Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
Är det bättre o köra 15x3 med lite lättare vikter eller 10-8x3 med tyngre vikter? Vad ger bäst resultat?

Det beror på vad du vill uppnå.

Som jag har förstått det så ger fler reps mer volym och färre reps med högre vikt styrka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Det beror på vad du vill uppnå.

Som jag har förstått det så ger fler reps mer volym och färre reps med högre vikt styrka.

VÄLDIGT individuellt.
jag har kört tungt(typ 3-5 reps) i 7 år och fått volym OCH styrka som heter duga.

han får helt enkelt testa sej fram och se vad han får resultat utav.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tjena!

Nu ska jag börja styrketräna, och tar gärna emot lite hjälp, efterssom att min kunskap om övningar och viktökning är lika med noll.

Jag är:

176 cm lång
ca 61-63 kg (varierar lite från våg till våg).
Ålder: 18

Jag tränar och tävlar i wushu (akrobatisk kampkonst), och tagit flertalet Sm medaljer och kan därmed inte väga för mycket efterssom hoppen kan bli för svåra med en tung kropp. Vad jag strävar efter är helt enkelt en atletkropp.

Anledningen att jag vill börja är helt enkelt att kroppen inte pallar dem svåra rörelserna riktigt längre, och börjar lätt få skador i knän och fötter.

Jag efterlyser ett träningsschema för att uppnå mina mål, med ingående beskrivningar av varje övning efterssom att jag inte vet hur man utför dem =).

Liten film om wushu för att visa ungefär vilken press kroppen utsätts för:

http://www.youtube.com/watch?v=sCluKiOZzLE

Och en bild på drömkroppen:

http://www.wushu.com.ru/Events/2004/ShanghaiBeijing2004/Study...

Tack på förhand .

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Tjena!

Nu ska jag börja styrketräna, och tar gärna emot lite hjälp, efterssom att min kunskap om övningar och viktökning är lika med noll.

Jag är:

176 cm lång
ca 61-63 kg (varierar lite från våg till våg).
Ålder: 18

Jag tränar och tävlar i wushu (akrobatisk kampkonst), och tagit flertalet Sm medaljer och kan därmed inte väga för mycket efterssom hoppen kan bli för svåra med en tung kropp. Vad jag strävar efter är helt enkelt en atletkropp.

Anledningen att jag vill börja är helt enkelt att kroppen inte pallar dem svåra rörelserna riktigt längre, och börjar lätt få skador i knän och fötter.

Jag efterlyser ett träningsschema för att uppnå mina mål, med ingående beskrivningar av varje övning efterssom att jag inte vet hur man utför dem =).

Liten film om wushu för att visa ungefär vilken press kroppen utsätts för:

http://www.youtube.com/watch?v=sCluKiOZzLE

Och en bild på drömkroppen:

http://www.wushu.com.ru/Events/2004/ShanghaiBeijing2004/Study...

Tack på förhand .

finns nog ingen som kan säga till dej att si och så ska du göra för att du ska få resultat och det och det ska du käka,det är nått(som typ alla som tränar för att få resultat har fått gjort) som du själv måste testa dej fram till.

ideal bilden som du länkade till är ej svår att uppnå(möjligtvis den tokrippade delen,muskelmassan var ej nå speciellt).det är bara att du börjar att testa dej fram,käka bra,sköt vilan,ja,allt som alla vi andra har fått göra för att få resultat.
läs runt lite på nätet om vad det och det gör för din kropp,pröva olika övningar på gymmet,expermitera med maten och låt kroppen din vila så kommer resultaten.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
Är det bättre o köra 15x3 med lite lättare vikter eller 10-8x3 med tyngre vikter? Vad ger bäst resultat?

Vad är resultat för dig?

Färre, tunga reps bränner mer fett än fler, lätta reps. Även om motsatsen ofta sägs. Fler reps övar upp mjölksyretröskeln så att du i sin tur är lite mer uthållig medan färre tunga reps ofta är att föredra för maximal ökning av muskelmassan.

Vill du bygga muskler, variera dig, kör 3-4 reps ena dagen och 8-12 andra. Eller kör på bara 6 reps i några veckor och testa 12 några veckor. Jag har kört 4-8 reps för det mesta de senaste åren och det ger fina resultat.

Testa dig fram, variera.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Dags och liva upp denna tråd tycker jag.
jag har tränat nu i ca 3 veckor, och tycker det är rätt kul.

tränar tre gånger i veckan.

Mina gainerdrinkar är mixade med en matsked rapsolja och en halv deciliter med havregryn.

Mitt mål är viktökning förövrigt i första hand.
har stora problem med och inte gå upp i vikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Dags och liva upp denna tråd tycker jag.
jag har tränat nu i ca 3 veckor, och tycker det är rätt kul.

tränar tre gånger i veckan.

Mina gainerdrinkar är mixade med en matsked rapsolja och en halv deciliter med havregryn.

Mitt mål är viktökning förövrigt i första hand.
har stora problem med och inte gå upp i vikt.

Det låter bra! Käka tre stora mål om dagen och kör med ett mellanmål mellan varje också. Se till att alltid äta upp allt du har på tallriken. Käka energirik mat såsom pasta, ris, potatis!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon

Mina gainerdrinkar är mixade med en matsked rapsolja och en halv deciliter med havregryn.

Mmmm, låter riktigt gott hörrudu

Har förresten börjat själv nu efter sisådär 12 års uppehåll. Kul att se att man inte tappat styrka direkt, däremot lite volym sen man var vältränad

Permalänk
Medlem

Nä imorn så köper jag gymkort igen och då ska det börja byggas. Har inte tränat sen i början på juni:( Vill bli som jag var när jag var 17-18 år igen.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Har en liten fråga jag hoppas någon kan reda ut för mig.

Hur kommer det sig att vissa kör bänk med benen i luften? Personligen tycker jag bara det gör att jag dels har svanken i bänken och får mindre kraft, och dels måste fokusera (inte mycket. Men det stör) på att inte trilla av bänken.

Så vad är då anledningen till detta "fenomen"?

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
Har en liten fråga jag hoppas någon kan reda ut för mig.

Hur kommer det sig att vissa kör bänk med benen i luften? Personligen tycker jag bara det gör att jag dels har svanken i bänken och får mindre kraft, och dels måste fokusera (inte mycket. Men det stör) på att inte trilla av bänken.

Så vad är då anledningen till detta "fenomen"?

Kan tänka mig att det är för att träna balans och musklerna runt svanken och ryggslutet. Bara en gissning dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
Har en liten fråga jag hoppas någon kan reda ut för mig.

Hur kommer det sig att vissa kör bänk med benen i luften? Personligen tycker jag bara det gör att jag dels har svanken i bänken och får mindre kraft, och dels måste fokusera (inte mycket. Men det stör) på att inte trilla av bänken.

Så vad är då anledningen till detta "fenomen"?

Jag har aldrig sett någon köra bänk med benen i luften och det måste se oerhört korkat ut. Du menar inte att de har benen på själva bänken? För där handlar det mest om vad som känns bäst.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag har aldrig sett någon köra bänk med benen i luften och det måste se oerhört korkat ut. Du menar inte att de har benen på själva bänken? För där handlar det mest om vad som känns bäst.

Jo den varianten har jag också sett. I princip samma sak. Skillnaden är att de då lyft benen så dem är i 90 graders vinkel.
Men är det bara en smaksak så är det ju bara köra på som jag gör med fötterna i marken, röven och axlarna i bänken och pressa. Går stadigt uppåt i vikterna

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk

Hur hanterar ni "stretchmarks" på biceparna? Jag har nu flera stycken som jag inte tycker direkt ser så snyggt ut. Läste i några andra träningsforum att i USA brukar de köra Palmers Cocoa Butter Formula speciellt framtagen mot stretchmarks. Problemet är att det är svårt att hitta den i Sverige, av förklarliga själv. Några andra alternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saliciouscrumbs
Hur hanterar ni "stretchmarks" på biceparna? Jag har nu flera stycken som jag inte tycker direkt ser så snyggt ut. Läste i några andra träningsforum att i USA brukar de köra Palmers Cocoa Butter Formula speciellt framtagen mot stretchmarks. Problemet är att det är svårt att hitta den i Sverige, av förklarliga själv. Några andra alternativ?

en förebyggande åtgärd är att käka mer zink förebygger stretchmarks.

om du nu redan har fått så börja sola då syns de betydligt mycke mindre och bleks.

hopsi om du ska skriva nåt ha gärna koll på vad du skriver :

Färre, tunga reps bränner mer fett än fler, lätta reps. Även om motsatsen ofta sägs. Fler reps övar upp mjölksyretröskeln så att du i sin tur är lite mer uthållig medan färre tunga reps ofta är att föredra för maximal ökning av muskelmassan.

här är du helt ute och cyklar färre reps bränner inte alls mer fett de är ingen som helst skilland i fettförbränningsyfte om du kör 20+reps eller om du kör 3reps så tillvida att du är lika aktiv.

och du styrketränar kanppast för att bränna fett de vore rent idiotiskt om de var syftet med träningen du styketränar för att bygga styrka och muskelmassa, vill man bränna fet ja då promenerar man.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
en förebyggande åtgärd är att käka mer zink förebygger stretchmarks.

om du nu redan har fått så börja sola då syns de betydligt mycke mindre och bleks.

hopsi om du ska skriva nåt ha gärna koll på vad du skriver :

Färre, tunga reps bränner mer fett än fler, lätta reps. Även om motsatsen ofta sägs. Fler reps övar upp mjölksyretröskeln så att du i sin tur är lite mer uthållig medan färre tunga reps ofta är att föredra för maximal ökning av muskelmassan.

här är du helt ute och cyklar färre reps bränner inte alls mer fett de är ingen som helst skilland i fettförbränningsyfte om du kör 20+reps eller om du kör 3reps så tillvida att du är lika aktiv.

och du styrketränar kanppast för att bränna fett de vore rent idiotiskt om de var syftet med träningen du styketränar för att bygga styrka och muskelmassa, vill man bränna fet ja då promenerar man.

1. "Tung styrketräning ger precis som intensiv intervallträning en rejäl efterförbränning där din ämnesomsättning går på högvarv för att reparera musklerna i upp till två dagar efter ett avslutat pass. Forskning har visat att styrketräning med tung belastning (motsvarande 6-8 reps) bränner upp till 600kcal mer än traditionell styrketräning med lättare belastning (12-15 reps)." /Body Aug 2007 s36

2. Styrketräning är ett utmärkt sätt att inte bara få en starkare kropp utan även öka den generella förbränningen även under vila. Förutom att du bränner energi/fett under själva styrkepasset krävs det energi för att återhämta musklerna, och den generella fettförbränningen höjs även under andra aktiviteter. Men vill man främst/bara bränna fett finns det effektivare sätt att göra det på.

3. Du behöver inte ha rätt bara för att du "tror" att du har rätt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

och detta förstås taget från en ding ding värld?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

använder du body som referens säger de mer om dig än mig.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
Jo den varianten har jag också sett. I princip samma sak. Skillnaden är att de då lyft benen så dem är i 90 graders vinkel.
Men är det bara en smaksak så är det ju bara köra på som jag gör med fötterna i marken, röven och axlarna i bänken och pressa. Går stadigt uppåt i vikterna

Grejjen med att lägga upp benen på bänkan är för att man inte ska börja svanka med ryggen. Det är annars ganska lätt och börja "fuska" med att svanka med ryggen för mycket. Vilket förebyggs rätt bra med att sätta upp benen på bänken.

Att lägga upp dem i 90(grader var fan är grader tecknet?:P) har jag aldrig sett eller hört om.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
och detta förstås taget från en ding ding värld?

Och du ville säga vad?

Citat:

toker!!!
använder du body som referens säger de mer om dig än mig.

Har du en bättre referens som säger motsatsen? För min del behövs ingen referens för att fatta att styrketräning i sin tur gynnar fettförbränningen och jag tänker liksom inte slösa tid på att diskutera med någon som tydligen inte verkar ta fakta till sig, eller verkar kunna lägga fram sina åsikter på ett vettigt sätt. Om du inte håller med mig men inte kan bevisa varför du inte gör det, håll då tyst.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
90(grader var fan är grader tecknet?:P)

Start, Run... charmap <--- någonstans där!

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk

På måndag ska jag köra igång riktigt ordentligt! Förra gången jag bestämde mig så höll det inte riktigt enligt planerna, det var kosten som sprack men det ska jag ändra på Jag och två vänner har bestämt oss för att börja gymma, ta någon form av kosttillskott, inte äta godis och skriva träningsdagböcker så att det blir så fokuserat som möjligt.

Vårat mål är magrutor till beach 08 Simmar och schemat just nu ser ut såhär:
Mån 17-19
Tis 06-07.30 17-19
Ons 06-07.30 17-19
Tors 06-07.30 17-19
Fre 17-19
Lör 8-10
Sön LEDIGT

Tänkte byta ut 1 eftermiddagspass mot gympass och läga till en halvtimmes gym på ett av eftermiddagspassen.

Det jag undrar är hur mycket kalorier per dag bör man äta? Vilka kosttillskott ska jag köpa och när ska jag äta dessa? Jag äter flingor och fil till lunch kanske ska tillägas.

Ålder: 16
Vikt: 95kg
Längd: 183cm

Här är lite bilder på vad som ska bort

Inga dopingpreparat! Det är OS 2012 som gäller så inget doping får förekomma

Kom gärna med annat jag bör veta, tips o tricks

Permalänk
Citat:

[i]:)

Kom gärna med annat jag bör veta, tips o tricks [/B]

ät tillräckligt,vila bra,träna hårt och rätt,komplettera eventuellt med tillskott.
thats it,nothing more,nothing less.
detaljerna bakom dessa saker får du nog ta reda på själv eftersom det är tok för mycket att förklara.
www.kolozzeum.com är ju 1 steg i rätt riktning när det gäller att hitta svaren på dina frågor.

men tillskott jag kan rekommendera:
RAGE
esapro(eller hydrapro om du har behov utav kolhydraterna).
LEAN

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Är RAGE till för att pigga upp innan träningen?
EsaPro verkar vettigt av vad jag hitills hunnit läst.

Vad tror du om kreatin? Verkar vara rätt vanligt och inte allt för dyrt, är det något för mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Är RAGE till för att pigga upp innan träningen?
EsaPro verkar vettigt av vad jag hitills hunnit läst.

Vad tror du om kreatin? Verkar vara rätt vanligt och inte allt för dyrt, är det något för mig?

rage är mer än bara uppiggande,det ger mer explosivitet i träningen,du ökar i repsen,du får mer tryck och pump i musklerna samt att din skärpa och koncentration blir bättre...detta taget från min egna erfarenhet nu,har kört med det i 4 pass nu och detta är vad jag har fått erfara...helt ny på marknaden är produkten också.

kreatin,hmm,ptja,funkar gör det väl,men jag personligen ser ingen anledning till att använda vanligt kreatin när det finns produkter som rage,kcg2 osv ute på marknaden..priset är väl det enda då,om man är student och har knapert med pengar så kan ju kreatin vara ett billigt allternativ,men har man råd så tycker jag man ska satsa på nått bättre.
men med tanke på att du är 16 och är inne i skol perioden,så ja,då kan nog vanligt kreatin vara nått för dej.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

"Vanligt kreatin" skulle jag inte direkt underskatta då det är det som används bland ofantligt många elitidrottare (av en anledning?) och är dokumenterat fungerar medan Rage förmodligen är något överprisat placebopreparat precis som de flesta produkter på marknaden. Slösa inte pengar på skit.

Jag vill avråda från tillskott, speciellt de dyrare, och speciellt när du är så ung. Lite koffein, mycket vatten, protein och bra mat är vad du behöver och om du sen kör fast i viktökandet då kan du börja experimentera med "dyra" preparat. Och om du nu ska köra på något då är det kreatin du ska testa, men även det lite senare när du har mer erfarenhet av vikterna annars märker du inte ens om det ger resultat och det är inte direkt tillfredsställande om du frågar mig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
ät tillräckligt,vila bra,träna hårt och rätt,komplettera eventuellt med tillskott.
thats it,nothing more,nothing less.
detaljerna bakom dessa saker får du nog ta reda på själv eftersom det är tok för mycket att förklara.
www.kolozzeum.com är ju 1 steg i rätt riktning när det gäller att hitta svaren på dina frågor.

men tillskott jag kan rekommendera:
RAGE
esapro(eller hydrapro om du har behov utav kolhydraterna).
LEAN

Vilka liknande andra Rage-liknande produkter har du testat? Testade själv Full Blown Extreme för ett tag sedan, i början av den ett riktigt jäkla sjukt och man fick go jäkla pump. I slutet avtog effekten lite.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
medan Rage förmodligen är något överprisat placebopreparat precis som de flesta produkter på marknaden. Slösa inte pengar på skit.

åter igen så har du inte en aning om vad du pratar om utan bara gissar.
*iggnore*

Rich: inte testat så värst mycket färdiga pre work out drinkar då jag för det mesta komponerar dom själv...men fierce köpte jag för ett tag sedan(bara för att testa på) och gav resultat,men inte samma klass som rage tycker jag.
full blown extrem har jag aldrig hört talas om,vilket märke var det?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
åter igen så har du inte en aning om vad du pratar om utan bara gissar.
*iggnore*

Precis, jag bara gissar. Kan mycket väl ha fel. Men en nybörjare bör hur som helst köra ett tag utan den här typen av tillskott för att överhuvudtaget märka om de fungerar.

Personligen tror jag att 200mg koffein som Rage innehåller per dosering är det som gör att man känner av en direkt effekt, hur bra det sedan är att blanda kreatin med koffein (vätskeansamlande vs vätskeutdrivande) är en annan fråga.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Var och gymmade idag, och körde vad-träning där man har vikter på axlarna. Efteråt ser mina axlar ut såhär. Det gör inte ont, det är bara rödspräckligt. Det är inte den första gången det blir så heller.
Vet någon vad det kan bero på, och ska man göra något åt det?

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)