Permalänk
Medlem

Molex till Satapower fråga

Hej allesammans, länge sen jag var aktiv här...

Tänkte bara höra en sak. Har köpt en 4-pin Molex till Sata power adapter som jag nu skall förlänga och montera på en strömbrytare på. Det jag funderar över är om det är den svarta och den röda kabeln som behöver förlängas och sätta en strömbrytare på en av dom.

Eller behövs alla fyra kablar, vilket jag inte tror då den svarta och röda ger 5 volt?

Vad detta skall användas till vill jag tyvärr inte nämna då jag har för mig att det bryter mot forumets regler.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt mig en 2-polig strömställare och brutit den gula och den röda.

om jag nu förstog frågan rätt. Du har beskrivigt lite kludet

Permalänk
Medlem

precis, det är den röda och den gula du ska bryta, dom andra är bara jord, så det kan vara i i alla fall, och disken får ändå jord från chassit också.

Permalänk
Avstängd

Skilnad mellan jord och minus, jord skärmar medans minus är negativledande.
Om jord leder då har du grava fel i din dator, och nej chassi ska inte leda ett skit.. Läs gärna någon elsäkerhetsföreskrift.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Om jord leder då har du grava fel i din dator, och nej chassi ska inte leda ett skit.. Läs gärna någon elsäkerhetsföreskrift.

Så det är därför man kopplar minuskabeln till karossen i en bil? Du borde skaffa dig lite praktisk erfarenhet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

det är skillnad på jord och skyddsjord

lilla du ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

i en bil så fungerar ju karossen som minuspol?

jaja strunt samma.

du kan antingen bryta de två svarta [u]eller[u] de två färgade.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Avstängd

Yep, karossen är minuspol men det vet ju inte alla.

Och jag tror att El-automation samt Fordon programet gav tillräckligt "praktik"

Nej, jord ska inte leda.. om det är inte en bil.

Sug på dessa = http://bjornjonsson.se/pdf/fyaelektrlekt04.pdf & http://sv.wikipedia.org/wiki/Jord_(elektricitet)

Jag hoppas verkligen ingen av er jobbar som elektriker, det gör inte jag men verkar veta mer

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ett datorchassi är en utmärkt ledare , då det ofta består av Aluminum eller stål , som alla vet är prefekta ledare , äfter koppar .

Chassit ska leda ström alldeles perfekt , frågan är vart .

Nätagget i en dator har Fas Nolla Och Skyddsjord anslutet .

Nolla o Fasen ligger via lite olika komponetner inlaggda på en lindning i en transformator , medans Skyddsjorden ligger direkt i nätaggets hölje , och ska leda bort spänning som kan hamna på höljet vid ett fel , istället för att hela chassit ska bli spänningssatt.

Chassit i en bil är minuspol enbart därför att man har lagt en kabel från batteriet till chassit , eller en metallfläta på vissa bilar , tar man bort den från minuspolen på batteriet så försvinner även minuspolen i chassit.

Gå gärna in på wikipedia o läs om Lukas Elsystem som var plusjordat.
Alltså plus låg på chassit o förbrukarna hadde minus, jord , genom en kabel tillbaka till minuspol på batteriet.

Ta gärna och läs en elsäkerhetsföreskrift själv bomber3

Skyddsjorden i en starkströmsanläggnig har ingen skärmande uppgift , den är till för att leda bort spänning vid ett fel i en skyddsjordad apparat .
Den ska ha direktkontakt med ett jordtag , typ en kopparplåt nergrävd i backen , och dit ska strömmar vid jordfel ( !! ) gå för att utjämnas till ofarlig nivå.
Då ström börjar flyta i jordledaren kommar säkringen lösa om det är ett jordfel som uppgår till 10A , om det nu är en 10A säkring , eller jordfelsbrytare lösa vid 30mA om sådan finnes.

Så förihelvete, LÄS PÅ INNAN NI ÖPPNAR KÄFTEN !!
Och ; bomber3 ; I en starkströmmsanläggnign är jord = skyddsjord , i en bil : Jord = minuspol

Permalänk
Avstängd

Okej, sätt en multimätare och mät mellan plåten och minuspolerna på en CD/DVD spelare.. Doh

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
i en bil så fungerar ju karossen som minuspol?

jaja strunt samma.

du kan antingen bryta de två svarta [u]eller[u] de två färgade.

Nej. du ska INTE bryta de två svarta. Dels för att det kan gå ström ändå (mellan +5 och +12V) med okända effekter som följd. Dels för att att hårddisken är jordad genom datakablen, vilket kan ge ännu konstigare fenomen.

Om det hade varit en riktigt SATA power så hade det dessutom funnits en 3,3V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Nej. du ska INTE bryta de två svarta. Dels för att det kan gå ström ändå (mellan +5 och +12V) med okända effekter som följd. Dels för att att hårddisken är jordad genom datakablen, vilket kan ge ännu konstigare fenomen.

Om det hade varit en riktigt SATA power så hade det dessutom funnits en 3,3V

Om du ska koppla bort strömmen i din bil, vilken kabel lyfter du på? + eller -?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om du ska koppla bort strömmen i din bil, vilken kabel lyfter du på? + eller -?

Det beror på. Om det är en normal bil med minus kopplat till chassit så är det pluskablen. Men om det är en bil av äldre modell med Lucas elsystem så har den plus kopplat till chassit och då är det lämpligare att koppla bort minuspolen.

Det jag menar är att man ska ha koll på vad man gör. Att alltid koppla bort plus är att göra det lite för enkelt för sig.

Permalänk
Medlem

Om du ska koppla bort strömmen i bilen lyfter du ju bort jorden, jisses.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Det beror på. Om det är en normal bil med minus kopplat till chassit så är det pluskablen. Men om det är en bil av äldre modell med Lucas elsystem så har den plus kopplat till chassit och då är det lämpligare att koppla bort minuspolen.

Det jag menar är att man ska ha koll på vad man gör. Att alltid koppla bort plus är att göra det lite för enkelt för sig.

Jag säger inte att du är dum. men det där var något av det mest idiotiska jag har hört här!

Tänk dig att du sitter med en skiftnyckel och ska i ditt fall ha väck pluskablen på en minusjordad bil. du sitetr där o vrider o vänder vad kommer hända om du stöter emot karossen med skiftnycklen?

Jo, batteriet kommer urladdas snabbare än vad du hinner säga aj,fan på. det kan till och med explodera.

Det är i väldigt få fall man faktist bryter minus eller minus över huvudtaget.
på bilar med där minus går i karossen så tar man ALLTID jorden först!!

Om du hade varit inne i en elcentral o brutit strömmen så börjar man alltid med plus och om så behövs(läs krävs) så bryter man även jord för att skydda mot backströmmar osv.

Min lärare har bland annat tappat en skiftnyckel på ett bilbatteri när han bytte generator.
den smälte på några få sekunder blev knallröd och droppade ner som smällt metall på hans garage golv.

Visa signatur

I am Extrazz.