Följ Black Week på SweClockers

ställa in själv eller låta stå på auto!?

Permalänk

ställa in själv eller låta stå på auto!?

Hej vill inte överklocka men vill att alt ska gå så bra som möjligt har kört på auto hela tiden, men undrar om man borde ställa in själv för att få allt gå så bra som möjligt!?

har följande

520W Corsair CMPSU-520HXEU
AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2Ghz, Socket AM2
Asus M2N nForce 430 AM2
Seagate Barracuda ST3250410AS 7200.10 250GB SATA-II 3.5IN 9MS 7200RPM 16MB 3Gb/S
Kingston 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC6400/800MHz CL5
Zalman CNPS 7500 ALCU Blue LED All Sockets
Gainward GeForce 7800GT 256MB

hoppas någon kan hjälpa mig lite och jag har läst överklocknings gaiden

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka och datorn är stabil i nuläget finns det ingen anledning att ändra från auto. Vad vill du uppnå?

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag kan se är om du tycker att någon komponent är för varm och då vill ha alla inställninar på standard. När jag hade inställt på auto så höjdes automatiskt spänningen på vcore trots att det inte behövdes så jag ändrade till manual och hade standardspänningar. På så vis kunde jag sänka temp på processorkärnorna ungefär 5 grader under load.

Permalänk

Jag ville mest bara vara säker att de olika komponenterna funkar så bra som möjligt, var inte säker på om dom gjorde det under auto

Permalänk
Medlem

Jodå, så länge alla frekvenser och timings ser bra ut så är det bara att köra på.

Permalänk

ok bra då vet jag ! slipper man att pilla sönder något
men en dum fråga hur vet man att alt stämmer är riktigt noob på sådant här å är lite nervig för att pilla i bios

Permalänk
Medlem

stress testa sakerna ?

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk

har jag alldrig gjort!! kanse borde göra det!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
stress testa sakerna ?

Det behöver han ju bara göra om han är orolig för att systemet är instabilt och det verkar ju inte vara fallet. Däremot kunde du ju köra lite benchmarks om du vill veta om datorn presterar bra.

Permalänk
Medlem

Minneslatens är iaf på mina corsair långsammare än spec om jag kör på auto.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caban
Minneslatens är iaf på mina corsair långsammare än spec om jag kör på auto.

Självklart är dom det, vill man köra enligt standard, och helt oklockat etc
bör man välja billiga standard value minnen, ger ingen prestanda vinst hur bra minnen man än väljer om man låter allt vara på "auto"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag håller med om att det är självklart...det är ju inte frågan om att överklocka utan köra enligt spec.
Det verkar snarare lite märkligt att man säljer minnen som "CL4", och rekommenderar att köra dem 4-4-4-12, men samtidigt gör så att de säger åt moderkortet att köra 5-5-5-16.

Jag förmodar att det finns en vettig förklaring och känner man till den kanske det är självklart.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caban
Jag vet inte om jag håller med om att det är självklart...det är ju inte frågan om att överklocka utan köra enligt spec.
Det verkar snarare lite märkligt att man säljer minnen som "CL4", och rekommenderar att köra dem 4-4-4-12, men samtidigt gör så att de säger åt moderkortet att köra 5-5-5-16.

Jag förmodar att det finns en vettig förklaring och känner man till den kanske det är självklart.

Jo sant ibland när man pysslar halva dagarna med att skruva datorer så blir det ibland självklart
Nåja när man satte standard for DDR2 minne så bestämdes det att det att standard skulle vara 1.8 volt och max hastighet blev PC6400 = 800 Mhz
så därför är oftast timings anpassat för just 1.8 volt och på ett PC6400 800Mhz, och vid 1.8v så blir det ganska lösa timings oftast 5-5-5-15 för att maskinen ska bota och fungera bra enligt standard.
Efter man satte detta så har det komit bättre chip som tål högre spningar och mer Mhz, men man utgår fortfarande från denna standard, dessa värden hämtar datorn ifrån en krets på minnet värdena heter då SPD, vilka värden dessa är kan man få fram med tex CPU-Z också därför ett PC8500 minne känns igen som ett PC6400 minne

just så långt är det ganska klart, men sen finns det med Nvidia chip något som kallas för EPP och nu är jag ute o cycklar själv men EPP kan innehålla lite högre värden än SPD's motsvarighet
har jag för mig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300