Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
ge mig ditt 1260 kort då.

För 2000kr blir det ditt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
För 2000kr blir det ditt.

fantasi summa

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
fantasi summa

normal summa på tradera och ebay.

10000 hade varit fantasisumma.

HUr mycket värderar du ditt system till?

Micromax säljer sina för 2000kr st. Och de går åt som smör i solsken.

Tillgång och efterfrågan som styr priset. Inte du!

Det roligaste av allt är att du Amigaälskare dissar ner priset på nått som amiganer drägglar över och skulle kunna mörda för.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

Bilderna är tagna för 8 år sen med min första digitalkamera, så bildkvalitén är därefter.

Min Amiga 1200 intryckt i en begagnad servertower med ett inte obetydligt mått av våld och silvertejp. Jag gjorde ett försök att få igång LCDn i fronten via parallellporten, men jag tror jag lyckades bränna den (LCDn).

Blizzard PPC 603e 200Mhz+040/25 om jag minns rätt.. Så otroligt kraftfull att man nästan kunde lira mp3or och surfa webben med ibrowse samtidigt. Jag hade beställt ett Bvision grafikkort, men de slutade ju tillverkas rätt fort så jag fick inget.
På den lilla tejpbiten vid kopplingsplinten står det "GND?", första gången lyckades jag förväxla jord och nån av minusledarna, så serieporten slutade fungera temporärt. tog ett tag innan jag förstod varför.

PC-tbordet är inkopplat via en adapter jag fick beställa från norge som fastnade i tullen och kostade mig 700kr. Scandoubler skaffade jag aldrig, därför 1084an som andraskärm till vänster.

Något år senare ger jag upp cirkusen och köper en pc. Jag har sedan dess flyttat två gånger och amigorna (har en 500 också) står fortfarande och dammar i vindsförrådet..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det var en tuff låda!

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Det var en tuff låda!

Ja cool amiga du hade där. Kanske lite väl tejpad för min smak

Amigans sämsta skit är den där 15KHz strulet. Går inte använda monitor till nån amiga knappt om man inte har en flickerfixer/scandoubler. Det är nog det värsta av allt. Hatar det strulet.
Och Amigan ska anses som grafikdator !?!?!?
Där grävde nog amiga sin grav.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hmm i 15KHz läget går det ju inte jobba med grafik på Amigan tycker jag, för då är ju pixlarna avlånga och inte kvadratiska.

Men med grafikkort går det bättre. Och DPaint är fortfarande myyyyyycket bättre än Photoshop någonsin kommer bli på 2D grafik.

Sen är problemet redan löst på ett sätt då man kan köpa en dosa som fixar RGB/komposit ingång till VGA för spelkonsoller som funkar på Amiga också.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Sen får man väl ha i åtanke att systemet för att visa grafik på Amigan är sisådär 20 år gammalt. Att på så sätt kunna köra sin dator på en TV är ju ett genialt sätt
för att nå en bred publik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Hmm i 15KHz läget går det ju inte jobba med grafik på Amigan tycker jag, för då är ju pixlarna avlånga och inte kvadratiska.

Men med grafikkort går det bättre. Och DPaint är fortfarande myyyyyycket bättre än Photoshop någonsin kommer bli på 2D grafik.

Sen är problemet redan löst på ett sätt då man kan köpa en dosa som fixar RGB/komposit ingång till VGA för spelkonsoller som funkar på Amiga också.

Var hittar du en dosa som kan konvetera RGB till till vga?
Composit till vga har jag sett, men det blir bara kass kvalle.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Var hittar du en dosa som kan konvetera RGB till till vga?
Composit till vga har jag sett, men det blir bara kass kvalle.

jag har en sån och körde nån 30khz-driver på amigan, vgaonly tror jag den hette. Problemet är att vanliga vgaskärmar inte pallar amigans native-lägen som används av nästan alla spel, demos och några program, så för dem får man ha en tv eller videomonitor inkopplad. Om man inte körde med multisync-monitor eller scandoublermojäng då, men de var lite dyrare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
jag har en sån och körde nån 30khz-driver på amigan, vgaonly tror jag den hette. Problemet är att vanliga vgaskärmar inte pallar amigans native-lägen som används av nästan alla spel, demos och några program, så för dem får man ha en tv eller videomonitor inkopplad. Om man inte körde med multisync-monitor eller scandoublermojäng då, men de var lite dyrare.

Detta vet jag om men det är struligt. Vem vill joxa runt med olika skärmar?
Bara scandoubler som gäller men det finns inte många o hitta idag.
Vet att det finns Nån XRGB Box eller liknande som kan konvetera Amigans
15Khz till 31KHz.
Men de kostar apa.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Finns många lösningar:
Köp en big box Amiga och stoppa in ett PicassoIV, men då måste man nog vara rätt så "dedicated" eftersom vi snackar om minst 2000 kr bara för kortet.

Skaffa PCI busboard och TV-kort och Voodoo3. Då ska man tydligen kunna få upp spel som bangar systemet på TV-kortet endå. Men kvaliteten är inte alltid bra

Tjacka en XRGB, dyrt och svårt att få tag på.

Men ska man bara spela behöver ju inte grafiken vara knivskarp, då ser det möjligtvis fulare ut än på en riktig TV.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Finns många lösningar:
Köp en big box Amiga och stoppa in ett PicassoIV, men då måste man nog vara rätt så "dedicated" eftersom vi snackar om minst 2000 kr bara för kortet.

Skaffa PCI busboard och TV-kort och Voodoo3. Då ska man tydligen kunna få upp spel som bangar systemet på TV-kortet endå. Men kvaliteten är inte alltid bra

Tjacka en XRGB, dyrt och svårt att få tag på.

Men ska man bara spela behöver ju inte grafiken vara knivskarp, då ser det möjligtvis fulare ut än på en riktig TV.

Vart tog trådskaparen vägen?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

kul att se lite upphottade gamla amigor. Själv är jag atarian med en C-lab Falcon med 14mb ram och en 256mb bestyckad 060 66mhz accelerator

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Falcon är jävligt ballt. Kan du inte lägga upp lite bilder på den?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Falcon är jävligt ballt. Kan du inte lägga upp lite bilder på den?

Jodå. Det kan jag göra. Har dock inte plats för den just nu men det kommer snart

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Falcon är jävligt ballt. Kan du inte lägga upp lite bilder på den?

såldes äns den något?
trodde den drunknade i Amiga 1200 försäljningen, aldrig sett en.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Den såldes i mindre mängder, men jämfört med A1200 var den rätt så maxad (om än till ett riktigt maxat pris också).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Falcon är jävligt ballt. Kan du inte lägga upp lite bilder på den?

nu blir det ju lite ot, meh.. vad gör det -

falcon med ct60 falcon super booster (hur var det nu? 60mhz motorola 68060) dock är 64mb ram minnet urplockat, nätagg ej inkopplad (atx), fungerar finfint.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt!

Synd att man inte är så insatt i Falcon/ST, har dock kollat upp massa info om trackers osv för chipmusiken på Atari 16 bitars+ datorerna låter fantastiskt bra (Scavenger/TAO osv).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

coolt, men den var ju ingen vacker jämfört med a1200 dock.

var det 256 färger?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
coolt, men den var ju ingen vacker jämfört med a1200 dock.

var det 256 färger?

16.7M i truecolourläget
Min är i källaren då jag inte har plats för den just nu

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
coolt, men den var ju ingen vacker jämfört med a1200 dock.

var det 256 färger?

tycker den är klart coolare än A1200 tråkiga design. F-tangenterna är i sin egen klass. Likaså färgen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tycker också Falcon är lite småcool, speciellt att tangenterna är lite gråa och hela floppyn syns på sidan. Fast A1200 är snäppet ballare, den har mer aggro design.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Amiga 2000!
Vilken underbar maskin det var! min första spelmaskin.. hade väl en ungefär 100-200 spel till den.

Permalänk

Har en fullt fungerande A500 på vinden med alla originaltillbehör, manualer och originalkartongen. Kankse borde packa upp den någon dag.

Programmera lite AMOS någon?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Avstängd

Finns det fula amigor?

Jag vill också ha 060/cyberstorm.

Var ju skapligt dum som inte köpte den där A4000T ny i kartong med tillhörande skärm för 2500 på blocket när den väl fanns där, men hade lite ont om pengar =P

Förövrigt ser jag inte riktigt varför man skulle använda en riktig amiga, UAE måste väl ändå vara så mycket mindre strul? Fetare grafik, tillägg, antagligen snabbare (ja, inte än folks maxade amigor kanske) och allt fungerar på en vanlig skärm.

Permalänk

Jag måste fan se till att fixa iordning min a4000 (och eventuellt sälja den) .. just nu står den och samlar damm i källaren med några småfel (ett 8520 chip som brunnit bl.a.). Det är en a4000/030 i en towerlåda med ariadne II nätverkskort, 060/50 + 604e/233 och ett CVPPC-kort och massa minne och disk. Någon som vet vem som kan laga den förutom ggsdata? Gärna i stockholmsområdet.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Jag var så dum som sålde alla mina blizzard och apollo kort. Men jag hade ett fpu kort med minne som gjorde väldigt mycket. Vad rekommenderas om man vill göra en mindre uppgradering till 1200an? Man var tvungen att ha SD minnen va, har för mig att EDO minnena gick långsammare?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag var så dum som sålde alla mina blizzard och apollo kort. Men jag hade ett fpu kort med minne som gjorde väldigt mycket. Vad rekommenderas om man vill göra en mindre uppgradering till 1200an? Man var tvungen att ha SD minnen va, har för mig att EDO minnena gick långsammare?

Nu vet jag inte vad du hade för kort, men mitt blizzard 1230 tar iaf edo och inte sdram, vet inte alls om något kort använder sdram, ppckorten möjligtvis?

Men jag förstår fortfarande inte, min amiga fick man släppa i bordet några ggr då och då när den fick för sig att bete sig underligt, om det är sprickan i kontakten till turbokortet, oxidation på benen till typ rommarna eller minne eller vad det beror på vettefan, men helt strulfritt är det ju hur som helst inte. Och som sagt, uae på en modern PC lär ju vara snabbare än vilken 68k-amiga som helst, eller? Om det är väl mest det man behöver. Enklare att dra in alla program o grejer i UAE med, dessutom kan man ju både spela och få vettig upplösning och så.