Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
Beställde den 4/1, fick samtal frpån shenken den 18/1 (fredag -.-), ringde på dörrn den 21/1

Trevligt trevligt

Då kanske jag med lite tur har min i slutet på nästa vecka

Permalänk

En liten fundering.

Är det ljudkort som stöder 7.1 och har optisk spdif (eller vad attan det heter?) utgång på dessa XPS 1530?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Vad har du för skärm? Upplösning och tillverkare?

Så du får stötar, intressant, har inte hört någon på detta forum som har det, däremot verkar det vara fler som skriver om det i USA.

Jag har Samsung 1680x1050.

Ang. stötarna så är det en surrande känsla när jag drar handen över aluminiumpanelen. Den minskar när jag drar ut strömförsörjningen.

Jag har även problem med muspekaren inte går att kontrollera med pekplattan när jag fäller upp locket på datorn. Det tar upp till en minut innan den stabiliserar sig. Trist...

Permalänk
Medlem

Äsch, jag fick inga positiva svar när jag chattade med supporten nyss

- Nätverkskort av typen draft-n kunde man inte få som konsument. Man var tvungen att köpa ett separat.
10:52:46 Agent Markus Persson
Ja, du kan köpa ett Draft-N kort av vår tillbehörsavdelning och sätta i din XPS M1530. Du når dom på 08-58770578

- Man kunde inte önska att få en LG Philips-skärm vid telefonbeställning.

- Om man exempelvis vill utgå ifrån konfigurationen som kostar "14 490SEK" och redigera den genom att byta hdd till 160gb 7200rpm samt byta skärmupplösning till WSXGA+ per telefon så mister man studentrabatten på 15%, surt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfarN
Äsch, jag fick inga positiva svar när jag chattade med supporten nyss

- Nätverkskort av typen draft-n kunde man inte få som konsument. Man var tvungen att köpa ett separat.
10:52:46 Agent Markus Persson
Ja, du kan köpa ett Draft-N kort av vår tillbehörsavdelning och sätta i din XPS M1530. Du når dom på 08-58770578

- Man kunde inte önska att få en LG Philips-skärm vid telefonbeställning.

- Om man exempelvis vill utgå ifrån konfigurationen som kostar "14 490SEK" och redigera den genom att byta hdd till 160gb 7200rpm samt byta skärmupplösning till WSXGA+ per telefon så mister man studentrabatten på 15%, surt.

Det där med att man mister rabatten är bara BS. Snackar man lite får man den alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
http://www.idg.se/2.1085/1.129550

Detta gäller inte alla Dell maskiner utan bara deras företagsdatorer.

Inspiron / XPS kommer alltid med Vista och är inget säljare eller någon annan på Dell kan ändra på.

Permalänk

Är nu väldigt nära en order enligt nedan:

XPS M1530 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz,800MHz,4M 1
Display 15.4" UltraSharp¿ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT
Free upgrade from 2048MB to 3072MB RAM 667MHz 1
Money Off 700 ex VAT 1
CCFL backcover red & 2.0mp camera 1
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM 1
Hard Drive 160GB Serial ATA (7200rpm) 1
Blu Ray Slim Slot-Load Drive, including SW 1
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion 1
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT 1
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module 1
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI Card EUR 1
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS) 1

Är dock lite osäker på om jag verkligen behöver 1680-skärmen eller om jag klarar mig med 1440. Vad säger ni? I vilka situationer behöver jag den högre upplösningen? Ser man någon skillnad när man t ex tittar på film?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sven-Arne
Detta gäller inte alla Dell maskiner utan bara deras företagsdatorer.

Inspiron / XPS kommer alltid med Vista och är inget säljare eller någon annan på Dell kan ändra på.

Jag vet inte något mer än vad som står i artikeln men menar du att du har pratat med någon försäljare? För ingenstans i artikeln så får jag uppfattningen att det bara riktar sig mot företag.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag vet inte något mer än vad som står i artikeln men menar du att du har pratat med någon försäljare? För ingenstans i artikeln så får jag uppfattningen att det bara riktar sig mot företag.

Ja då, jag har "inside information"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
http://www.idg.se/2.1085/1.129550

När jag ringde och pratade med Dell så säger dom att det gäller bara några få bärbara datorer, ÄVEN privatperson får detta "val" men som sagt bara vissa bärbara, bla Latitude och några Inspiron!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
När jag ringde och pratade med Dell så säger dom att det gäller bara några få bärbara datorer, ÄVEN privatperson får detta "val" men som sagt bara vissa bärbara, bla Latitude och några Inspiron!

Du kan beställa alla Dells företagsdatorer som privatperson.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sven-Arne
Du kan beställa alla Dells företagsdatorer som privatperson.

Jodå det vet jag! Men jag tänkte bara att få datorn levererad utan OS gäller dom datorerna jag nämde

Permalänk
Medlem

Om man inte accepterar EULA för Vista som kommer upp när man startar datorn kan man få pengarna tillbaka. Står om det på deras hemsida. Man måste dock beställa med Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golfarN
Äsch, jag fick inga positiva svar när jag chattade med supporten nyss

- Nätverkskort av typen draft-n kunde man inte få som konsument. Man var tvungen att köpa ett separat.
10:52:46 Agent Markus Persson
Ja, du kan köpa ett Draft-N kort av vår tillbehörsavdelning och sätta i din XPS M1530. Du når dom på 08-58770578

- Man kunde inte önska att få en LG Philips-skärm vid telefonbeställning.

- Om man exempelvis vill utgå ifrån konfigurationen som kostar "14 490SEK" och redigera den genom att byta hdd till 160gb 7200rpm samt byta skärmupplösning till WSXGA+ per telefon så mister man studentrabatten på 15%, surt.

Låter ju skitkonstigt att man inte kan få draft-N kortet som privatperson, ok att det inte går att välja på hemsidan, men via telefon måste de ju kunna ordna detta. Spelar ju inte dell någon roll om du är privatperson eller företag.

Skärmen kan jag dock förstå, dell tar vad dom har för tillfället...

Ang rabatten, tjata...

Sammanfattning: Ring och prata med en vettig säljare, undrar om det är samma markus som lovade mig 2 ggr att det var SPDIF på s-videoutgången, trots att det beviserligen inte är det... Surt

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa en xps också men har lite funderingar. Många säger att det lönar sig att beställa via telefon och har en fråga om det. På dells hemsida har man 4 konfigurationer att välja på och de är olika mycket rabatterade (från 500kr till 3500kr). Vilken rabbat får man om man beställer via telefon. Eller beror det på hur dyr dator man beställer? Övriga fördelar med att beställa via telefon?

Tänkte också hör angående processorerna. Är det värt pengarna att gå upp till T7500 och då få 4 mb cache-minne?
Även angående skärmarna. Har svårt att välja mellan 1440*990 och 1680*1050. Vad rekommenderar ni? Har 1680*1050 på min 20" wide-skärm och trivs bra med det. Men hur litet blir det med den upplösningen på en 15"? Påverkas batteritiden av större upplösning också?

Tillsist en notering om stötarna från aluminiumprofilen runt tangentbordet. Har en klasskompis som fått sin xps och hade detta problem. De skulle skicka en jordad nätsladd som skulle lösa problemet. Han får heller inga stötar när man kör på batteriet.

Hoppas på svar, Jaemz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaemz
Funderar starkt på att köpa en xps också men har lite funderingar. Många säger att det lönar sig att beställa via telefon och har en fråga om det. På dells hemsida har man 4 konfigurationer att välja på och de är olika mycket rabatterade (från 500kr till 3500kr). Vilken rabbat får man om man beställer via telefon. Eller beror det på hur dyr dator man beställer? Övriga fördelar med att beställa via telefon?

Tänkte också hör angående processorerna. Är det värt pengarna att gå upp till T7500 och då få 4 mb cache-minne?
Även angående skärmarna. Har svårt att välja mellan 1440*990 och 1680*1050. Vad rekommenderar ni? Har 1680*1050 på min 20" wide-skärm och trivs bra med det. Men hur litet blir det med den upplösningen på en 15"? Påverkas batteritiden av större upplösning också?

Tillsist en notering om stötarna från aluminiumprofilen runt tangentbordet. Har en klasskompis som fått sin xps och hade detta problem. De skulle skicka en jordad nätsladd som skulle lösa problemet. Han får heller inga stötar när man kör på batteriet.

Hoppas på svar, Jaemz.

1680x1050 är rätt litet på en 15,4". Jag har själv den upplösningen och
trivs bra med det. Jag skulle inte vilja ha något annat.

De nya, mer strömsnåla, penryn-processorerna kommer inom kort. Orkar du inte vänta kan du köpa med den billigaste processorn du hittar och byta själv framåt mars-april när de finns i butik. Det borde inte kosta mycket mer än att köpa med en snabb processor idag.

Jag har en surrande känsla när jag drar handen över aluminiumpanelen och vill ha det åtgärdat. Jag hoppas att en ny laddare kan avhjälpa det.

Sen har jag problem med att min skärm är grynig. Jag var inställd på att det kunde bli problem med skärmen så jag gnäller inte så mycket. än.

Permalänk

Var väldigt nära att beställa en XPS 1530, men bli lite fundersam angående den högblanka skärmen, min tidigare laptop är matt och när jag tittat runt i affärer är det en jäkla omställning.
Upplever ni denna skärm som ett problem med att den reflekterar mycket ljus?
Har hört att vissa inte ens kan använda den när dom sitter inomhus med ett fönster i ryggen.
Är inte grejen lite med en laptop att man ska vara mobil och kunna sitta utomhus när det faller in. Detta verkar ju inte vara att tänka på.

Finns det ingen möjlighet få en matt skärm när man köper en dator i prisklassen 15-20 tusen. Måste jag välja bort XPS:en om jag vill ha frihet?

Permalänk
Medlem

4G-RAM

Var kan man köpa 2x2,0484 Gig minnen och hur mycket kostar de? Tacksam för länk till billig hemsida. Dell tar 2890:- och som jag förstår så är det på tok för mycket. Försvinner garantin om man byter själv och hur gör man?

Permalänk
Medlem

Re: 4G-RAM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
hur gör man?

http://www.youtube.com/watch?v=A7R5VYsdxIg

Permalänk

2x2gigare finns på inet, komplett, microstore, dustin ect för ca 1000kr+frakt. Men frågan är om det är värt att köpa 2x2gig när vista bara kan utnyttja 3gig (det är väl så??)

Jag har fått en blankskärm och den reflekterar mkt när skärmen är svart.
Men när skärmen visar färger stör den inte så mkt alls dock har jag inte testat sitta den vid fönster vid dag tid, inte heller titta på en film med många mörka scener. Ett plus är att skärmen är mkt skarpt

Angående min tidigare fråga om "klappet" vid webcam. Om ni trycker vid kl1 vid webcam hör ni ett klick då? Kan ni trycka in skyddsfilmen mot webcam?

Permalänk

Verkligen ingen av alla er XPS 1530-fans som har en enda susning om denna dator har 7.1 ljudkort och spdif utgång på något sätt? Frågade tidigare men ingen verkar ha ens noterat min fråga, så jag kör en repris då och hoppas på bättre tur denna gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
En liten fundering.

Är det ljudkort som stöder 7.1 och har optisk spdif (eller vad attan det heter?) utgång på dessa XPS 1530?

MVH Tony

MVH Tony

Permalänk

Ingenaning. Menar du att xps1530 kanske stöder THX soundsystem????

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
Ingenaning. Menar du att xps1530 kanske stöder THX soundsystem????

Nej inte direkt.

Ett exempel.
En Zepto 6625WD har ett ljudkort som stöder 7.1 och har en optisk Spdif-utgång i det vanliga hörlursuttaget.

Kopplar man då en Spdif-kabel mellan datorn och t ex en hemmabioreciever, eller ett 7.1 ljudsystem för datorer så klarar datorn att skicka ut 7 separata ljudkanaler för surroundljud med 7 högtalare + 1 subwoofer, alltså 7.1 ljud. Om källmaterialet, DVD eller spelet har det.

Klarar XPS 1530 det?

MVH Tony

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelstake
2x2gigare finns på inet, komplett, microstore, dustin ect för ca 1000kr+frakt. Men frågan är om det är värt att köpa 2x2gig när vista bara kan utnyttja 3gig (det är väl så??)

Jag har fått en blankskärm och den reflekterar mkt när skärmen är svart.
Men när skärmen visar färger stör den inte så mkt alls dock har jag inte testat sitta den vid fönster vid dag tid, inte heller titta på en film med många mörka scener. Ett plus är att skärmen är mkt skarpt

Angående min tidigare fråga om "klappet" vid webcam. Om ni trycker vid kl1 vid webcam hör ni ett klick då? Kan ni trycka in skyddsfilmen mot webcam?

Dell ger bara ut 32-bitars Vista. Så du kommer bara få ut 3-3.5gb. Går du och köper en 64-bitars version så kommer du få ut alla 4gb.

Permalänk
Medlem

Du kan få -N kort som vanlig konsument. Ring och beställ hos dem så ordnar det sig. Du får dessutom snabbare leverans via telefon och precis samma, om inte bättre, rabatter via telefon.

Jag har varit i kontakt med supporten nu och de skall skicka en ny strömadapter med jordad kabel.

Jag har tagit kort på skärmen för att visa grynigheten samt skickat över en skärmdump. Skärmdumpen tyckte jag var helt onödig men det var tydligen för att utesluta problem med grafikkortet. Sen återstår att se hur mycket de kan utvärdera från ett kort taget på en skärm med en digitalkamera... Svar utlovas i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velman
....Jag har tagit kort på skärmen för att visa grynigheten samt skickat över en skärmdump. Skärmdumpen tyckte jag var helt onödig men det var tydligen för att utesluta problem med grafikkortet. Sen återstår att se hur mycket de kan utvärdera från ett kort taget på en skärm med en digitalkamera... Svar utlovas i eftermiddag.

Jag fick min igår, reagerade också på att skärmen var grynig.
kollade vad som skrivits tidigare i tråden och jag hade en samsungskärm.
Skulle vara intresserad att se ditt kort. tacksam om du kunde maila det till dalaleif@hotmail.com, så kan jag jämföra mot min skärm.

Permalänk
Avstängd

Har någon som köpt en 1530 och betalat med bankgiro?

Jag betalde i Måndags men har ej fått någon orderbekräftelse.. killen lura på mig med bankgiro "för de skulle bara ta 1 dag extra" men nu har jag väntat 2 dar här!

Tänkte om ni skulle kunna tala om för mig hur länge det tog för er!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalaleif
Jag fick min igår, reagerade också på att skärmen var grynig.
kollade vad som skrivits tidigare i tråden och jag hade en samsungskärm.
Skulle vara intresserad att se ditt kort. tacksam om du kunde maila det till dalaleif@hotmail.com, så kan jag jämföra mot min skärm.

samma här! ser gärna den bilden.

även jag har fått samsungskärmen (1680*1050) och tycker bilden är grynig och allmänt dassig. syns framförallt när man har ljus bakgrund. tänker verkligen inte nöja mig med denna skärmen.

jag hoppas att det inte ska vara ett problem då det väl i dagsläget borde vara ett ganska känt problem för dell att samsung-skärmarna är kass?

sen en sak till, det här med att hårddisken knarrar och har sig precis hela tiden. var inne här http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=168425 och följde instruktionerna men den låter inte ett dugg mindre ändå.. vad tror ni, går det få den utbytt med? är ju ett konstant knarrande som är jävligt irriterande i längden..

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att jag lägger upp bilden. Den återspeglar inte hur skärmen ser ut. Det bästa du kan göra är att jämföra med en laptop med ok skärm. Är din märkbart sämre (framförallt, är den inte bra), hör av dig till supporten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Verkligen ingen av alla er XPS 1530-fans som har en enda susning om denna dator har 7.1 ljudkort och spdif utgång på något sätt? Frågade tidigare men ingen verkar ha ens noterat min fråga, så jag kör en repris då och hoppas på bättre tur denna gång.
MVH Tony

Och du verkar ju inte ha noterat att ämnet diskuterats tidigare i tråden.
1530 har ingen SPDIF utgång, endast digitalt ljud via HDMI, har flera användare bekräftat. Om du däremot får 7.1 ljud via HDMI, vet jag inte. Men till en början måste ju din förstärkare ta emot HDMI 7.1 alt. skaffa någon sorts HDMI-splitter...