Permalänk
Medlem

Finns det nån "fördel" med någon av dessa blodgrupperna..?

Varför har vi blodgrupper igentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff

Varför har vi blodgrupper igentligen?

Fördelar med en av blodgrupperna är ju att den kan ta emot blod från vilken typ som helst. tror att det är AB som kan det.

OnT: Jag har för mig att jag tillhör 0+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
jag ger blod så att ifall jag skulle råka i en svår olycka så kan de iaf ge mig blod tillbaka pga att det är ofta brist på AB-

Du har nog missuppfattat detta...
AB- kan få blod ifrån alla A- , B- , 0- och AB-.
Även om Rh- är ovanligare än Rh+ så borde det inte alls vara några problem att få tag på blod åt en AB-.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

A Rh+

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff

Japp! Personer i blodgrupp B och i viss del AB är immuna mot vinterkräksjukan. Eller kanske inte helt immuna, men de har svårare att smittas.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

A Rh+

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Vetetusan vad min är, men undrar: Vad är det som avgör vilken blodgrupp man får?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Vetetusan vad min är, men undrar: Vad är det som avgör vilken blodgrupp man får?

Arv

Permalänk

0- har inget virus alls i mitt blod!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hört att ngn typ har A rh+ och ngn annan har rh- så får man konstiga barn. Eller jag minns inte men om man typ har helt olika blodgrupper så får man skadade barn, stämmer det?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hört att ngn typ har A rh+ och ngn annan har rh- så får man konstiga barn. Eller jag minns inte men om man typ har helt olika blodgrupper så får man skadade barn, stämmer det?

Inte helt säker på att det är så men däremot vet jag att barnet kan få en blodgrupp som inte är kompitabel med moderns och då måste barnet få en fullständig blodtransfusion direkt efter födseln eller så dör det på en gång.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Varför finns det olika blodgrupper? Hade det inte räckt med en bara?

God messed up :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad man har ? :S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Japp! Personer i blodgrupp B och i viss del AB är immuna mot vinterkräksjukan. Eller kanske inte helt immuna, men de har svårare att smittas.

Vet inte vilken blodgrupp jag har. Dock har jag varit runtomkring människor med vinterkräksjukan och aldrig fått den vad jag kan minnas. har faktiskt inte spytt på ett bra tag Får fråga mamma hon borde nog veta

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodgrupp

Om jag inte minns helt galet så ska jag ha A+, Sveriges vanligaste.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raditz
Hur vet man vad man har ? :S

Gå till närmaste boldcentral eller få ett utdrag ur din journal.

BTW: Angående Calicivirus, i folkmun kallad vinterkräksjukan, så kan man inte säga att folk drabbats av Calicivirus förrän man tagit prover. Det är vanlig att matförgiftningar drabbade av bakterier alltför oftast kallas för vinterkräksjukan helt felaktigt.

Symtom för Calicivirus är illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor, huvudvärk, yrsel och feber. Oftast går sjukdomen över egter ett par dagar, genom självläkande, men vätskebehandling kan ibland behöva ges. Återinsjuknanden är ganska vanliga.

Andra benämningar på Calicivirus:
Norwalkinfektion, akut smittsam icke bakteriell gastroenterit, winter vomiting disease (hehe).

Inkubationstiden är 12–48 timmar, så har du blivit frisk finns risken för ännu en upplevelse till upp till 48 timmar efteråt. HAHA!

Calicivirus beskrivs som en nära döden upplevelse.
Själv har jag aldrig drabbats även om jag vårdat konstaterade fall av Calicivirus, och jag har blodgrupp A Rh+.

Kände att lite kort info behövdes ges här. Onödigt kanske?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Gå till närmaste boldcentral eller få ett utdrag ur din journal.

BTW: Angående Calicivirus, i folkmun kallad vinterkräksjukan, så kan man inte säga att folk drabbats av Calicivirus förrän man tagit prover. Det är vanlig att matförgiftningar drabbade av bakterier alltför oftast kallas för vinterkräksjukan helt felaktigt.

Symtom för Calicivirus är illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor, huvudvärk, yrsel och feber. Oftast går sjukdomen över egter ett par dagar, genom självläkande, men vätskebehandling kan ibland behöva ges. Återinsjuknanden är ganska vanliga.

Andra benämningar på Calicivirus:
Norwalkinfektion, akut smittsam icke bakteriell gastroenterit, winter vomiting disease (hehe).

Inkubationstiden är 12–48 timmar, så har du blivit frisk finns risken för ännu en upplevelse till upp till 48 timmar efteråt. HAHA!

Calicivirus beskrivs som en nära döden upplevelse.
Själv har jag aldrig drabbats även om jag vårdat konstaterade fall av Calicivirus, och jag har blodgrupp A Rh+.

Kände att lite kort info behövdes ges här. Onödigt kanske?

Grymt, tack!

Hatar mediahypen runt detta, hävdar alltid att folk förväxlar en vanlig förkylning/matförgiftning/influensa med vinterkräksjuka, "alla" har ju haft det verkar det som

Menar kommentarer som denna: "Åh jag mår lite illa, har gjort det hela dagen, jag har nog fått vinterkräksjuka".

Roligt med inkubationstiden

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem

morsan och farsan har 0 Rh+ så jag antar att jag har samma då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX

Kände att lite kort info behövdes ges här. Onödigt kanske? [/B]

Mycket bra info!
Att du sedan själv aldrig blivit sjuk trots påståendet att A visst kan bli sjuka i detta virus.. Är vi säkra på att det inte är A som är immun?
Jag har heller aldrig fått vinter.. flå't.. Calicivirus som drabbat mig.
Hur är det egentligen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Mycket bra info!
Att du sedan själv aldrig blivit sjuk trots påståendet att A visst kan bli sjuka i detta virus.. Är vi säkra på att det inte är A som är immun?
Jag har heller aldrig fått vinter.. flå't.. Calicivirus som drabbat mig.
Hur är det egentligen?

Egentligen har det inte med vilken blodgrupp man tillhör utan avsaknaden eller nedsatt aktivering av genen FUT-2, så att ett enzym kan tillverkas. Ett enzym som behövs för att mata viruset med glukos. Oftast är det så att folk med blodgrupp B oftast inte har denna gen, men som sagt det har inte med vilken blodgrupp personen har.

Ursh, så tråkig jag är som dödar myten här på forumet.

x86:
Haha, javisst är det det. 2 avdelning låg nere i 3 veckor på sjukhuset där jag jobbar. En av avdelningarna har drabbades 2 gånger detta år. Alla patienter och 3/4 av personal drabbades. Den sjuka personalen tvingades att arbeta, ingen annan vill gå dit sjlvmant och hjälpa dom. Ni förstår nog hur avdelningen såg ut efter 3 veckor med bara spya och diarrér.
Dock blev detta inte offentligt, konstigt att man lyckades hålla tyst på all personal. Hade det blivit offentligt hade antalet sökande minskat radikalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Type O Negative. Precis som gruppen:D
Är blodgivare och tydligen kan alla ta emot mitt blod.

Att Caliciviruset/sjukan kan uppfattas som en nära döden upplevelse kan jag intyga, då jag fick det förra året. Föder nog hellre tvillingar genom röven än att få det igen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

AB-

Inte direkt den bästa blodgruppen att tillhöra... men jag kan ju få O-blod som alla andra. Det är rätt najs när de ringer in mig för att min blodgrupp saknas på ett sjukhus.

EDIT: Om de där siffrorna på wikipedia stämmer så känner jag mig astuff just nu

Permalänk

B+ for life!

Visa signatur

Jasså det säger du...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
AB-

Inte direkt den bästa blodgruppen att tillhöra... men jag kan ju få O-blod som alla andra. Det är rätt najs när de ringer in mig för att min blodgrupp saknas på ett sjukhus.

EDIT: Om de där siffrorna på wikipedia stämmer så känner jag mig astuff just nu

Varför skulle dom ringa in dig om din blodgrupp saknas på sjukhuset?
Dom kan ju ta vilken negativ blodgrupp som helst?

Missade du detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Du har nog missuppfattat detta...
AB- kan få blod ifrån alla A- , B- , 0- och AB-.
Även om Rh- är ovanligare än Rh+ så borde det inte alls vara några problem att få tag på blod åt en AB-.

Åsså bara för att få dig att känna dig mindre tuff

Enligt den här sidan: http://www.ugglan.educ.goteborg.se/jordens_befolkning.htm
När jag kollade var det: 6674022930 invånare på vår planet alltså är det 66740229 som har samma blodgrupp som dig

Det är ungefär 7 gånger så många som sveriges befolkning

Visa signatur