Permalänk
Medlem

Förmånsdator, val?

Citat:

HP Premium

Nettokostnad, 33%:
Bruttolöneavdrag: 193 kr / mån
257 kr / mån

Observera att specifikationen har uppdaterats

Modell HP Pavilion a6045.se
Processor AMD Athlon 64 X2 4400+
Chipset NForce 430
Cacheminne (L2) 2 x 512 kB
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM
Minnesplatser 4 st, 2 lediga. Max 4 GB
Hårddisk Storlek: 250 GB (varav ca 7 GB återställningspartition)
Gränssnitt: SATA
Varvtal: 7200 rpm
Kortläsare 15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media
DVD-Brännare DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) Super Multi med Lightscribe-teknik och Dual Layer
Grafik ATI X1650SE, PCI-Express
Grafikminne 512 MB DDR
TV-kort Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
Ljud Integrerat ljud med stöd för 5.1-ljud
Nätverksstöd 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Kortplatser 1 ledig PCI-Express x1, 2 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 5,25" (extern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6 st USB 2.0, RJ-45, line-in, högtalare, mikrofon, 2 st PS/2, DVI , s-video
TV-anslutning S-video, kabel ingår ej
Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter och subwoofer
Tangentbord Med snabbknappar och kontroller
Mus / pekdon Optisk rullmus
Färg Svart

Ingående program:
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium
Produktivitet Microsoft Works 8.0
Brandvägg Norton Internet Security 2007, inkl tre års uppdateringar
Antivirus Norton Antivirus inkluderat i ovanstående
Utbildning Webbaserad utbildning från Libendo - "Kom igång! Windows Vista" + "eMedborgarkortet"
Bildbehandling HP Photosmart Essentials, Windows Photo Gallery
Video/DVD Windows Media Player 11, Windows Movie Maker3, Windows DVD Maker
TV Media Center
CD-/DVD-bränning Roxio Creator Basic
Musik Windows Media Player 11
Övrigt Adobe Reader
Internetabonnemang Ja, direkt länk till registreringssajt
(avser uppringd anslutning via vanligt modem)
OBSERVERA! Viss hård- och mjukvara kan vara anpassad av eller för tillverkaren och all programvara levereras enligt tillverkarens licensvillkor.

Citat:

HP Extreme

Nettokostnad, 33%:
Bruttolöneavdrag: 314 kr / mån
419 kr / mån

Modell HP Pavilion d4xxx
Processor AMD Athlon 64 X2 5600+ (med dubbla processorkärnor)
Chipset nVidia nForce 430
Cacheminne (L2) 2 x 1024 kB
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM
Hårddisk Storlek: 2 st à 320 GB (varav en med ca 8 GB återställningspartition)
Gränssnitt: SATA
Extra löstagbar hårddisk Storlek: 320 GB
Gränssnitt: USB 2.0 (UATA)
Kortläsare 15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media
DVD-Läsare DVD, 16x max
DVD-Brännare DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer och stöd för DVD-RAM
Grafik nVIDIA GeForce 8800 GTS, PCI-Express
Grafikminne 640 MB på kortet
TV-kort Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Kortplatser 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI (en plats upptas av grafikkort), 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-anslutning S-video, kabel ingår ej
Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter och subwoofer
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus / pekdon Trådlös optisk rullmus
Mått (HxBxD) Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0 cm)
Färg Svart/Silver

Ingående program:
Operativsystem Microsoft Vista Home Premium
Produktivitet Microsoft Works 8.0
Brandvägg Norton Internet Security 2007 inkl tre års uppdateringar
Antivirus Norton Antivirus inkluderat i ovanstående
Utbildning Webbaserad ubildning från Libendo - "Kom igång! Windows Vista" + "eMedborgarkortet"
Bildbehandling HP Photosmart Essentials, Windows Photo Gallery
Video/DVD Windows Media Player 11, Windows Movie Maker3, Windows DVD Maker
TV Media Center
CD-/DVD-bränning Roxio Creator Basic
Musik Windows Media Player 11
Övrigt Adobe Reader
Internetabonnemang Ja, direkt länk till registreringssajt
(avser uppringd anslutning via vanligt modem)
OBSERVERA! Viss hård- och mjukvara kan vara anpassad av eller för tillverkaren och all programvara levereras enligt tillverkarens licensvillkor.

Och som skärm om det blir den senare

Citat:

Modell HP Pavilion LP3065
Skärmstorlek 29,9 tum
Upplösning 2560x1600 rekommenderad upplösning vid 60 Hz OBS! Kräver minst GeForce 8800 grafikkort
Kontrast ratio 1000:1
Ljusstyrka 300 nits
Betraktningsvinkel 178 grader både horisontellt och vertikalt
Responstid 6 ms grått till grått
Gränssnitt 3 st digitala DVI. 2 st kablar medföljer
Höj och sänkbar Ja
Pivotfunktion Nej
Vikt (BxDxH) 69,2 x 24,0 x 49,0(min)-59,0(max) cm
Vikt 13,4 kg

Funderat en hel del på detta, och även fått erbjudande om en bärbar, men det känns inte som något jag har behov av just nu. Och en ny dator är ju aldrig fel, även om intel i dagsläget är snabbare så är ju det där ingen dålig dator. Sen den senare datorn med den skärmen

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Datorn måste kosta minst 13000 för att du skall tjäna på det. Du kommer betala ca 6 papp på en 3 års period i enbart förmånsskatt. Dvs, ju dyrare dator, desto mer tjänar du.

Edit: Tittade närmare nu. Jag skulle absolut inte ta den.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Absolut inte, vill du köpa en ny dator ta och beställ från www.komplett.se eller www.datorbutiken.com, vill du har mer exakta detaljer får du ge en mer exakt budget så ser jag över detta.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Datorn måste kosta minst 13000 för att du skall tjäna på det. Du kommer betala ca 6 papp på en 3 års period i enbart förmånsskatt. Dvs, ju dyrare dator, desto mer tjänar du.

Edit: Tittade närmare nu. Jag skulle absolut inte ta den.

Varför inte den då? Jag tycker den ser rätt bra ut, visst finns det bättre kort, 8800GTX/2900XTX, men på det stora hela ser den rätt bra ut. Och visst är C2Duo bättre men den finns ju inte med i erbjudandet.

Och den stora anledningen är väl inte datorn utan mer skärmen.

Sanazin, varför är det bättre?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

För att först och främst kommer det Definitivt bli billigare att köpa från Komplett och låta dem bygga det åt dig, och för det andra kommer du få många program med HP datorer och dylikt som du kanske inte ens behöver, men du måste ändå betala för dessa eftersom dem ingår i priset.
Allt som allt är priset självklart men det är kanske bara jag som är så fixerad vid det eftersom jag är en fattig student, men som sagt, om du ger mig en budget kan jag visa för dig vad jag menar.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
För att först och främst kommer det Definitivt bli billigare att köpa från Komplett och låta dem bygga det åt dig, och för det andra kommer du få många program med HP datorer och dylikt som du kanske inte ens behöver, men du måste ändå betala för dessa eftersom dem ingår i priset.
Allt som allt är priset självklart men det är kanske bara jag som är så fixerad vid det eftersom jag är en fattig student, men som sagt, om du ger mig en budget kan jag visa för dig vad jag menar.

.....exakt ibland kan dell och hp vara 3-4k dyrare än när du byggwer själv för alla **** man får med osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin

Budgeten skulle väl vara, likvärdiga komponenter med samma skärm, (30") och kan skippa programvarulicenserna, har licenser till XPP, och även de övriga program som kan komma ifråga, Office/Antivirus.

Det är inte så att jag är ovan att bygga ihop, bara det att den skärmen inte är så billig, 13 papp i affär ,)

Visst, jag är fattig student, men inte mor/far Annars skulle man nog kanske ta ett snack om att hyra datorn av dem (eller betala den summan de betalar för att få ta den, alt lite extra)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Henrik21, vad är förmånsreglerna idag (togs inte Hem-PC bort?)? Månadsavgiften dras från bruttolönen, and that's it (som det var med Hem-PC.. men som sagt, jag trodde man inte fick göra så längre sen reformen togs bort i årsskiftet 06/07)?

Vad är villkoren efter de 3 åren, kan du lämna tillbaka datorn då eller välja att köpa loss den (och vad kostar den då?)?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Känns absolut inte bra med dessa företagsmaskiner.
Har själv haft 2. Slutsatser: Högljudda, slöa och varma.
I och för sig tystnaden Fujitsun efter rengöring, men ändå.
Idag är mitt enda råd detta: Bygg själv, bli nöjd.
Lycka till!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Henrik21, vad är förmånsreglerna idag (togs inte Hem-PC bort?)? Månadsavgiften dras från bruttolönen, and that's it (som det var med Hem-PC.. men som sagt, jag trodde man inte fick göra så längre sen reformen togs bort i årsskiftet 06/07)?

Vad är villkoren efter de 3 åren, kan du lämna tillbaka datorn då eller välja att köpa loss den (och vad kostar den då?)?

Reglerna ändrades, beskattas som en förmån, men kostnaden brutto är 419kr/mån för dator, 254 för skärm. Sen kan jag kolla resten.

Villkoren, köpa loss för "marknadspris" alt lämna tillbaka, marknadspris på tidigare dator var 2000 kronor.

Visa signatur

Permalänk

Om du kan säga dina krav av datorn och
sen vad denna får kosta, leverar jag dig
din blivande datorn

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Om du kan säga dina krav av datorn och
sen vad denna får kosta, leverar jag dig
din blivande datorn

Ptja, specen är väl ungefär det som finns i den datorn, kan ta utan OS/programvaror då jag har dessa på nuvarande datorn.

Ska kunna spela t.ex. WoW i 2560*1600. Skärmen = samma som i paketet, alt dells 30" (eller annan 30" med samma/bättre spec)

Innehåll, minst 2GB minne, C2Duo eller X2 (5600+ alt 6600/6700) Grafikkort, 8800GTS eller bättre, hårddiskar, minst det som finns i specen. Övrigt, inte så mycket

Visa signatur

Permalänk

Chassi: NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.
DVD-RW: LG GSA-H42NRBB Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE
HDD: Western Digital Caviar WD3200YS 320GB 7200rpm 16MB "RAID Edition" S-ATA2
Moderkort: Abit KN9 SLI nForce 570 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX
RAM: 2 x Corsair Value Select VS1GB667D2 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL4
CPU: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX (AMD)
GFX: BFG GeForce 8800GTS OC2 580MHz GPU 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Skärm: Samsung 305T 30" Wide TFT Svart DVI 6ms Widescreen

Allt landar på en summa av 23 905:- Tycker dock 24000sek låter som ganska mycket. Det mesta går ändå till skärmen på 14000:-, så själva datorn kostar 10 000:-

Visa signatur

Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Reglerna ändrades, beskattas som en förmån, men kostnaden brutto är 419kr/mån för dator, 254 för skärm. Sen kan jag kolla resten.

Villkoren, köpa loss för "marknadspris" alt lämna tillbaka, marknadspris på tidigare dator var 2000 kronor.

Okej, jag vet inte om jag förstått reglerna, särskilt som det i början står:

Nettokostnad, 33%:
419 kr / mån

314 är ju 75% av 419, förstår inte hur de hänger ihop, när det först står nettkostnad 33%.

Hur som helst, om det är så att det dras på bruttolönen och lönen är mer än 27000/månad, så är det 2:a paketet helt klart värt priset. Då skulle nettokostnaden bli i runda slängar 0,6 x 419kr x 36 mån + ca 2-3000 i schablonskatt för förmånen = 11-12000kr på 3 år.

Skärmen är också värd priset då (ca 7000kr netto), såvida det går att spela på den. Men är osäker på en så stor skärm (satan vad stor!), ifall det ghostar i spel/film, har du läst nån recension om den?

(om månadslönen är typ 32000kr eller mer skulle det blir ytterligare ett par tusingar mindre, om jag inte missförstått det hela).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag vet inte om jag förstått reglerna, särskilt som det i början står:

Nettokostnad, 33%:
419 kr / mån

314 är ju 75% av 419, förstår inte hur de hänger ihop, när det först står nettkostnad 33%.

Hur som helst, om det är så att det dras på bruttolönen och lönen är mer än 27000/månad, så är det 2:a paketet helt klart värt priset. Då skulle nettokostnaden bli i runda slängar 0,6 x 419kr x 36 mån + ca 2-3000 i schablonskatt för förmånen = 11-12000kr på 3 år.

Skärmen är också värd priset då (ca 7000kr netto), såvida det går att spela på den. Men är osäker på en så stor skärm (satan vad stor!), ifall det ghostar i spel/film, har du läst nån recension om den?

(om månadslönen är typ 32000kr eller mer skulle det blir ytterligare ett par tusingar mindre, om jag inte missförstått det hela).

Ingen aning om vad man menar med det där kronorna ,)

Jodå, skärmen ska gå att spela på, men det kräver rätt bra grafikkort/CPU. Det är samma panel som i dells senaste trettitummare, och den är bättre än 3007WP Och sen går den ju använda som TV också, MCE på datorn och Tvkort, bara koppla in boxern

Får försöka övertala mor/far att man kan betala den själv och nån av de står som betalare på pappret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan vad mumma med en sån skärm. Har du förresten nån fungerande länk till de här grejerna?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Din lycka vore gjord om din mamma/pappa eller vems erbjudande nu är har en lön på över 27,5k eller 32k /c:a 30k, då skattar de 50-55% och då blir det väldigt billigt med hem-pc-erbjudandet :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Din lycka vore gjord om din mamma/pappa eller vems erbjudande nu är har en lön på över 27,5k eller 32k /c:a 30k, då skattar de 50-55% och då blir det väldigt billigt med hem-pc-erbjudandet :).

Ja, visst måste det räknas så? Att det funkar som med gamla "Hem-PC", dvs att det är marginalskatten man ska räkna med. Skillnaden är bara att idag kallas det förmåns-nånting och datorn ges ett schablonvärde (kollade på Skatteverket.se) på 2400kr/år och skattas i vanliga deklarationen senare. Men det är ändå en väldigt bra deal om man har hyfsat hög lön.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

http://formansdator.atea.se/
Användarnamn: piteakommun
Lösenord: formansdator2007

Det borde fungera

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja, visst måste det räknas så? Att det funkar som med gamla "Hem-PC", dvs att det är marginalskatten man ska räkna med. Skillnaden är bara att idag kallas det förmåns-nånting och datorn ges ett schablonvärde (kollade på Skatteverket.se) på 2400kr/år och skattas i vanliga deklarationen senare. Men det är ändå en väldigt bra deal om man har hyfsat hög lön.

Jepp, vi har en sån och den kostar inte många kronor :).
För 7,5k så fick man en dator+ en 2007WFP. Men den nya förmånskatten kostar 1200kr(2400/2) så det ble 3,6k extra, dock ett kap fortfarande

Citat:

Det borde fungera

Vad är din skatt, 55 eller 33%?
Kör hårt, blir ju fint med en 30".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det borde fungera

Finemang. Fan vad avis man blir på den skärmen, 30" och ett TV-kort & toppen-ljudkort med i paketet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Jepp, vi har en sån och den kostar inte många kronor :).
För 7,5k så fick man en dator+ en 2007WFP. Men den nya förmånskatten kostar 1200kr(2400/2) så det ble 3,6k extra, dock ett kap

Ja, ett kap. Gött med den skärmen också. Blir sugen ju.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Så här blir det ungefär

419kr minus ca:33% skatt. Det är 280kr i månaden du betalar i 36 månader. 10 000kr för denna dator efter allt är betalt.

skärmen
254kr minus 33% skatt är 170kr i månaden x 36mån= 6100kr

Sammanlagt så kostar allt ca: 16000kr när allt är betalt + lite till som när du köper ut datorn och förmånskatten

Uffe / Piteå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R1 Uffe
Så här blir det ungefär

419kr minus ca:33% skatt. Det är 280kr i månaden du betalar i 36 månader. 10 000kr för denna dator efter allt är betalt.

skärmen
254kr minus 33% skatt är 170kr i månaden x 36mån= 6100kr

Sammanlagt så kostar allt ca: 16000kr när allt är betalt + lite till som när du köper ut datorn och förmånskatten

Uffe / Piteå

Men hur blir det med förmånsskatten, läggs den bara på, 2400/år? Dvs 7200 extra på det som du räknat på?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men hur blir det med förmånsskatten, läggs den bara på, 2400/år? Dvs 7200 extra på det som du räknat på?

2400*0.77=räkna svaret/12= hur mycket extra du betalar i månaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

2400kr/år läggs det på din lön/år, som du sen får skatta för. Alltså, har du 15000kr i lön, så kommer du att få 15200kr i lön. Detta är som typ rikskuponger, eller om man jobbar i Hotell branschen så läggs det på för maten du äter där. Alltså en förmånsbeskattning

Uffe / Piteå

Permalänk
Avstängd

Fick hem en idag, tog det dyraste de hade i stationär väg med en 19''. Klagar inte fast de kunde givit fan i vista ^^ nvidia GTS är helt klart ett bra kort och överlag fungerar datron skitbra i spel som fear och oblivion med allt skit på högsta.

Kan läggas till att den inte är speciellt högljud men varm, det blir den.

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."