Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Och DPaint är fortfarande myyyyyycket bättre än Photoshop någonsin kommer bli på 2D grafik.

Ahh. Dpaint. Vet inte hur många år totalt jag spenderade på detta underbara program. Helt fantastiskt. Lite roligt att tänka på att det var det nu enorma EA som gjorde det .

På tal om det, vet att Dpaint släpptes till PC också, för en herrans massa år sedan. [B]Någon som vet vart man kan få tag på det?[B]
Har testat alla de där programmen som säger sig "vara samma som DPaint", men vill ha DPaint, inget annat .
Har fortfarande kvar en hel kartong disketter med animationer från den gamla goda tiden..

Permalänk
Medlem

Man kan hitta DOS versionen av Dpaint på en hel del Abandonware sidor vill jag minnas. Oftast är det Deluxe Paint 2 Enhanced som finns men det är ju också den bästa versionen på DOS plattformen.

Ja det stämmer att de flesta Dpaint kloner på PC är trams. Återgick alltid till Dpaint2e.

Vet dock inte om animationer gjorda på Amiga funkar på PC-versionen. Var det inte iomed version 3 som animationer kom? Och fanns det inte något animeringsprogramm i samma serie som Dpaint som fanns till DOS av EA?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha någon länk liggande till DPaint? Själv har jag inte hittat någonting alls tyvärr, har bara lyckats få igång det i emulator men det var inget vidare.

Efter vad jag har förstått så ska det gå att titta på de vanliga bilder man gjort i DPaint till amigan på en PC, bara man lyckas föra över dem.. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för filformat som användes varken till stillbilder eller animationer, men har för mig att det ska gå iallafall.

Blir nog att ta och försöka köpa morfars gamla Amiga 500+ så man kan få uppleva lite nostalgi igen .

Permalänk

jag har en fin gammal amiga 2000 med en hårdisk på ca 200mb:P
ingen som vet hur man kan kolla vad som finns lagrat på den? jag minns ej hur man gick tillväga, jag har workbench 1.3 tror jag å säkert massa andra småprogram liggandes på disketter:P

Permalänk
Medlem

Det ska finnas speciella adapters att inhandla på nätet som säger sig kunna fixa det, har dock inte testat själv.

Permalänk
Medlem

Ojoj.. slängde igång min 600 för ett tag sedan och drog igenom Moonstone, snacka om kvalitets spel på den tiden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peppeperra
jag har en fin gammal amiga 2000 med en hårdisk på ca 200mb:P
ingen som vet hur man kan kolla vad som finns lagrat på den? jag minns ej hur man gick tillväga, jag har workbench 1.3 tror jag å säkert massa andra småprogram liggandes på disketter:P

Finns stöd för Amiga hårddiskar i Linuxkärnan. Dock så får man nog kompilera en egen kärna med stödet aktiverat då det antagligen inte är många distar som har det på från början.

Sen är det väl bara att koppla in hårddisken i PC'n som kör linux och montera den.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Det visste jag inte , tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Till vilken nytta ? Kan ju ändå inte köra amiga-binärer på en pc ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Till vilken nytta ? Kan ju ändå inte köra amiga-binärer på en pc ?

Kan lägga över alla bilder och dylikt man gjort i till exempel DPaint .

Permalänk

Har en Atari 520ST
och en Commodore 20 (Vic 20) = )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
Har en Atari 520ST
och en Commodore 20 (Vic 20) = )

Har en Atari 1040ST , det du .

Permalänk
Medlem

lägger väl till en 520STE då, numer uppgraderad till 4 mb minne

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kom precis på att jag har ju en Atari till, en fin, svart 800XL, o vad många timmar det gick åt att bemästra alla de där spelen på de gamla fina 5.25"-disketterna .

Permalänk
Avstängd

Ingen Amiga, men min första Atari ST har jag kvar, dock har jag bara en monokrom skärm kvar som funkar. Till ST:n använde jag ett grafikprogram som jag inte minns namnet på just nu för att rita upp kartor i äventyrsspel m.m. t ex ett steg åt öster blev en ruta åt öster. Hade också en Atari 8-bit 800XL som killen ovan, men den gav jag bort vilket jag ångrar nu. Minns hur dåliga skydden var på dessa spel på den tiden, ibland räckte det att kopiera om disketten till en ny diskett så var skyddet borta men spelet funkade i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
ST:n använde jag ett grafikprogram som jag inte minns namnet på just nu för att rita upp kartor i äventyrsspel

Degas Elite, kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trapd00r
Degas Elite, kanske?

Jupp, den var bra att göra kartor med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jupp, den var bra att göra kartor med

Ja, det var väldigt fascinerande hur mycket roliga saker man kunde göra med bara raka streck

Permalänk
Medlem

PM:a mig så kan jag se om jag hittar någon länk.

Jag har för mig att bildvisaren ACDsee på PC har stöd för LBM eller IFF formatet. Tänk dock på att en bild i hi-res på Amiga måste dubblas i höjden i exempelvis Photoshop för att se proportionell ut på en PC då pixlarna i hi-res är dubbelt så höga som dom är breda.

Detta behöver man inte göra med "Hires laced" bilder då bilden redan är dubblad i höjden. Man slipper dock det trevliga flimmret från Amigan på en PC

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

acdsee e bra grejer

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ja, iallafall de äldre varianterna av ACDsee. Kör fortfarande 2.4x nånting.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett en Amiga i verkliga livet, tyvärr. Mina sisådär 10 år äldre syskon hade en Atari ST (som köptes när jag inte ens var född), som jag har nu under min säng, tyvärr är inte alla kablar med så jag får inte igång den.

Visa signatur

Jag är född 1991. Jag älskar att skratta.
Har Aspergers syndrom. (surprise surprise!)
Mannen på bilden har fått sig en släng av Cheerios... URP!

Permalänk
Medlem

Såhär ser min workbench ut idag... 32färger..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

åhhh vad i helvete! detta är ju ren och skär tortyr...

har själv växt upp (och ihop) med en hel del amiga datorer. men mitt största intresse låg i demo kulturen. så jag tänkte passa på att ge med mig av någon länk.

http://demoscene.tv/page.php?id=470&lang=uk (stremade amiga demos)
www.gfxzone.org (amiga grafik från demos, verkar tyvärr vara nere just nu.)

kollade just en massa av mina nostalgi länkar och dem flesta varkar vara nere

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Finns stöd för Amiga hårddiskar i Linuxkärnan. Dock så får man nog kompilera en egen kärna med stödet aktiverat då det antagligen inte är många distar som har det på från början.

Sen är det väl bara att koppla in hårddisken i PC'n som kör linux och montera den.

Nuförtiden har även Amiga-emulatorn WinUAE stöd för Amiga formaterade hårddiskar vilket är mycket smidigt.

Så man kan montera på hårddisken i den emulerade miljön, monterar man även på c:\ som en enhet kan man föra över data till PC-miljö från Amiga-hårddisken direkt.

Detta är även en ypperlig teknik för att installera Workbench på en hårddisk utan att jobba med tråkiga disketter eftersom man installerar direkt från fyra stycken emulerade ADF:er.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
blir laddningsfel och "guru meditation" på en hel del. Nästan alla lir finns ju som abandonware, problemet är bara hur man ska bära sig åt för att skriva dem till en Amiga-diskett? Någon som har något tips?

undrar samma sak; har ej tillgång till amiga med hårddisk och ej heller nollmodemkabel eller dylikt..

för övrigt garvade jag högt i natten åt "guru meditation"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Amigans sämsta skit är den där 15KHz strulet. Går inte använda monitor till nån amiga knappt om man inte har en flickerfixer/scandoubler. Det är nog det värsta av allt. Hatar det strulet.
Och Amigan ska anses som grafikdator !?!?!?
Där grävde nog amiga sin grav. [/B]

Tjae. Alltså, 15KHz funkade ju bra för tiden, målgruppen hade ofta antingen TV att ansluta till, eller videomonitor. Just video var ju ett av Amigans specialområden, det var mycket lätt att länka ihop en datorgrafik med en videosignal, jag har ett sånt genlock i min A1200T Inte vet jag om det fungerar dock.

Felet var att grafiken inte utvecklades speciellt mycket, Amigans hårdvara var relativt oförändrad från 1985 till 1994, egentligen. Lite snabbare processor, lite mer minne, lite förbättrad grafik. Det räckte inte mot konkurrensen, trots att Amigan hade ett smidigare operativsystem och egentligen hade lämpat sig rätt väl för Internet'revolutionen'.

Permalänk
Medlem

Har Goldfinger möjligtvis missat bigbox Amiga? A2000, A3000(T), A4000(T), de kunde man köra med grafikkort och det var de burkarna som var riktade mot folk som hade råd att köpa monitor.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Avstängd

Orka se en stream med amigademos när man kan kika på amiga demoscene archive eller dylikt lika gärna?

Permalänk

Har vi en gammal amigajunkie som jobbar på aftonbladets driftavdelning tro?

Screenshotet togs idag 26/9 vid 10.45 ca..

Visa signatur

/Mvh Stefan