Problem med Corsair HX620 (missljud)

Permalänk
Medlem

Problem med Corsair HX620 (missljud)

Hejssan

Jag har byggt en ny dator för ett par veckor sedan och har märkt att olika saker ger ifrån sig lite speciella ljud. Mitt 8800gt ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när man tex startar ett spel och ligger på 600 fps i menyn men det för man väll leva med då det är fler som har samma problem men 8000 serien, dessutom finns ju v-sync.

Det som är mer irriterande är att mitt Corsair HX620 ger ifrån sig ett ljud när man inte belastar det med något. Om man tex startar Orthos och belastar processorn blir det helt tyst direkt. Ljudet är lite svårt att beskriva men det är ett ganska högfrekventa ljud som varierar i ton hela tiden. Lite skrapande nästan. Jag har hört att det finns fler med samma Problem men det verkar inte vara vanligt.

Det sitter Nexus fläktar i min låda så den är ganska tyst men inte jätte tyst då det är 6 st av dem trots det så kan man hör ljudet från nätagget hela tiden.

Borde jag lämna tillbaka det eller försöka få ett annan agg om det nu är lika dant på alla modeller?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Så länge det funkar tror jag inte du kommer att få byta det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Re: Problem med Corsair HX620 (missljud)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Hejssan

Jag har byggt en ny dator för ett par veckor sedan och har märkt att olika saker ger ifrån sig lite speciella ljud. Mitt 8800gt ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när man tex startar ett spel och ligger på 600 fps i menyn men det för man väll leva med då det är fler som har samma problem men 8000 serien, dessutom finns ju v-sync.

Det som är mer irriterande är att mitt Corsair HX620 ger ifrån sig ett ljud när man inte belastar det med något. Om man tex startar Orthos och belastar processorn blir det helt tyst direkt. Ljudet är lite svårt att beskriva men det är ett ganska högfrekventa ljud som varierar i ton hela tiden. Lite skrapande nästan. Jag har hört att det finns fler med samma Problem men det verkar inte vara vanligt.

Det sitter Nexus fläktar i min låda så den är ganska tyst men inte jätte tyst då det är 6 st av dem trots det så kan man hör ljudet från nätagget hela tiden.

Borde jag lämna tillbaka det eller försöka få ett annan agg om det nu är lika dant på alla modeller?

Så ditt HX620 ger alltså ifrån sig ett märkligt ljud vid icke belastning? Hmm, låter konstigt. Mitt är tvärtom, så fort jag belastar GPUn så kommer detta svårbeskrivna ljud fram. Det låter precis som de stora 50" plasma tvapparaterna, om du har hört det.

Jag har testat med två Corsair nätagg, ett HX520 och nu ett HX620 båda likadana, så det verkar nästan som om det skall vara så. Fast jag är inte säker.

Återkom gärna med svar!:D

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Har lika högfrekventa ljud i mitt antec p190 när jag belastar dom hårt i orthos/3dmark och så började när jag monterade gtx no2.. :/

Kanske Antec problem?

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Har lika högfrekventa ljud i mitt antec p190 när jag belastar dom hårt i orthos/3dmark och så började när jag monterade gtx no2.. :/

Kanske Antec problem?

Sant, det kanske är något med Antec men det tror jag inte. Hur var det när du körde med ett lättare gkort? Innan du bytte till GTX?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara Antec´s problem/fel? Knappast lådan som ger ifrån sig ett lustigt ljud.

Angående ljudet så är det inte särskilt tyst utan man en hör klart och tydligt skillnad mellan load och idle. ljudet försvinner inte om man spelar utan då "lagger" ljudet lite i stället dvs det är inte lika jämn som vid idle. Det tycker jag är ganska lustigt men tanke på att det är under högra belastning, fast då kanske det är mitt grafikkort som har tagit över tjutandet/skrapandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kan det vara Antec´s problem/fel? Knappast lådan som ger ifrån sig ett lustigt ljud.

Angående ljudet så är det inte särskilt tyst utan man en hör klart och tydligt skillnad mellan load och idle. ljudet försvinner inte om man spelar utan då "lagger" ljudet lite i stället dvs det är inte lika jämn som vid idle. Det tycker jag är ganska lustigt men tanke på att det är under högra belastning, fast då kanske det är mitt grafikkort som har tagit över tjutandet/skrapandet.

Vad är det för ljud du hör som är skillnad vid idle och load :D? Är det ett tjutande/lätt skrapande ljud?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle06
Vad är det för ljud du hör som är skillnad vid idle och load :D? Är det ett tjutande/lätt skrapande ljud?

Ganska exakt så ja. Kan nog inte beskriva det bättre själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ganska exakt så ja. Kan nog inte beskriva det bättre själv.

Så det är inget fel på agget då? För mitt låter högre (skrapande/knarrande/FRrrrrr) vid belastning av GPU men annars inte. Även det ljudet kommer ibland upp när jag öppnar ny internetsida. Då, dock inte lika högt men man hör det om man lyssnar noga.

Hittade en film på youtube som beskriver mitt "missljud" bra, om det nu är ett missljud! http://youtube.com/watch?v=QkSiBFOgugE

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle06
Sant, det kanske är något med Antec men det tror jag inte. Hur var det när du körde med ett lättare gkort? Innan du bytte till GTX?

Hehe började också höra ett högfrekvent ljud från graffet vid belastning när jag bytte till p182.
Hade nog inte hört innan bara

Permalänk

har också ett Hx620 med ett konstigt ljud. Ibland när jag startar datorn låter det klack-klack-klack-klack... Det kommer från PSU'n och försvinner efter nån minut eller ett par. Precis som om något hamnar ivägen för fläkten på den.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft olika missljud genom tiderna. Är du säker på att det är nätagget?

En vanlig källa kan vara att det kommer ur högtalarna, att kablarna läcker över till varandra.

Slit bort allt du kan och dra om kablarna till varje del. Det kan räcka att två kablar ligger/går/korsar varandra, t ex muskabeln ligger mot högtalarkabeln. Ändå värt att prova, det kan få missljud i nätagget att gå bort me.

Det finns ett speciellt namn för nättagg som låter dessutom på detta sätt, det är inte helt ovanligt. Jag tror du lätt kan få byta agget på garantin, Corsair brukar va justa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Jag har haft olika missljud genom tiderna. Är du säker på att det är nätagget?

En vanlig källa kan vara att det kommer ur högtalarna, att kablarna läcker över till varandra.

Slit bort allt du kan och dra om kablarna till varje del. Det kan räcka att två kablar ligger/går/korsar varandra, t ex muskabeln ligger mot högtalarkabeln. Ändå värt att prova, det kan få missljud i nätagget att gå bort me.

Det finns ett speciellt namn för nättagg som låter dessutom på detta sätt, det är inte helt ovanligt. Jag tror du lätt kan få byta agget på garantin, Corsair brukar va justa.

Vad är det för speciellt namn?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Det lustiga är ju att det inte låter när man lastar CPU´n med något. Om det var tvärt om så skulle man kanske ser mer anledning till att det låter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det lustiga är ju att det inte låter när man lastar CPU´n med något. Om det var tvärt om så skulle man kanske ser mer anledning till att det låter.

Men mitt låter tydligen bara när jag lastar GPUn men något, inte annat. Det tycker jag är lite lustigt! Vad kan det bero på Sm00thy tror du?

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Inte en aning men om det finns någon del i nätagget som bara belastas när processorn jobbar så är det troligen något där som låter. har inte processorn och moderkortet en egen 12 volts rail?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte en aning men om det finns någon del i nätagget som bara belastas när processorn jobbar så är det troligen något där som låter. har inte processorn och moderkortet en egen 12 volts rail?

Jo, det har den väl! Är det inte den som sitter till vänster om cpu fläkten på moderkortet. Tror det är så på mitt moderkort i alla fall.

Visa signatur

#mac @ irc.pienet.org