Följ Black Week på SweClockers

Varför tycker man data-världen är snyggare än IRL-världen?

Permalänk

Ja, dels är det det.

Men det är även... varför är porträtt, foton osv fina?
För att de är artificiella och serveras på silverfat med rätt presentation!

Permalänk
Medlem

Skulle jag vara 3d skulle jag nog se bättre ut.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

*skräpinlägg borttagna*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha ett datorspel som ser ut som riktiga världen, men som man kan göra vad man vill i

Panga rutor eller nåt, haha ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Nä jag måste säga att jag tycker IRL världen är bra mycket finare än den i dataspel. Fast man går ju inte runt och säger, "fan va fina texturer på det där trädet" eller hur?

Det beror väl helt och hållt på vilken del av världen man ser på. Tar man till exempel en kulturberikad stadsort i vår huvudstad så tycker jag personligen att data-världen, i många avseenden, är bra mycket finare!

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Jag tycker att datorspel är finare än världen som jag ser. Städer överallt.
Men om jag någonsin kommer till en Crysis ö så skulle jag självklart tycka att den är många gånger finare:)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

man blir imponerad av spel när man ser miljöer som tex S.T.A.L.K.E.R. - speciellt när man ser alla bilder teamet tagit som verkligen varit där och försökt få saker och ting så realistiska ut

däremot håller jag inte med om att spel ser bättre ut än verkligheten...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen att IRL världen är tusen gånger finare än virtuella världen Tycker det låter konstigt t.om att människor tycker att den virtuella världen är finare ??

Permalänk

Grejen är ju att när man sitter här i regniga Sverige och det blåser och regnar så tycker man att grafiken i spel är grymt snygg...... och man vill dit.

Men man blir också imponerad av att det faktiskt är folk som skapat denna "värld" asså ingame och inte nått naturen har fixat i 100000 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det rör sig kanske om prestation - teknologi, hantverk, konst. Fascinationen ligger i bedriften, att man lyckas (åter)skapa något som ser häftigt/spännande och mer eller mindre verkligt.

Ta en tavla, ett porträtt som exempel. Då blir det nog klarare för de som inte förstår, men detta gäller även arkitektur, byggnadskonst etc. Naturen kan vara otroligt vacker i sig, men samtidigt imponeras människor i lika hög grad av monument, bedrifter vad gäller konstruktion.

Tror i slutändan att det handlar om att det är skapat av människor, och man förundras över vad somliga (eller människor som helhet) är kapabla att skapa.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Zalman CNPS7000B-AlCu, ASUS K8N-E Deluxe, Corsair Value PC3200 2x512MB, Gainward GT6600 GLH.

Permalänk
Medlem

Problemet är att du säger "är". Det är helt fel, det handlar om tyckande. Självklart kan man tycka att dataspel är finare än verkligheten vilket säkert kan vara ovanligt, men folk är olika, inse det.

Grafik handlar inte bara om det formella, väldigt mycket emotionellt och subjektivt är en del.

Permalänk
Citat:

Tror ändå de flesta tycker att verkligheten är vackrare. Tag t ex en strand i Thailand och jämför med en i Far Cry eller Just Cause. Vilken upplever du som vackrast?

Inte den som är fullproppad med turister iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeckoYamori
Inte den som är fullproppad med turister iaf.

Vilket bevisar precis vad han sa, att det är designen som gör det vackert, inte grafiken i sig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
Det finns vackra ställen i verkligheten men i spel går man runt på paradisöar och sånt som JAG aldrig har gjort i verkligheten..jag vill så gärna men kommer nog aldrig åka till en vit strand med palmer och turkosblått vatten för det kostar 50000 kr...... därför tycker man det är så vackert i spel eftersom man normalt inte upplever miljöerna i verkligheten.

Resa till Thailand under lågsesong (sommar i Sverige) kostar om du har tur mellan 5.000-7.000 kr.
Sedan letar du upp alla billiga hotell för 500 THB per natt, det är 100 kr/natten.
Vi säger du är där i 14 dagar:
100 * 13 = 1.300 kr.

Om du äter deras mat där nere kan du få frukost, luch, middag och kvälsmål för ca 50 BHT per mål. Det blir 200 THB per dag. 200 THB = 40 kr
40 * 13 = 520 kr.

För 8.820 kr har du resa T&R, boende och mat fixad i 14 dagar. Sedan vill du ju har kul, resa mm.
Säg för 10.000 kr får du rejält med reskassa.

Vet man bara vart man ska leta i Thailand, prutar (som dom sjävla gör), lägger ner energi på att leta upp det billigaste så är det sjukt billigt.
Men vet folk som lägger ut 50.000 kr i Thailand på 14 dagar... För EN person... Sjukt...

Tjejen är från Thailand så det kan ju vara en orsak varför jag vet hur man ska resa i Thailand för att få det billigt.

Så, här är lite bilder som jag anser inte något spel kan klå...

Uddevallabron, varmt och skönt. Känner havets lukt blåser mot mig:

Uddevallabron, kallt och svalt. Isen ligger fast och fusen. Det är fräsh och ren luft:

Norge, sommaren är underbar. Luktar blommor. Spänningen stiger då jag närmar mig fjällens högre toppar:

Morgon, klockan är typ 08:00 i Norge. Fräsh morgonluft. Sträcker mig efter en skön natt i tältet.

Klättrat upp den värsta ettappen. Nu är det skön gångväg med otrolig utsikt:

Fortfarande Norge, det är ca 850 meter ner till den vänstra sjön och ca 400 meter ner till den högra. Kan tyvärr inte få med på kortet den otroligt mörka djupa blåa färg som den högra sjön har.

Tar det lungt och vilar mig efter mycket skidåkande. Otroligt ren och fräsh luft. Den varma chokladen smakar underbar, Schweiz har verkligen god choklad:

Vattnet känns som 25 grader. Det ÄR 30 grader i luften. Skönt och mjukt vatten. Thailand med lite turister då det är lågsäsong:

Stannat mopeden. Dricker lite vatten. Typ 35 grader i luften:

Åter stannar mopeden, det bröjar bli lite svalare:

I Bangkok och väntar på båten, bakom mig så åskar det men det synns inte i detta kort:

Det finns inget spel som klår detta...
Lev livet, ta och stäng av datorn och ge er ut i världen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Real Life! New MMORPG from God! Outstanding AI and one of the best graphicengines around.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q0rra
Real Life! New MMORPG from God! Outstanding AI and one of the best graphicengines around.

Så **** mycket grindande bara, tar ju evigheter att levla!

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Zalman CNPS7000B-AlCu, ASUS K8N-E Deluxe, Corsair Value PC3200 2x512MB, Gainward GT6600 GLH.

Permalänk
Medlem

det är nog för att den världen man spelar i är en virtuel värld som man iprincip kan göra vadsomhelst i

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Bilder...

Jätte fina bilder, Knashatt

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Ganska intressant för jag har funderat på något liknande för ett tag sedan. Jag jämförde dock dagens 1080p filmer med verkligheten. Om vi tar Planet Earth som ett exempel, jag tycker det var grymt snyggt, på gränsen till SNYGGARE än verkligheten. I vilken upplösning ser vi verkligheten egentligen?

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk

Jadu verkligheten mäts nog inte i 1280*1024 eller liknande:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica
Ganska intressant för jag har funderat på något liknande för ett tag sedan. Jag jämförde dock dagens 1080p filmer med verkligheten. Om vi tar Planet Earth som ett exempel, jag tycker det var grymt snyggt, på gränsen till SNYGGARE än verkligheten. I vilken upplösning ser vi verkligheten egentligen?

Jag tror det var 120 MP våra ögon låg på. En 1080p film ligger väl på runt 2 MP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag tror det var 120 MP våra ögon låg på. En 1080p film ligger väl på runt 2 MP.

Nja, du kan inte riktigt räkna ögonen i megapixels...
Det du SER är inte det som hamnar i dina ögon.
Det du SER är skapat av din hjärna och har ingen upplösning överhuvudtaget.

Om du vill lära dig mer om detta kan du läsa vad jag skrivit i tråden där folk tror vi människor har någon maxgräns om att vi inte kan se mer än 30 FPS:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ingen hemlighet att 95% av alla sweclockers i spel forumet spenderar större delen av sin vakna tid dreglandes över prestanda och fysikmotorer, men jag känner ändå mig ändå en smula deprimerad över hur majoriteten här ser på spelgrafik.

Att folk inte förstår att det krävs mer än programmerare för att göra dessa spelen är faktiskt lite tragiskt. Med i ledet för nutidens toppgrafikspel finns en stor del designers och konstnärer som alla brinner för sin respektive del i spelet, vare sig det gäller att placera ut stubbar i skogen eller designa typsnitt i menyer. Jag förstår att dem flesta här inte är det minsta intresserade av konstvärlden och förmodligen finner det svårt att förstå vad jag försöker säga, men spel är faktiskt en konstform.

Till skillnad ifrån den vanliga konsten, räknat måleri teckning skulptur film foto och ljud, så har inte realtidsspel lyckats nå till toppen av realism. Jag säger inte att det är någon negativ utveckling att sträva efter, men att ignorera förmågan att göra något vackert inom begränsningar borde uppskattas mera. Se tillexempel på bildkonsten; renässansmåleriet är inte särskilt roliga bilder trots dess imponerande realism och tekniska skillighet, foton blir inte särskilt intressanta om du sätter en 12 megapixelskamera i händerna på en apa.
Realism behöver inte alls betyda att det är vackert. Det krävs mer än så.

Något offtopic nu.
Själv tror jag utveckligen kommer fortsätta mot realism inom alla spelområden, även om det alltid kommer blandas in en smula fantasy och anime influenser. Jag tvivlar på att min favoritera av pixelhjältar i isometriska fantasivärldar kommer någonsin kommer upplevas igen. Men jag hoppas och tror att den dagen då vi nått till en riktig realism i datorspel så kommer konsumenterna snabbt tröttna och grafiken i spel kommer garanterat att hitta nya vägar att göra spelupplevelser bättre. Redan nu finns spel som går andra vägar utan att använda klassisk grafik, tänker på spel som Ôkami, little big planet med flera. Men fortfarande känns det tekniskt grafiska obligatoriskt, något som jag misstänker beror på hårdvarutillverkare.

Tvivlar på att någon av er ritalintuggande kids orkar läsa eller bry sig om detta. Skriver nog mest för min egen del numera, även fast jag gärna tar till diskussion i ämnet.

Mvh.

Permalänk
Medlem

finns inget att se i Sverige... eller i norden överhuvudtaget....

Lite finare ställen som Miami ... dubai osv.. där ser man mer än vad man pallar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
finns inget att se i Sverige... eller i norden överhuvudtaget....

Lite finare ställen som Miami ... dubai osv.. där ser man mer än vad man pallar

Får man fråga vart i Sverige du har varit?
Norge, är det någont land du har rest i?
Har du fjällvandrat i fjällen?

Norden har otroligt fin Naturmen man blir lätt hemmablind.
Har åkt till ställen 1 1/2 mil från staden och visat kompisar ställen som dom inte fattade fanns...

Visa signatur