Permalänk
Robot

Trådbunden fjärrkontroll

Jag har datorn stående i ett hörn så att man inte kommer åt power och reset knapparna (det är typ som en server, men jag stänger av och på den då och då). Dessutom sitter clear_cmos bygeln bakom mitt grafikkort och jag har behövt ta bort en massa skit flera gånger för att komma åt den. Samtidigt stänger jag ofta av fläktarna på natten eftersom jag sover i samma rum och har 5 st 30db fläktar. Med dem avstända kan man inte säga om datorn är på eller av utan att sätta örat intill. Temperaturen blir inte så hög som man kan tro efter en natt. Processorn (C2D E6600 @ 3.2Ghz) på ca. 55 grader och grafikkortet (8800GTS 640MB) på ca. 75.

Jag behövde en praktisk och billig lösning och det här är resultatet. Den är inte snygg, men den funkar.

Inköpslista på Kjell & Company:

Låda 26 kr
Tryckknapp 12 kr (36 kr för alla tre)
On/Off knapp 19 kr
Kopplingsplintar 12 kr

Totalt 105 kr

Kablar, borr och borrmaskin hade jag redan.

Besök albumet: Trådbunden fjärrkontroll av gurra92

Permalänk
Medlem

Väl investerade pengar! Fint bygge och hoppas du sover lite lättare nu!

En självklar tia!

Permalänk
Medlem

Hade varit skit bra med en egen. Komma åt bygeln uti grafikortet är förjävligt! Även om den sitter långt ner på p5n-e så sitter det ett till kort där.

10p!

Permalänk

gott... bra gjort

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

nicenice du skulle haft en kabelstrumpa på den så hadde den nästan sett ut som den va köpt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bra gjort, men inte världens snyggaste och cleanaste grej att ha på skrivbordet direkt.. sn tunnare och att kablarna låg i en kabelstrumpa så hade den fått mer än 3p. du kunde även haft potentiometrar till fläktarna istället för knappar osv.. bra start! men finns mycket man kan göra!

//ps. jag har tummen mitt i handen så jag skulle förmodligen inte kunna göra något liknande, utan katastrof. ger bara min kritik.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
bra gjort, men inte världens snyggaste och cleanaste grej att ha på skrivbordet direkt.. sn tunnare och att kablarna låg i en kabelstrumpa så hade den fått mer än 3p. du kunde även haft potentiometrar till fläktarna istället för knappar osv.. bra start! men finns mycket man kan göra!

//ps. jag har tummen mitt i handen så jag skulle förmodligen inte kunna göra något liknande, utan katastrof. ger bara min kritik.

Jag håller med dig om att den inte är snygg. Jag hade kunnat köpa en tunnare låda, men det var svårt att löda dit alla kablar även fast den var tjock. Man tror inte det, men tryckknaparna sticker ner ganska långt. Dessutom ligger det kopplingslister i den lådan också. Hade blivit riktigt svårt att få plats om den varit tunnare. Jag satt i över en timme och lödde, pillade, böjde, drog, skalde, klippte, skruvade m.m.

Funderade på en aluminiumlåda istället eftersom det är snyggare, men hela poängen var ju att den skulle vara billig. En aluminiumlåda kostar ca. 79 kr och dessutom hade jag inga 20 mm respektive 7 mm aluminiumborr. Hade blivit väldigt dyrt. Kablestrumpa har jag tänkt skaffa. Angående potentiometrar så har jag redan det i chassit, men jag kör fläktarna nästan alltid på lägsta hastigheten ändå. Ändrar aldrig så det var ingen mening.

Permalänk
Medlem

men hur ofta behöver man komma åt cmos?, smart grejj annars

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

smart idé men har 3 saker att klaga på

1. byt kabel
2. fixa kablarna som går in i koplingsplinten. (inga trådar ska sticka ut eller kunna beröras aven om det bara är lågspänning.)
3. fäst koplingsplinten.

lycka till och lägg gärna upp en bild på burken åxå:D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
men hur ofta behöver man komma åt cmos?, smart grejj annars

Hade från början inte tänkt sätta in en knapp för CMOS, men så tänkte jag tillbaka på de gånger som jag har behövt det, och det är inte roligt, därför blev det en knapp för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
smart idé men har 3 saker att klaga på

1. byt kabel
2. fixa kablarna som går in i koplingsplinten. (inga trådar ska sticka ut eller kunna beröras aven om det bara är lågspänning.)
3. fäst koplingsplinten.

lycka till och lägg gärna upp en bild på burken åxå:D

1. Kabeln ska bytas till en:

http://www.kjell.com/?item=37673&path=106600000,107700000,108...

2. Tack för upplysningen! Tänkte inte på det...
3. Defintivt!

Permalänk

Ungefär som jag gjorde när jag bodde hos päronen. ^^ Fast jag drog jätte långa kablar till sängen på andra sidan rummet .^^ Så direkt när vekar klockan ringde så "trycka" man igång datorn. ^^ Så va den lagom i Windows när man klätt på sig.

Bytte ut ordet tröck mot trycka.
Förklaring på ordet Tröck:
Tröck är en mycket felaktig imperfektform av ordet trycka som används av fjortisar och andra icke språkkunniga (oftast yngre) människor. ...

Permalänk
Medlem

gillar inte hur du gjort med kablarna i sockerbiten -.-

Visa signatur

intel Dualcore 3.4Ghz, 2048mb ddr2 800mhz, inno3d GF 8800 GT 512mb, 1040gb hdd.

Permalänk
Medlem

Bil_Experten:
Va?!
"longa" "vekar" "tröck" "igong" "lagon" "klät"

förklara dessa ord =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Bil_Experten:
Va?!
"longa" "vekar" "tröck" "igong" "lagon" "klät"

förklara dessa ord =P

Jag har redigerat mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Bytte ut ordet tröck mot trycka.
Förklaring på ordet Tröck:
Tröck är en mycket felaktig imperfektform av ordet trycka som används av fjortisar och andra icke språkkunniga (oftast yngre) människor. ...

Jag måste dock få påpeka att här i Sundsvallsområdet, så använder väldigt många människor gammla som unga just ordet "tröck".
Fjortisar och andra icke språkkunniga är ju lite hårda bemärkelser på ett dialektord.

Att det däremot skrivs på forum är ju en annan femma.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

det var ju väldigt innovativt men du måste skruva brytarna bättre för högre betyg

3p

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR