Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Har Comhem fått sämre peering?
Fler & fler sidor blir omöjliga att ladda hem saker ifrån.

Känns lite tråkigt att ha mellan 50-70KB/s på en 24/1 lina.

Ja, absolut. Speciellt utländska sidor (imagehack, deviantart, m.m). Vet inte riktigt hur mycket man kan räkna med med comhems routing men för exempelvis imagehack laddar jag upp en bild i drygt 5-10 kB/s. Jag kan svära på att det var mer förut.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
[B]då har det sin förklaring varför den säger QAM16, i allafall.

kanalerna för bredbandsdelen och telefonin använder inte samma modulation.

Nu är jag inte riktigt med?! Det stod ju 64 innan och 64 fick jag långt efter att jag beställde telefoni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Nu är jag inte riktigt med?! Det stod ju 64 innan och 64 fick jag långt efter att jag beställde telefoni.

jepp, men att modulera telefoni och bredband olika började man med nyligen. för att förbättra stabiliteten hos telefonin.

alltså, du HAR fortfarande 64QAM som modulation för bredbandsdelen, men den skriver förmodligen ut 16QAM för att telefonin använder det.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Oj vad dåligt det går nu, ligger runt 2-3.6 Mbit ner och 300-550Kbit upp. Pingar gateway mellan 8-62ms, väldigt ostabilt! Konstigt att ingen annan i mitt område gjort felanmälan. Kommer väl aldrig få 8Mbit upp fast jag bor i Uppsala där 100Mbit testas Är på kvällar och helger som är det brukar vara hastighetsproblem, har hänt oftare och längre perioder den senaste tiden.

Någon i Uppsala med samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Ja, absolut. Speciellt utländska sidor (imagehack, deviantart, m.m). Vet inte riktigt hur mycket man kan räkna med med comhems routing men för exempelvis imagehack laddar jag upp en bild i drygt 5-10 kB/s. Jag kan svära på att det var mer förut.

comhem peerar via Skanova så ni borde ha samma stabilitet som de med telias adsl tex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem peerar via Skanova så ni borde ha samma stabilitet som de med telias adsl tex.

Har Comhem samma prioritet och bandbredd som Telia i Skanovas nät?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem peerar via Skanova så ni borde ha samma stabilitet som de med telias adsl tex.

Det vette katten.
Samma datorer med telia och sedan comhem så märker jag skillnad. Vilket jag även prövat under helgen nu.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan meddela att området runt vågmästarplatsen på hisingen kan beställa 24/8 , men man får bara 2.89mbit/sec upload, min kompis kollade i modemet, jo mycket riktigt, bara 16QAM då han startade om modemet och tryckte F5 massa ggr. och dom på teknisk support kan inte förstå varför han har så dålig fart, ostabil lina osv, och skyller på hans dator osv, tacka vet jak dessa kvinnnor vi alltid kommer i kontakt med på supporten! Men å andra sidan kanske inte supporten kan kolla om man har bara 16QAM ?
hostade printscreen på imageshack_
http://img407.imageshack.us/my.php?image=signal2ep5.jpg
/j

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem peerar via Skanova så ni borde ha samma stabilitet som de med telias adsl tex.

Verkar skumt med comhems peering ibland. Körde en tracert mot imageshack.us och trafiken gick via cogentco.com noder direkt efter comhem. Provade efter 5 min igen, då gick den via telia.net noder. Pingen låg över 500 ms på många av cogentco.com noderna.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Nu svävar de till nya höjder...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag får likadant

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Nu svävar de till nya höjder...

http://img122.imageshack.us/img122/1535/availableml5.jpg

Jo, det verkar vara slumpen som avgör vad man får för resultat på sin adress

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
Kan meddela att området runt vågmästarplatsen på hisingen kan beställa 24/8 , men man får bara 2.89mbit/sec upload, min kompis kollade i modemet, jo mycket riktigt, bara 16QAM då han startade om modemet och tryckte F5 massa ggr. och dom på teknisk support kan inte förstå varför han har så dålig fart, ostabil lina osv, och skyller på hans dator osv, tacka vet jak dessa kvinnnor vi alltid kommer i kontakt med på supporten! Men å andra sidan kanske inte supporten kan kolla om man har bara 16QAM ?
hostade printscreen på imageshack_
http://img407.imageshack.us/my.php?image=signal2ep5.jpg
/j

Får man ca 2,6-2,8 mbit av 8mbit-tjänsten i upload så är det inte klart för 64QAM i upstreamarna trots att hemsidan och deras kundservice system säger det. Sett det flera gånger och det är lika bra att nedgradera tills det är klart på riktigt helt enkelt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky, jo men konstigt att då det är felanmält att dom inte hittar nåt fel och skyller på hans utrustning=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

snabbis : ang nivån på 38 köp dig en förstärkare o peta upp den lite lätt så att du er att modemet får runt 42 -45 det är ett bra värde.

över 52 så kommer du inte ut på internet helt riktigt.

Ang Hastighet så har nog Phunky rätt, den är inte färdig för 64 QAM. Sen ang supporten så kan jag hålla med dig. Dom säger tom att man har router. Den är felet säger dom, så avbryter man dom med att det är ingen router det är en server som agerar som backup.

Som sagt dom kan inte mycket comhem, troligen får du vänta 1 tag till.

//RAzzer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

razzer, äh det va ju fel hos comhem, dom löste det en natt, nätet va nere mellan 0300-0550 sen ahr det funkat nu i flera dar

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

fint :), Men din kabel nivå är fortfarande för svag :/ ,men funkar den så¨är det bara o köra

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
jepp, men att modulera telefoni och bredband olika började man med nyligen. för att förbättra stabiliteten hos telefonin.

alltså, du HAR fortfarande 64QAM som modulation för bredbandsdelen, men den skriver förmodligen ut 16QAM för att telefonin använder det.

Jaha, där ser man. Har du eller eller någon hört något om när all deras uppgradering förväntas blir klar? Jag vet att de har sagt datum innan som de inte har hållit, men det kanske finns nya bud nu?!

Förövrigt börjar jag nästan undra OM de kommer att höja allas upload över huvudtaget. Jaja, hade ju varit trevligt om man hade kunnat få högre ull innan jul iaf.

Permalänk
Medlem

Allas upload kommer att höjas... det drar bara ut på tiden i vissa områden med för mycket störningar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

vilken upload kommer komma?

Permalänk
Medlem

Har Comhem 8/1 just nu tack vare ett förmånligt erbjudande! Men om man enligt hemsidan (mina uppgifter där man kan ändra det mesta) kan få 24/8, kan man verkligen få det? Litar inte en sek på hemsidan
Ska ringa imorn men nån här kanske vet hur pålitlig hemsidan är!?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Frostfield, du råkar inte bo i närheten av vågmästarplatsen där min poalre bor har bara strul?=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Nae, inte direkt. Bor i gamlestaden, som gamlastan i Stockholm fast i göteborg.

Permalänk
Medlem

oki
Razzer, verkar ju funka bra och en annan sa ju faktiskt att man absolut inte skulle grejja med förstärkare,orkar inte krångla då ja inte ska ha comhem mer än 1 månad drygt till.
/j

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Är det flera av er som fått en liten boost i up/download?

från 22 Mbit till 27 ned och 600-800 kbit/s till 1.2 Mbit.

På 24/1 är detta.

Permalänk
Medlem

Japp, har gått från 18-19Mbit till 27Mbit nedström, och 7Mbit till 9Mbit upp

Permalänk

snabbis : hoppas du får fiber snart då

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

razzer, yes 100FD

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

gött. Farsan sa upp tv med comhem nu, han ville ha eurosport så tog dom bort det.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Haft problem med vissa sidor de senaste dagarna. Enbart jag som inte kommer in på exempel, http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=820599?