Permalänk
Medlem

Mattetal

Hej! Behöver hjälp med att mattetal som jag har fastnat på (jag har tappat bort min miniräknare). Flera av er tycker säkert talet är jättelätt, men det var längesen jag pluggade nu och vissa saker har fallit ur skallen

Aja. Här kommer talet: 7–4(4–(6–7)(–6))

Samt om någon kan skriva hur man tänker med parenteserna vilka som kommer först. Visa hur ni tänker.

Tack på förhand

DiDu

Visa signatur

"DiDu Tar Dig"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Mattetal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiDu
Hej! Behöver hjälp med att mattetal som jag har fastnat på (jag har tappat bort min miniräknare). Flera av er tycker säkert talet är jättelätt, men det var längesen jag pluggade nu och vissa saker har fallit ur skallen

Aja. Här kommer talet: 7–4(4–(6–7)(–6))

Samt om någon kan skriva hur man tänker med parenteserna vilka som kommer först. Visa hur ni tänker.

Tack på förhand

DiDu

Räkna först den innersta parantesen, (6-7)=-1
Sen multiplicerar du denna med parantesen efter. (Eftersom multiplication går före addition/subtraktion)
-1*(-6)= 6
Då har du kvar: 7-4(4-6)
Då tar du 4-6=-2
Då har du kvar 7-4(-2)
Då tar du 4*(-2)=-8
Då har du kvar 7-(-8)
Som blir 7+8=15

Du skulle även ha kunnat multiplicera in fyran i varje parantes först:

Edit: Fel av mig nedan
7-(4*4-(6*4-7*4)(-6*4))

Rätta ska såklart vara som inlägget nedan

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mattetal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Du skulle även ha kunnat multiplicera in fyran i varje parantes först:

7-(4*4-(6*4-7*4)(-6*4))

Det där är fel. Korrekt är:

7-(4*4-(6*4-7*4)(-6)) eller 7-(4*4-(6-7)(-6*4)) eller 7-(4*4-4*(6-7)(-6)) där den sista kanske visar tydligast vad som är fel i ovanstående.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mattetal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det där är fel. Korrekt är:

7-(4*4-(6*4-7*4)(-6)) eller 7-(4*4-(6-7)(-6*4)) eller 7-(4*4-4*(6-7)(-6)) där den sista kanske visar tydligast vad som är fel i ovanstående.

Helt rätt, skulle bara se så att ni var med...