Skall på bilsemester i Spanien, GPS behövs.

Permalänk
Avstängd

Skall på bilsemester i Spanien, GPS behövs.

Skall ner till Spanien nu om en 2 veckor och då behöver jag GPS...

Vet dock inte vad ja ska köpa för någon. Prisklass 2500-3400 kr ca...

Den skall hänga med... Inte hänga sig / sega sig / vara slö för fem öre...
Den skall ha bensinstationer, Hotel & parkeringar utpekade på kartan.

den skall vara relativt snygg och inte se plastig ut. Den skall gärna visa hastighet och ev. fartkamror...

Några andra direkta krav har jag inte... (jag får lite lägre pris om den finns på komplett eller inwarehouse) så kika gärna där och hjälp mig

tack på förhand!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Hedersmedlem

kolla in garmin modellerna

Permalänk
Medlem

Bensinstationer, hotell, parkeringar, fartkameror och annat kan du ofta ladda hem via internet. Hur det är i spanien vet jag inte men det finns många finska sidor med kompletta POI-databaser över allt man kan tänka sig. Nu vet jag inte hur pass kompatibla såna här poi-databaser är med olika gps-fabrikat.

Permalänk
Avstängd

så det e garmin jag borde fokusera mig på m.a.o.?

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
så det e garmin jag borde fokusera mig på m.a.o.?

En Garmin med de specarna kan nog vara lite lurig med den snålbudget du lagt, om du inte kommer över någon på en rea vill säga
Kolla på en Route 66 Chicago 6000. Finns för 2800-3200 kr och just nu ingår en kod som ger tillgång till en Europa-DVD. Har god erfarenhet av dessa apparater.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Garmin Nüvi 250 passar inom budgetramen.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också Garmin, försökte själv gå snålvägen med Packard Bell och Mio men var absolut inte nöjd med någon av dom (Compasseo 600 från packard bell var seg som sirap och Mio C220 behövde 30-40 minuter på sig att hitta sateliter).

Så det blev en Garmin 660, är toknöjd med den men det ligger ju lite över din budget. Kan du sträcka dig till 3800 finns garmin 360 som är samma maskin som 660 men med mindre skärm.

Men jag tror även garmin 250 är ett vettigt alternativ om du inte behöver de extra finesserna som storebröderna har.

Permalänk
Medlem

Jag har sett väldigt stora prisskillnader på samma produkter så lite googlande är verkligen värt att göra.

Permalänk
Avstängd

Garmin Nüvi 250 tycker jag du ska kolla på, har en själv. Den är väldigt bra och tydlig. Gpsen hänger alltid med och kan visa hotell, bensinstationer, resturanger, nöjesmål och mycket mer. Har även andra funktioner som tex, valutaväxlare, bildspel, miniräknare m.m Den är väldigt clean och bra helt enkelt

Länk: http://www.pixmania.com/se/se/547403/art/garmin/sjalvstandig-...

Visa signatur

See It. Hear It. Feel It.

Permalänk
Medlem

Har en garmin, lite dyrare moddel, Köpte den för några månader sen för 5000kr, Men den vill jävlas med mig, Ifall man startar den och skriver in en gata innan den hittar en satelit så tar de 10 minuter innan den hittar något.

ibland utan å skriva in gata så tar de ungefär 5-15 min för den att hitta en satelit, ganska jobbigt när man inte har så mycke tid på sig och ska komma rätt, inte precis så man vill stanna bilen och vänta i 15 min

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

oooo för mig tar det bara en kort stund innan den har hittat satelliter och är klar för körning. Det låter som du har fel på din. Bör vara ett garantiärende, så vänta inte med att kontakta säljaren.

Edit:
Förresten har du en bil med en avskärmande framruta ?! Vissa bilmodeller har ju uppvärmningstrådar i framrutan som skärmar av så man får prova sig fram till alternativ placering. Skall även finnas vissa med annat material i rutan som skärmar så man för leta efter en annan placering typ uppe 'bakom' backspegeln eller i något hörn eller liknande. De dyrare modellerna har ju ofta utttag för extern antenn så i de fallen går det att lösa.

Har du provat att köra den i handen utanför bilen och på ordinarie plats och jämfört tiden då? Är det skillnad?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har använt både diverse Garmin-modeller och de nya One från Tomtom. Jag gillar Tomtom bäst, lite Apple-känsla över deras produkter. Mjukvaran är oftast rätt mycket bättre.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Vila i frid

Garmin är lite vassare när det gäller prestanda och innehåll men TomTom är helt klart användarvänligare och "snällare".

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk

Tar det verkligen så jävla länge för dagens GPSer att komma igång? Har läst uppåt en kvart, det är ju helt sjukt isåfall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Tar det verkligen så jävla länge för dagens GPSer att komma igång? Har läst uppåt en kvart, det är ju helt sjukt isåfall.

För min Garmin Nüvi 250 tar det ca: 5-10 sek

Visa signatur

See It. Hear It. Feel It.

Permalänk
Vila i frid

Dom GPSer jag har provat med SIRF III chip har alla klarat sig på under minuten från kallstart.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk

Kan bara intyga, försök hitta med SIRF III Chip, dessa fungerar utmärkt. Kör med en GPS modul till CarPCn, är otroligt snabb vid cooldboot.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk
oooo för mig tar det bara en kort stund innan den har hittat satelliter och är klar för körning. Det låter som du har fel på din. Bör vara ett garantiärende, så vänta inte med att kontakta säljaren.

Edit:
Förresten har du en bil med en avskärmande framruta ?! Vissa bilmodeller har ju uppvärmningstrådar i framrutan som skärmar av så man får prova sig fram till alternativ placering. Skall även finnas vissa med annat material i rutan som skärmar så man för leta efter en annan placering typ uppe 'bakom' backspegeln eller i något hörn eller liknande. De dyrare modellerna har ju ofta utttag för extern antenn så i de fallen går det att lösa.

Har du provat att köra den i handen utanför bilen och på ordinarie plats och jämfört tiden då? Är det skillnad?

Kör en VW-Caddy -07:a Den segar även utanför bilen, bor centralt i stockholm och ja, varanan start så är den så här seg, har man tur så tar de bara 2-3 minuter innan de fungerar. Tycker inte detta är någe vidare för en 4000kr gps.

Visa signatur

i7.