Permalänk
Medlem

Vilket 8800ultra?

Hej!

Har beställt en dator och dom har ändrat leveranstiden med en halv månad mer nu på Asus 8800ultra... och undrar om det är någon större skillnad mellan Asus 8800ultra och Gainward 8800ultra.

Tack för svaren i förhand

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Klockningarna är exakt likadana, den enda uppenbara skillnaden är väll vid överklockning. Man kan ju inte säkert veta vilken som överklockar bäst, men förmodligen så är den ena bättre än den andra.

Permalänk

Good god ! Dem här frågorna kommer aldrig upphöra !

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Inaktiv

pny ultra extreme edition har grymt fin kylare.

Permalänk
Medlem

Men good god på dig då, jag undrar om det finns massa buggar eller något på Gainward kortet som gör det värt att vänta typ 1 vecka till på Asus kortet.

Om du inte har något vettigt att säga varför skriver du det?

Nuukeer: Dom har inte PNY 8800ultra på db

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Mitt BFG GeForce 8800Ultra OC (köpt på DB) funkar iaf fint det klockade jag busenkelt upp till samma klocks som XFXs värsting ultra men det e ju lite dyrare än dom billigaste Ultrorna

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jo det är bra men finns inte i lager så tycker det är onödigt att byta från ett som inte finns i lager till ett annat som inte finns, kostar mer också. Men tack ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Jo det är bra men finns inte i lager så tycker det är onödigt att byta från ett som inte finns i lager till ett annat som inte finns, kostar mer också. Men tack ändå

Hahaha k så det e slut i lager nu igen då alltså, det tog slut lite efter att jag köpte mitt där

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Men är det dålig mjukvara eller något sånt på Gainward kortet? För annars så ändrar jag imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men är det dålig mjukvara eller något sånt på Gainward kortet? För annars så ändrar jag imorgon.

Samma frågor om och om igen... nej det är ingen skillnad mellan olika tillverkare. Vissa KAN överklocka bättre än andra och ibland är det också tvärtom. Det som skiljer är det som följer med i kartongen.

Permalänk
Medlem

Men... det finns skillnad... jag frågar om mjukvara inte om hårdvaran.

ASUS: Nvidia SLI Multi-GPU Technology, ASUS Video Security Online, ASUS OnScreenDisplay (OSD), ASUS GameFace Messenger, ASUS Splendid Video Enhancing Technology, Nvidia Quantum Effects Technology

Gainward: Nvidia SLI Multi-GPU Technology, Extreme HD ready (XHD)

Är XHD eller Quantum Effects "bäst" att ha?

Det mesta andra är massa onödiga Asus program

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XHD = upplösningen 2560*1600 = det är något båda korten har och inbyggt i själva chippet, inget tillverkaren har gjort utan Nvidia

Nvidia Quantum Effects Technology = läs sista delen ovan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Menar du sista delen i mitt inlägg? Vad jag har förstått så är Quantum Effects ungefär som Ageia, så tycker inte det är ett onödigt program

NVIDIA® Quantum Effects™ Technology: Advanced shader processors architected for physics computation enable a new level of physics effects to be simulated and rendered on the GPU—all while freeing the CPU to run the game engine and AI

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag menade sista delen i *meningen* ovan = även det en nvidia teknologi och inte något som en specifik tillverkare har = alla 8800 kort har det.

Och om du inte absolut behöver ett 8800Ultra nu så rekommenderar jag att du väntar på 9800 istället, kommer bli flera gånger så kraftfullt som 8800Ultra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkar inte vänta till November på 9800GTX

8800ultra klarar allt som finns nu och kommer säkert göra det ett tag framåt, men när det inte klarar spel längre bytar jag ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Mitt BFG GeForce 8800Ultra OC (köpt på DB) funkar iaf fint det klockade jag busenkelt upp till samma klocks som XFXs värsting ultra men det e ju lite dyrare än dom billigaste Ultrorna

Vad kör du för shader då?

Jag är inte speciellt nöjd med Ultrat, även om bytet var från ett X800XT PE. Ska ju byta in det här sen så spelar ingen roll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Vad kör du för shader då?

Jag är inte speciellt nöjd med Ultrat, även om bytet var från ett X800XT PE. Ska ju byta in det här sen så spelar ingen roll...

Stock som det var ur paketen, har inte klockat det nu (satt i min gamla dator innan)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men good god på dig då, jag undrar om det finns massa buggar eller något på Gainward kortet som gör det värt att vänta typ 1 vecka till på Asus kortet.

Om du inte har något vettigt att säga varför skriver du det?

Nuukeer: Dom har inte PNY 8800ultra på db

Jag har haft något vettigt och säga i hundratals liknande trådar. Och nu verkar de som de vettiga börjar ta slut...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är samma kort, men mjukvaran på vissa kort är dålig ibland... det var det jag frågade om. Om mjukvaran på Gainward kortet var dåligt eller om det var värt att vänta kanske 1 vecka till på att Asus kortet skulle komma in i lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gainward brukar ha "golden sample" eller vad det nu heter?, och i en pc tidning stod det att det gav några extra poäng i 3dmark... det stod det iaf.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

skit i mjukvaran...ladda ner verktyg från nvidia och du är all set. det spelar ingen roll vilken "nvidiatillverkare" du väljer... du behöver inte ens drivern från tillverkaren utan från nvidia direkt...

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Citat:

Jag vet att det är samma kort, men mjukvaran på vissa kort är dålig ibland... det var det jag frågade om. Om mjukvaran på Gainward kortet var dåligt eller om det var värt att vänta kanske 1 vecka till på att Asus kortet skulle komma in i lager.

Det som medföljer Asus är: Drivrutiner och hjälpprogram, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Med andra ord du får ett spel som kostar under 200kr till förutom de verktyg som Asus själva har. (inget som inte borde gå att ladda ner från deras hemsida om det nu verkligen skulle behövas.)'

Med gainward verkar det inte medfölja annat än drivrutiner och sladdar.

Förstår inte riktigt vad du menar annars iom att du tjatar om quantum effects och XHD som om du inte vet vad det är du talar om.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if