Återinför fastighetsskatten!

Permalänk
Hedersmedlem

Återinför fastighetsskatten!

Halloj,

Sedan borgaralliansen vann valet har de gått snabbt framåt, till exempel a-kassereformen, skattesänkningar, utförsäljning av statliga bolag, borttagandet av förmögenhetsskatt etc ... mestadels bra saker alltså, ångrar inte mitt stöd i höstas

Däremot har jag aldrig förstått mig på motståndet mot fastighetsskatten, en av få skatter som faktiskt fungerar bra. Det är en skatt som beskattar konsumtion, inte arbete, går ej att smita från genom att flytta utomlands, bostad är ett relativt bra mått på rikedom dvs de som har mest pengar betalar också mest i skatt. Samtidigt måste staten säkra inkomstkällor när annan skatt pressas neråt, och här är momsen samt fastighetsskatten två viktiga delar.

Vilka är det då som tjänar på borttagandet av fastighetsskatten? Jo, i princip endast höginkomsttagare med dyra kåkar i t.ex Stockholm. Dessutom gynnar de endast de som redan äger fastigheter, eftersom det som händer är att huspriserna stiger ännu mer vilket gör det ännu svårare för t.ex ungdomar att köpa sig en lya.

Det största problemet med borttagandet av fastighetsskatten är dock att det förhindrar/försenar mycket viktigare skattereformer, till exempel den kontraproduktiva värnskatten, minskade arbetsgivaravgifter eller införandet av platt skatt.

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter i ämnet. Finns det relevanta argument mot fastighetsskatten? De flesta argument jag läst verkar vara "vi vill inte betala skatt", men vem vill det?

Mvh
Jonas

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tant Anna vars man nyligen dog har en möjlighet att bo kvar i de hus som hon har bott i de senaste 50 åren.

Det är vad alla säger till mig, själv orkar jag inte sätta mig in i de då jag anser att hela den politiska biten i Sverige har blivit en klubb för inbördes beundran och en massivt hyckleri utan dess like.

Permalänk
Medlem

Nja jag vet inte, det känns lite dubbelt, det jag ansåg dåligt med fastighetsskatten var bland annat att det är en väldigt orättvis skatt. Säg att du köper ett stort hus, med skattade pengar som du tjänat ihop (samt lån lär ju de allra flesta ta). Beroende på hur dyrt huset är kommer du få skatta för det, skatta för något du äger, oberoende av ifall det används eller ej. Det är som att du går och köper en klocka, den skall du sen betala skatt på så länge du har kvar den.

En avgift kan jag ta, det blir mer jämnt, då är det inte längre så att de som köpt dyrare hus får betala mycket mer i skatt. Att skatta för att bara äga något som är köpt för skattade pengar, oberoende av användning tycker jag är fel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kluven när det gäller detta.
Jag är för det för att det just är ett vettigt mått på rikedom och så vidare, vilket gör den helt ok. Å andra sidan är jag starkt emot den eftersom det är en dubbel skatt. Man har redan skattat på pengarna som fastigheten kostar och att så sen egentligen kräva ut skatt på samma pengar igen är varken rättvist eller vettigt. Sen kan man ju ta alla fall där det hela missköts och sätter vanliga människor i kläm... det är också otroligt korkat.

Men visst, fastighetsskatt är ok, men då ska man också kunna få tillbaka den skatt man redan betalat på de pengar de kostade att köpa/bygga fastigheten. Sen att man får skatta på att man har den är rätt ok.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Fastighetsskatten tycker jag är värdelös. Om man gör en ordentlig kaka vid försäljning (aka gör en smaskig vinst) tycker jag det är ok med beskattning, men inte på någonting som bara står där och som man bor i. Det är dyrt som det är med villa (speciellt där jag bor, sjuka priser, t.o.m. på vanliga radhus) tycker det är bra att de tar bort en skatt som i mina ögon är straffskatt.

Varför ska skatter vara mått på rikedom?

Permalänk
Hedersmedlem

Ni argumenterar precis som jag sade, ni vill helt enkelt inte betala skatt.

Problemet är ju att staten behöver pengar för att kunna erbjuda sjukvård, polis etc, och måste därför kräva in skatt på nånting. Antingen höjer man då inkomstskatten, eller så höjer man andra skatter - och här träffar fastighetsskatten väldigt rätt eftersom den (se första inlägget) slår rätt.

Dubbel/trippel/frippelbeskattade blir vi hela tiden (vad sägs om moms, bilskatt, bensin etc) så det är inget unikt för just fastighetsskatten ... Tycker folk vänder problemet åt fel håll, problemet är ju isåfall inte fastighetsskatten utan skatt på inkomst.

Skulle vi endast ta in skatt på inkomst skulle nog inte många vilja jobba.. hehe. Motsatta alternativet ingen inkomstskatt utan endast på konsumtion är ju lockande men lite svårt att omsätta i praktiken. Så dagens system med både och lär vi få leva med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Tant Anna vars man nyligen dog har en möjlighet att bo kvar i de hus som hon har bott i de senaste 50 åren.

Populär myt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Varför ska skatter vara mått på rikedom?

Nu var vi där igen ... du vill alltså inte betala skatt. Lägre fastighetsskatt = dyrare hus. Dessutom subventioneras hus genom ränteavdragen, ta bort dessa avdrag är ett bra sätt att minska huspriserna.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Problemet är ju att staten behöver pengar för att gå runt, och måste därför kräva in skatt på nånting. Antingen höjer man då inkomstskatten, eller så höjer man andra skatter - och här träffar fastighetsskatten väldigt rätt eftersom den (se första inlägget) slår rätt.

Dubbel/trippel/frippelbeskattade blir vi hela tiden (vad sägs om moms, bilskatt, bensin etc) så det är inget unikt för just fastighetsskatten ... Tycker folk vänder problemet åt fel håll, problemet är ju isåfall inte fastighetsskatten utan skatt på inkomst.

Skulle vi endast ta in skatt på inkomst skulle nog inte många vilja jobba.. hehe. Motsatta alternativet ingen inkomstskatt utan endast på konsumtion är ju lockande men lite svårt att omsätta i praktiken. Så dagens system med både och lär vi få leva med.

Efter införandet av begränsningsregler så är detta i princip en myt.

Nu är inte fastighetsskatten en skatt på konsumtion utan på ägande. Det gör att folk som bor i ett område där någon bygger en jättedyr bostad som i sin tur drar upp värdet på omgivande fastigheter får betala högre skatt.

Det rimliga är ju som någon redan sagt att man betalar för vinsten man gör när man väl säljer sin egendom. Reavinstskatt det vill säga.
Denna höjer regeringen från 20% till 30% i samband med att man tar bort fastighetsskatten.

Tycker du verkligen det är rimligt att man kontinueligt ska betala en % av vad ens egendom är värd i skatt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ni argumenterar precis som jag sade, ni vill helt enkelt inte betala skatt.

Problemet är ju att staten behöver pengar för att kunna erbjuda sjukvård, polis etc, och måste därför kräva in skatt på nånting. Antingen höjer man då inkomstskatten, eller så höjer man andra skatter - och här träffar fastighetsskatten väldigt rätt eftersom den (se första inlägget) slår rätt.

Dubbel/trippel/frippelbeskattade blir vi hela tiden (vad sägs om moms, bilskatt, bensin etc) så det är inget unikt för just fastighetsskatten ... Tycker folk vänder problemet åt fel håll, problemet är ju isåfall inte fastighetsskatten utan skatt på inkomst.

Skulle vi endast ta in skatt på inkomst skulle nog inte många vilja jobba.. hehe. Motsatta alternativet ingen inkomstskatt utan endast på konsumtion är ju lockande men lite svårt att omsätta i praktiken. Så dagens system med både och lär vi få leva med.

Populär myt.

Nu var vi där igen ... du vill alltså inte betala skatt. Lägre fastighetsskatt = dyrare hus.

Njae, nu hällde du in något som jag inte sagt. Jag betalar gärna skatt, på vinsten. Jag betalar gärna moms, inkomstskatt osv. Jag är fullt beredd att betala skatt så att de som verkligen behöver det ska kunna åtnjuta ett skyddsnät i samhället, plus en adekvat sjukvård. Hur systemet missbrukas idag tänker jag inte gå in på i denna tråd utan bara konstatera att allting är vridet.

Men, efter att jag startade eget (vilket jag iofs visste sedan innan, men inte av egen erfarenhet) har jag lärt mig hur sjukt mycket skatt man faktiskt betalar. Fastighetsskatten är ju skattade pengar å det grövsta. Men, visst, jag håller med dig om att det är sanslöst mycket olika beskattningar på saker och ting. Vi kan säga såhär, kör med fastighetsskatt, men sänk moms och inkomstskatt rejält så folk har råd att faktiskt köpa sig ett ok boende. Allting hamnar ju i samma gryta iallafall.

Kurtan Håller med.

Permalänk
Medlem

Skatt på ägande köpt med skattade pengar. Det är lika logiskt som att betala fordonsskatt när bilen är avställd och står nerplockad i garaget.

Argumentet

Citat:

"bostad är ett relativt bra mått på rikedom dvs de som har mest pengar betalar också mest i skatt."

känns ju sådär, av den anledningen att "värdet" på en fastighet regleras av mer än bara inköpspris (dvs rikedom).

Tant Agda köpte en halvdassig kåk på 60-talet för hyffsat lite pengar, och nu lever på en halvrisig pension. Hon får nu betala en riklig summa i fastighetsskatt, eftersom området runt omkring hennes kåk berikades med fashionabla saker som speedwaybana, köpcentra, "sjöutsikt" (som inte fanns när huset köptes, konstigt nog) osv osv. Huset kostar inte samhället något där det står, och fastighetsskatten reflekterar inte Agdas tillgångar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ni argumenterar precis som jag sade, ni vill helt enkelt inte betala skatt.
|...|
Nu var vi där igen ... du vill alltså inte betala skatt.

Nepp. Jag står dock i skuld för flertalet års studier, så jag kan nog tänka mig att betala skatt tills jag är "even".

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem

Men är det så principiellt viktigt att inte betala skatt på ägande, att det är värt nackdelarna?

Slopad fastighetsskatt leder till ökade utgifter i andra led, som högre huspriser samt högre ränta - så ekonomiskt är det likgiltigt/negativt förutom för dem som har redan har stora villor och helst inga lån. Eller snarare, nästkommande generationer får betala priset med högre huspriser och högre räntor - så klart jag är emot borttagande av fastighetsskatten, jag får ju pröjsa för den

Dessutom ger det andra nackdelar, som en stelare bostadsmarknad (folk vill inte sälja för att slippa den ökade reavinstskatten), fördelningspolitisk kapsejsning att gå från att de som har hög inkomst betalar mycket skatt till att "alla skall betala lika mycket" som dessutom leder till att det blir svårare att få mandat för att genomföra betydligt viktigare skattesänkningar (eftersom de kommer främst gynna höginkomsttagare, men vara mycket viktiga för samhället även om det är ett argument som många har svårt att förstå).

Så istället för att de som har stora feta villor på Danderyd betalar lite mer, skall folk som har hus värda noll och intet betala samma i Norrland.. ja det känns ju rättvist värre. Dessutom är det, som jag nämde tidigare, viktigt att ha stabila skattebaser när skatterna i allmänhet kommer att sjunka.

Tycker ni som inte vill ha fastighetsskatten att vi skall behålla ränteavdraget?

Rushdie: Nej hon får maximalt betala 4% av sin inkomst i fastighetsskatt (som fö är 1 procent av taxeringsvärdet, inte värdet av huset). Är det en riklig summa menar du? Dessutom kanske de lånade till sin fastighet, och fick hela räntan betald av övriga skattebetalare.

Du nämner ett mycket litet problem (obefintligt?) som dessutom drabbar de mest gynnade personerna i hela Sverige - äldre generationer med värda hus med inga/mycket små lån.

Dessutom är teoretiska värden på hus visst relevanta. Man kan nämligen låna på huset, mycket populärt för att finansiera lyxprylar som bilar, båtar, sommarstugor etc. Så bara för att man inte har realiserat en husvinst betyder det inte att man inte har dragit fördelar av det.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

OECD tycker fastighetsskatten var jättebra och andra länder funderar nu på att införa en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Men är det så principiellt viktigt att inte betala skatt på ägande, att det är värt nackdelarna?

Att betala skatt på att äga någonting? Nej
Att betala skatt på redan skattade pengar? Ja

Det är som sagt inte ett lätt problem, och mer moraliskt än praktiskt skulle jag säga. Jag skulle vara helt ok med att man fick betala skatt på att äga själva fastigheten, men som jag sa tycker jag då också att det inte borde vara någon skatt på att uppföra / köpa och underhålla själva fastigheten, eftersom pengarna man lägger på det redan är skattade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att det känns fel att nån som har det så bra och bor i en stor villa i bra läge ska betala lika mycket skatt som nån som bor i "norrland" (fin sammanklumpning btw)..

Men är verkligen villapriser nånting att basera en skatt på? Att jag tvingas flytta för att grannen säljer sitt hus svindyrt.. Har vi nån rätt att ta ut den här skatten över huvud taget?
Ska man kanske låta bli att renovera sitt hus, ta illa hand om det, iaf på väg-sidan, för att på så sätt sänka värdet och få mindre skatt..

Jag anser att dom som nu har köpt sitt svindyra hus, och har sina lån på det, dom betalar redan för sitt hus, när dom har betalat det så äger dom huset, punkt.
Det är inte så att dom hyr huset av staten, dom äger det.
Hyra av mark istället för ägande är populärt i exempelvis Kina, där det är väldigt svårt att äga "sin" mark över huvud taget.

Men därimot så känns det inte helt rätt att det kommer cementera marknaden rätt rejält, dom som nu säljer (för det kan ju finnas anledningar till det, typ familjeutökning), kommer då kunna investera reavinsten i ett nytt boende, och i regel så är det väl folk i just den situationen som flyttar till ett större boende, så priset dras ju defenitivt upp..

Jag är lite kluven..

Permalänk
Medlem

Re: Återinför fastighetsskatten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Vilka är det då som tjänar på borttagandet av fastighetsskatten? Jo, i princip endast höginkomsttagare med dyra kåkar i t.ex Stockholm. Dessutom gynnar de endast de som redan äger fastigheter, eftersom det som händer är att huspriserna stiger ännu mer vilket gör det ännu svårare för t.ex ungdomar att köpa sig en lya.

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter i ämnet. Finns det relevanta argument mot fastighetsskatten? De flesta argument jag läst verkar vara "vi vill inte betala skatt", men vem vill det?

Mvh
Jonas

Ja problemet du helt glömmer bort är de som inte är höginkomsttagare som har kåkar som inte var så dyra förrut men nu har blivit svindyra bara för att de är i Stockholm. Eller de som ärvt deras föräldrars hus eller ärvt någon familjemedlems hus.

Sen har ju många lån på deras hus, samt pengarna har ju redan skattats så mkt.

Permalänk
Medlem

Re: Återinför fastighetsskatten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vilka är det då som tjänar på borttagandet av fastighetsskatten? Jo, i princip endast höginkomsttagare med dyra kåkar i t.ex Stockholm. Dessutom gynnar de endast de som redan äger fastigheter, eftersom det som händer är att huspriserna stiger ännu mer vilket gör det ännu svårare för t.ex ungdomar att köpa sig en lya.

Det är väll ett ganska känt faktum att både partimedlemmarna och folk som röstar på moderaterna har det väldigt väl ställt. De bryr sig inte om höga huspriser, de har pengar. Men att betala extra till någon tredje-part (skatt) känns obekvämt. Ungdomar är dessutom bara billig arbetskraft för dem.

Och andra sidan, är det trist om man ska behöva flytta bara för att skatten har skjutit i höjden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Problemet är ju att staten behöver pengar för att kunna erbjuda sjukvård, polis etc, och måste därför kräva in skatt på nånting. Antingen höjer man då inkomstskatten, eller så höjer man andra skatter - och här träffar fastighetsskatten väldigt rätt eftersom den (se första inlägget) slår rätt.

Och det är just därför all sjukvård bör privatiseras enligt moderaterna, så att de som har det väl ställt kan köpa sig ordentlig sjukvård. Resten får klara sig på en undermålig/minimal, eller inget alls. Jag undrar dock hur man skulle kunna privatisera Polis och säkerhetsväsende, och vad som händer om man hamnar utanför det systemet.

ps. Jag är varken vänster, kommunist, sosse.. har min egen ideologi..

Permalänk
Medlem

Re: Återinför fastighetsskatten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
...

bostad är ett relativt bra mått på rikedom dvs de som har mest pengar betalar också mest i skatt. Samtidigt måste staten säkra inkomstkällor när annan skatt pressas neråt, och här är momsen samt fastighetsskatten två viktiga delar.

Det största problemet med borttagandet av fastighetsskatten är dock att det förhindrar/försenar mycket viktigare skattereformer, till exempel den kontraproduktiva värnskatten, minskade arbetsgivaravgifter eller införandet av platt skatt.
...
Mvh
Jonas

Märklig argumentation tycker jag. Å ena sidan är det bra att den som har mest också betalar mest, därefter är det dåligt att den som har mest betalar mest (progressiv skatt).

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Till saken hör det att de som tjänar på borttagandet är boende i tex danderyd. Preliminära beräkningar visar att tex småhus ägare kan få betala mer med det nya system.. haha.. sug på den borgar jävlar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Till saken hör det att de som tjänar på borttagandet är boende i tex danderyd. Preliminära beräkningar visar att tex småhus ägare kan få betala mer med det nya system.. haha.. sug på den borgar jävlar

De flesta tjänar på nya systemet. Tror alla i mitt område samt kringliggande områden kommer tjäna på det, här finns inga lyxhus direkt, bara vanliga villor. De säljs för mellan 3 och 4 mille.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ehm, hur kan alla tjäna på det?
De måste dra in pengarna de "förlorar" på nått sätt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Av principiella skäl tycker jag att varje skatt som tas bort är ett steg i rätt riktning, men jag kan hålla med dig om att fastighetsskatten inte direkt är den skatt som bör ha högsta prioritet att ta bort. Inkomstskattesänkningar samt införande av flatrate-skatt borde enligt mig stå väldigt högt upp på agendan.

Sedan ser jag inte riktigt meningen med borttagandet av en skatt om man nu ändå ska ersätta den med en annan (höjning av reavinstskatten). Skär lite i utgifterna istället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Ehm, hur kan alla tjäna på det?
De måste dra in pengarna de "förlorar" på nått sätt.

Som de sagt får de in pengarna genom att bland annat höja reavinstskatten. Tycker det är en rättvisare form av beskattning

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om vi ser det från det andra hållet istället, införandet, och inte borttagandet..
Vilka drabbades när fastighetsskatten infördes?
Svar: De med dyra hus.

Att stå att argumentera för att "höginkomsttagarna" bara roffar åt sig nu när den avskaffas tycker jag är lite märkligt...

Om vi skulle ta och införa en skatt på 1500kr/mån för alla som heter Andersson, ska vi då börja skrika om hur orättvist det är att alla Anderssons får en skattelättnad på 1.5k/mån när skatten tas bort? Känns iaf som ett väldigt knepigt förhållnadsätt till saken..

Om skatten var orättvis när den infördes, så kan det knappast ses som orättvist när den tas bort...

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Ehm, hur kan alla tjäna på det?
De måste dra in pengarna de "förlorar" på nått sätt.

Man kan minska utgifterna. Bara för att man sänker en skatt behöver man inte höja en annan för att kompensera. Man kan exempelvis lägga ner myndigheter, effektivisera myndigheter, slopa bidrag helt, sänka bidrag, etc. Med andra ord: sverige är bloatat. Skär bort bloaten.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Fastighetsskatten är djupt omoralisk eftersom den är så svår att slippa undan :), Jag kan jobba svart eller smuggla in varor för att slippa moms, men fastighetsskatt måste jag betala oavsett om jag hyr eller äger ett hus, alltså är den dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Man kan minska utgifterna. Bara för att man sänker en skatt behöver man inte höja en annan för att kompensera. Man kan exempelvis lägga ner myndigheter, effektivisera myndigheter, slopa bidrag helt, sänka bidrag, etc. Med andra ord: sverige är bloatat. Skär bort bloaten.

Instämmer maximalt. Konstigt att våran kära finansminister inte förstår detta. Staten bör helt enkelt inte sköta en massa som lika gärna kunnat drivas privat. Att det ska vara så svårt att skära lite i utgifterna, man verkar ju nästan ha byggt upp en buffert av myndigheter inför framtida skattesänkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Skär lite i utgifterna istället!

Håller med.
Det finns nog gott om nämder och myndigheter, tjänstemänn och annat som man kunde skurit ner på.

Permalänk

Derox: Då får ju nån skatta mer, och då blir de ju "förlorare".

Psionicist: Nu var ju fallet att skatten bara togs från ett annat ställe men annars så har du helt rätt i det du skriver, tycker också att pengar läcker från för många "hål".

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Derox: Då får ju nån skatta mer, och då blir de ju "förlorare".

Jo men om du säljer något med vinst är det ju vettigare att skatta än ifall du bara äger någonting. Det kostar ju inget att skatta på en vinst, men att skatta hyffsat mycket för att äga någonting du faktiskt arbetat/lånat ihop till.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att betala skatt på redan skattade pengar? Ja

Men vad du än köper så kommer du betala skatt på skattade pengar, somliga saker är dessutom skattade mer än en gång ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja problemet du helt glömmer bort är de som inte är höginkomsttagare som har kåkar som inte var så dyra förrut men nu har blivit svindyra bara för att de är i Stockholm. Eller de som ärvt deras föräldrars hus eller ärvt någon familjemedlems hus.

Alla har råd att betala fastighetsskatt, man skall inte stå och falla på 4% av lönen per år ... gör man det är inte fastighetsskatten det avgörande problemet.

Har man t.ex ett taxeringsvärde på 2,5mkr (vilket är rätt mycket) så betalar man alltså 25 tkr/år i fastighettskatt. Är man 2 pers som tillsammas tjänar 500tkr/år begränsas det till 20 tkr/år, alltså en relativt liten del av den totala bokalkylen.

Har personerna i exemplet ovan 2 miljoner i lån så motsvarar alltså fastighetsskatten en ränteökning på futtig liten procent. Har man inga lån, och ett hus som är värt flertalet miljoner, ser jag få skäl till att klaga

Visst finns det extremfall (men det är ytterst, ytterst få), men jag tror inga skattesystem är helt idiotsäkra. Det nya förslaget kommer ju göra att vissa betalar mer än vad de gör idag till exempel.

Att fastighetsskatten skulle driva bort folk från sina hem (obs - efter begränsningsreglerna tillkom) är bara skrämselpropaganda från högern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är väll ett ganska känt faktum att både partimedlemmarna och folk som röstar på moderaterna har det väldigt väl ställt. De bryr sig inte om höga huspriser, de har pengar. Men att betala extra till någon tredje-part (skatt) känns obekvämt. Ungdomar är dessutom bara billig arbetskraft för dem.

26,2 procent röstade på moderaterna 2006. Vi har inte så många som har det "väldigt väl ställt" i Sverige. Många medelklassare och låginkomsttagare röstade M. Alliansen vill heller inte privatisera sjukvårdsförsäkringarna, möjligen sjukhusen (en väldigt stor skillnad).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Märklig argumentation tycker jag. Å ena sidan är det bra att den som har mest också betalar mest, därefter är det dåligt att den som har mest betalar mest (progressiv skatt).

Fast fastighetsskatten är ju en platt skatt, man betalar 1% av taxeringsvärdet (minus några begränsingregler som finns)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjxrn
Fastighetsskatten är djupt omoralisk eftersom den är så svår att slippa undan :), Jag kan jobba svart eller smuggla in varor för att slippa moms, men fastighetsskatt måste jag betala oavsett om jag hyr eller äger ett hus, alltså är den dålig.

Ja, därför är den ju bra - man kan inte slippa undan den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Instämmer maximalt. Konstigt att våran kära finansminister inte förstår detta. Staten bör helt enkelt inte sköta en massa som lika gärna kunnat drivas privat. Att det ska vara så svårt att skära lite i utgifterna, man verkar ju nästan ha byggt upp en buffert av myndigheter inför framtida skattesänkningar

Sjävklart skall staten vara restriktiva på att slösa skattebetalarnas pengar. Men det är naivt att tro att man skära bort hur mycket som helst på hur kort tid som helst ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men om du säljer något med vinst är det ju vettigare att skatta än ifall du bara äger någonting. Det kostar ju inget att skatta på en vinst, men att skatta hyffsat mycket för att äga någonting du faktiskt arbetat/lånat ihop till.

Jodå, men du får ut mindre pengar med det nya systemet (fastighetsskatten < reavinstskatten).
Annars har du helt rätt!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.