Microsoft släpper uppgradering till Vista

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper uppgradering till Vista

Windows Vista har fortfarande vissa problem gällande stabilitet och prestandan kan i de flesta fall inte jämföras med det äldre Windows XP. Microsoft har idag släppt en uppdatering vilket skall öka kompabiliteten, stabiliteten och prestandan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT!!! Bra MS, vi vill ha fler uppdateringar :P. Tror faktist att sp1 kommer göra en minirevolution för vista;)

Permalänk
Medlem

Windows Vista har fortfarande vissa problem gällande stabilitet och prestandan kan i de flesta fall inte jämföras med det äldre Windows XP?
vad ska det betyda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
Windows Vista har fortfarande vissa problem gällande stabilitet och prestandan kan i de flesta fall inte jämföras med det äldre Windows XP?
vad ska det betyda?

Att XP är stabilare och snabbare kanske? Det framgår väl ganska tydligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

att Xp var lika "ostabilt" som vista ibörjan ???

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Kör på Vista Premium 64-bitars.

Kan verkligen inte säga att jag har några problem.
Funkar helt underbart.
Dessutom finns det så många nya funktioner så datorn känns mer "high-tech" + att jag upplever att vista är snabbare än Xp.

Dock så beror det väl på prestandan.

Vista drar en reboot på under 15 sek. Sjukt nice (:

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att Xp är snabbare än vista efetr att provat båda tror jag vista är snabbare och minst lika stabilt däremot suger drivrutiner för vista

Permalänk

Mitt Vista Ultimate är smockat med buggar och fel, hoppas att något blir fixat med denna uppdatering. Vista går ialafall snabbt att boota, ca 10sec

Permalänk
Medlem

Frågan är nu vad det är för inkompetenta folk som inte kan få en dator stabil?

Installerade vista samma dag jag fick det i brevlådan.. en vacker december dag förra året....

Kör ännu samma installation på samma raptor disk...

För tillfället så har den snurrat i 39 dagar utan avbrott lr seghet..

Spelar flera timmar om dagen, surfar mkt, pressar maskinen väldigt mkt...

Bara jag i hela världen som lyckas? verkar inte bättre när man får läsa sådant här...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceKey
Frågan är nu vad det är för inkompetenta folk som inte kan få en dator stabil?

Installerade vista samma dag jag fick det i brevlådan.. en vacker december dag förra året....

Kör ännu samma installation på samma raptor disk...

För tillfället så har den snurrat i 39 dagar utan avbrott lr seghet..

Spelar flera timmar om dagen, surfar mkt, pressar maskinen väldigt mkt...

Bara jag i hela världen som lyckas? verkar inte bättre när man får läsa sådant här...

Frågan är nu vad det är för inkompetent snubbe som inte kan kan inse att alla inte har samma hårdvara och krav?

att surfa och mail är inte så avancerat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceKey
Frågan är nu vad det är för inkompetenta folk som inte kan få en dator stabil?

Installerade vista samma dag jag fick det i brevlådan.. en vacker december dag förra året....

Kör ännu samma installation på samma raptor disk...

För tillfället så har den snurrat i 39 dagar utan avbrott lr seghet..

Spelar flera timmar om dagen, surfar mkt, pressar maskinen väldigt mkt...

Bara jag i hela världen som lyckas? verkar inte bättre när man får läsa sådant här...

Installerade Vista Ultimate 64. Installerade drivrutiner. Och vad händer när man ska spela spel? Jo det där felmeddelandet ploppar upp... "nvlddmkm" has stopped responding.. blablabla...

Har nu installerat XP och allt fungerar finfint. Hoppas att det kommer en fix snart så man kan köra Vista igen. :/

BTW: Många har tydligen haft det där drivrutinsproblemet ända sedan Vista kom så... hoppas på en fix inom snar framtid är nog långsökt. :s

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceKey
Frågan är nu vad det är för inkompetenta folk som inte kan få en dator stabil?

Installerade vista samma dag jag fick det i brevlådan.. en vacker december dag förra året....

Kör ännu samma installation på samma raptor disk...

För tillfället så har den snurrat i 39 dagar utan avbrott lr seghet..

Spelar flera timmar om dagen, surfar mkt, pressar maskinen väldigt mkt...

Bara jag i hela världen som lyckas? verkar inte bättre när man får läsa sådant här...

Funkar fin fint här också. Betydligt stabilare än XP för min del.

GaMeR2K5- Det felet bör vara borta redan. Hade det för flera månader sen och får det aldrig mer nu.

Permalänk
Medlem

HAhaha omfg vilka gamla nyheter ^^

Så fort jag såg denna hoppa jag in på windows update och kollade om det kommit något nytt i listan.

Självklart ploppade inte ett skit upp och jag tänkte "Hmm, WTF?"

Kollade uppdateringshistoriken och då visar det sig att jag har haft denna uppdatering installerad sedan den fjärde oktober kl 17:52, den är dessutom markerad som "Viktig" så alla som inte helt har stängt av windows update bör ha vetat detta länge.

Och sen klagar dom när man tipsar om någonting som e en månad gammalt.....

Tycker iaf i vilket fall som helst att det är bra att M$ släpper uppdateringar lite då-och-då så att OS-et utvecklas i en positiv riktning.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Funkar fin fint här också. Betydligt stabilare än XP för min del.

GaMeR2K5- Det felet bör vara borta redan. Hade det för flera månader sen och får det aldrig mer nu.

Har du haft det problemet, men inte längre? Jag installerade allt igår kväll som senast. Och vilket spel jag än provade så... ja samma fel efter olika lång tid. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
HAhaha omfg vilka gamla nyheter ^^

Så fort jag såg denna hoppa jag in på windows update och kollade om det kommit något nytt i listan.

Självklart ploppade inte ett skit upp och jag tänkte "Hmm, WTF?"

Kollade uppdateringshistoriken och då visar det sig att jag har haft denna uppdatering installerad sedan den fjärde oktober kl 17:52, den är dessutom markerad som "Viktig" så alla som inte helt har stängt av windows update bör ha vetat detta länge.

Och sen klagar dom när man tipsar om någonting som e en månad gammalt.....

Tycker iaf i vilket fall som helst att det är bra att M$ släpper uppdateringar lite då-och-då så att OS-et utvecklas i en positiv riktning.

Jag installera mitt Vista x64 idag å fick då inte ner den, dock gick den utan problem att hämta från den relaterade länken i nyheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Jag installera mitt Vista x64 idag å fick då inte ner den, dock gick den utan problem att hämta från den relaterade länken i nyheten.

Väldigt konstigt eftersom den ju uppenbarligen liggar på WU och dessutom är markerad som viktig, hmm.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

det enda problemet för mig är att när jag spelar bf2 och bf 1942 får jag inte fullskärmsbild det blir liksom 19 " på min 20 tummare och sen kan jag inte spela mods till spelen kanske nån har tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Väldigt konstigt eftersom den ju uppenbarligen liggar på WU och dessutom är markerad som viktig, hmm.

Vi kan helt enkelt konstatera att det är tur SweC finns ^_^

Permalänk

När man väl tryckt in 4GB i Vista 64-bit går de j*vlar i det snabbt. Snabbare än XP, utan tvekan. Sen hade det väl inte varit fel med en Quad Core nu också, kanske en raptor eller RAID osso.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vi kan helt enkelt konstatera att det är tur SweC finns ^_^

Ja vad skulle man annars slösa bort 97% av sin fritid på ??? något vettigt kanske ?? otäcka tanke ^^

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Frågan är nu vad det är för inkompetent snubbe som inte kan kan inse att alla inte har samma hårdvara och krav?

att surfa och mail är inte så avancerat

Oj!

Glömde skriva att detta är 3:e konfigurationen och samma installation

Första var..

A64 3500+, 1GB, nVidia 7800GT

Andra var..

e6300, 2GB, ATI x1950XT

och nu..... tja....

Och nej, självklart är det inte avancerat o surfa.. nu är de så att jag har runt 20 flikar i ett IE fönster.... redigerar 150MB-300MB+ stora bilder i PS, leker i PDF:er, och andra roliga saker... men visst.... du har nog rätt.. eller inte...

Frågan är vad det är för folk som får upp fel mess i spel hela tiden? då jag inte fått ett enda någonsin

Måste jag lista alla spel jag testat / testar?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Det var en rejäl uppdatering det där.

Men SP1 var det inte. Jag avaktar fortfarande. Vista boxen samlar dam ett tag till meddans jag kör XP i väntan på SP1.

Funnyvlad: Instämmer till fullo med ditt första inlägg.

Permalänk
Medlem

Alltså till er som talar så varmt om Vista och hur underbar den är.

Bara för att det funkar bra för er betyder inte att det funkar bra för alla andra.

Jag och en polare lade in Vista (Ult. 32-bitars) ungefär samtiddigt för några månader sedan. Han kör kvar på Vista och vill inte gå tillbaks till XP igen. Nästan allt funkar bra hos honom förutom lite smågrejer och ett större problem som har med drivrutiner till ljudet att göra då han kör på inbyggd ljudkort.

Jag däremot var tvungen att gå tillbaks till XP och har helt annan uppfattning av Vista än polaren. Kan säga att jag jobbat både inom IT-supporten och som datortekniker innan så är ingen noob direkt.

Mina problem berodde helt och hållet på drivrutiner till grafikkortet (8800GTS). Efter att man hade lagt in senaste drivsar så gick det inte att välja rätt upplösning. I början tänkte jag att det var ingen fara då detta hänt innan men här var problemet mycket djupare! Här var det själva drivrutinen som var problemet. Efter några omstarter, rensande och ominstallationer av diverse drivsar hittade jag en lite äldre version som funkade. Det var den rekommenderade versionen som fanns iautomatiska uppdatteringarna.

Tänkte ok inte senaste deivsar men funkar ok. Sedan började jag spela och fick ljusproblem i Stalker med dessa drivrutiner. Igen dags för att googla och leta efter lösning. Det fanns ingen! Det enda jag kunde göra var att byta till nyare drivrutiner.

Så nu körde jag i full fart och spenderade flera timmar om dagen i att försöka lösa problemet. Hittade till slut att det hela hade med signalen som går från grafikkortet till skärmen (ViewSonic VX2025WM) att göra. Folk hade samma problem med både denna skärm och andra skärmar. Supporten kunde inte göra nåt åt saken heller utan det enda som återstod var reklamation av skärmen. Nu visste jag att det funkade ju fint både i XP och med lite äldre drivsar i Vista så det inte skärmen som var problemet. En annan lösning var att försöka modda drivrutiner och välja egen upplösning. Det gick inte heller i mitt fall då jag var tvungen att flasha EDID först då den inte gick att lösa.

"The firmware fix method is to read EDID(Extended display identification data) from LCD via DVI, modify it to drop the 1280x1024 mode, and write back to LCD monitor."

Iaf efter en veckas tid där och massa svett gav jag upp! Hade då under tiden ominstallerat Vista hela tre gånger (två olika versioner), testat minst 10 olika drivrutinversioner, goglat runt efter lösningar och testat de jag hittat. Inget som hjälpte.

Så var verkligen glad efter att ha lagt in XP igen. Allt har funkat som det ska sedan dess och tyckte inte alls skillnaden mellan XP och Vista var stor. Dessutom får man bättre prestanda i Xp i spel. Har aldrig varit med om nåt liknande iaf med tidigare OS man haft. Visst var det problem med XP i början med och visst gick det bra och felfritt att installera Vista men när drivrutiner har så stora buggar då är det inte värt att byta!

Nu har det gått några månader sedan dess och Vista är säkert lite bättre nu men i mitt fall var det faktiskt inte direkt Vistas problem utan Nvidias drivrutiner. Spelar det nån roll då för oss konsumenter? Nej! Både OS:et och drivrutinerna till den måste fungera! Annars spelar det ingen roll om Vista är superb eller katastrof.

Så tänk till nästa gång innan ni säger vilket underbart OS Vista är. Många har problem med den, 2GB minne räcker inte i Vista som i XP när man spelar och det finns ju knappt nånting som gör att man vill byta. Det enda jag kan tänka mig är DX10. Hade MS lagt till DX10 stöd för XP hade Vista sålt ännu sämre! Skillnaden mellan Win98 tex och XP var ju att XP var bättre och mer stabil (iaf efter SP1) men Vista ger verkligen väldigt få fördelar mot XP.

Permalänk
Medlem

SLUTA GNÄLL PÅ VISTA och köp eller uppgradera era datorer.
Jag kör med Vista Ultimate X64 och har aldrig varit lika nöjd med XP under XP´s bebis tid.

Om denna uppdatering gjorde uppstarten snabbare vet jag inte då 2 sekunder efter jag har tryckt på powerknappen så dyker det upp att knappa in lösenord (1 lösen för att komma in i BIOS eller knappar jag in ett annat lösen så forsätter den Boota) därrefter kommer det upp 2 val om jag vill boota Vista eller XP sen stop Nr:3 lösen att komma in i datorn.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Vad folk än tycker så är inte Vista helt stabilt än. Jag har fått ett antal blåskärmar p g a drivrutinskrascher och vissa program kraschar helt oregelbundet.
En annan detalj som är fruktansvärt dålig är inte ens systemåterställning fungerar. Jag får nåt skumt felmeddelande, sen stängs det ner...

Permalänk

Nu har SweClockers redovisat 4 eller 5 uppdateringar för Vista... Kommer alla dessa uppdateringar "bakas in" i SP1, eller kommer man även då få installera dessa separat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceKey
Frågan är nu vad det är för inkompetenta folk som inte kan få en dator stabil?

Installerade vista samma dag jag fick det i brevlådan.. en vacker december dag förra året....

Kör ännu samma installation på samma raptor disk...

För tillfället så har den snurrat i 39 dagar utan avbrott lr seghet..

Spelar flera timmar om dagen, surfar mkt, pressar maskinen väldigt mkt...

Bara jag i hela världen som lyckas? verkar inte bättre när man får läsa sådant här...

Håller överrens med dig kör ultimate utan några fel alls. Alla som får fel på sina datorer kan inte ta hand om dator. Inte svår att ta bort allt skit och använda dne osm man borde.

Visa signatur

Datorkomponenter |Amd Athlon 64 X2 4600+ @ 2,8Ghz | Corsair XMS2 2048mb (2*1gb) | 8600 GTS 256mb @ 675/2000mhz | 400GB Samsung | 400watt |
Kringutrustning |Samsung 206bw | G5 | Icemat Siberia |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales
Håller överrens med dig kör ultimate utan några fel alls. Alla som får fel på sina datorer kan inte ta hand om dator. Inte svår att ta bort allt skit och använda dne osm man borde.

Ja verkar vara många Einsteins här på SweC tydligen som vet bäst! Vista är perfekt! Alla som säger emot är idioter!

Slagt Vadå uppgradera datorer? Många sitter på nyare burkar och har problem endå. Har man vista och vill spela i högre upplösningar så vill man ha 4GB minne. Nu när minnet är billig så visst kan man uppgradera men inte fan hade man behövt det om det funnits konkurrens på OS-marknaden!

Varför kan inte folk fatta att när det bara finns en enda större aktör på marknaden så går utvecklingen väldigt segt, prestandan ompimeras inte tillräckligt och nytänkandet är från stenåldern.

Är det så svårt att se att Windows fortfarande är Windows och alla nya versioner sedan Win95 är ganska lika? Man har inte tillfört nåt revolutionerande på över 10 år! Läser man era inlägg här så verkar många verkligen slutat tänka.

Nivån här har fan sjunkit drastiskt även i nyhetskomentarerna sedan jäkla "övrigt" är tillbaks. Många verkar ha emigrerat hit från Lunar med...

Sluta för fan klanka ner på folk när ni själva inte vet ett skit.

Permalänk
Medlem

Ultimate är väl det onödigaste man kan köpa? Business med lite tredjepartsprogram och vips så är den extremt mycket bättre än Ultimate och har fler Funktioner. Nej, Microsoft borde få några Miljardböter till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morales
Håller överrens med dig kör ultimate utan några fel alls. Alla som får fel på sina datorer kan inte ta hand om dator. Inte svår att ta bort allt skit och använda dne osm man borde.

Anledningen att man kör Vista/XP m.m. är väl just det att man inte ska behöva att "ta hand" om sin dator.

Vill man pilla med diverse inställningar m.m. så kör man väl nån Linux, då det är gratis.

Vista kostar faktiskt en hel del pengar, och då ska det funka. Allt fungerar inte felfritt i början, men det ska i varjefall fungera så mycket så att man kan använda datorn utan att behöva trixa med den.

Något jag tycker är lite roligt är hur mycket olika Windows versioner ganska många har. Typ att "Vista fungerade inte som jag ville, så jag kommer nog installera XP eller W2K igen"

Jag jobbar och tjänar pengar, men jag har inte råd att ha operativsystem på hög...