Permalänk

Passiv kylare på CPU?

Kan man ha det? Min nordbryggefläkt har knasat och jag fick tipset om att skaffa en passiv kylare till den. Problemet är bara att grafikkortet sitter i vägen, men då fick jag tanken på om man kanske kunde skaffa en passiv till CPU'n. Har sökt runt lite men inte hittat nåt speciellt om det här i forumet, är inte det nån bra kylning vad det gäller CPU?

Permalänk
Medlem

Klart du kan sätta på en passiv kylare, om din dator inte blir för varm. Vad har du för saker i burken?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Det funkar ju bra om du har ett för övrigt bra luftflöde i chassit och en ordentlig kylfläns (Thermalright Ultra-120 eXtreme tex) eller bara bra utblås runt processorn som p182 chassina har ^^

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk

Den är byggd för spelande, så jag kanske ska ha det som jag har nu vad det gäller processorn. Luftflödet är nog rätt bra då jag öppnat ena sidan helt. Visst blir det lite damm efter ett tag men det är inga problem för mig att rengöra allt.

Köpte i alla fall en passiv kylare till nordbryggan nu som funkar, men vad fan är det för nötter som tillverkar skiten? Man måste ju vara något av en utomjording som fipplar med såna där saker. Hur fan har de tänkt med sina jävla miniskruvar och fulmuttrar? Ska man sitta och fippla med förstoringsglas och pincett när man joxar med såna där grejer har de tänkt? Sedan var man tvungen att montera bort hela moderkortet för att få bort fulfläkten som satt där från början. Man var ju nästan tvungen att montera ner hela datorn bara för att få dit en tafatt kylare på nordbryggan!

Näe... bunta ihop asen och skicka dom till slavläger skapade för menlösa datorkomponent-tillverkare. Där kan de sedan få stryk av hårdföra vakter som piskar sönder ryggarna på de asen som tack för att de är så jävla intelligensbefriade som kommer på en massa hjärndöda produkter som man måste vara dvärg för att kunna använda!

Fan, det är ju bara en liten jävla nordbrygga vi talar om!

Sedan står det på Arctic Silversputan att man ska besöka deras hemsida för instruktioner om hur fan man använder produkten. Men hur i helvete kan man dra ut på nätet när de från första början sett till att man fått plocka ner hela datorn?

Näe... skicka dom till månen och låt de kvävas ihjäl....

Edit: Sorry för att jag är lite sur, men jag och datormontering är ingen vidare bra kombination.

Permalänk
Medlem

Ja du, du har inte tänkt på att det kanske är du som har dålig fingertoppskänsla?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Haha, jag är efterbliven när det kommer till såna där pillerjobb

Permalänk
Medlem

Om du nu inte tycker det är roligt eller inte kan pilla med datorn så kanske du inte ska göra det?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Ibland måste man, vare sig man vill eller inte.