Permalänk
Medlem

Felsökning, trasigt moderkort?

Hej människor!

Tänkte uppdatera min HTPC och köpte mig ett nytt moderkort. ( http://www.pixmania.com/se/se/568898/art/gigabyte/ga-g33m-ds2... )

När jag fick det för ca 2 månader sedan monterade jag och kom fram till att skiten var död. Fläktarna snurrar igång men jag får aldrig någon bild, samtliga andra komponenter fungerar utmärkt med mitt äldre moderkort.
Skickade tillbaka moderkortet och fick vänta 1,5 månader innan det kom ett nytt, och nu när jag provade detta så är skiten fortfarande död.

Cpu:n är en Pentium D 805 (moderkortet ska stödja Dualcore och D-serien)
Minnet jag provade först är ett corsair 1gig 533mhz, provade även ett apacer 667mhz. Rekomenderade minnen är 667 eller 800mhz.

Börjar fundera på om dom ens testade moderkortet eller bara skickade tillbaka mitt trasiga? Finns det något annat som kan åstakomma samma fenomen?

Tacksam för svar

//Henrik

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du vilken bios-version du har på det nya moderkortet? Om du har samma bios-sockel kan du byta ut under drift och flasha med en nyare bios för att moderkortet ska stödja din processor.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken bios-version jag har. Men borde inte alla versioner stödja Dualcore när det så tydligt står att den ska göra det?

Ringde och pratade med företaget jag köpte den av, och dom hade skickat mig ett nytt kort och sa att dom inte hade någon teknisk support och inte kunde hjälpa mig. Tänkte ringa till tillverkaren imorgon och fråga om det finns några kända kompabilitetsproblem hos moderkortet.

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rousch
Vet inte vilken bios-version jag har. Men borde inte alla versioner stödja Dualcore när det så tydligt står att den ska göra det?

Ringde och pratade med företaget jag köpte den av, och dom hade skickat mig ett nytt kort och sa att dom inte hade någon teknisk support och inte kunde hjälpa mig. Tänkte ringa till tillverkaren imorgon och fråga om det finns några kända kompabilitetsproblem hos moderkortet.

exakt det moderkortet har jag och exakt det problemet har jag. ska skicka tebax mitt imorgon.. Exakt de där men fläktarna och ingen bild.. undrar också vad de kan bero på..
om du har fått reda på vad felet var snälla berätta det i den här tråden så jag slipper krongla..

Permalänk
Medlem

Har efter en del undersökande kommit fram till att Gigabyte GA-G33M-DS2R inte tycker om processorer med 533mhz fsb, vilket min Pentium D 805 har Antar att föregående talare med samma problem råkat ut för samma sak?

Måste dock rikta viss kritik till Gigabyte som skriver att moderkortet ska stödja Pentium D, trots att den inte stödjer alla processorer i serien. Men jag antar att detta var en lämplig anledning att tillslut byta till en C2D

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Medlem

När felet uppkom att du inte fick någon bild, var du tvungen att håll in powerknappen i 4sek för att stänga av datorn eller gick den av som vanligt direkt?