Permalänk
Medlem

Minnet gick sönder

Hej, har ett litet udda problem iaf vad jag tror.

Skulle nämligen köra en update av mitt bios, gick upp på min tillverkares hemsida laddade ner en ny version, där fanns det en beta version som jag laddade ner och flashade om. Men när jag skulle starta om datorn började datorn pipa, mina 2st 512mb crossair 3200xl brannupp i samband med detta. Har testat ett par nya och det funkar, så är säker på att det är minnena som har totalt havierart... då är det den mest uppenbara frågan, är detta änns möjligt, att ddr minnen kan gå sönder när man flashar om bioset. Är det nått man kan göra åt, försöka reparera minnena, för jag tycker ju ändå inte att dom ska ha gått sönder helt och hållet.

Har följande spec
Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs
AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB

SLI-paket AMD S939 nForce4 SLI, 2st. 6800Ultra PCI-Express:
Gainward GF 6800Ultra 256MB GDDR3 PCI-Express, "Ultra/2600PCX", 2xDVI
Asus A8N-SLI, nForce4 SLI,Socket-939 ATX,S-ATA, GbLAN,Firewire,DDR, PCI-Ex16

Permalänk
Medlem

Hmm.. bra fråga, jag förstår inte riktigt hur dom kan ha gått sönder, bara va en flashning. Men kanske om typ bioset har fläskat på med spänning erl nått?? men har du samma bios i nu med dom andra minnena??

Men aja, Jag skulle tippa på att minnena är ganska körda..
Men hur gammla är dom? Varifrån köpte du dom?

Brannupp?? Hur kan du veta att dom just brannupp?

Man kan ju kanske kunna göra ett försök med att ringa suporten.. Skicka tillbaka dom på garantin? och berätta läget och mena på att det var ett samanträffande elr nåt i de stilen?, det kan ju fungera eller det bror ju på hur kinkiga dom är?

Men om du inte har någon garanti kvar så är de nog ganska kört.. för jag tror inte att minnen går att reparera.. tyvärr

Visa signatur

Stationära: [Fractal Design Define R2] | Corsair TX 750W | Intel Core i7 8700k | Xigmatek Gaia Cooler | 48GB G.Skill Flare X Black DDR4 | RAID 0 2xWD Black 640GB | NVME Samsung 970 EVO 512GB | EVGA Z370 FTW | KFA2 GeForce RTX 3070 | Logitech G9x + Logitech G19 | AOC 31,5" Q3279VWF |
Macbook Pro Retina: 13,3" | Intel Core i5 2,7Ghz | 8GB | Intel Iris 6100 | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DELTAA
Hmm.. bra fråga, jag förstår inte riktigt hur dom kan ha gått sönder, bara va en flashning. Men kanske om typ bioset har fläskat på med spänning erl nått?? men har du samma bios i nu med dom andra minnena??

Men aja, Jag skulle tippa på att minnena är ganska körda..
Men hur gammla är dom? Varifrån köpte du dom?

Brannupp?? Hur kan du veta att dom just brannupp?

Man kan ju kanske kunna göra ett försök med att ringa suporten.. Skicka tillbaka dom på garantin? och berätta läget och mena på att det var ett samanträffande elr nåt i de stilen?, det kan ju fungera eller det bror ju på hur kinkiga dom är?

Men om du inte har någon garanti kvar så är de nog ganska kört.. för jag tror inte att minnen går att reparera.. tyvärr

Ja typ eller nått sådan iaf, ska prova flasha om nu till första versionen och se om det hjälper, kanske det är som du säger bara ett sammanträffande. Och ja har samma bios nu i dom "nya" minnena. Dom är ca 1.5 år gammla, köpte dom hos komplett, har gjort en retur anmälan på dom så ser jag vad dom säger. Dom burkar vanligtvis inte vara så griniga.

Använde lite starka ord, dom brann inte upp men snarare pajjat.

EDIT: Nu har jag flashat om till första utgåvan av bioset. Märkligt nog funkar minnena nu! Tydligen så var inte det där beta versionen alls kompitabel med dessa minnen även fast det var till rätt moderkort. Jag måste omvärdera mina felsökningsmetoder.

Om nu någon har samma fel så använde jag version 52501 av Asus Update (flash program) tydigen kunde man inte negradera sig med dom nyare versionerna, även fast man ska kunna det igentligen. Men den versionen funkade i alla fall. Finns att ladda ner här: http://www.filemirrors.com/list.php?string=asusupdt52501

Tack DELTAA för svar.

Hej

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att undvika beta verkar det som