Permalänk
Medlem

NTLDR Sankas!?!? HJÄLP!!!

Hej

Har problem med TVÅ av mina stationära datorer...
När jag startar datan som kommer till "bilden" precis innan Windows boot screen. Den säger att NTLDR saknas och att jag ska trycka ctrl+alt+del för att starta om datorn och det hjälper inte heller

Vad är det för mjukvara/hårdvara det är fel på?
Tror ni det hjälper om jag installerar om datorn?(tror inte det själv)

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Vila i frid

Flyttar du en disk mellan två olika datorer kan du få det där problemet. Med SATA kan du få problem om du växlar mellan lägena IDE, SATA och SATA Raid. Med IDE kan du få det problemet om du växlar mellan LBA eller icke-LBA.

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite snabbt o hittade en sida som hade två olika lösningar vet ej om du e expert på datorer eller så men fråga om du behöver mer hjälp.
Länken til sidan:
http://www.bestpricecomputers.ltd.uk/freehelp/ntldr_missing.h...

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

min bror hade något liknande problem

han löste det genom att ta en disket och lägga in filen på
fråga mig inte hur han gjorde i övrigt
för det vet jag inte

Permalänk
Medlem

?

Kan någon skriva den enklaste lösningen på svenska? jag har prövat Windows Recovery Console och den säger att problemet är fixat men sen när jag startar igen står det fortfarande NTLDR is missing...

EDIT: datorn startar endast om jag har WinXP CD:n i primary CD devicen...

EDIT2: Slipper jag problemet om jag går över till Vista?

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

hade samma problem på polarens dator felet var att opertivsystem var konstigt testa att ominstallera xp

Permalänk
Medlem

Asså chit, nu har jag prövat:

*Ominstallera med WinXp/Vista (snabb/seg)

*Omplacera/ta bort minnen sladdar och nu har jag bara en HD(SATA 320GB kvar då jag hade två från början.)

*Använt Windows Recovery Console men inte professionelt :S

*Kollat msconfig och boot

*Nollställt bios via batteriet

Och en massa onödiga andra saker jag inte kan komma på.
Snälla kan ingen hjälpa! Jag har ingen aning om vad jag ska göra så jag gör bara värdelösa saker i burken ;'(

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Hur är din uppsätning med ide diskar/cd läsare, för där ska hårddisken om du nu kör ide disk för xp så ska den ligga som primary annars komemr detta felet enligt vad jag läst.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Avstängd

kan du posta din c:\boot.ini

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

kolla om hårddisken är av i bios sätt igång den starta om med inställninigarna du gjort

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

skriv "copy NTLDR.dll" i återställningskonsollen. Då funkade det för mig iaf.

Permalänk
Medlem

jag har problem, dels med en dator men mest för att jag är sur på datorn.

Jag uppgraderade till winxpsp2procorp [Toxic] amd4200+, 2gb ddr2, Nvidia 512mb ddr2 och en förbannad SATA(ns) 320gb HDD allt funkar skitbra.
Jag satte in min gamla pATA IDE HD 120gb som slav kopierade över det jag ville behålla och sen så vill jag såklart formatera den gamla. går inte i windows, går inte i felsäkert windows.Jag tar till slut och formaterar den från hirons bootcd med X olika HDD program i NTFS (som förövrigt förkortar windows installationen med ca 1 timme. Grym bootcd) får jag mitt kära "NTLDR is missing ctrl + alt + del ".

Det hjälper inte att ta bort den tomma HDD, Det kvittar vilken HDD windows ligger på, jag har testat det mesta i Biosen och testat med Hirons program och windows BOOTFIX.

om och om och om igen 2 dagar nu going crazy(er)

Jag gjorde förra veckan en HDD upgradering på en annan dator på exact samma sätt (installera på ny HDD sen kopiera från gamla som slav ) och det var smärtfritt dock var båda Hårddiskarna IDE...

HUR satan fixar jag SATAn ?

sen är jag lite avundsjuk eftersom detta är min fars dator och man kan spela spel gjorda efter 1998... tekniken går frammåt. (dock inte för M$ vista är ett stort skämt)

help me!! tack / Jens