Permalänk

Hmm.. Ja det borde funka det.. Det leder ju inte ström så
Vad har du för Ampere,volt och watt på ditt pelti-element?
Hur mycket får du ut av nätagget som driver det med.
Du hade lite problem i början läste ja.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

okej.. hehe ja du.. än så länge ska jag slakta ett agg som inte funkar.. de kommer kanske vara ett 450 eller 500w agg.. på 12v får jag minst ut 24A så de borde räcka:D jag ska försöka få tag i ett peltier agg men de är inte nå man hittar billigt.. Peltiern är en 226Watts sak problem kommer och går.. hehe bara man ser lösningen på de hela:P Vilket problem var de du tänkte på ?? har varit en del problem här och där:D

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Såg att coolerfreak hade hittat ett smidigt nätagg som han skulle driva peltin med! http://www.sweclockers.com/album/?id=926
Det som är det stora problemet är ju att få ut så stor kyla som möjligt över vattnet. Har inte byggt mitt bygge än utan har använt peltieliment i ett annat projekt. Funderar på hur ja ska lösa kylning på värmesidan av peltin nu. Vilka problem för dig då?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

nja problemen är ju bara att fixa ett agg att driva peltier som kostar lite... men jag funderar på att driva den på 12v ett tag sen om jag hittar ett annat så tar jag de.. hmm de vanligaste är ju pengarna.. men allt har kostat mig nu 300kr... de är för allt.. fräsningen och tre peltiers:D. de är ju de att de ska kosta så lite som möjligt.. de är min budget.. de är för allt.. fräsningen och tre peltiers:D. en 89w kan du kyla med luft.. utan problem:D har provat.. kanske en 116w:are också.. tror de.. för min varma sida gick bara upp i 36 grader på 12 v.. medans kalla sidan var nere på 4.9 minus.. de har jag ju bild på inte då den var som kallast men.. lite iaf..

och ett att köpa ett agg för dom pengarna är helt ute slutat.. då får jag lösa de på annat sätt tills man ramlar över ett billigt:P

Hur stor pelt har du ???

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Är en skit pelti egentligen får det den i typ 4-5 grader bara. Ska inskaffa en ny när bygget drag igång.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Kjell och company har billiga peltar:D http://www.kjell.com/ artikel nr 90358

227W och kostar 199kr:D men jag vet itne om de är nå som dom bara har nu eller om de är nå dom har ett längre tag.. dock så är den större än vad min är..

"227W, 30A vid 16,2V (ca 204 W vid 12V).
Mått: 62 x 62 x 4,8 mm"

min är 50x50x3.5-4 typ.. har inte nå skjutmått:P

hoppas man får se någon rolig bygglogg på ditt arbete:D

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Andra bullar de där med 227

Jo de där med Neoprene.. visst musmatta vet ja att man kan hitta de på men ja var inte helt säker på hur mycket de skulle täcka osv men ja *lånade^^* en gammal matta av polarn som idag kände för att slänga den så ja slog ju ett extra öga och tänkte väl då att de kanske inte var så dumt med den där i alla fall. Troligtvis lär jag fixa till just detta inom kort och få en färdigisolerad peltier som väntar på att få köras igång. "Whana see cooling ^^"

Sen om vilket skum-material som helst fungerar som isolering mot just kondens har ja ingen anning om, de kanske funkar helt ok. Kanske till och med en billig utgift.

Jag har en naken 146a också som man skulle kunna skrämma livet ur totallt men avmontering och allt är lite segt =(
Peltier-tävling då: Pappa_glenn's sandy mot min strippande 146a kanske ^^

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

hehe peltier tävling.. hmm vad ska vi gå efter då högsta clocken eller lägsta tempen:P för som de är nu ligger min sandy i 2816Mhz men minnens bussen på 256 Mhz.. hehe jag ska kolla hur högt jag kan clocka minna minnen.. mitt mål är att komma att få dom till ddr600 nu ligger dom ju på ddr512...

Vad har du för temp på din 146:a?? och vad har du för kylning??
jag sitter just nu med en moddad Arctic Cooling CPU cooler Freezer 64 Pro.. Fläkten var trasig så jag satte dit en 120mm fläckt.. funkar rätt okej.. lever om lite men ... den ligger stabilt på 39´c i sommar värmen annars använder jag mig av Zalman CNPS7000B-CU men de vart nå fel i monteringen så de låg "högt" tyckte jag så jag provade att byta och kolla...

ja vi får väl se hur de går.. för oss alla här som moddar man har som inte någon ork då de är så varmt:D

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Jo ja antar att mina TCCD minnen kan pressa lite mer. Ja vet inte riktigt i vilka klasser men ja antar väl högst klock samt lägst temp. Nu kommer ju peltiern ligga på en riktigt bra trippel och ja vet inte riktigt hur du tänkt kyla ner din slinga. Blir de nåt lämpligt från skroten kanske då eller, för att hålla kostnaderna nere. I 3060mhz gör dom 255mhz så får väl se sen när de blir lite andra förhållanden.

146an ligger just nu i original-kartong så den används helt enkelt inte längre När den var igång så gick den på vatten (dual-rad *BIP2*) och den höll väl runt 25-30C i 3150mhz. Självklart har den strippat IHS'n av sig också.

Ja använder servern nu när burken är nere, men ja har ingen brådska.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

hehe okej.. mina minnen är ju billigt billigt märke ju.. så jag är helt nöjd över att jag har fått upp dom så mycke.. jag har kvar min IHS på sandyn.. ger de nå att man tar bort den?? eller är de bara lite på tempen som de ger..

Jag har nu ett värme paket från en opel ascona b.. hoppas de ska räcka.. få se om de gör de.. pumpen är de som kosta för mig just nu.. annars så är allt klart.. nästan.. ska bara göra klart den andra tanken så är de klart med allt.. sne blir de slipning och lackning.. de kommer att ta tid för att få de resultatet jag vill ha på de:D typ grund lack. sen tre lager med blank svart våtslippapper mellan alla.. sen tre lager eller fyra med klar lack... allt för att få den där fina piano svarta färgen... också våtslip mellan dom.. typ 1200 papper....

allt för att få de fint och slätt

hur ska du göra med ditt chassi??

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Jo de ger ju runt 5-10C många gånger, men nu ska du ju ändå köra peltier så de kanske är skitsamma. Men de är inte speciellt svårt att ta bort den. Använd en kniv med med tunt bland och spärra kniven så att bladet bara sticker ut MAX 3-4mm sen trycker man in bladet samtidigt som man skär.
Till slut kommer IHS att börja släppa längs kanterna och då är de bara skära lite till ända till att man kan dra av den lite lätt från PCB. Är risken för stor och man inte vill riskera att paja ytmonterade komponenter så bör man hålla sig ifrån.

Ingen anning hur de värmepaketet ser ut, kanske en bild ? Jag har själv ett värmepaket från en Ford nånting.. minns ej modell. Anpassad för 2 fläktar i alla fall.
http://xpm-server.podzone.net/Chassiebilder/Nybygge/IMAGE_380...

De som ska göras med chassiet just nu är polering för att få de blankt, sen är de väl igentligen inget mer med de. Ja är väl inte sådär supernoga men blankt är de ju och man speglas. Härnäst måste jag ge mig på isoleringen för cpu.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

typ en tapetkniv.. eller rakblad?? fast kan inte kärnan bli känslig då om man tar bort den.. kan man inte bara ta bort den och slipa ner den lite på innerkant.. allså plana till den lite.. så att den går ner lite mer.. sen sätta dig bättre kylpasta... de skulle väl finka de med ... för att ta bort den helt känns lite riskabelt.. alra helst då jag har haft en athlon xp prolle med öppen kärna.. som gick sönder för att jag hade en för tung kylare på den..

jag rymmer på höjden en 80 och en 92mm fläkt och på breden två 92mm så fläktarna som jag har i fronten täcker radden precis.. ska bara göra om anslutningarna på den så ska jag ta bild på den.. de känns inte så skoj med att ta bild på en radd som inte är klar.. kommer upp bild på den sen.. vad tycker du om mitt fönster som jag har gjort.. ska slipa till de lite mera.. men de kommer typ att se ut så som de gör:D

så ditt chassi ska vara plåt rent?? ska du klarlacka de sen?? så man slipper lite rost:D

nee nu ska jag fara och kolla om jag hittar nå skoj..

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

För att rätta till lite om min ford-rad så rymmer den 120 fläktar, från sidan sett så är den 140mm bredd och 40mm tjock. Så igentligen är den en riktigt bra rackare.

Rakblad fungerar men ja rekommenderar en hobbykniv som då är ställbar. Köpte typ 6-8 st på dollarstore för 20:- =). Men för att säkra upp de hela så tejpar man över spärren för att få de riktigt säkert. Kärnan blir känslig, absolut! men man får ta de lite lugnt när man monterar saker så man inte bara våldar som en del personer har en egenskap att göra.
_____
Sålänge du inte drar åt hela kylaren (blocket) med skruvmejselkraft eller ens med ordentlig handkraft så är de inga problem. Ja har monterat av och på mitt gamla Asetek-block på nakna cpu's många gånger, men ja antar väl att man bör ha ett visst känn

När de kommer till radiatorn så bör du väl använda dig av 120mm fläktar varpå dessa går tyst samt flyttar en hel del luft/cm3

Tok nej.. Nu är de slut med lack och allt sånt där. Nu ska de bara vara clean plåt. De ska vara lite Lian-li känsla typ.. hahaha

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

de är ju bara så att om jag hade fått plats med dubbla 120 på den så hade jag ju satt dit de.. men nu blev de som de blev.. sen kommer dom inte att leva om så mycke .. jag kommer ju köra med dom tempstyrda... så jag ska flytta tempsensorn till radiatorn sticka in den mellan flensarna?? så jag får se .. funkar de inte nå bra då köper jag en till radd och sätter den i golvet med dubla 120 fläktar:D

så man får se hur de funkar.. så.. så du ska inte ens klarlacka burken din???

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Jo precis. Man får väl anpassa sig till de man har.

Såg resultatet av temperaturerna och de var väl inte jättebra precis =( . Ja kan tänka mig att radiatorn håller tillbaka en del.

Själv är ja inte på hemort så de händer inte mycket just nu. Får väl se nu i veckan när jag kommer hem. Har i alla fall haft ett jävla ryggskott för 2 dar sen. For fuck sake! 20år och få ryggskott

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Hur mycket fick du ner pelti elementet i då?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

ajaj ryggskott är fan inte skoj.. har haft de typ tio gånger på dom fem senarte åren..

jag tyckte tempen var rätt okej.. men de är nå som inte är som de ska.. med mitt moderkort så jag vet inte...

med den kyllaren som den har legat på 30 grader med så gick den upp till 50 utan någon belasning.. så nu fick jag göra nå åt sommar datorerna

jag tyckte de var rätt okej temps med peltiern nu

Skogsmulletrance

vad menar du ?? hur mycke fick jag ner peltiern ??

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Kom och tänka på en sak.. hur tjock coldplate har du igentligen? De rekommenderas gärna att man har nånstans runt 6-8mm. Personligen har ja 6mm. Så bara de är en sak som kan avgöra.

Ja är i alla fall tillbaka nu och ska se till att greppa tag i projektet.
Ryggskottet pågick i 3h.. tydligen hjälpte en hel del öl och sprit sen var de bara att ösa loss i allt tumult.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

coldplaten som jag har är 5 mm hittade inte nå mer lämpligt.. jag tycker de ska räcka.. men man får ju se...

jag har satt på 89w peltiern på grejerna nu.. under zalman cnps 7000 cu eller vad den nu heter.. oclockat låg den i 4 plus clockad ligger den i typ 11-15 plus.. den flexar lite och där har jag inte någon coldplate... de funkade de me.. men jag kanske inte får ut max av den då den endast körs på 12v

Har en bild på under byggloggen:d blev av med sommar problemet

får kolla din logg sen

PS: En snygg grej du skulle kunna göra på toppen är ju att skaffa försänkta skuvar iställe... sen tar du bara och knackar ner plåten där du ska ha skruvarna.. skulle inte de bli lite båttre.. bara som ett tips ...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Nu har de hänt lite grejer. Kört igång peltiern med en trippel 1st pump samt nätagget.. temperaturen gick ner till +5 men iom att de är så varmt ute osv så kyldes ju självklart temp-mätarn ner (en jävla gammal labb-sticka)
Men att döma av coldplaten så var ju denna belagd med en massa snygg frost.
Sen ska man ju inte glömma att de ska på fläktar på raden.
Försökte få med coolerfreak ^^

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

snyggt.. hehe jag har inte testat mitt än.. jag ska göra inloppen och utloppen fört.. på blocket och på radden och på tanken:D jag ska bara kolla vilken pump de blir sen får mna utgå från den som de ser ut nu så blir de en ehmi 1252 pump.. fär se om de blir de eller inte men de där ser bra ut såg du mitt peltier med 89wataren.. på luft.. fick ju ner den till minus 4.8 som mest.. men klockan var då 4 så jag orkade inte ta en bild ...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Jaså.. gamle Glenn är i farten igen. Annan ort tolkar ja nästan som Norge? Få se på lite dunder och brak nästkommande tiden då.

Började själv på ett gammalt projekt idag, men nu är de förminskning som gäller. Skickar upp bilder i veckan

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

de låter härligt :D:D vad blir de då för någon förminskning... allså dunder och bra kommer nog att dröja ett tag.. men vattnet ska igång.. får se när jag får råd med att göra nätagget till peltiern :S Kommer ju kosta en del..

men men ..

sett lite grann på dina projekt.. de ser bra ut iaf

nee var inte i norge och jobbade .. men i sthlm...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

De är följande http://sweclockers.com/album/?id=3451
Blir de inte en final de här så börjar ja nästan undra om de är nåt fel på mig.

Jaså du ska tillverka en nätdel. Jo de kan ta tid!

Ja ser bra å ser bra.. de värsta är bara att flertalet har runnit ut i sanden =/ och ja har blivit missnöjd. Nu hade ja å andra sidan otur i höstas då ja var tvungen att lägga serverprojektet åt sidan, åkte på motorrenovering (6 cyl. bmw), men en jävla julklapp att bli klar 4 dagar innan julafton

Aja se till att få nåt gjort nudå

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Ja då.. jag håller på att slipa för fullt sen ska jag lacka de väntar bara på att killen med tanken och pumpen ska höra av sig :S får hoppas att han hör av sig snart nu ska jag springa över och köpa lack till min bärbara dator som jag har tagit ner i monikyler för att lacka om den.. Fujitsu-Siemens skit.. haha .. ojoj.. värsta datorn jag har hållt på med

ska kolla in din logg:D:D

Mvh Glenn

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Vad betyder det Japanska/Kinesiska tecknet?

Permalänk

"Dragon" hehe jag gillar som drakar så .. jag hittade de på en site tyckte de var fint Och skulle passa bra på chassit

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Jo det passar ju fint

Permalänk

tack tack-... får bara se hur de blir då jag får på färgen också :D:D

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Medlem

På blocket.. Hur tätade du där igenkligen, mellan plexit och själva kopparn? Lim, eller inget alls ?

Snyggt i övrigt GL!

Visa signatur

i7.