Permalänk
Medlem

Död pixel, TIPS

Hejsan, köpte ny skärm igår en Samsung SyncMaster 206BW, Jag kommer hem packar upp den.. Är jätte ivrig.. Sätter i gång skärmen.. Då ser jag en röd död pixel.. åhh jag bara NEEEJ.

Jag ringer brorsan och frågar om det finns nåt man kan göra nåt åt det.. Men han sa bara det är bara att leva med.. Men sen sa han att i en kommentar här på sweclockers så hade en kille masserat på en död pixel.. sen sa brorsan , Undrar om man ska tro på det där.. men medans han säger det så pillar jag lite på skärmytan och whoops så försvinner den döda pixeln. Snacka om man blev chockad och glad..

Meningen med den här tråden är att ni ska få detta tips som funka men kanske inte alltid. Men prova. Jag hade iaf tur.

Har ni vart med nån gång när ni har köpt en nya skärm och sen ser ni att en död pixel finns?

Permalänk
Medlem

Hej.

Det finns ingen tillverkare som garanterar att en skärm är helt fri från pixelfel.
Alla har olika definitioner om hur många och vilken typ av fel det får vara innan det anses vara fel på skärmen.

Risken med att "fysiskt massera" en död eller konstant tänd pixel/subpixel är att man får en tryckskada på skärmen istället och det täcks inte av garantin hos någon leverantör vad jag vet.
Så det är inget jag skulle rekommendera.

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk

Finns det inte möjlighet att använda "öppet köp"? Någon slags ångerrätt måste finnas ,sen hur länge är en fråga du får kolla med butiken. Du behöver inte hävda att det är pga död pixel utan bara att du ångrat dig!Nu vet jag inte var du köpt den men jag hade kollat detta direkt!
Mvh

Permalänk
Medlem

the "kalling-trick"

Du kan ju alltid köra "kalling-tricket" HAHA, som Manhog lyckades med:

<Subpixel story>

EDIT1: En "stuck" rosa subpixel nära ena hörnet - men inget som stör jättemycket (syns bara mot ljus bakgrund). Skulle jag få fel på två subpixlar till inom 5 år, får jag en ny skärm av Eizo.

EDIT2: Helt sjukt. Jag "masserade" den fastnade pixeln lite med ett suddgummi instoppad i en kalling, samtidigt som jag körde jscreenfix över pixeln, och nu har den förvunnit. Jag såg den blinka till några gånger och försvinna. Hahahaha. Den kanske kommer tillbaka igen senare, men iallafall!

EDIT3: Jaja, efter att skärmen stått avstängd dyker den lilla subpixeln upp igen. Jag kan få bort den varenda gång, men det är bökigt att hålla på, så jag lever med den - den stör bara om man verkligen tittar noga. Tänker inte låta mig bli übernörd på den.

EDIT4: Ha ! Pixeln försvinner när skärmen stått på ett tag. Det verkar som om det är en morgontrött subpixel som kommer igång lite senare än de andra. Helt OK med mig.

EDIT5. Japp - det är inte en "stuck pixel" -det är en "trött pixel". Den blir normal först nån timme efter att den vaknat.

</subpixel story>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Finns det inte möjlighet att använda "öppet köp"? Någon slags ångerrätt måste finnas ,sen hur länge är en fråga du får kolla med butiken. Du behöver inte hävda att det är pga död pixel utan bara att du ångrat dig!Nu vet jag inte var du köpt den men jag hade kollat detta direkt!
Mvh

Håller med. Man har väl en vecka eller något på sig att ångra sig? Distanslagar och öppet köp och allt vad det heter

Permalänk
Medlem

En död pixel går vad jag vet inte att få att fungera, men som det beskrevs innan så kan vissa vara "tröga" eller vad man ska säga, och då kan det fungera

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ni pratar om att lämna tillbaka den varför?, den funkar ju hur bra som helst nu.