Permalänk

Fläktstyrning

Kan man koppla ihop 3st 120mm fläktar på en 3pin kontakt eller bränner man upp fläktkontrollern då?

Permalänk
Medlem

Beror ju på effekten hos fläktarna och hur mycket fläktkontrollern tål att ge ut som max per kanal. Hade du tänkt koppla in det på moderkortet eller har du en separat fläktkontroller? Köp 4-3-pins adapter och sätt dit ett motstån á la zalman eller liknande istället

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk

Jag har tänkt styra de 3 fläktarna med en tempsensor som följer med moderkortet. Alla fläktar sitter på samma kylare så jag vill att de ska gå synkroniserat.

Permalänk
Avstängd

jag kör 4st 120mms 1200rom nocturor på samma fläkt komtroller å de funkar fint iallafall, men det beror nog lite på vad det är för kontroller åxå.

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk

Alltså, fläktarna skall styras och sitta kopplade till moderbordet på en utgång och inte till en extern fläktkontroller och jag vill veta hur mycket man kan belasta en sådan utgång!

Permalänk
Avstängd

Kanske två fläktar då, kanske tre, men vem vet?

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk
Medlem

Du vill allstå koppla in tre fläktar på en 3-pins kontakt på moderkortet.
Knappast att rekommendera.

Permalänk

OK, hur funkar uttaget egentligen?

Är det jord, analog +matning och varvtals sensor i en 3pin kontakt?

Hur hög spänning är det ut? Tänkte isf. sätta ett relä istället och köra av och på.

Permalänk
Medlem

Ja jord, matsningspänning samt vartalssignal.
Normalt är spänningen 12V men kan på vissa moderkort regleras till lägre spänning.

Var är det du vill att fläktarna ska göra egentligen?
Du skriver ovanför att du vill styra dem med en tempsensor som följer med moderkortet, jag antar allstå att du vill reglera spänningen till fläktarna beroende på temperaturen?
Isåfall hjälper inte ett relä dig, det enda som händer när relät drar är att fläktarna startar och drivs med spänningen in på relät.

Vill du driva dem med en konstant spänning (full fart, 12V?) är det bara koppla in dem i molex kontakt från nätagget.

Permalänk

Jag ska gjuta fast en tempsensor i en t-koppling på vattenkylningen som sedan ska styra 3 fläktar. Med reläet kan jag åtminstone få fläktarna att vara tysta när jag inte använder datorn eller spelar, helt automatiskt!

Det ideologiska är ju att ha analog styrning men det får bli vad som man kan göra enklast.