Ursprungligen inskrivet av totoo
Jag säger motsatsen mot DeeXt (eller vad han säger, jag läser det som att han talar emot sig själv).
Om man ska hämta alla, eller ungefär alla fält så tycker jag att * är att föredra - för man kanske lägger till fler fält sen, eller gör om saker, så då vill man inte rota runt bland en massa SQL - frågor för att se vad som egentligen ska hämtas. (stal resonemanget av DeeXt) ;).
Ett exempel jag har, t.ex. "ändra användarinställningar" för ett community. Jag drar väl ned då ungefär 50-60 fält och det är väldigt smidigt att alltid veta att man har veranda fält som finns med i raden - oavsett vilken version databasen har.
Alla mina "ändra whatever (person, forumstråd, objekt, kund, annons, forumsinlägg, i all evighet)" hämtar alltid * för att vara extremt smidiga att arbeta med.
Men för vanligt behov ska man absolut inte använda * för att hämta bara en liten del av datan. Även om det knappt har märkbara effekter på en liten app så är det aldrig bra att vänja sig med attt skriva skitkod bara för att det inte gör något.