Vista gadgets, kompabilitet och finjustering (tweaking)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Det gör du med Internet Explorer 7. Genom att klicka på RSS-ikonen och börja prenumerera på RSS-feeden läggs den automatiskt till i RSS-gadgeten.

Jäkligt drygt egentligen, att man inte kan skriva in RSS-adressen manuellt. Men nu verkar inte det fungera...

Tack så mycket. Tyckte det var konstigt att man inte skulle få välja RSS själv.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

kan påpeka att o&o defrag version 10 släptes för 5 dagar sedan och funkar nu med vista.

Permalänk
Medlem

vet nån hur man får bort den fula skuggan på sidebaren?

Permalänk
Medlem

hur är det med daemon och/eller alcohol, funkar det ?

Permalänk
Medlem

daemon tool fungerar utmärkt i vista x64 kan jag meddela, då ska väl det fungera i x32 också?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får bort den nya "toolbar:en"? den med organize och burn osv...

Permalänk
Medlem

hur får jag igång den här 3D funktionen ? är det aero den kallas ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr00f
hur får jag igång den här 3D funktionen ? är det aero den kallas ?

http://www.onecomputerguy.com/app_info/vista_aero.htm#flip3d

Permalänk
Medlem

Någon som vet du man får bort "skuggan" under sidebar ?
Skulle bli mycket snyggare om det gick

/Rolf

Visa signatur

MBP 13" i5 2011

Permalänk

Tänkte bara tipsa lite.

http://www.codegazer.com/vistaglazz.htm

Gör att man får Aero hela tiden istället för att den ställer om sig till basic vid maximerade fönster osv.
Dessutom kan man installera nya "visual styles".

Finns ett par länkar längst ner på denna sida.

http://www.tweakvista.com/article39144.aspx

har dock inte hittat nån som är snyggare än orginal eller ens modifierat i nån större bemärkelse.
Antar att det tar lite tid innan det kommer mer avancerade moddningar.

Permalänk
Medlem

Installerade Vista Premium men såg till min besvikelse att jag inte kommer in i gpedit.msc och kan ta bort papperskorgen från skrivbordet, går detta?
På Vista Ultimate går det iaf....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

testa att trycka på papperskorgen och delete
Fungerade för mig.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Heheh det var för enkelt juh.....
Högerklickade på skrivbordet och valde personalize och sen change desktop icons, bocka ur papperskorgen o allt klart

Men dock vill jag fortf in i gpedit.msc, vill ändra lite grejer i startmenyn.....nån som vet?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Heheh det var för enkelt juh.....
Högerklickade på skrivbordet och valde personalize och sen change desktop icons, bocka ur papperskorgen o allt klart

Men dock vill jag fortf in i gpedit.msc, vill ändra lite grejer i startmenyn.....nån som vet?

gpedit.msc är inte tillgängligt i Windows Vista Home o Vista Home Premium

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns en Gadget för att kontrollera Vistas inbyggda FTP? Vill bara ha en som visar om service:n är startad eller ej och att man kan starta/stoppa den.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att följande spel fungerar under Vista 64-bitar
- Warcraft 3 + Frozen Throne
- Starcraft + Brood War(!)
- Command and Conquer 3

Permalänk
Hedersmedlem

någon som vet ifall det finns en gadget för nätverket? dvs visar upload och download speed?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

tack

är det någon som vet hur man kan browsa igenom den engelska sidan? verkar som att msn sidan automatiskt slänger en över till svenska sidan där det finns betydligt mindre gadget

en fråga till,
finns det något program till vista som visar download / upload hastigheten i aktivitesfältet?

Permalänk

Finns det något bra program för Vista som visar Core temp o sånt som Core Center som förljer med Msi? Har en 939 Msi kort o Vista kompatibela grejor där får man drömma om.

Sen ska det funka Provade Speedfan men tycker det ballar ur hela tiden.

Permalänk

Canon N1220U och en drös av deras andra skanners fungerar inte. Förstår inte vad problemet är. Det är samma sak med Quickcam messenger. Tillverkarna säger att det är för stora förändringar i Vista för att de ska kunna vara kompatibla. Så jävla surt.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som känner till en gadget till Vista som kan visa en statisk bild, alltså inte bläddra bland bilder i en mapp?

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt... hur får man igång Media Center i Vista Ultimate? Jag hittar ingen ikon i startmenyn och jag får inga träffar när jag söker efter det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Använd inte denna tråden för nätverksproblem.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen gadget till sidbaren som gör att man ser hur mkt bandbredd man använder.

hur snabbt man laddar upp och ner?

Permalänk
Medlem

Skrev detta i en tidigare tråd men det är ganska vanligt problem så tänkte skriva det här också.

Justera mängden utrymme ShadowCopy använder på dina diskar.

Om du kör Start -> CMD (som administratör) och sedan använder kommandot vssadmin.exe kan du justera mängden utrymme shadowcopy får använda på dina diskar.

vssadmin List ShadowStorage
Listar dina nuvarande inställningar.

vssadmin Resize ShadowStorage /For=C: /On=C: /MaxSize=10GB
Sätter max storleken på C: till 10GB.

(OBS 10GB är bara ett exempelvärde jag tog nu för att visa funktionallitet, vet inte vilket som skulle vara rekommenderat för din dator då det kan vara ganska individuellt.)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

hur inaktiverar jag sidopanelen i vista? Och då menar jag inte "starta inte när windows startar".

När jag startar sidopanelen så säger den "sidopanelen hanteras av systemadmin", fick ett tips att man skulle invaktivera den och sen starta om nämligen och sedan aktivera igen, men hittar inte där jag disablar den.

Permalänk
Medlem

Såg att nån hade skrivit att Warcraft 3 + Frozen Throne fungerade.
Vill bara tillägga till det att vissa kan ha problem med att installera spelet och expansionen med cd-skivorna.. Får man felmeddelandet "No program start menu found" så behöver man göra såhär:

1) Gå Till Start > Kör > skriv regedit
2) Navigera till "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Explorer\Shell Folders"

Om det inte finns något strängvärde vid namn "Programs" så skapa den och högerklicka på den och välj ändra och skriv in:

C:\\Users\\%USERNAME%\\AppData\\Roaming\\Microsoft\\Windows\\Start Menu\\Programs

Sätt in cd skivan nu så borde det funka, det gjorde det för mej iallafall.

Har Vista Ultimate x32

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Avstängd

Fy va kunlig tråd! Denna ska ligga på favoriter, håll den uppdaterad med dom snyggaste Gadgetsen så hänger jag kvar!

Permalänk
Medlem

Har nyss insett att mina gadgets kryper inåt på skärmen några millimeter varje gång jag startar om

Jag kör alltså mina gadgets frihopplade från fula sidebaren....tex blir vädret större och snyggare och visar tre dagar framåt etc, och så kan man sätta dom individuellt precis var man vill på skärmen.

Jättebra, men jobbigt när man ungefär var femte uppstart måste ta tag i alla och flytta åt vänster en bit.
Har sökt lite och märkt att andra har upplevt liknande problem med gadgets, vare sig dom är fria eller dockade i sidpanelen....byter plats eller rör sig och annat.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)