Permalänk
Medlem

Lysrör = datorn vägrar starta

Tjena!

Jag fick mitt första lysrör i fredas (Revoltec twinset)
+ att jag köpte med en zalman fläktstyrnings "grejj"

har för mig jag läste här på forumet att man kunde koppla in lysrören till en utav dom där "spakarna" som har 3 lägen: +12v, off och +5v

så jag kapa sladdarna till lysröret... dom som skulle sättas fast på av å på knappen som kom med lysröret och satt fast dom i fläktstyrningen för att använda en av "spakarna" som av å på knapp för lysröret...

men ja det vart väll inte så lyckat.. för när jag försökte starta datorn så vägra den..
provade också att sätta in en ny 4pin strömkabel i nätagget också men det hjälpte inte heller...

kan det vara så att det vart något fel när jag satt in sladdarna i fläktstyrningen?

Permalänk

du måste ha lådan som du fick med röret i mellan 12v å röret den funkar som så att den höjer spänningen till ett par tusen volt som gör att röret börjar lysa

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Låter ganska nära till hands, använd invertern som följde med, det är det den är till för.

Edit: Snubben hann före....

Permalänk
Medlem

jo alltså den sitter ju fast... men ifrån den går det 2 kablar
en till som sitter ihop med 2st 4pins och en är helt lös...
å dom 2 skulle man sätta fast i på och av knappen men jag kapa av dom å satt dom i fläktstyrningen...

Permalänk

det är de två kablarna som går till 4-pins molexen du ska koppla in i fläktkontrollern, inte de två som gick till on/offknappen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

hmm nu hänger jag inte med...
ska inte den kopplas till en 4pin ifrån nätagget?

ifrån revoltecs hemsida:
Connection type: 4-pin supply terminal, looped-in
Scope of supply: 2 x cold cathode, Electronic starting device with a self-adhesive Velcro tape, PCI slotted plate with On/Off switch, Mounting material

så iställtet för att koppla in dom 2 sladdarna till on/off knappen så drog jag dom till fläktstyrningen... var det helt fel?

Permalänk
Medlem

ja, det var det Eftersom det är spännigen du vill kunna ändra (12/0V, skulle nog inte rekommendera 5V) Så är det inspännigen du ska koppla till fläkstyrningen.

Permalänk

Antagligen kortslöt du nätagget så som du kopplade. Ena sladden du anslöt till din fläktkontroller gick rakt in på +12V på nätagget (eller jord, beroende på vilken av kablarna från lysröret knappen satt på) Så när du ställde fläktkontrollern på +5V så kopplade du ihop 5V med 12V, alternativt jord med 12V beroende på hur din fläktkontroller är uppbyggd. Inte så konstigt att datorn inte ville då...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |