns på skrivbordet, hoppas de försöker konkurrera sönder varann totalt - för då får vi desto bättre processorer och billgare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nej, fel. OS X Bygger inte på unix utan FreeBSD.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Nej, fel. OS X Bygger inte på unix utan FreeBSD.

FreeBSD är en form av BSD UNIX.

Permalänk
Avstängd

*bort*

*inlägg redigerat av Coltrasten*

Visa signatur

/Stuntkuken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stuntkuken
*bort*

Tycker inte att du passar in i detta trevliga forum, återvänd till fragbite!

OT

Intel tuffar på och hittar på nya grejer men jag tror nog att AMD kommer ifatt om nått år, så är det alltid när det gäller Intel vs AMD

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Dum fråga; varför kör man med runda wafers? En die är väll vanligtvis rektangulär, de dies som är utåt kanterna borde ju bli beskurna av cirkeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peksim
Dum fråga; varför kör man med runda wafers? En die är väll vanligtvis rektangulär, de dies som är utåt kanterna borde ju bli beskurna av cirkeln?

för att det är lättare att gjuta metall i runda former.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

En Wafer är ju inte gjord av metall utan kisel så frågan, i min mening, består. Varför är de runda?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
En Wafer är ju inte gjord av metall utan kisel så frågan, i min mening, består. Varför är de runda?

flera anledningar, det är lättast att göra dem så, lättare att hantera manövrera, men framförallt blir de hållbarare iom att belastningsstrukturen är enhetlig.

/ http://www.processpecialties.com/siliconp.htm

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallebunka
Nijs intel håller ett jäkla högt tempo nu, bara en noob fråga, 45-nanometers wafer som det står på bilden att han håller i, vad exakt är det för något?

Varje processor kärna är byggd med 45nm teknik, det innebär att transistorerna sitter med 45nm mellanrum. Alltså tätheten av transistorer. Desto fler på liten yta = bättre. Men man kan inte gå hur tätt som helst då blir det problem. Wafern är plattan som man får ut när man tillverkar kärnorna. Det är alltså en platta med många kärnor på. Man tillverkar inte kärnorna en och en utan många på en platta. Det blir billigare att få in fler på en. Varje ruta är alltså en kärna på plattan han håller i.

^^Jag är inte 100 % säker på ovanstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
En Wafer är ju inte gjord av metall utan kisel så frågan, i min mening, består. Varför är de runda?

Kisel är en metal, om än halvledande.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Varje processor kärna är byggd med 45nm teknik, det innebär att transistorerna sitter med 45nm mellanrum. Alltså tätheten av transistorer. Desto fler på liten yta = bättre. Men man kan inte gå hur tätt som helst då blir det problem. Wafern är plattan som man får ut när man tillverkar kärnorna. Det är alltså en platta med många kärnor på. Man tillverkar inte kärnorna en och en utan många på en platta. Det blir billigare att få in fler på en. Varje ruta är alltså en kärna på plattan han håller i.

^^Jag är inte 100 % säker på ovanstående.

aha jag visste vad som menas med 45nm men inte vad den där disken var men som jag fattar det trycker dom en mängd kärnor i taget och det blir då en sån där disk och sen skär dom ut dom sen eller

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.