Lägga ihop stereo-kanaler till mono?

Permalänk
Hedersmedlem

Lägga ihop stereo-kanaler till mono?

Jo, det är såhär, att jag har ett gäng låtar (ett album) som har en del ljudproblem. Problemet är att de inte är dåligt rippade eller så, utan det är helt enkelt kass produktion på albumet och det är så på originalen också.

I vilket fall som helst, problemet är främst att ljudet hoppar lite mellan kanalerna, vilket är grymt irriterande när man har hörlurar. Jag testade därför att encoda en av låtarna till mono i iTunes, och det lät faktiskt lite bättre... Bortsett från att det istället lät som en MP3:a på 64kbps trots att jag testade både MP3 och AAC på högsta bitrate möjlig.

Så, min fråga är: Kan man göra detta, utan att få sämre ljudkvalitet? Isåfall med vilket/vilka program? Jag inser naturligtvis att stereoinformationen försvinner (duh!), men det kanske går att lyssna, vilket är mer än vad jag orkar nu.

Har provat med Audacity också, men det blir lika burkigt och kasst ljud i det. Antar att det inte går att få bättre än så? =/

Edit: Det måste alltså vara båda kanalerna i en, så att säga. Att ta bort en av kanalerna så att man får vänstra kanalen i båda lurarna är inte acceptabelt, då en del instrument ju ligger enbart i en kanal ibland.

Edit igen: Kan köra program för OS X, Linux (utan X) och windows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Du kan använda lame/mp3x (samma program...) under Linux med flaggan -a för att koda ner till mono och -b för att sätta bitrate.
T.ex. lame -b 320 -a track01.mp3 track01_mono.mp3
Om du använder en linux distribution som inte har ett paketsystem så finns lame på http://lame.sourceforge.net

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir exakt samma sak som med Audacity om man kör LAME, burkigt/instängt på något vis. Frågan är ju som sagt om det här ens går att göra, i teorin. Utan att det blir sämre ljud, alltså.

Edit: Jag måste nog plugga lite om ljud. Förstår inte hur det här går till riktigt. Jag tog ljudet i den vänstra kanalen och kopierade det till högra, och sparade okomprimerat, ändå låter det skit. Problemet försvann givetvis, men det går inte att lyssna pga kasst ljud istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Testpilot

Lägger du ihop det till mono kommer det att bli burkigt på grund av att hela rymd-känslan försvinner. Vore nog bättre att på nått sätt utjämna volymen eller nått, vet inte riktigt hur man ska göra det dock.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Du kan prova att byta ut "-a" mot "-m m" och köra med "-q 0" och se om det gör någon skillnad.
Jag får en viss förbättring med det, men långt ifrån lika bra tyvärr...

UPDATE:
låter rätt okej med -k -m m -b (bitrate) -q 2

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen höjdare det heller. =/
Det är nog som hunden säger dock, ingen mening med att köra den här metoden. Tack ändå.

Visa signatur

Permalänk

Försök att med något ljudprogram lägga båda kanalerna i varsin kanal. Så höger vänster blir höger=fd. höger+vänster och vänster=fd. höger+vänster. Kanske funkar.

Visa signatur

hollywoodstar